Pengenalan
Pendidikan merupakan suatu usaha yang berterusan
untuk memperkembangkan potensi manusia secara menyeluruh terhadap aspek-aspek
rohani, aqli dan jasmani melalui aktiviti-aktiviti yang saling berkaitan iaitu
pengajaran dan pembelajaran (Mohamad Khirudin, 2006). Dalam hal ini aspek
pengajaran dan pembelajaran merupakan komponen penting dalam proses
menyampaikan ilmu pengetahun kepada para pelajar. Keberkesanan proses
penyampaian ilmu pengetahuan ini sangat bergantung kepada usaha guru, strategi
dan teknik yang digunakan serta sumber yang bersesuaian. Justeru, perkara yang
menjadi cabaran utama kepada guru-guru ialah ketidaktentuan dalam mengendalikan
proses pengajaran dan pembelajaran. Guru-guru tidak boleh mengetepikan perkara
ini. ‟Teachers have to operate under the kinds of daunting conditions,
conditions that introduce unpredictable elements of will and emotion into the
heart of teaching and learning processes”. Tanggungjawab guru bertambah
menjadi lebih kompleks (Rajendran, 2001).
Dalam usaha menjadikan proses pengajaran dan
pembelajaran bagi mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah mencapai kejayaan,
peranan sumber utama adalah penting. Dalam hal ini, fungsi Buku Teks amat
dititikberatkan serta penting sebagai wadah penyalur ilmu kepada para pelajar.
Buku teks diwartakan sebagai sumber utama dan menjadi rujukan di sekolah.
Perkara ini telah diperjelaskan melalui Surat Pekeliling lkhtisas Bil. 12/1999:
Penggunaan Buku Teks dan Buku Latihan dan Aktiviti, menyatakan bahawa buku teks
wajib digunakan di semua sekolah kerajaan (Kementerian Pendidikan Malaysia,
1999). Keadaan ini menunjukkan betapa pentingnya buku teks kepada guru dan
pelajar sebagai sumber pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Crowther (1995)
menjelaskan buku teks sebagai “a book giving instruction in a subject used
especially in schools”. Manakala, Altbach (1999) juga turut mengatakan buku
teks sebagai, ‟Textbooks are a central part of any educational system. They
help to define the curriculum and can either significantly help or hinder the
teacher”. Berdasarkan pendapat tersebut, diketahui dengan jelas bahawa buku
teks merupakan sebuah sumber rujukan dalam sistem pendidikan bagi membantu proses
pelaksanaan kurikulum serta tanggungjawab bagi pendidik dalam melaksanakan
bidang pengajarannya.
Menyentuh mengenai fungsi buku teks di sekolah
pada masa kini ianya dilihat sebagai suatu keperluan yang amat penting terutama
dalam mengajar mata pelajaran wajib seperti Bahasa Melayu. Dalam kurikulum
pendidikan di Malaysia hari ini sangat menekan aspek ilmu, kemahiran, nilai,
pembangunan insan dan sebagainya. Hala tuju negara ingin menjadi negara maju
berdasarkan acuan sendiri menjelang tahun 2020 (Wawasan 2020) dengan jelas
menggariskan jenis masyarakat yang ingin dilahirkan melalui sistem pendidikan
negara. Dalam kurikulum pendidikan, peranan buku teks yang mengandungi pelbagai
bidang pengetahuan, kemahiran, sosial, nilai, teknologi dan sebagainya terpancar
melalui penggunaan buku teks oleh guru dan pelajar. Buku teks dapat
mencerminkan nilai masyarakat, harapan dan cita-cita sesebuah negara. Dengan
kata lain, buku teks memuatkan perkara-perkara seperti perpaduan, nilai, alam
sekitar, teknologi, Rukun Negara, masyarakat penyayang dan seumpamanya.
Tinjauan Literatur
Buku teks merupakan sumber yang bertindak sebagai
alat (tool) dan rujukan (reference) yang sangat penting. Menurut arahan
Kementerian Pendidikan Malaysia melalui Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/1999, guru
dan pelajar diwajibkan menggunakan buku teks sebagai sumber utama di dalam
kelas. Jadi, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melalui Bahagian Buku
Teks, Jabatan Sekolah, adalah satu badan yang bertanggungjawab penuh dalam
mengendalikan urusan buku teks ini. Kepentingan buku teks ini terserlah dalam
semua mata pelajaran. Keadaan ini memberi kelebihan kepada buku teks untuk
dimartabatkan sebagai sumber sama penting dengan buku kerja (work book).
Dalam tugasan ini, fokus tinjauan literatur menjurus
kepada Buku Teks Bahasa Melayu Tingkatan 1 Sekolah Menengah. Buku teks ini
digubal selaras dengan keperluan dan kepentingan proses pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu sebagai subjek teras dan wajib di sekolah. Kajian menunjukkan
bahawa adanya kesan positif antara penggunaan buku teks dengan pencapaian
akademik pelajar (Tay Meng Guat, 2010). Kajian Norazuwan Yaakob (1997)
mendapati 70.6% guru mengakui tentang kepentingan buku teks sebagai sumber
pengajaran dan pembelajaran (dipetik daripada Marohaini Yusoff, Abd Murad
Salleh & Shahrir Jamaluddin, 2005). Antara lain penggunaan buku teks dalam
mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah turut melibatkan guru dan
pelajar. Kedua-dua pihak merupakan pengguna buku teks yang setia dan menepati
standard Kementerian Pendidikan Malaysia. Dalam kajian Hasan Ansary & Esmet
Babaii (2002) menyatakan bahawa guru, murid dan pentadbir pendidikan adalah
“pelanggan” kepada buku teks. Factor ini turut didorong fungsi buku teks itu
yang banyak membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dengan adanya
bahan sumber seperti ini telah menyebabkan peranannya semakin tinggi dalam
menyalurkan pelbagai maklumat. Dalam mata pelajaran Bahasa Melayu terdaapat
banyak topic dan bidang pembelajaran yang mendorong fungsi buku teks ini
menjadi keutamaan. Kenyataan ini dapat disokong dengan kajian Kartini Baharun (1991), buku teks digunakan oleh guru kerana
peranannya dalam menyalurkan maklumat, objektif serta hasrat yang terkandung di
dalam setiap mata pelajaran dan kurikulum yang digubal.
Di samping itu, banyak usaha dan penambahbaikan
telah dijalankan oleh Bahagian Buku Teks, Jabatan Sekolah, Kementerian
Pendidikan Malaysia berhubung dengan kualiti buku teks. Buku teks bukan sekadar
bahan untuk mengajar sebaliknya merupakan media yang boleh berdiri sendiri
tanpa guru. Maksudnya, pelajar dapat memperolehi banyak maklumat pembelajaran
daripada buku teks kerana kandungan dan standardnya sangat dijamin kualitinya.
Malahan ramai guru yang menggunakan buku teks ini mengajar di kelas. Kekerapan
penggunaan buku teks dalam pengajaran banyak dipengaruhi oleh kegunaannya dalam
merancang pengajaran, peruntukan masa pengajaran dalam sesuatu sesi,
tajuk-tajuk pelajaran yang berkaitan, mutu soalan dalam buku teks dan
kesesuaian dengan peperiksaan (Khalid Paiman, 1998). Selain itu, fungi buku teks
dilihat juga sebagai alat bantu kepada guru dan pelajar. Gopinathan (1983) menyatakan buku teks ialah alat yang digunakan
secara meluas di dalam kelas walaupun terdapat pelbagai alat bantu mengajar
yang canggih dalam era teknologi maklumat pada masa kini.
Proses pemantauan dan penilaian ke atas mutu buku
teks sentiasa diambil berat oleh pihak kementerian. Penubuhan jawatankuasa
pemantau dan semakan kualiti dan kandungan buku teks diadakan secara berkala
bagi menjamin kualitinya sentiasa kemas kini. Kajian Hasan Ansary & Esmet
Babaii, 2002; Jeanne Moulton, 1994; Saedah Siraj,1990; dan Tsai Yu-Hsin, 2000
(dlm. Marohaini Yusoff, Abd Murad Salleh
& Shahrir Jamaluddin, 2005) mengatakan proses penilaian terhadap mutu atau
kualiti buku teks sebagai salah satu aspek dalam kajian-kajian buku teks. Usaha
ini selari juga dengan langkah penetapan kualiti buku teks yang meliputi penggunaan bahasa, ilustrasi, reka bentuk
dan soalan dalam latihan sangat penting dalam mempengaruhi guru dan pelajar
menggunakan sesebuah buku teks. Keadaan ini juga selaras dengan sifat ketekalan
sumber buku teks secara keseluruhannya. Altbach (1983)
yang menyebut bahawa buku teks adalah sumber penting dalam memelihara kualiti
dan hala tuju kurikulum.
Peranan guru dalam proses
mengajarnya juga merupakan intipati kejayaan sesebuah aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Kejayaan ini dapat diukur dengan prestasi pelajar yang menguasai
bidang-bidang tertentu. Selain itu, objektif pengajaran dan pembelajaran dapat
dicapai sepenuhnya bagi menentukan perkara ini. Bagi Tsai Yu-Hsin (2000) pula
menyatakan, apa yang penting adalah guru perlu kreatif dan cekap dalam
memanfaatkan bahan-bahan sedia ada dalam buku teks supaya kesan pembelajaran
akan dapat dioptimumkan. Tahap kreativiti dan inovasi yang tinggi dalam
kalangan guru akan meningkatkan pencapaian pelajar dalam bidang akademik
mereka. Kenyataan ini dapat disokong melalu kajian (Rajendran, 2001) kesediaan guru untuk
mengendalikan proses pengajaran pembelajaran seperti yang dituntut oleh sesuatu
inovasi merupakan salah satu daripada pembolehubah utama yang menentukan
kejayaan atau kegagalan inovasi tersebut. Tambah beliau lagi, guru-guru perlu memiliki ilmu, kemahiran dan sikap yang
sesuai, harus berkemampuan menangani pelbagai cabaran yang mungkin timbul dalam
proses pengajaran pembelajaran (Rajendran, 2001).
Bagi memangkinkan lagi fungsi buku teks ini, amalan pengajaran harus
dipelbagaikan bukan semata-mata bergantung kepada buku teks sahaja. Maksudnya,
pendekatan, strategi dan teknik penggunaan buku teks harus kreatif supaya guru
dapat mengelakkan pengajaran berpusatkan guru. Menurut Rajendran
(1998) masih kedapatan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik darjah
masih berpusatkan guru. Kaedah ini wajar diubah kepada pengajaran dan
pembelajaran berpusat kepada pelajar ataupun bahan bantu (sumber), yakni buku
teks. Guru haruslah menerima penglibatan pelajar yang aktif supaya pelajar
menerima pengalaman yang bermakna melalui proses pengajaran dan pembelajaran
(Rajendran, 2001).
Melalui tinjauan kajian-kajian lepas yang telah dibincangkan di atas
bersabit dengan buku teks terutama sekali mata pelajaran Bahasa Melayu turut
memperlihatkan buku teks merupakan bahan (sumber) pengajaran yang penting dan
masih lagi relevan sehingga kini. Rajmah Hasan Shirat (2003) mengatakan bahawa sistem dokumentasi
pembelajaran iaitu penggunaan buku teks masih penting malah ia amat diperlukan
oleh pelajar-pelajar di negara ini meskipun penggunaan internet sebagai alat
bantuan pembelajaran merupakan mekanisme paling efisien (Utusan Malaysia, 12 Jun, 2003). Tambah beliau lagi, apa-apa
pembelajaran, sistem dokumentasi tidak boleh ditinggal begitu saja kerana masih
tetap relevan.
Analisis Buku Teks
I
|
Adakah buku teks mencabar pelajar
anda? Mengapa?
|
Pada keseluruhannya, kandungan Buku Teks Bahasa
Melayu Tingkatan Satu ini agak banyak dan memadai untuk pembelajaran pelajar
tingkatan satu. Terdapat 27 unit pelajaran kesemuanya di mana mencakupi
pelbagai tajuk atau isu. Pada hemat saya sudah tentu buku teks ini mencabar
kebolehan setiap pelajar yang mempunyai tahap kebolehan yang berbeza. Jika
dikaji secara mendalam bahawa alam persekolahan tingkatan satu ini merupakan
peringkat permulaan pendidikan menengah sudah tentu ianya disajikan dengan
bidang ilmu yang baru, isu yang terkini serta pendekatan, strategi dan teknik
belajar yang baru. Keadaan ini sudah tentu mencabar keupayaan para pelajar yang
berlatar belakang sekolah yang berbeza
juga.
Dari segi aras pengetahuan, isu atau bidang
pembelajaran yang terdapat pada setiap unit pelajaran dimulai dari aras senang
sehingga menjadi sukar. Bermula daripada asas pengalaman awal kehidupan
sehinggalah ke bidang yang tinggi dan mencabar. Hal ini dapat dibuktikan pada
Unit 1, Hari Pertama Di Sekolah Menengah; Unit 2, Berhemat Semasa Berbelanja;
Unit 10, Lima Langkawi; Unit 15, Belia harapan Negara, dan Unit 23, Parlimen
Negara Kita. Pembahagian unit-unit ini secara jelas mempunyai pemeringkatan
bidang ilmu serta tahap kesukaran nya, yakni yang mudah kepada sukar.
Pengetahuan para pelajar tingkatan satu jelas tercabar dengan tajuk-tajuk yang
baru ini kerana dijangka bahawa pengetahuan mereka masih kurang dan tahap
pembacaan mereka yang masih rendah lagi.
Berkenaan dengan bidang kemahiran yang terdapat
dalam buku teks ini juga mencabar. Terdapat beberapa contoh kemahiran berfikir
aras tinggi (KBAT) di dalam buku teks ini. Antaranya, kemahiran menjana idea,
menghubung kait, membuat keputusan, mencari maklumat, menyelesai masalah,
mencari fakta, dan membuat inferen. Kesemua ini merupakan kemahiran yang
melibatkan daya pemikiran para pelajar. Kita tidak menafikan akan kepentingan
kemahiran-kemahiran ini tetapi ianya tetap memberi cabaran kepda proses
pembelajaran para pelajar berkenaan. Keadaan ini selaras dengan matlamat Rangka
Rancangan Jangka Panjang 3 (RRJP3) yang menjurus kepada melahirkan Kurikulum
sekolah akan dikaji semula untuk memupuk kemahiran berfikir dan menjana daya
cipta serta pembelajaran kendiri di kalangan pelajar khususnya di peringkat
rendah dan menengah. Idea ini juga turut ditegaskan oleh Rajendran (2001) di
mana kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis amat penting dalam kalangan
pelajar sekolah menengah.
Selain itu, kemahiran bernilai tambah turut
ditekankan dalam buku teks ini. Kemahiran bernilai tambah mengutamakan
pengalaman di bilik darjah sesuai dengan situasi kehidupan dunia sebenar murid
serta senario dunia yang global. Kemahiran bernilai tambah yang dimaksudkan ialah
kemahiran berfikir, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, kemahiran
belajar belajar cara belajar, kajian masa depan, kecerdasan pelbagai,
pembelajaran konstruktivisme dan pembelajaran kontekstual. Kesemua kemahiran
ini sudah tentu menjurus kepada pengujian pemikiran para pelajar pada peringkat
persekolah ini.
Tuntas, daripada huraian di atas jelas menunjukkan
buku teks ini mencabar kebolehan para pelajar tingkatan satu secara
keseluruhannya.
II
|
Adakah buku teks sesuai dalam proses
pengajaran dan pembelajaran? Mengapa?
|
Buku teks Bahasa Melayu Tingkatan Satu ini memang
sesuai bagi proses pengajaran dan pembelajaran pelajar. Dari segi organisasi
kurikulumnya, buku teks ini dibahagikan kepada beberapa bidang atau elemen
pengajaran dan pembelajaran yang penting. Antaranya, unsur penggunaan bahasa,
kemahiran menulis, hasil pembelajaran, sistem bahasa, komponen Kesusasteraan
Melayu dan pengisian kurikulum. Bagi kandungan buku teks ini pembahagian setiap
unit pelajaran dikelompok berdasarkan beberapa kemahiran penting seperti
kemahiran interpersonal, maklumat, estetik dan tatabahasa. Kesemua kemahiraan
ini adalah cabang kepada organisasi kurikulum yang digariskan di atas.
Dari sudut pengajaran, buku teks ini sangat
membantu guru merancang aktiviti pengajarannya. Beberapa cadangan aktiviti
telah disusun atur bagi memudahkan para guru merancang dan seterusnya
melaksanakan proses pengajaran mereka di kelas. Misalnya, jika seseorang guru
hendak mengajar aspek tatabahasa, setiap unit pelajaran sememangnya sudah
diagihkan aspek tatabahasa berdasarkan pemeringkatan dan tahap kesukarannya.
Bagi Unit 1, aspek tatabahasanya ialah ‘Kata Nama’; Unit 2, ‘Kata Ganti Nama’;
Unit 3, ‘Bentuk Kata Kerja’, dan sebagainya. Keadaan ini menunjukkan bahawa isi
kandungan aktiviti pengajaran sudah dirancang begitu baik dan lengkap selaras
dengan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Tingkatan Satu.
Berkaitan dengan aspek pembelajaran para pelajar
juga sama. Kesemua aktiviti pembelajaran turut dirancang selari dengan aktiviti
pengajaran guru. Keadaan ini disebabkan bahawa aktiviti pengajaran dan
pembelajaran lazimnya berjalan serentak dan ditadbir secara bersama. Para
pelajar dapat mempelajari sesuatu topik atau isu dan kemahiran baharu dalam
alam persekolahan menengah ini. Bagi aktiviti pembelajaran yang boleh dilakukan
secara ‘hand-on’ oleh pelajar, mereka boleh melakukannya tanpa dibantu oleh
guru. Sebagai contoh, bagi aktiviti memberi makna perkataan, para pelajar dapat
merujuk kamus atau berbincang sesama rakan bagi mencari maksud perkataan
berkenaan. Keadaa ini dapat melatih para pelajar berdikari di samping menyemai
sikap bekerjasama dalam kalangan mereka.
III
|
Adakah buku
teks digunakan sebagai bahan utama atau sekunder dalam kelas anda? Mengapa?
|
Menurut Surat Pekeliling lkhtisas Bil. 12/1999:
Penggunaan Buku Teks dan Buku Latihan dan Aktiviti, penggunaan buku adalah
wajib bagi sekolah kerajaan. Maka sudah tentu bahawa buku teks juga dianggap
sebagai bahan utama pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Punca kuasa
berkenaan dengan status buku teks ini sangat jelas termaktub dalam surat
pekeliling ini. Tambahan pula, penggunaan buku teks dalam sistem pendidikan di
Malaysia telah bermula dengan wujudnya Biro Buku Teks (kini dinamakan Bahagian
Buku Teks atau BBT) pada tahun 1967. Pengurusan agihan bekalan buku teks dinamakan
program Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) yang bermula pada tahun 1975. Program
SPBT ini selain melibatkan BBT, juga melibatkan Jabatan Pendidikan Negeri,
Pejabat Pendidikan Daerah dan sekolah. SPBT menunjukkan bahawa buku teks masih
memainkan peranan penting dalam sistem pendidikan di Malaysia.
Dalam hal ini, kerajaan telah berbelanja banyak
wang dalam membekalkan buku teks untuk sekolah-sekolah seluruh Malaysia melalui
program SPBT (Abd Majid Mohd Isa et al., 1999). Begitu juga, kepentingan buku
teks dalam proses pembelajaran dan pengajaran amat sukar dipertikaikan. Ini
adalah disebabkan peranan buku teks sebagai sumber rujukan dalam proses
pelajaran bagi seseorang pelajar baik di sekolah mahupun di rumah adalah satu
hakikat yang sudah lumrah dalam sistem persekolahan di negara ini (Hussein Hj.
Ahmad, 1985).
Fungsi guru yang mengajar di kelas sewajarnya
mereka menggunakan buku teks ini sebagai media utama. Pada hemat saya, standard
dan kualiti buku teks Bahasa Melayu ini sangat tinggi kerana telah digubal oleh
suatu jawatankuasa yang dilantik Kementerian Pendidikan Malaysia, melalui
tapisan kualiti, auditan, penerbitan dan sehinggalah ke peringkat pengagihan ke
sekolah-sekolah di Malaysia. Keadaan ini menunjukkan betapa seriusnya kerajaan
melalui Kementerian Pendidikan Malaysia menyediakan Skim Pinjaman Buku Teks
(SPBT) dalam kalangan pelajar secara percuma. Secara prinsip dan praktik semua
guru Bahasa Melayu harus menggunakan Buku Teks Bahasa Melayu Tingkatan satu ini
semasa mengajar pelajar di dalam kelas.
IV
|
Adakah kandungan buku teks komprehensif dan mencakupi apa yang diperlukan? Mengapa?
|
Kandungan buku teks ini sememangnya bersifat
komprehensif dan mencakupi banyak bidang. Bermula dengan pembahagian isi
kandungan ianya dibahagikan kepada 27 Unit Pelajaran yang mencakupi tajuk-tajuk
tertentu. Tajuk-tajuk ini meliputi aspek personal, ekonomi, budi bahasa,
komputer, remaja, wira bangsa, negara Malaysia, bumi, sukan, pahlawan, internet,
taman negara, belia, percutian, parlimen, angkasa lepas dan sebagainya.
Tajuk-tajuk ini telah disusun atur mengikut aras kesukaran dan pemeringkatan
tahap ilmu para pelajar. Dengan kata lain ianya telah diorganisasi dengan baik
dan lengkap.
Dalam setiap unit pelajaran pula, turut
mengandungi kemahiran-kemahiran seperti ‘interpersonal’; ‘maklumat’; ‘estetik’;
dan ‘tatabahasa’. Setiap kemahiran ini pula disesuaikan dengan hasil
pembelajaran utama dan hasil pembelajaran khusus yang perlu dicapai oleh
pelajar (Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Tingkatan Satu, KPM). Keadaan
ini jelas menunjukkan sifat kesatuan (unity) dalam tiap-tiap kemahiran
yang ingin dicapai melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran
ini.
Buku Teks Bahasa Melayu ini turut menekankan
kemahiran bahasa. Kemahiran Bahasa meliputi kemahiran mendengar, bertutur,
membaca, dan menulis. Kemahiran Bahasa ini merupakan teras kepada penguasaan
bahasa baku. Bagi aktiviti pula, terdapat pelbagai aktiviti yang dicadangkan seperti
dialog, pidato, permainan bahasa (teka silang kata) dan sebagainya.
V
|
Adakah buku teks sumber yang baik
untuk guru-guru? Mengapa?
|
Pada hemat saya, buku teks sememangnya sumber yang
baik dan penting bagi guru Bahasa Melayu. Sejajar dengan statusnya sebagai
sumber utama (primer) dalam aktiviti pengajaran ianya juga bertindak sebagai
rujukan dan panduan kepada mereka. Sebagai contoh, bagi sekolah-sekolah yang
terletak di kawasan pendalaman ianya menjadi sumber yang penting kepada guru
kerana sukar untuk mendapat bahan bantu lain. Tambahan pula, sukar untuk
mendapat akses internet bagi mencari bahan pengajaran yang sesuai secara atas
talian.
Walau bagaimanapun, para guru harus bijak
menyesuaikan isi pelajaran dengan kebolehan pelajar. Bukan semua aktiviti dan
kemahiran yang dicadangkan sesuai untuk semua peringkat pelajar dan ianya
memerlukan kebijaksanaan guru untuk merancang dan melaksanakannya. Sekiranya
guru memilih menggunakan bahan bantu mengajar maka ianya hendaklah bersesuaian
dengan buku teks. Ini adalah kerana buku teks merupakan bahan rujukan dan
sumber yang baik untuk digunakan oleh guru di dalam kelas.
VI
|
Adakah buku
teks menggalakkan stail pembelajaran yang pelbagai? Mengapa?
|
Kandungan buku teks ini masih menggalakkan stail
pembelajaran yang pelbagai. Melalui aktiviti yang dirancang mengikut kemahiran,
bidang dan objektif pembelajaran mempamerkan ianya tertakluk kepada prinsip
kepelbagaian pembelajaran. Para pelajar diberi banyak aktiviti seperti membuat
karangan, surat rasmi dan tidak rasmi, laporan, pantun, bercerita, petikan dan
sebagainya.
Setiap topik yang dipilih juga turut mencorakkan
stail pembelajaran pelbagai. Antara topik-topik yang terkandung dalam buku teks
ini adalah kebersihan laut, kebersihan fizikal, kelab komputer, teknologi
maklumat dan komunikasi (ICT), laman web, remaja berwawasan, sejarah dan
sebagainya. Kesemua topik ini menjurus kepada stail pembelajaran yang pelbagai.
Sebagai contoh, Unit Sembilan; Indahnya Bumi Kenyalang mengkehendaki pelajar mencari
maklumat dengan menggunkan jaringan internet.
Dapatlah dikatakan bahawa pelajar turut didedahkan
dengan stail pembelajaran pelbagai selain daripada keadah kelas yang sering
digunakan oleh guru. Keadaan ini dapat meningkatkan minat dan motivasi untuk
terus belajar dalam kalangan pelajar. Setiap aktiviti pembelajaran yang berbeza
mampu menarik perhatian dan mencetuskan minat belajar secara berterusan mereka.
VII
|
Apakah bahagian / seksyen dalam buku teks yang anda dapati sangat / kurang membantu dalam
pengajaran anda? Mengapa?
|
(a) Membantu:
Pada hemat saya, hampir kesemua bahagian dalam
buku teks ini membantu saya dalam merancang dan mengendalikan pengajaran secara
berkesan. Bagi kandungan pelajaran ianya dapat membantu saya dalam merancang
rancangan penggal, minggu dan persediaan mengajar harian (RPH). Bagi aktiviti
yang dicadangkan juga turut memberi panduan kepada saya dalam merancang
aktiviti pengajaran secara lebih berkesan lagi. Bahagian penilaian juga
membantu saya menggubal soalan berdasarkan kesesuaian mengikut tahap kebolehan
pelajar.
Antara lain, buku teks ini dilengkapi banyak
gambar dan ilustrasi di mana ianya banyak membantu saya memahami sesuatu isi
pelajaran sebelum diajarkan kepada pelajar.
Aktiviti pengayaan yang disediakan dalam seksyen
buku teks ini turut membantu saya menjalankan aktiviti tambahan kepada pelajar
yang cergas dalam pembelajaran mereka.
(b) Kekurangan
Buku teks ini kurang gambar pada Unit Sebelas,
bagi Sukan Memanah. Sebagaimna diketahui sukan memanah ini sejenis sukan yang
agak baru dan tidak menyeluruh penyertaannya di seluruh negara. Bagi pelajar
yang belajar di sekolah-sekolah luar bandar adalah agak sukar mereka memahami
sukan memanah ini dengan baik.
VIII
|
Adakah anda membuat sebarang perubahan kepada
kandungan / aktiviti di dalam buku teks ketika anda mengajar?
|
Pada kebiasaannya ya. Berdasarkan pengalaman
setiap kandungan dan aktiviti yang diberikan bersifat sejagat (universal)
dan terpilih mengikut lokasi. Lokasi sekolah yang berbeza ini perlu disesuaikan
dengan aktiviti yang para pelajar menguasai dengan baik. Dengan kata lain,
pengetahuan ‘sedia ada’ pelajar perlu dibuat pertimbangan dalam merancang dan
melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
Di samping itu, tahap kecerdasan pelajar juga
perlu dipertimbangkan dalam merangka aktiviti. Maksudnya, aras kesukaran
kandungan perlu disesuaikan dengan kebolehan pelajar supaya proses pengajaran
dan pembelajaran dapat mencapai objektifnya. Hal ini juga dapat menghindari
perasaan bosan dan kurang motivasi dalam kalangan pelajar.
Antara lain, kemudahan yang ada di sesebuah
sekolah juga perlu diberi pertimbangan agar menepati objektif pengajaran dan
pembelajaran. Guru perlu ada inisiatif menyediakan bahan bantu yang sesuai bagi
menyokong setiap aktiviti yang sukar difahami oleh pelajar agar proses
pengajarannya lebih bermakna. Selain itu, guru wajar menyediakan bahan rujukan
tambahan bagi membantu pelajar memahami sesuatu kandungan pembelajaran.
IX
|
Adakah anda dapati
kemahiran-kemahiran atau soalan-soalan di dalam buku teks membantu pelajar
anda menjawab soalan peperiksaan mereka? Mengapa?
|
Selaras dengan sistem pentaksiran baru,
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) sekarang ini, kebanyakan soalan
peperiksaan adalah digubal berdasarkan kemahiran dan pengetahuan di dalam buku
teks. Bagi mata pelajaran Bahasa Melayu Tingkatan Satu ini ianya juga
sedemikain rupa. Para pelajar perlu menguasai setiap topik, kemahiran dan
kandungan mata pelajaran ini dengan baik agar dapat mencapai keputusan yang
baik dalam PBS mereka.
Seperti yang sudah dijelaskan peringkat awal tadi,
buku teks adalah sumber utama bagi mata pelajaran Bahasa Melayu maka sudah
tentu soalan-soalan peperiksaan berkisar dalam kandungan buku teks tersebut.
Keadaan ini amat memudahkan proses ulangkaji pelajar di mana mereka tidak perlu
bergantung kepada sumber lain untuk dirujuk.
X
|
Jika anda
diberi peluang untuk mengubah atau membuat modifikasi buku teks, bahagian
manakah yang akan anda ubah? Mengapa?
|
Sekiranya saya diberi peluang untuk melakukan
modifikasi dalam buku teks Bahasa Melayu Tingkatan Satu saya akan menggabungkan
Unit Lima dengan Unit Tiga Belas. Ini adalah kerana Unit Lima yang bertajuk ‘Komputer
Dalam Kehidupan’; manakala Unit Tiga Belas merupakan ‘Internet Jaringan
Maklumat’ adalah unsur teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Adalah lebih
baik dan praktikal sekiranya kedua-dua unit ini digabungkan atau diubahsuai
mengikut spekfikasi bidang pembelajaran pelajar. Tahap keperluan dan kesesuaian
mengikut usia pelajar tingkatan satu juga perlu dipertimbangkan dalam membuat
modifikasi ke atas isi kandungan pelajaran.
Rumusan
Sebagai rumusan, dapatlah dikatakan bahawa buku teks pada peringkat sekolah
menengah sangat penting dan merupakan sumber utama bidang pengajaran dan pembelajaran.
Status dan punca kuasa buku teks melalui Surat Pekeliling Kementerian Pendidikan
Malaysia telah meletakkan martabat buku teks menjadi tinggi dan harus menjadi
bahan pengajaran para guru di sekolah.
Dalam konteks Buku Teks Bahasa Melayu Tingkatan
Satu ini sememangnya tidak dapat dinafikan akan kepentingannya. Ia telah
menjadi rujukan penting dan bahan pengajaran dan pembelajaran di sekolah masa
kini di atas sifat komprehensif dan standardnya yang tinggi menjadikan buku
teks ini penting dan wajar dihargai oleh semua pihak. Tambahan pula, terdapat
arahan Kementerian Pendidikan Malaysia mewajibkan
penggunaan buku teks sebagai sumber utama di dalam kelas. Terdapat juga banyak
kajian yang menunjukkan adanya hubungan positif bagi penggunaan buku teks
dengan pencapaian akademik pelajar.
No comments:
Post a Comment