Perkembangan menyeluruh aktiviti
seni, khususnya lukisan sangat penting kepada seseorang kanak-kanak.
Kanak-kanak mempunyai rangsangan dan persepsi kendiri yang sangat kuat
berhubung dengan diri sendiri. Melalui aktiviti lukisan ini, kebolehan serta
kreativiti kanak-kanak dapat dipupuk dengan baik. Penghasilan sesuatu lukisan
oleh kanak-kanak ditunjukkan oleh mereka melalui simbol-simbol tertentu yang
bersifat abstrak. Pada usia yang masih rendah gaya dan corak lukisan mereka
masih kurang jelas dan bermotif.
Tanggapan yang mengatakan sesuatu lukisan
itu sebagai alat komunikasi memang tepat. Kanak-kanak yang belum dapat bercakap
pada usia kanak-kanak meluahkan perasaan dan kreativiti melalui lukisan secara
tidak sedar. Karya lukisan secara tidak sedar ini sangat unik sifatnya kerana
mempunyai perlambangan yang sukar ditafsir oleh golongan yang berbeza. Namun
begitu, lukisan itu tetap menjadi alat
komunikasi yang benguna dan penting bagi kanak-kanak. Proses interaksi mereka
dengan lukisan dapat menjalin perhubungan yang rapat dengan orang lain kerana
proses komunikasi adalah melibatkan hubungan dua hala berlaku dan membentuk
kefahaman bersama. Komunikasi juga dikatakan sebagai satu proses ke arah
mewujudkan kesamaan dan berkongsi maklumat sama ada secara lisan atau
sebaliknya dan mencipta makna terhadap maklumat itu (Siti Zobidah Omar dan Romaiza Bidin, 2001). Komunikasi turut disifatkan sebagai satu keperluan yang amat penting dan
berguna kepada manusia, khususnya kanak-kanak. Dalam kehidupan seharian mereka,
kanak-kanak memerlukan bantuan daripada individu-individu lain.
Justeru, proses saling bergantung tersebut diuruskan melalui komunikasi
dengan orang lain seperti ibu bapa, rakan dan lain-lain. Oleh itu, komunikasi
mempunyai maksud yang luas dalam proses perkongsian makna, penyaluran dan penerimaan
maklumat dalam kalangan individu. Di samping itu, A.L.Ramaiah (1999) turut
menyatakan bahawa komunikasi adalah satu proses antara perseorangan yang
melibatkan pertukaran idea, maklumat dan pendapat ataupun melibatkan
penghantaran dan penerimaan simbol yang bermakna. Jadi, kanak-kanak yang
menghasilkan sesuatu lukisan yang bersifat simbol abstrak membentuk komunikasi
mereka dengan cara tersendiri dengan penuh makna.
Kajian Victor Lowenfeld dan Brittain (1982) menjelaskan teori perkembangan
artistik kanak-kanak yang merangkumi peringkat umur dari 2-14 tahun. Kajian ini
memperlihatkan perkembangan artistik kanak-kanak yang mengandungi lima
peringkat utama iaitu peringkat scribbling,
peringkat preschematic, peringkat
schematic, peringkat dawning realism, peringkat pseudonaturalistic dan peringkat adolescent art. Lukisan kanak-kanak ini
mengikut mereka melalui perkembangan yang disesuaikan dengan bahan, subjek
dan persekitaran yang sesuai.
Kanak-kanak akan menghasilkan lukisan mereka berdasarkan pengalaman seharian,
bahan konkrit dan disesuaikan dengan tahap perkembangan mereka. Keadaan ini
akan memberi ruang dan perkembangan yang cukup luas bagi kanak-kanak
berkomunikasi secara sihat dengan lukisan mereka kerana lukisan yang dihasilkan
mempunyai pemeringkatan yang konkrit dan nyata apabila usia mereka meningkat.
Oleh itu, satu bentuk komunikasi yang baik dan berkesan dapat berlaku melalui
lukisan mereka kerana mesej yang cuba disampaikan mempunyai makna tertentu.
No comments:
Post a Comment