Translate

Sunday, 14 July 2013

Kemajuan pendidikan di Jerman pada abad ke –17 hingga abad ke –18

Pendidikan bermula sejak kewujudan manusia dan cara serta sistem pembelajaran yang berbeza mengikut masa, tempat,dan juga adat resam yang diamalkan sesuatu masyarakat. Pendidikan diperolehi daripada pelbagai sumber dan bentuk serta membolehkan seseorang menyampaikan apa yang diperoleh kepada generasi seterusnya. Pendidikan dijalankan secara terancang dan sistematik terhadap perkembangan jasmani,rohani, dan intelek untuk melengkapi kehidupan.Perkembangan pendidikan terletak pada golongan raja yang memerintah sesebuah negara dapat dilihat semasa di Jerman ia mejadi sumber autoriti dan lebih tertumpu kepada ilmu sains, matematik dan vernakular.Jerman merupakan negara pertama yang memperkenalkan cukai yang dibiayai dan pendidikan rendah adalah diwajibkan.  Pendidikan terdiri daripada kursus lapan tahun pendidikan rendah dan dikenali sebagai volksschule serta menyediakan kemahiran pendidikan yang tegas dalam etika, tugas, disiplin dan ketaatan. Jerman telah menubuhkan tiga peringkat pendidikan dan perkara yang ditetapkan ialah apa yang perlu dipelajari dan difikirkan, berapa lama untuk berfikir dan bila kanak-kanak boleh berfikir tentang perkara lain.Sistem pendidikan merupakan sistem pembacaan secara keseluruhan dan konsep bersepadu dapat dihafalkan. Penggantian sistem ajab pengajaran dengan sistem pengajaran bunyi atau fonetik, membolehkan kanak-kanak membaca tanpa mengetahui maksud bacaan mereka. Kehadiran guru yang mengajar adalah amat diwajibkan dan ujian nasional untuk pelajar adalah bertujuan untuk mengklasifikasikan kanak-kanak untuk latihan pekerjaan yang berpotensi tinggi.Pada awalnya, Martin Luther menganjurkan kewajiban pelajaran supaya semua rakyat bebas membaca dan mentafsir kitab Bible dan dijadikan model di setiap sekolah semasa tahun 1814 hingga 1871. Pentadbiran sekolah telah dipengaruhi oleh masalah yang berkaitan dengan raja. Golongan pietism telah mengadakan satu pakatan politik dengan Raja Prusia berdasarkan kepentingan bersama untuk memecahkan dominasi Gereja Lutheran. Golongan ini menekankan keperluan kerohanian dalaman dapat dicapai melalui pembacaan kitab bible. Pendidikan penting untuk menanam ketaatan social dalam rakyat melalui indoktrinasi. Semua sekolah telah menggunakan bahasa rasmi untuk memupuk ketaatsetiaan kepada raja dan lelaki muda telah dilatih menjadi tentera dan golongan birokrat.Raja Frederick II telah mengumumkan bahawa persekolahan wajib untuk semua kanak-kanak antara usia lima tahun hingga tiga belas tahun. Peperiksaan akhir atau dikenali abitur diperkenalkan pada tahun 1788 dilakanakan di sekolah menengah dan diperluaskan ke seluruh Jerman pada 1871. Kelulusan dalam abitur merupakan pra-syarat untuk menceburi profesion yang telah dipelajari dan perkhidmatan awam. Wilhelm Von Humboldt melaksanakan pembaharuan pendidikan yang dipengaruhi oleh pendekatan idealistik dan menjadi asas pendidikan kontemporari. Melalui asas ini, mereka percaya bahawa pendidikan tidak harus dipengaruhi oleh kehendak individu dan ia akan menjadi sesuatu yang baik jika tiada campur tangan daripada pihak luar. Selepas Perang Napoleon,Prusia telah memperkenalkan keperluan pensijilan negeri. Ia dapat menaiktaraf sistem pengajaran para guru dan telah merebak selepas Revolusi Perancis.Sistem persekolahan menjadi lebih berpusat setelah Jerman menubuhkan empayarnya pada tahun 1871 dan memperkenalkan sekolah menegah pertama yang berasingan untuk perempuan pada tahun 1872. Penubuhan sekolah menengah yang banyak adalah untuk memenuhi kehendak ramai yang menginginkan anak-anak mereka mendapat pendidikan yang lebih tinggi. Namun, pihak kerajaan mempunyai hak mutlak untuk menetapkan piawaian dan membuat penyeliaan untuk penubuhan sekolah-sekolah yang baharu.Di Jerman terdapat empat jenis sekolah menengah yang telah dibangunkan antaranya ialah Gymnasium, Realgymnasium, Realschule dan Oberrealschule. Murid-murid akan belajar di sekolah menengah Gymnasium selama lapan atau sembilan tahun  kepada prestasi murid-murid ketika itu. Sekolah ini akan memberikan lebih tumpuan terhadap penggunaan bahasa Latin dan Yunani atau Hebrew serta satu penambahan bahasa moden. Manakala sekolah menengah Realgymnasium pula dijalani oleh pelajar selama sembilan tahun penumpuan akan diberi dalam bahasa latin, bahasa moden, sains dan juga matematik. Tempoh masa selama enam tahun pula akan dijalani oleh para pelajar di sekolah menengah Realschule. Sekolah ini tidak melayakkan pelajar untuk masuk ke institusi tinggi contohnya universiti tetapi pelajar mempunyai pilihan untuk menjadi pelatih dalam industry moden,jawatn dan pekerjaan teknikal. Seterusnya, sekolah menengah Oberrealschule memberikan tempoh masa selama sembilan tahun untuk belajar dan memberikan tumpuan tehadap bahasa-bahasa moden,sains dan matematik. Empat jenis sekolah menengah ini telah mencapai pangkat dan keistimewaan yang sama walaupun mempunyai prestij yang berbeza pada abad ke-20.Keseluruhannya, sistem pendidikan di Jerman banyak menekankan kepada konsep pemikiran dan juga kawalan minda. Pembaharuan yang dilakukan oleh  ahli falsafah Prusia dalam sistem pendidikan telah merebak dengan cepat melalui Eropah terutamanya selepas kemunculan Revolusi Perancis.

No comments:

Post a Comment