Negara Malaysia merupakan sebuah negara yang unik dan kompleks
kerana terkenal dengan kesenian dan kebudayaannya yang tersendiri.[1]Kebudayaan
adalah amalan dan upacara dalam kehidupan seharian.[2]
Ini meliputi pakaian, nilai dan norma, adat perkahwinan, perayaan kaum-kaum di
Malaysia dan permainan tradisional. Manakala kesenian adalah aspek-aspek yang
diadakan untuk dipamer atau dipertontonkan kepada khalayak.Ini meliputi muzik,
tarian, nyanyian, teater, alat muzik dan seni tampak.[3]Sebagai
contoh, negeri Sarawak mempunyai kesenian dan kebudayaan yang tersendiri.
Sarawak atau dikenali
sebagai Bumi Kenyalang yang mempunyai penduduk suku kaum iban yang terbanyak di
Sarawak.[4]Jumlah
suku kaum iban adalah 693358 orang.[5]
Kaum iban dikenali sebagai dayak lautatau
sea dayak yang mendiami semua kawasan
di Sarawak.[6]Pada
zaman pemerintahan Rajah Brooke, Sarawak juga digelar sebagai Bumi Pemotong
Kepala.[7]Negeri
Sarawak mempunyai dua puluh tiga etnik utama dan berpuluh-puluh lagi suku kaum
pribumi kecil-kecil iaitu Dayak Iban
(Iban Skrang, Iban Miri-Bintulu-Limbang, Iban Saribas, Iban Batang Rajang, Iban
Undop, Iban Lemanak dan Iban Malikin), Melanau
(Seduan, Segalang, Belium, Bintulu, Segahan, Matu/Mato Daro, Oya, Mukah,
Rejang, Igan, Siteng, Tatau, Baligian, Kanowit, Sekapan, Kejaman, Lahuna,
Banyok), Bidayuh (Orang Biatah,
Bukar-Sadong, Bau-Singghi-Jagoi, Selakau dan Lara), Kenyah (Orang Batu Biah, Murik, Lisong, Sebob, Sipang, Long Kipat,
Lepu Aga, Lepu Tau, Nyamok dan Uma Kulit), Melayu,
Kedayan, Belait, Sebuyau, Kayan, Punan, Penan (kumpulan yang masih
nomadik), Tebun, Bukat/Ukit, Bisaya,
La’en, Tagal, Sian/Sa’an, Lugat, Lisun, Kelabit, Lun Bawang/Lun Dayeh (Murut).[8]
Kumpulan-kumpulan kaum ini tinggal di kawasan tanah
rendah dan bahagian darat, kawasan tanah tinggi dan kawasan pesisir. Masyarakat
Dayak Iban tradisional adalah penduduk pribumi yang paling dominant di Sarawak,
diikuti oleh Dayak Bidayuh, kaum-kaum Melayu-Melanau dan lain-lain kumpulan
etnik di atas yang lebih dikenali sebagai Orang
Ulu.Kesemua etnik di Sarawak menganut pelbagai agam, kepercayaan dan
mempunyai adat resam serta budaya masing-masing menentukan bahasa dan dialek
yang berbeza-beza mengikut daerah-daerah kediaman mereka di kawasan luar bandar
dan pendalaman.
Secara umumnya,kajian ini memfokuskan kepada satu tempat
di negeri Sarawak.Ia adalah memfokuskan tentang pakaian tradisional perempuan
kaum iban di Rh. Labang Sungai Tulai Bintangor Sarawak. Hal ini kerana negara
kita terdiri daripada pelbagai kaum memiliki pakaian tradisional masing-masing
yang memaparkan budaya serba unik.[9]Setiap
bangsa di dunia ini mempunyai ciri-ciri pakaian tersendiri yang pastinya
mempunyai keistimewaan dan keunikan yang tersendiri.Peredaran masa menyaksikan
pengaruh kebudayaan daripada tamadun bangsa yang lebih maju terhadap bangsa
yang kurang maju dapat membuka jalan kearah perubahan yang lebih pesat termasuk
dalam perkembangan fesyen pakaian.Pakaian bukan hanya dipakai untuk menutup
tubuh bagi mengelakkan kesan panas atau dingin mahupun pandangan orang, bangsa
yang lahir daripada peradaban yang berlainan sudah tentu ingin menonjolkan seni
kreatif dan tahap pencapaian teknologi masing-masing dalam bidang tekstil.
Pengkaji memilih tajuk ‘Sejarah Pakaian Tradisional
Perempuan Kaum Iban di RH. Labang, Sungai Tulai Bintangor Sarawak’. RH.Labang,
Sungai Tulai Bintangor Sarawak menjadi lokasi kajian pengkaji kerana penduduk
rumah panjang ini masih mengamalkan penggunaan pakaian tradisional kaum iban.
Tajuk ini relevan apa yang ingin dikaji oleh pengkaji mengenai Pakaian
Tradisional Perempuan Kaum Iban.Dalam penulisan ini, secara keseluruhan
pengkaji ingin mengupas persoalan utama mengenai cara pengekalan pakaian
tradisional perempuan kaum iban melalui sesuatu perayaan. Pengekalan pakaian
tradisional perempuan kaum iban sehingga hari ini terbukti telah memberi satu
harapan baru kepada masyarakat iban di negeri Sarawak dan dijadikan sebagai
tatapan generasi masa kini dan masa akandatang.Selain itu, pengkaji turut
mengupas asal usul Pakaian Tradisional Perempuan Kaum Iban di samping
mengetahui jenis kelengakapan atau perhiasan yang digunakan semasa memakai
pakaian tradisioanal ini.
Pengkaji memilih tajuk ini di atas dorongan minat yang
menebal untuk mengkaji secara mendalam tentang asal usul dan jenis perhiasaan
Pakaian Tradisional Perempuan Kaum Iban. Pakaian Tradisional Perempuan Kaum
Iban bukan sahaja dikomersailkaan sebagai pakaian tradisi masyarakat iban malah,ia
mengenengahkan kebudayaan dan kesenian etnik masyarakat iban di Sarawak secara
realiti. Di samping itu, pakaian tradisional ini menunjukkan salah satu pakaian
kebudayaan bagi kaum iban yang ada di Malaysia.Pengkaji juga merasakan bahawa
bertapa pentingnya penulisan ini untuk memperkenalkan kepada masyarakat
mengenai keunikan Pakaian Tradisional Perempuan Kaum Iban dan seterusnya
memertabatkan lagi pakaian tradisional di negara kita sejajar dengan arus
pemodenan.
Antara objektif kajian adalah mengetahui asal usul
pakaian tradisional perempuan kaum iban di Sarawak. Kajian juga turut melihat
akan jenis kelengkapan yang digunakan oleh kaum iban di Rh.Labang Sungai Tulai
semasa menggunakan pakaian tradisional perempuan kaum iban. Tidak lupa juga,
kajian akan mengenalpasti cara masyarakat iban di Rh. Labang Sungai Tulai
mengekalkan budaya penggunaan pakaian tradisional di rumah panjang.
Dalam kajian
ini, fokus kajian adalah pengakaji akan
mengkaji tentang asal usul pakaian tradisional perempuan kaum Iban di Sarawak.
Seterusnya,mengenal pasti jenis kelengkapan perhiasaan pakaian tradisional
perempuan kaum Iban yang digunakan di RH.Labang Sungai Tulai Bintangor,
Sarawak. Akhir sekali, mengetahui persembahan yang menggunakan pakaian
tradisional perempuan kaum Iban di RH. Labang Sungai Tulai.
Dari segi permasalahan kajian ini, ianya menjurus kepada
kekurangan sumber maklumat yang berkaitan asal usul pakaian tradisional
perempuan kaum iban yang ingin disampaikan oleh pengkaji yang lain. Hal ini
turut didorong oleh perasaan ingin tahu pengkaji dari mana barangan
kelengakapan pakaian tradisional perempuan
kaum iban ini sebenarnya. Di samping itu, pengkaji ingin tahu bagaimana
masyarakat iban mengekalkan pakaian tradisional perempuan kaum iban agar tidak
lupus ditelan zaman.
Skop kajian tertumpu di Rh. Labang Sungai Tulai,
Bintangor, Sarawak sahaja. Pengkaji akan mengkaji asal usul pakaian tradisional
perempuan kaum Iban dalam lingkungan 1949 hingga 2009 iaitu 60 tahun. Pakaian
tradisional perempuan kaum Iban adalah pakain yang melambangkan kebudayaan dan
kesenian masyarakat Iban di Sarawak.Bagi sorotan kajian yang berkaitan,
terdapat pelbagai tulisan dan penerbitan yang dihasilkan oleh pengkaji tempatan
untuk dijadikan rujukan dan sumber ilham yang amat penting dalam menghasilkan
kajian ini selengkap-lengkapnya.Dari segi methodologi, pengkaji lebih cenderung
menggunakan sumber perpustakaan dalam mengumpul maklumat dan sekaligus
menghuraikan dapatan kajian ini, selain menemu bual dan sokongan tulisan
kajian-kajian yang terdahulu yang berhubungan dengan tajuk ini.Pengkaji sendiri
merupakan kaum iban memberi sedikit sebanyak membantu dengan melihat sendiri
budaya masyarakat tentang pakaian tradisional perempuan kaum iban ini.
Pakaian tradisional
perempuan kaum iban adalah sangat unik dan hampir keseluruhannya merupakan kain
tenun yang mempunyai corak-corak yang menarik.Pakaian wanita Iban dapat dilihat
daripada bahagian kepala sehinggalah ke bahagian kaki.Dalam bahasa Iban,
pakaian tradisional perempuan kaum Iban disebut sebagai ‘ngepan indu iban’.Pelbagai jenis Asal usul ngepan indu ibandipercayai berasal daripada seorang gadis yang
bernama Kumang pada zaman dahulu.Kumang merupakan seorang wanita yang sangat bajik[10]dalam
kalangan wanita iban terdahulu.Beliau seorang wanita yang pandai membuat
sebarang kerja wanita.Contohnya, bertenun, ngebat, membuat anyaman dan lain-lain.
Selain itu, beliau dahulu bukan sahaja terkenal dengan kecantikan beliau tetapi
beliau mempunyai sikap yang baik kepada orang lain.
Kemahiran yang ada pada Kumang telah menghasilkan
pakaian tersebut telah menjadi rujukan sebagai pakaian tradisional bagi
masyarakat iban.Lengkap dengan perhiasaan perak, tembaga, manik dan kain yang
dibuat daripada pelbagai corak telah menjadikan Kumang sebagai model bagi
pakaian tradisional ini. Kenyataan ini disokong oleh Vernon Kedit:
“Kumang, the great beauty of all Iban goddesses, was
the epitome of style and class. She only wore the kain kebat, rawai tinggi
betating pirak and an elegant silver lampit belt, the sugu, a pair of stud
ear-rings, silver necklaces and a complete set of tumpak pirak for the lower
and upper arms. Maybe some feet bangles with tiny bells too. In her right
hand a white lace handkerchief, in her left the silver buah pauh - her purse.
And tucked discreetly in between her sanggul siput, a flower - the seri mua.”[11]
|
Perhiasaan diri dari perak dan manik yang sarat
melambangkan status dan kekayaan bagi pemakainya.[12]Pelbagai
jenis perhiasaan melengkapi pakaian tradisional perempuan kaum Iban pada setiap
bahagian tubuh badan.Di bahagian kepala, sugu
tinggiatau ‘tall combs’ ialah
merupakan perhiasan yang berwarna perak yang memberi keunikan dan kilauan yang
menarik semasa menari tarian Ngajat Induk[13]
dan gunakan semasa persembahan atau pertandingan Ratu Cantik. Contohnya, Kumang
Gawai Beauty Pegeant di Sarawak (LINK). Sugu
tinggi ialah kraftangan corak dan rekaan yang berbentuk tema
bungaan.Dahulu, perhiasan ini dibuat daripada perak tetapi sekarang sugu tinggi dibuat daripada aluminium
yang bersalut perak.[14]
Selain itu, Ensuga
Tisir ialah perhiasaan yang terletak atau bersama dengan sugu tinggi yang berbentuk flora atau
bungaan.Ia diperbuat daripada perak atau aluminium yang bersalut perak. Sugu pupung merupakan sikat yang
menyokong sugu tinggi supaya tidak
longgar atau terjatuh dari kepala orang yang memakainya.
Di bahagian bahu hingga ke paras pinggang,marek empangatau marek tango[15]
ialah perhiasan dada yang diperbuat daripada manik dan bebola kain bertujuan
untuk menutup bahagian atau baju kecil atau kemban.[16]Marek empang dibuat daripada manik-manik
yang disusun mengikut corak.[17]Ia
seperti rantai yang besar yang menutupi bahagian dada dan dipakai pada bahagian
leher.Bedong atau dikenali sebagai kain
selempaimerupakan kain selendang yang panjang dan sempit.[18]Ia
dihiasi dengan pelbagai corak tenunan yang sangat halus. Panjang bedong hampir
sama dengan sirat iaitu. Bedong dipakai dibahu sebagai selendang atau
diselempangkan di badan seperti pangkahan di dada.
Rawaiialah gelungan yang dibuat daripada tembaga ataupun perak yang
disusuk dengan rotan seterusnya dibelit pada tubuh dari bahagian lengan hingga
bahagian punggung.Saiz rawai dibuat bergantung kepada saiz tubuh badan
penggunanya.Ia merupakan gelungan yang sangat besar pada bahagian badan. Lampit merupakan tali pinggang yang
besar.Lampit digunakan pada bahagian
pinggang.[19]Ia
diperbuat daripada aluminium yang bersalut perak.
Tumpaialah sejenis perhisaan gelang yang diperbuat daripada tembaga atau
aluminium yang bersalut perak yang digunakan pada bahagian pergelangan
tangan.Setiap saiz gelang tersebut adalah berbeza dari saiz kecil hinggala saiz
yang besar.Manakal tumpa rajang pula
ialah sejenis perhiasaan gelang yang dibuat daripada tekuyung tasik[20].Terdapat
juga jenis tumpa yang dibuat daripada perak.Ia digunakan pada bahagian lengan
dan berasa ketat semasa menggunakannya. Di bahagian tangan, terdapat sebuah
perhiasaan iaitu Buah Pauh.Buah Pauhialah
sejenis perhiasaan yang dibuat daripada logam perak yang menyerupai sejenis
buah iaitu buah pauh.Ia seperti cincin yang berantaikan buah pauh dan disarungkan di jari manis orang yang memakai ngepan tersebut.
Sementing Ringgitatau dikenali sebagai gobeng merupakan lingkaran tali pinggang yang
berjuraian ibarat tali pinggang wang.Setiap wang atau duit syiling tersebut
dicantum dengan rapat. Pada bahagian atas sementing
ringgit, duit syiling yang menyerupai duit 50 sen akan dicantum rapat
dengan duit syiling yang lain. Manakala pada bahagian bawah, duit syiling yang
mnyerupai duit 20 sen atau 10 sen dicantum dan dibentuk seperti tali yang
berjurai ke bawah yang bersambung dengan bahagian atas sementing ringgit tersebut.
Wanita iban memakai kain sarung yang dipanggil bidang.[21]Kain
sarung ini sempit dan panjangnya cuma lebih kuang separas lutut.Biasanya bidang
diperbuat daripada sebidang kain yang berukur 110cm X 60cm; dan terdiri
daripada dua bidang kain seumpamanya yang dicantumkan.Bidang yang digunakan
sebagai pakaian harian tidak banyak reka coraknya.[22]Kebiasaannya
bidang ini hanya dihias oleh reka corak jalur yang berwarna-warni.Bidang yang
dipakai ketika upacara tertentu.Sebarang perayaan pula dihias oleh pelbagai
reka corak geomatrik dan diwarnakan dengan warna merah bata dan
kekuning-kuningan.Malah ada di antara bidang tersebut yang dihias dengan reka
corak bermotif tradisional yang disongketkan dengan benang emas atau perak di
atas kain dasar yang berwarna merah.
Bahagian pergelangan kaki terdapat dua gelang perhiasaan
digunakan iaitu kunkung kaki dan gerunung.Kunkung kakidikenali sebagai
gelang kaki.Gelang ini diperbuat
daripada tembaga.Kunkung kaki tidak
sama dengan gerunung. Gerunungialah perhiasaan gelang kaki
yang mempunyai loceng kecil.Kungkung kaki tidak mempunyai loceng pada gelang
tersebut.Semasa individu berjalan, loceng ini akan berbunyi mengikut rentak
pergerakan kaki.
Di RH. Labang Sungai Tulai Bintangor, Sarawak, ngepan indu iban digunakan semasa musim
perayaan, menyambut kedatangan orang yang terhormat atau pelancong, majlis
perasmian dan sebagainya.Pada malam 31 Mei, masyarakat di Sarawak menyambut
Hari Gawai.Hari Gawai adalah sambutan hari perayaan bagi meraikan rasa
bersyukur kepada Petara[23]mereka
atas hasil tanaman padi yang baik dan lumayan.Ia diraikan oleh suku kaum Dayak
tetapi turut disertai oleh kaum-kaum lain.[24]
Pengetahuan umum, terdapat pelbagai jenis perayaan Hari
Gawai. Perayaan-perayaan ini dikenali dengan berbagai-bagai nama seperti Gawai
Batu, Gawai Burong (Gawai Kenyalang), Gawai Rumah Baru (Gawai Mangkong Tiang),
Gawai Nama Ke Tajau, Gawai Antu, Gawai Ngemali Umai dan lain-lain seumpamanya.
Gawai Batu dianggap sebagai perayaan utama kerana kaitannya dengan tradisi
berhuma masyarakat Iban.[25]Tujuan
Gawai Batu ini ialah untuk memohon keberkatan daripada petara untuk
membersihkan tanah huma daripada gangguan serangga perosak dan penyakit. Maka
ia bolehlah diadakan apabila mereka tidak mendapat hasil tuaian yang baik pada
tahun sebelumnya. Gawai Batu juga diadakan setelah berpindah ke rumah panjang
baru untuk memohon keberkatan, kemakmuran dan kesenangan hidup selama mereka
menghuni rumah panjang tersebut.Dalam konteks ini, Petara yang dimaksudkan ialah Sempulang Gana Bujang Rangkang Kirai Raja
Sua, manusia luar biasa yang dipercayai tinggal di kayangan.Menurut
kepercayaan, Simpulang Gana ialah dewa atau pesuruh utama petara yang dilantik
sebagai penjaga tanah, tempat mereka berhuma dan bercucuk tanam.
Gawai Kenyalang (Gawai Burong) diadakan sebagai
penghormatan kepada Singalang Burong iaitu tuhan perang bagi masyarakat Iban
tradisional (Sandin, 1977).Asal usul perayaan ini dikaitkan dengan kepercayaan
tentang Aki Lang Sengalang Burong Jagu Menaul Tuntung (burung helang) yang
ditugaskan oleh petara untuk memimpin
segala kerja perang bagi masyarakat Iban kerana beliau memiliki semua jenis pengaroh[26].Oleh
hal demikian, Gawai Kenyalang bolehlah diadakan semasa atau sebelum ekspedisi ngayau.Ia juga boleh diadakan apabila
seseorang pahlawan Iban menerima alamat daripada petara melalui mimpi untuk
mengadakannya. Bagaimana pun, Gawai Kenyalang boleh diadakan sebaik sahaja
seseorang Iban pulang daripada bejalai setelah
memperoleh pendapatan lumayan atau barang yang berharga. Lazimnya upacara
perayaan dijalankan di tanju[27]kerana
Singalang Burong dipercayai akan datang dan duduk bersama-sama dengan mereka
semasa makan dan minum di sana.
Satu lagi perayaan yang penting bagi masyarakat Iban
ialah Gawai Antu, iaitu satu upacara ritual sebagai penghormatan kepada orang
yang telah mati.Perayaan ini memerlukan perbelanjaan yang besar dan
persediaannya mengambil masa dua hingga tiga tahun. Pada malam Gawai Antu,
acara ngalu petara[28]
diadakan di ruai[29]dengan
cara mengadakan satu perarakan secara besar-besaran oleh pemuda-pemudi yang
berpakaian tradisional.[30]
Acara tahunan ini disambut menjelang akhir bulan Mei
atau awal bulan Jun pada setiap tahun. Antara acara perayaan Gawai ialah menyanyi,
meminum tuak[31]dan
menari.Semasa majlis tarian ngajat bagi wanita kaum iban, mereka akan
menggunakan pakaian tradisional lengkap dengan perhiasaannya. Penari lelaki dan
wanita akan menarikan tarian ngajat bersama dengan iringan irama muzik yang
dibunyikan dari alat-alat muzik sepertigegendang,
tawak[32],
bebendai[33]dan
engkerumung.[34]
Semasa majlis perasmian atau pelancong asing datang ke
rumah panjang. Wanita akan mempersembahkan tarian Ajat Ngalu Temuai. Mereka menari sambil
mengiringi tetamu sehingga ke ruai tuai
rumah[35].
Tarian ini sebagai tanda mengalu-alukan kedatangan tetamu yang hadir ke rumah
panjang semasa perayaan Hari Gawai atau perayaan-perayaan yang lain. Tarian ini
boleh dipersembahkan pada majlis keramaian atau menyambut kedatangan tetamu.[36]
Selain itu juga, terdapat tarian Ajat atas tawak.Tarian ini menunjukkan gadis kaum Iban bukan saha
hanya boleh bertenun tetapi mempunyai bakat untuk menari di atas gong. Tarian
ini hanya sekadar untuk berhibur dan juga untuk majlis keramaian.Ajat Indu pula
adalah tarian yang dipersembahkan oleh sekumpulan kaum wanita yang berpakaian
lengkap yang cantik sambil menari dengan bersama pahlawan Iban dengan pelbagai
jenis gerak tari yang mempunyai cerita disebaliknya.[37]
Di samping tari-menari, Pertandingan Ratu Cantik atau
dikenali sebagai Pekit Kumangada
dianjurkan semasa perayaan Hari Gawai.Pekit
Kumang adalah satu pertanding di mana peserta akan memakai pakaian
tradisional perempuan kaum Iban iaitu ngepan
indu iban. Menurut Jimbun Tawai, ngepan indu iban tidak boleh digunakan
sebarangan. Hal ini kerana ngepan ada maksud yang tertentu. Sekiranya, pengguna
yang memakai ngepan dengan sesuka hati, ia boleh memberi kesan yang negatif
kepada pakaian tradisional budaya masyarakat iban dan juga cara permakaian yang
salah boleh menyebabkan peserta gagal dalam pertandingan tersebut.[38]
Sebagai contoh, sugu
tinggi yang digunakan semasa Pekit
Kumang sepatutnya sugu tinggi
yang sememangnya tinggi daripada sugu
tinggi yang lain walaupun peserta tersebut mempunyai rupa paras wajah yang
cantik. Sugu tinggi yang pendek
adalah untuk isteri orang ataupun janda.Tambahan pula, corak ngepan peserta yang mengikuti
pertandingan tersebut kain tersebut haruslah terang warnanya.Ini menunjukan
perempuan tersebut boleh dijadikan sebagai isteri.
Secara keseluruhannya, pengekalan pakaian tradisional
ini amat penting supaya generasi masa kini dan hadapan dapat mengetahui budaya
pakaian tradisional kaum Iban teruntamanya pakaian tradisional perempuan kaum
Iban di Sarawak.Keunikan dan keistemewaan yang ada pada pakaian ini telah
menjadikan pakaian tersebut sebagai pakaian kebudayaan masyarakat Iban di
Malaysia.
[1] Jerry Hawkin Anak Suting, Peranan
Dayak Cultural Foundation (DCF) dalam Memelihara Tarian Ngajat, Fakulti
Seni Gunaan dan Kreatif Universiti Malaysia Sarawak, tesis yang tidak
diterbitkan, 2007, hal.1.
[2] Mohamed Anwar Omar Din, Pembangunan Kebudayaan, Kesenian dan
Warisan, Jurnal ASWARA, 2009, hal.24.
[3]Ibid.
[4] Chemaline Anak Usop, Leka
Main: Puisi Rakyat Iban- Satu Analisis Tentang Bentuk dan Fungsi,
Universiti Sains Malaya, tesis yang belum diterbitkan, 2006, hal.1.
[5] Statistik Banci Penduduk dan Perumahan Sarawak, Jabatan Perangkaan
Malaysia ,2010, hal.375.
[6]Austin, Robert F. “The Iban of
Sarawak”, Southeast Asia: An International Quarterly, 1974, hal. 905
[7] Chemaline Anak Usop, op.cit.,
hal.1.
[9] Halimah Abdul Rahman, Pakaian
Tradisional Pelbagai Kaum, Penerbit HARTAMAS, 2011, hal.1.
[11] Vernon Kedit, Pemanah Ngepan
Kelia vs Ngepan Jai Diatu, Artikel, 2009
[12]Maruwiah Ahmat, Pakaian
Tradisional, Karisma Publication SDN.BHD, 2007, hal.23-24.
[13] Istilah “ Ngajat Induk”
bermaksud tarian perempuan.
[14] Paren Nyawai, (SEA DAYAK)
Iban’s Tiara: Sugu Tinggi Headdress, Artikel, 2012
[15] Temu Bual: Lemu Anak Sumbai, 79 tahun,
[16] Veeky Leonora, Iban of
Various Tribes hence Various Costume, Artikel, 2011, hal. 23.
[17] Sures A/L Supurmanian, Pakaian Tradisional Pendidikan Sivik dan
Kewarganegaraan Tahun 4, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah, 2011, hal.25.
[19] Che Syaedah, Lambang
Kehebatan Pahlawan Iban, KOSMO, Artikal, 2013, hal.2.
[20] Istilah “tekuyung tasik”
ialah siput laut
[21]Hamidah Husain dan Mohamed Roselan Malek, Pakaian dan Perhiasan Tradisional.2009, hal. 56.
[23]Istilah “petara” bermaksud Tuhan.
[24] Maruwiah Ahmat, Kenali Negeri
Kita Sarawak Bumi Kenyalang,2008, hal.35.
[25] Chemaline Anak Usop, op.cit.,
hal.9-10.
[26]Istilah “pengaroh”
bermaksud azimat.
[27]Istilah “tanju” bermaksud
beranda atau di luar ruai.
[28]Istilah “ngalu petara”
bermaksud mengalu-alukan kedatangan Tuhan kaum Iban.
[29]Istilah “ruai” bermaksud
galeri rumah panjang.
[30] Jerry Hawkin Anak Suting,
op.cit., hal.8.
[31]Istilah “tuak” ialah air
nasi pulut atau dikenali sebagai tapai.
[32] Istilah “tawak” ialah senjenis gong tetapi saiz gong tersebut
adalah kecil.
[33] Istilah “bebendai” ialah sejenis gong yang sederhana saiznya tetapi
mempunyai lapisan yang nipis serta bunyi yang berbeza daripada gong.
[34] Jerry Hawkin Anak Suting,
op.cit., hal.8.
[35] Istilah “ruai tuai rumah”
ialah halaman yang berbumbung di depan rumah ketua kampung.
[38] Jimbun Tawai, Konsep Kumang
dalam Budaya Iban, Artikel, 2010, hal. 23-24.
(2 683 patah perkataan)
Bibilografi:
Austin, Robert F. “The
Iban of Sarawak”, Southeast Asia: An International Quarterly, 1974
Chemaline Anak Usop, Leka Main: Puisi Rakyat Iban- Satu Analisis Tentang Bentuk dan Fungsi,
Universiti Sains Malaya, 2006
Jerry Hawkin Anak Suting, Peranan Dayak Cultural Foundation (DCF) dalam Memelihara Tarian Ngajat,
Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif Universiti Malaysia Sarawak, 2007
Maruwiah Ahmat, Pakaian
Tradisional, Karisma Publication SDN.BHD, 2007
Maruwiah Ahmat, Kenali
Negeri Kita Sarawak Bumi Kenyalang,Karisma Publication SDN.BHD, 2008
Mohamed Anwar Omar Din, Pembangunan Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Jurnal ASWARA, 2009
Hamidah
Husain dan Mohamed Roselan Malek, Pakaian
dan Perhiasan Tradisional, Penderbit PRISMA SDN BHD, 2009
Veeky
Leonora, Iban of Various Tribes hence
Various Costume, Artikel, 2011
A great research....I like it most....And thank for the information....
ReplyDeleteI am Iban. I hope all of you can visit my longhouse at Kampung SuNgai Bakas Sibuti, Subis. XD
ReplyDelete