Pendidikan
bermula sejak kewujudan manusia dan cara serta sistem pembelajaran yang berbeza
mengikut masa, tempat,dan juga adat resam yang diamalkan sesuatu masyarakat. Pendidikan
diperolehi daripada pelbagai sumber dan bentuk serta membolehkan seseorang
menyampaikan apa yang diperoleh kepada generasi seterusnya. Pendidikan
dijalankan secara terancang dan sistematik terhadap perkembangan jasmani,rohani,
dan intelek untuk melengkapi kehidupan.Perkembangan pendidikan terletak pada
golongan raja yang memerintah sesebuah negara dapat dilihat semasa di Jerman ia
mejadi sumber autoriti dan lebih tertumpu kepada ilmu sains, matematik dan
vernakular.Jerman
merupakan negara pertama yang memperkenalkan cukai yang dibiayai dan pendidikan
rendah adalah diwajibkan. Pendidikan
terdiri daripada kursus lapan tahun pendidikan rendah dan dikenali sebagai volksschule serta menyediakan kemahiran
pendidikan yang tegas dalam etika, tugas, disiplin dan ketaatan. Jerman telah
menubuhkan tiga peringkat pendidikan dan perkara yang ditetapkan ialah apa yang
perlu dipelajari dan difikirkan, berapa lama untuk berfikir dan bila
kanak-kanak boleh berfikir tentang perkara lain.Sistem pendidikan merupakan sistem
pembacaan secara keseluruhan dan konsep bersepadu dapat dihafalkan. Penggantian
sistem ajab pengajaran dengan sistem pengajaran bunyi atau fonetik, membolehkan
kanak-kanak membaca tanpa mengetahui maksud bacaan mereka. Kehadiran guru yang
mengajar adalah amat diwajibkan dan ujian nasional untuk pelajar adalah
bertujuan untuk mengklasifikasikan kanak-kanak untuk latihan pekerjaan yang
berpotensi tinggi.Pada
awalnya, Martin Luther menganjurkan kewajiban pelajaran supaya semua rakyat
bebas membaca dan mentafsir kitab Bible dan
dijadikan model di setiap sekolah semasa tahun 1814 hingga 1871. Pentadbiran
sekolah telah dipengaruhi oleh masalah yang berkaitan dengan raja. Golongan pietism telah mengadakan satu pakatan
politik dengan Raja Prusia berdasarkan kepentingan bersama untuk memecahkan
dominasi Gereja Lutheran. Golongan ini menekankan keperluan kerohanian dalaman
dapat dicapai melalui pembacaan kitab bible.
Pendidikan penting untuk menanam ketaatan social dalam rakyat melalui
indoktrinasi. Semua sekolah telah menggunakan bahasa rasmi untuk memupuk
ketaatsetiaan kepada raja dan lelaki muda telah dilatih menjadi tentera dan
golongan birokrat.Raja
Frederick II telah mengumumkan bahawa persekolahan wajib untuk semua
kanak-kanak antara usia lima tahun hingga tiga belas tahun. Peperiksaan akhir atau
dikenali abitur diperkenalkan pada
tahun 1788 dilakanakan di sekolah menengah dan diperluaskan ke seluruh Jerman
pada 1871. Kelulusan dalam abitur
merupakan pra-syarat untuk menceburi profesion yang telah dipelajari dan
perkhidmatan awam. Wilhelm Von Humboldt melaksanakan pembaharuan pendidikan
yang dipengaruhi oleh pendekatan idealistik dan menjadi asas pendidikan
kontemporari. Melalui asas ini, mereka percaya bahawa pendidikan tidak harus
dipengaruhi oleh kehendak individu dan ia akan menjadi sesuatu yang baik jika
tiada campur tangan daripada pihak luar. Selepas Perang Napoleon,Prusia telah
memperkenalkan keperluan pensijilan negeri. Ia dapat menaiktaraf sistem
pengajaran para guru dan telah merebak selepas Revolusi Perancis.Sistem
persekolahan menjadi lebih berpusat setelah Jerman menubuhkan empayarnya pada
tahun 1871 dan memperkenalkan sekolah menegah pertama yang berasingan untuk
perempuan pada tahun 1872. Penubuhan sekolah menengah yang banyak adalah untuk
memenuhi kehendak ramai yang menginginkan anak-anak mereka mendapat pendidikan
yang lebih tinggi. Namun, pihak kerajaan mempunyai hak mutlak untuk menetapkan
piawaian dan membuat penyeliaan untuk penubuhan sekolah-sekolah yang baharu.Di
Jerman terdapat empat jenis sekolah menengah yang telah dibangunkan antaranya
ialah Gymnasium, Realgymnasium, Realschule
dan Oberrealschule. Murid-murid
akan belajar di sekolah menengah Gymnasium
selama lapan atau sembilan tahun kepada prestasi murid-murid ketika itu.
Sekolah ini akan memberikan lebih tumpuan terhadap penggunaan bahasa Latin dan
Yunani atau Hebrew serta satu penambahan bahasa moden. Manakala sekolah
menengah Realgymnasium pula dijalani oleh pelajar selama sembilan tahun
penumpuan akan diberi dalam bahasa latin, bahasa moden, sains dan juga
matematik. Tempoh masa selama enam tahun pula akan dijalani oleh para pelajar
di sekolah menengah Realschule. Sekolah ini tidak melayakkan pelajar untuk
masuk ke institusi tinggi contohnya universiti tetapi pelajar mempunyai pilihan
untuk menjadi pelatih dalam industry moden,jawatn dan pekerjaan teknikal.
Seterusnya, sekolah menengah Oberrealschule memberikan tempoh masa selama
sembilan tahun untuk belajar dan memberikan tumpuan tehadap bahasa-bahasa
moden,sains dan matematik. Empat jenis sekolah menengah ini telah mencapai
pangkat dan keistimewaan yang sama walaupun mempunyai prestij yang berbeza pada
abad ke-20.Keseluruhannya,
sistem pendidikan di Jerman banyak menekankan kepada konsep pemikiran dan juga
kawalan minda. Pembaharuan yang dilakukan oleh ahli falsafah Prusia dalam sistem pendidikan
telah merebak dengan cepat melalui Eropah terutamanya selepas kemunculan
Revolusi Perancis.
No comments:
Post a Comment