25 Mac 2015
Maran Ramping
Universiti Putra Malaysia
Pendahuluan
Proses
pengajaran dan pembelajaran di sekolah adalah memainkan peranan yang cukup penting
dan meninggalkan impak yang amat tinggi dalam menyampaikan isi-isi pelajaran
yang terkandung dalam sesuatu sukatan pelajaran yang telah dibentuk. Dalam
konteks mata pelajaran Bahasa Melayu, fokus dan matlamat proses pengajaran dan
pembelajaran yang bersifat baik, mencapai standard (objektif) dan berkesan
adalah amat dipentingkan. Secara amnya, proses pengajaran yang merupakan satu
sistem aktiviti yang secara khusus ditujukan kepada murid-murid dengan tujuan
membawa perubahan tingkah laku dalam kalangan mereka. Sistem aktiviti ini
sebenarnya dirancang dan diolah oleh guru untuk menyampaikan pemahaman tentang
maklumat atau pengetahuan tertentu kepada pelajar-pelajar dalam suasana yang
dinamakan bilik darjah.
Manakala pembelajaran pula merupakan satu proses
mengumpul maklumat dan pengalaman secara berterusan, yang berlaku dalam diri
seseorang sejak ia dilahirkan. Proses ini berlaku dalam dua bentuk, sama ada
disedari atau pun tidak disedari. Pembelajaran melibatkan organ deria untuk
mengesan semua bentuk pengalaman dan ilmu pengetahuan yang berselerak di
persekitaran mereka.
Menurut
Koh Boll Boon (1985), pengajaran adalah satu proses yang kompleks yang dipenuhi
oleh pelbagai unsur, termasuk kualiti pengajar, kecerdasan, bakat, minat,
pengaruh motivasi, persekitaran sekolah dan dorongan ibu bapa terhadap pelajar
itu. Sebagai satu proses, pengajaran merupakan suatu jaringan aktiviti yang
dikendalikan oleh guru bagi menghubungkan pelajar-pelajar melalui pengalaman
yang dijangka dapat dipindahkan setelah hubungan itu dikawal baik oleh kaedah
tertentu yang digunakan.
Stalling
(1984) pula berpendapat bahawa pembelajaran berdasarkan tiga kriteria, yang
penting. Pertama, pembelajaran harus menampakkan perubahan dalam tingkah laku.
Kedua, pembelajaran harus melibatkan sesuatu pemikiran. Ketiga, pembelajaran
harus menghasilkan perubahan melalui pengalaman atau latihan. Menurut Crow dan
Crow (1983) pula, pembelajaran adalah pemerolehan tabiat, pengetahuan dan
sikap. Pembelajaran juga melibatkan cara baru membuat sesuatu kerja. la berlaku
dalam percubaan individu untuk mengatasi rintangan atau untuk menyesuaikan diri
kepada situasi baru semasa menimba ilmu di bangku sekolah.
Oleh
yang demikian, memang tidak dapat dinafikan bahawa para guru disarankan
menggunakan pendekatan, strategi dan kaedah yang sesuai dalam menjalankan proses
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Justeru, aplikasi menggunkan video
dalam pengajaran adalah amat berkesan dan berupaya meninggalkan impak yang
cukup kepada pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka.
Konsep
Video Dalam Pengajaran
Konsep
“multimedia” yang merangkumi banyak jenis dan bentuk didefinisikan sebagai
elemen-elemen pembentukan multimedia yang pelbagai termasuk yang mengandungi
elemen-elemen teks, gambar, suara, animasi, dan video. Multimedia merupakan
suatu konsep dan teknologi baru bidang teknologi informasi, dimana informasi
dalam bentuk teks, gambar, suara, animasi, dan video disatukan dalam komputer
untuk disimpan, diproses, dan disajikan baik secara linier maupun interaktif.
Dalam
konteks video sebagai alat multimedia ialah
kombinasi audio dan siri bingkai imej dalam bentuk digital secara selari yang
berasaskan masa. Menyediakan kaedah penyaluran maklumat yang amat menarik serta
merupakan elemen atau media yang paling dinamik serta efektif dalam
menyampaikan sesuatu maklumat. Ia juga sebagai penyimpan maklumat dan sumber
rujukan yang berkesan terutama dalam mengajar di dalam kelas.
Menurut Aizah Sabeli (2005), video di televisyen (TV) ialah
video analog direkod secara magnetik dalam pelbagai tape format
seperti VHS. Signal analog berasal daripada proses encoding
serta piawaian untuk signal video ialah encoding dan decoding oleh
system elevise analog (NTSC). Video menyediakan
sumber yang meluas dan berguna untuk aplikasi multimedia. Teknik pemampatan
video menggunakan dua teknik asas iatitu interfram, mampatan berlaku
antara fram dan intrafram, mampatan berlaku dalam fram.
Di samping itu terdapat beberapa jenis video yang penting
dalam bidang pengajaran seperti (1) Live Video Feeds, merupakan objek
masa nyata yang menarik sebagi pautan dalam aplikasi multimedia yakni seperti
siaran langsung; (2) Video Tape, penggunaannya satu pemain cockpit voice recorde (CVR) untuk dimainkan sebagai objek pautan
multimedia secara linear dan pemain video tape bukan kawalan komputer;
(3) Videodisc, format bagi videodisc ini terbahagi kepada 2 iaitu CAV dan
CLV. CAV boleh menyimpan data sehingga 54,000 fram pegun. CLV boleh menyimpan
data sehungga beberapa jam video untuk setiap permukaan disk serta mempunyai
capaian rawak yang cepat dan keperluan minima untuk dicapai oleh komputer
multimedia; (4) Digital Video, digunakan pada rangkaian
komputer. Pemprosesan yang berkeupayaan tinggi boleh memainkan video dengan
skrin penuh tanpa alatan sokongan lain. Kualiti filem lebih baik; dan (5) Hipervideo,
mempunyai soundtrack dan dimainkan berulang kali. Video
dibenarkan untuk dimainkan secara selari dengan persembahan multimedia, dirujuk
sebagai hipervideo. (Aizah Sabeli, 2005).
Kelima-lima jenis
video yang telah dijelaskan di atas mempamerkan multimedia jenis video ini
masih berfungsi dan relevan digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
di dalam kelas masa kini. Bagi pelajar-pelajar di sekolah rendah penggunaan
video dalam proses pengajaran dan pembelajaran masih lagi relevan dan menarik
minat mereka. Keadaan ini adalah kerana video merupakan antara elemen
multimedia yang dikatakan paling dinamik dan juga realistik berbanding
elemen-elemen yang lain. Ianya juga dikatakan merupakan gabungan pelbagai media
(seperti teks, grafik, audio dan sebagainya) di dalam satu medium. Oleh yang
demikian, penggunaan video dalam proses penyampaian maklumat berupaya untuk
mempengaruhi motivasi seseorang pelajar terhadap proses penerimaan maklumat.
Selain dari itu, video juga mampu membawa unsur realistik atau keadaan sebenar
kepada para pelajar. Ini secara tidak langsung akan mempengaruhi perasaan dan
emosi para pelajar dengan lebih nyata.
Ransangan
Guru Melaksanakan Aplikasi Video
Dalam
pendidikan formal, proses pengajaran dan pembelajaran haruslah diberi penekanan
yang sewajarnya. Proses yang disinonimkan dengan pengajaran dan pembelajaran
bilik darjah melibatkan guru dan pelajar ini sememangnya memerlukan suatu usaha
berterusan ke arah menyediakan pendidikan komprehensif dan efektif terhadap
segala isi pelajaran yang disampaikan. Oleh itu, proses pengajaran dan
pembelajaran perlu diberi ‘sentuhan’
yang dapat menarik minat para pelajar agar setiap isi pelajaran yang
disampaikan memberi input maksimum terhadap kefahaman mereka (Zurina
Yasak et al., 2009).
Dalam
konteks ini peranan para guru adalah amat penting dalam merealisasikan
penggunaan aplikasi video dalam proses pengajaran mereka di dalam kelas. Rangsangan
penggunaan video yang dapat dikesan dalam kalangan guru
akan diterima dan menjadi pengalaman yang sangat bermanfaat kepada pelajar
sekiranya proses pengajaran mereka berjaya meninggalkan kesan dan motivasi yang
tinggi dalam kalangan pelajar. Fasa-fasa rangsangan guru mengaplikasikan
penggunaan video ini menurut (Bernard, 1965)
adalah motivasi sebagai penggerak yang melibatkan proses membangkit, mengekal
dan mengawal minat pelajar. la mampu menciptakan keberkesanan
sesuatu pembelajaran. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, motivasi
dianggap sebagai unsur amat penting yang membolehkan pelajar terdorong untuk
melibatkan diri secara aktif, mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna,
berfaedah dan menyeronokkan. Biasanya, motivasi yang baik akan menciptakan satu
tarikan yang kuat untuk menjadikan pelajar terus berminat dengan pelajaran yang
disampaikan oleh guru.
Di
samping itu, fasa tanggapan juga merupakan satu idea tentang sesuatu kelas
objek. Tanggapan guru yang menganggap pelajar mempunyai pelbagai kebolehan,
minat, bakat, motivasi untuk belajar dan sebagainya antara factor-faktor mereka
perlu memilih dan menilai setiap aplikasi pengajaran yang digunakan. Penggunaan
video ini jelas memperlihatkan seseorang guru itu sedang memerhati dan menanggapi
sesuatu rangsangan para pelajarnya. Kegiatan menanggapi rangsangan ini
menerangkan bagaimana individu sedang membezakan satu rangsangan, daripada
rangsangan-rangsangan yang lain di mana pelajar mempunyai cara tersendiri untuk
memahami sesuatu topik pembelajaran. Gagne (1971) menyatakan
bahawa ini merupakan beberapa langkah dalam proses pembelajaran yang mendorong
rangsangan guru memikir cara lain yang lebih berkesan dalam proses pengajaran
mereka.
Seterusnya,
rangsangan perolehan di mana guru memasukkan semua maklumat yang
diterima
ke dalam satu sistem kod yang berpusat di otak. Sistem kod ini menyerupai
sebuah komputer yang cuba menyimpan pelbagai maklumat ke dalam fail-fail
tertentu dan memudahkan proses pengeluaran apabila maklumat tersebut hendak
digunakan kemudian. Saraf otak kita memproses rangsangan atau maklumat itu
dengan cara yang paling sistematik supaya maklumat itu boleh disimpan dengan
baik. Penggunaan video ini mampu menjadi media sebagai penyalur segala maklumat
ke dalam minda pelajar dalam jangka masa yang lama dan mudad difahami serta
dingati.
Rangsangan
penyimpanan maklumat juga tidak kurang pentingnya di mana pelajar akan
menyimpan apa yang telah dipelajari di dalam system saraf pusat mereka. Hasil
adaptasi pengajaran berbantukan video ini bakal mendapat tempat di dalam
simpanan ingatan pelajar dan yang kurang rangsangan penyimpanan akan hilang sebagai lupaan. Dalam
proses pengajaran dan pembelajaran, kesesuaian kaedah yang digunakan oleh guru
dalam penyampaian pelajaran secara video ini dapat juga
menambahkan pemahaman mereka. Dengan itu maklumat tersebut dapat kekal dalam
ingatan mereka.
Fasa
ini merupakan fasa mengingat kembali tentang apa yang tersimpan di dalam
fikiran pelajar. la dapat juga berfungsi apabila seseorang pelajar itu hendak
memperbaiki, mengemas kini atau menyernak maklumat di dalam otaknya. Hal ini
kerap dilakukan oleh pelajar di sekolah, terutama apabila mereka hendak
mengulang kaji dan menduduki peperiksaan. Mereka akan mengimbau kembali ingatan
ke proses pengajaran guru menggunakan aplikasi video tersebut bagi membantu
mereka mengingat sesuatu topic pembelajaran yang telah dipelajari sebelum ini.
Elemen ini juga merupakan fasa rangsangan guru wajar menggunakan video dalam
pengajaran mereka.
Dalam
fasa berikutnya, iaitu fasa generalisasi iaitu pindahan pembelajaran. Seseorang
pelajar itu boleh menggunakan apa yang telah dipelajari dan yang tersimpan di
dalam saraf pusat (otak) apabila berhadapan dengan keadaan yang berlainan. Fasa
ini juga boleh dikatakan sebagai fasa aplikasi atau penggunaan. Dengan kata
lain, seseorang pelajar mampu mengaplikasi hasil pembelajarannya dengan
kehidupan secara realiti. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya kesan
pembelajaran yang berlangsung lama dapat diterjemahkan oleh pelajar dalam
kehidupan seharian mereka.
Fasa
prestasi merupakan tingkah laku yang boleh diperhatikan dan diukur. Selepas
menerima rangsangan, seseorang murid akan menggunakan keupayaan kognitifnya
dalam menyusun gerak balas. Apabila gerak balas yang ditunjukkan, memaparkan
prestasi yang lebih baik daripada sebelum berlakunya proses pembelajaran dapat
dikatakan bahawa pembelajaran bercorak positif telah berlaku. Bagi seseorang
guru fasa ini amat penting kerana kayu ukur kejayaan proses pengajarannya di
dalam kelas diterjemahkan dalam bentuk prestasi. Prestasi yang baik dan optimum
lahir daripada proses penyampaian pengajaran yang berkesan, terutama sekali
dengan aplikasi video ini.
Akhirnya,
fasa penenguhan adalah mekanisma penting bagi seseorang guru dalam
mempertahankan impak pengajarannya melalui aplikasi video ini. Pelajar
yang telah menunjukkan prestasi yang baik atau yang telah berusaha sepenuhnya
bagi mencapai prestasi yang tinggi diberi ganjaran dengan cara meresapkan rasa
berjaya mereka dalam diri. Peneguhan boleh dilakukan melalui tepukan, galakan,
sebutan kata-kata yang merangsang, seperti memuji, melibatkan kebendaan atau
gerak laku yang menyenangkan. Fasa maklumat balik ini berkait rapat dengan fasa
motivasi. la juga merupakan penggerak kepada pelajar. Pelajar yang berjaya akan
berubah ke tajuk baru yang lebih tinggi tahapnya dan yang kurang berjaya akan
mengulangi langkah dalam proses pembelajaran tentang tajuk yang sama atau
mencuba tajuk yang lebih mudah lagi.
Impak
Pengajaran Aplikasi Video
Penggunaan
aplikasi video dalam pengajaran guru berupaya membawa impak yang besar ke atas
keberkesanan proses pengajaran tersebut. Penggunaan video dapat menjadikan
maklumat yang disampaikan oleh guru bersifat realistik. video mampu mempersembahan
sesuatu mesej dalam keadaan yang realistik atau menyerupai keadaan yang
sebenar. Ini membolehkan seseorang pelajar dapat merasakan seolah-olah mereka
berada atau turut serta dalam suasana yang digambarkan.
Di
samping itu juga, video dapat meningkatkan lagi keberkesanan proses penyampaian
sesuatu mesej kerana media yang bersifat dinamik serta mempunyai jalinan
pelbagai media mampu merangsang pelbagai deria dengan lebih mudah dan berkesan.
Sesuatu penerangan yang perlu dilakukan secara berulang-ulang boleh dilakukan
dengan lebih mudah. Sebagai contoh, penerangan mengenai sesuatu proses kerja di
makmal boleh dirakamkan dan kemudiannya dipaparkan kembali kepada pelajar
bila-bila masa yang diperlukan. Pelajar boleh menonton klip video tersebut bagi
membentuk kefahaman yang lebih mendalam apabila diperlukan (Jamalludin Harun
dan Zaidatun Tasir, 2003).
Video
sebagai media penyampaian ilmu mampu menjadikan sesuatu proses pengajaran dan
pembelajaran lebih berkesan. Penggunaan media ini boleh mempercepatkan kadar
pemahaman seseorang pelajar. Pelajar juga boleh belajar sama ada secara
individu atau berkumpulan tanpa memerlukan tenaga pengajar disamping mereka
sepanjang masa. Video juga membantu proses membina kefahaman dan
seterusnya membentuk kemahiran seperti mana yang diperlukan. Video seumpama ini
boleh digunakan bagi membantu dalam proses membentuk kemahiran dengan lebih
pantas dan berkesan. Pelajar boleh menonton serta mengawal perjalanan video
mengikut keperluan dan tahap kefahaman masing-masing (Jamalludin Harun dan
Zaidatun Tasir, 2000).
Akhir
sekali, menurut Jamalludin Harun dan Zaidatun Tasir (2000) impak video yang
penting kepada pelajar apabila dapat menjimatkan masa, tenaga dan kos. Menerusi
penggunaan video penerangan guru yang panjang lebar serta sesi demonstrasi yang
meleret-leret juga tidak diperlukan lagi. Ini adalah kerana proses penerangan
menerusi video yang menggabungkan elemen-elemen seperti imej, muzik dan suara
latar mampu memberi penjelasan yang lebih jelas kepada para pelajar. Keadaan
ini dapat memberi kesan yang maksimum terhadap proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas.
Rumusan
Sebagai
rumusan, dapatlah dikatakan bahawa pengaplikasikan video dalam pengajaran guru
dapat meningkatkan keupayaan kefahaman pelajar sekaligus menjadikan suasana
pengajaran dan pembelajaran menjadi aktif dan berkesan. Guru-guru yang
mengamalkan aplikasi video dalam pengajaran mereka harus sedar dan faham akan
betapa pentingnya fasa-fasa rangsangan yang mendorong mereka menggunakan
pendekatan, strategi dan kaedah ini kerana ianya berupaya menarik minat pelajar
dan memaksimumkan pemahaman pelajar tentang perkara yang diajar. Para guru
harus memahami peringkat-peringkat fasa persediaan dalam mengendalikan aplikasi
video ini di samping mengetahui akan kesan dan kepentingannya terhadap pelajar
di sekolah. Namun tidak kurang pentingnya di mana aplikasi video ini dapat
memberi kesan yang positif terhadap pemahaman pelajar tentang apa yang guru
mereka ajar dengan menggunakan video ini di sekolah. Keadaan ini dapat
menjadikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran aktif di samping memotivasikan
pelajar secara keseluruhannya.
Rujukan:
Aizah Sabeli. (2005). Elemen
Video Dalam Multimedia, diambil pada 4 Oktober 2014, daripada; http://jombelajarelemenmultimedia.blogspot.com/2012/12/elemen-video-dalam
multimedia.html
Bernard,
H. W. (1965). Psychology of learning and teaching. New York: McGraw-
Hill.
Crow,
L. D. dan Crow, L. (1983). Psikologi Pendidikan untuk Perguruan. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Gagne,
R.M. (1971). The Learning Theory, Education Media, And Individualized
Instruction. In Ticktons. (ed) To Improve Learning an Evaluation of Instructional; Technology. Bowker Co:
London.
Jamalludin
Harun dan Zaidatun Tasir. (2000). “Pengenalan
Kepada Multimedia”. Kuala Lumpur: Venton Publishing.
Jamalludin
Harun dan Zaidatun Tasir. (2003). Multimedia dalam Pendidikan. PTS
Publications: Bentong.
Koh,
B. B. (1985). Satu Analisis Tentang Kesalahan-Kesalahan dalam Buku Terjemahan
Dari Bahasa Inggeris Ke Bahasa Malaysia. Jurnal Pembinaan dan Pengembangan
Bahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Modul
KRB 3053: Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Kurikulum
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sekolah Rendah). Pulau Pinang: Universiti Sains
Malaysia.
Stalling,
J.A. (1984). Effective use of time in secondary reading classroom. A
research
report.
(ERIC document ED 246393).
Zurina Yasak Baharom Mohamad Ahmad Esa dan Shahrizal
Shabudin. (2009). Kaedah Pengajaran Berasaskan Laman Web Terhadap Pelajar
Diploma Kejuruteraan Elektrik Meketronik Di Politeknik. Persidangan
Kebangsaan Pendidikan Sains Dan Teknologi, 26-27, (Oktober), 1–15.
No comments:
Post a Comment