Translate

Tuesday, 15 January 2013

Panduan Kerja Kursus Sejarah STPM Kertas 4 (940/4)


PANDUAN PENULISAN KERJA KURSUS SEJARAH STPM
KERTAS 4 (940/4)
PENGGAL 2

1.      Kertas Cadangan (Proposal) Penulisan Esei
Kertas cadangan atau proposal penulisan esei ialah penjelasan ringkas tentang beberapa perkara yang ingin dimaklumkan atau pelan tindakan penulis tentang kerja kursus atau esei yang akan dilakukan. Penjelasan ringkas itu menjawab persoalan berikut:
(a)    Apakah tajuk esei yang akan dilaksanakan?
(b)   Apakah isu yang dikenal pasti?
(c)    Apakah objektifnya?
(d)   Bagaimanakah kita akan melaksanakan / pengumpulan maklumat atau data?
(e)    Berapa lamakah tempoh masa perlaksanaannya?
(f)    Berapakah kos yang diperlukan? (jika ada)
Kertas cadangan (proposal) penulisan esei disediakan sebelum sesuatu penulisan esei yang lengkap dilaksanakan. Ia boleh disediakan mencakupi kerengka masa bermula penggal 2 hingga ke suatu tarikh akhir penyerahan tugasan tersebut (12 April 2013).
2.      Fungsi Kertas Cadangan (Proposal)
Kegunaan Kertas Cadangan (Proposal) penulisan esei merupakan satu panduan yang menyatakan objektif penulisan esei, langkah-langkah (format) esei keseluruhannya, peralatan yang digunakan atau tempoh masa perlaksanaan penulisan yang dirancang oleh penulis (pelajar). Kertas cadangan (proposal) membantu penulis menjalankan kajian penulisan esei dengan lebih terancang lagi.
3.      Kandungan Dalam Kertas Cadangan (Proposal) Penulisan Esei Sejarah STPM
Kertas cadangan (proposal) penulisan esei Sejarah tidak mempunyai format yang khusus (bergantung kepada tajuk / keperluan esei berkenaan). Namun begitu, berikut adalah panduan asas untuk memudahkan kita menulis kertas cadangan (proposal) penulisan esei Sejarah yang berkaitan:
(i)                 Nama Sekolah (beserta alamat penuh)
(ii)               Nama penulis
(iii)             Tajuk esei
(iv)             Refleksi pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang berkaitan dengan tajuk
(v)               Isu keperihatianan / Fokus Kajian
(vi)             Objektif Kajian
(vii)           Kumpulan Sasaran
(viii)         Tindakan Yang Dicadangkan
(ix)             Jadual Perlaksanaan
(x)               Kos Kajian (jika ada)
4.      Format Penulisan Esei Sejarah
Para penulis (pelajar) yang terlibat dalam penulisan kerja kursus 940/4 Sejarah Penggal 2 ini disarankan merujuk ‘Manual Pentaksiran Berasaskan Sekolah Kerja Kursus Sejarah Kertas 4 (940/4), Manual Sekolah’ yang berkaitan bagi mengetahui maklumat lanjut berkaitan dengan tatacara penulisan esei Sejarah yang lengkap.
Tindakan penulis (pelajar) agar mematuhi kriteria-kriteria penulisan esei Sejarah yang betul agar selari dengan tajuk, tujuan, permasalahan, rujukan, sorotan kajian (literature review), kaedah, struktur esei, teknik rumusan, nota akhir (endnote) dan bibliografi (rujukan) yang lengkap (Rujuk Manual Calon Sekolah).

Format penulisan Esei
(a)    Eesei ditulis atau ditaip atas kertas saiz A4.
(b)   Panjang esei 2500 – 3000 patah perkataan (15 – 18 muka surat) tidak termasuk kertas cadangan, nota akhir (endnote), jadual, rajah, graf, dan rujukan (bibliografi).
(c)    Esei ditaip jarak langkau 2 baris, saiz fon 12 Times New Roman. Penulisan senarai bibliografi dan nota akhir esei hendaklah mengikuti gaya Chicago, iaitu rujuk,  http:// www. chichagomanualofstyle.org
(d)   Muka surat hadapan (cover page).

2.2 inci

1 inci

1 inci       TAJUK ESEI (                  )
 

(1.5 inci)               NAMA PELAJAR :                                               (1.5 inci)
                               NO. KAD PENGENALAN :
                               ANGKA GILIRAN :
                               NAMA SEKOLAH :
                               NO. PUSAT :
1 inci


 




2.5 inci



Contoh penulisan endnote/bibliografi:
(a)   Endnote:
1.      R.G. Collingwood, The Idea of History, Oxford, 1977, hal. 77.
2.      L. Kreger, Raknke : The Meaning of History, Chicago, 1977, hal. 2-4.
3.      Ibid, hal. 6.
4.      R.G. Collingwood, op.cit., hal. 89.

(b)   Bibliografi: (disusun mengikut abjad)
Abdul Rahman Hj Ismail, Buku Malaysia : Sejarah Kenegaraan Dan Politik, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988.

L.S.Stravarionos, The Balkans 1815-1914, America, United States, 1965, hal. 77.

R. Sutralingam, Sejarah India Moden : Imperialisme dan Nasionalisme, USM, Pusat Pengajian Luar Kampus, 1987.


            Disediakan Oleh;

Maran Anak Ramping
Guru akademik T6
SMK Meradong, Bintangor.


jan2013/mr

5 comments:

  1. selamat sejahtera,nk tanya sikit ^^
    apakah kandungan kerja kursus tersebut?
    apa yang kena ada?

    ReplyDelete
  2. Format penulisan proposal / kajian yg berkaitan dengan mata pelajaran sejarah STPM,apa2 tajuk yg berkaitan dengan tema-tema yg telah disarankan oleh MPM bagi tahun 2013.

    ReplyDelete
  3. boleh terangkan lebih lanjut ..

    ReplyDelete
  4. Hai assalammualaikum saya nak tanya end note tak perlu masukkan penerbit buku ke

    ReplyDelete