Translate

Friday, 28 June 2013

Fonetik dan Fonologi

Bidang fonetik dan fonologi dalam bahasa, banyak pengkaji telah membuat kajian mereka berserta dengan generalisasi yang tertentu bagi memperkukuhkan dapatan dan hujah mereka. Fonetik adalah proses mengkaji bunyi bahasa. Menurut Abdul Hamid Mahmood & Nurfarah Lo (2007) bunyi adalah kesan yang didengar oleh telinga yang berlaku apabila udara dari paru-paru keluar melalui pita suara ke rongga tekak, kemudaian terus keluar ke rongga hidung. Semasa udara keluar melalui rongga tekak dan rongga mulut atau rongga hidung, udara mungkin mengalami gangguan atau sekatan atau mungkin tidak. Uadar yang keluar dalam bentuk gelombang itu mengenai bahagian gegendang telinga dan terhasillah bunyi. Harimurni Kridalasana (1984) dalam kamus Linguistik mentarifkan fonetik sebagai ‘ilmu yang menyelidiki penghasilan, penyampaian dan penerimaan bunyi bahasa’. Manakala Abdullah Hassan (1993) pula memberi penjelasan bahawa fonetik adalah ‘pengkajian terhadap unsur-unsur dalam bentuk bunyi’ (dlm. Modul Fonetik dan Fonologi Bahasa Melayu, 2012).
Turut menyatakan pandangan, Abdullah Hassan, et al.(2006) menjelaskan bunyi bahasa sebagai bunyi-bunyi yang dipersetujui oleh masyarakat penuturnya sebagai sesuatu yang bermakna. Bagi sarjana barat, tarifan mereka terhadap fonetik dikatakan sebagai ‛the body of speech sounds of any one language, and their telation to one another,’ (C.L.Barnhart & R.K.Banhart,1981). Manakala bagi Fonologi ianya menjurus kepada mengkaji bunyi-bunyi yang berfungsi dalam sesuatu bahasa itu (Abdullah Hassan, 1993). Seorang lagi sarjana tempatan iaitu Harimurti Kridalaksana (1984) memberikan definisi fonologi sebagai bidang dalam linguistik yang menyelidiki bunyi-bunyi bahasa mengikut fungsinya. Sarjana barat Parker,F.(1947) mengatakan fonologi sebagai ‛...suatu bidang yang mengkaji sesuatu bahasa, iaitu rumus-rumus yang menentukan sebutan.’ Sementara J. Clark dan C. Yallop (1995) menegaskan, ‘phonology is concerned with the organization of speech within specific languages.’ Jelas menunjukkan bahawa bidang fonetik dan fonologi adalah berkait rapat dan menjurus kepada aspek bunyi-bunyi bahasa dan sebutannya.
Dalam aspek pemerolehan bahasa, Jacobson ingin mengetahui sejauh mana hubungan antara proses pembelajaran bahasa usia kanak-kanak dengan teori fonologi (Paitoon, 2002). Dalam hal ini, Jacobson telah dapat menghasilkan rumus-rumus yang memperlihatkan perkembangan bahasa kedua-dua orang kanak-kanak yang dikajinya. Rumus-rumus tersebut adalah seperti, rumus yang pertama ialah pemerolehan bahasa kanak-kanak yang ada hubungannya dengan kajian fonologi. Menurut beliau, kanak-kanak mula mempelajari bahasa dengan mengungkapkan bunyi bahasa terlebih dahulu. Seterusnya, pemerolehan bahasa kanak-kanak berlaku secara berperingkat-peringkat berdasarkan perkembangan alat penghasilan bunyi bahasa. Manakala peringkat ketiga, adalah bunyi vokal lebih mudah disebut daripada bunyi konsonan.
Bagi seseorang kanak-kanak yang berusia rendah, terdapat banyak teori pembelajaran yang dapat dikenal pasti berhubung dengan pemerolehan bahasa seperti Teori Behaviorisme, Teori Mentalis, dan Teori Interaksionalis. Secara umumnya, kanak-kanak yang mula-mula belajar berbahasa berlaku secara semulajadi (natural) tanpa perlu menghadiri kelas-kelas formal sebaliknya berlaku tanpa disedari oleh mereka. Justeru, dapat dikatakan bahawa bidang fonetik dan fonologi adalah proses dan tindakan mempelajari bahasa. Dalam konteks bahasa Melayu ianya diperolehi melalui pergaulan, pengalaman dan pembelajaran secara formal mahupun tidak formal.


No comments:

Post a Comment