Pesta Kaul merupakan
pesta keramaian yang menggabungkan unsur keagamaan, kepercayaan dan adat resam. Pesta Kaul sangat penting pada masa dahulu
sebagai penyembahan terhadap makhluk halus. Pesta ini diadakan untuk menjamu
‘ipok’ atau roh yang menjaga dan mengawal seluruh pelosok alam. Semasa meraikan upacara Kaul mereka berdoa
kepada ipok supaya dimurahkan rezeki, mengelakkan segala bencana dan malapetaka
serta meminta agar mereka sentiasa sihat untuk menjalankan kegiatan pertanian
dan turun ke laut untuk menangkap ikan.
Masyarakat melanau menyambut
Pesta Kaul menggunakan kalendar yang berlandaskan kedudukan bulan. Bulan
pertama dikenali sebagai pengejin dan upacara kaul diadakan pada bulan
tersebut. Bulan-bulan lain dalam masyarakat Melanau ialah seperti bulan
pengelawak umik, bulan pengelawak ayang, bulan pelepak, bulan paka umik, bulan
pakar ayang, bulan pegalan, bulan suah, bulan pidai, bulan penangih, bulan
pamelai dan bulan pengasiseang. Kenyataan
ini dikukuhkan lagi dalam penulisan buku oleh Jasmin Ahmad dan Nora Hj. Samat
yang bertajuk Perayaan Pelbagai Kaum. Edaran satu bulan pulan dibahagi kepada
tiga tahap iaitu musit,
lengadeang,
dan matai. Bulan pengejin ialah bulan yang dipercayai
membawa banyak rahmat dan ini adalah permulaan tahun baharu bagi masyarakat
melanau.Selepas pesta ini nelayan boleh turun ke laut menangkap ikan dan petani
boleh pergi ke ladang tanpa sebarang gangguan kerana rezeki mereka akan
dijangka bertambah .
Terdapat beberapa
peraturan yang dikenakan semasa Pesta Kaul diadakan iaitu tidak dibenarkan
keluar menangkap ikan pada waktu pagi di hari perayaan kerana Pesta Kaul ini menandakan
bermulanya tahun baru serta dengan kata lain tamatnya, musim hujan dan nelayan
boleh menangkap ikan kerana cuaca dijangka baik .
Apabila
upacara Pesta Kaul diadakan, seorang lelaki yang mempunyai kedudukan akan
dilantik sebagai ketua dan digelar sebagai Bapak Kaul. Kenyataan ini dikukuhkan
lagi oleh Jasmin Ahmad dan Nora hj. Samat dalam bukunya yang bertajuk Perayaan
Pelbagai Kaum. Jawatan ini sangat penting dalam acara Pesta Kaul. Bapak Kaul
ini berperanan sebagai orang tengah atau orang perantaraan yang menghubungkan
ipok dan manusia. Dalam memastikan upacara Kaul ini berjalan mengikut peraturan
dan adat turun-temurun Bapak Kaul
bertanggungjawab untuk memastikan upacara yang dijalankan betul. Tambahan juga,
Bapak Kaul merupakan tonggak utama upacara Pesta Kaul ini. Beliau
bertanggungjawab memujuk, merayu kepada makhluk halus atau ipok serta menghalau
segala kejahatan dan malapetaka yang mungkin akan menimpa sesiapa sahaja malah
bertanggungjawab memastikan pantang larang dipatuhi dan mereka yang ingkar akan
dihukum.
Bapak
Kaul ini berasal daripada keturunan Sepok di Dalat, Mukah. Menurut sumber,
orang lain tidak boleh menjadi Bapak Kaul kerana beberapa orang dari generasi ini telah menjadi
Bapak Kaul dan amalan ini belum lagi dilanggar kerana penduduk takut sesuatu
yang tidak baik akan menimpa mereka sekiranya mereka ingkar. Menurut sumber
juga, difahamkan sudah sembilan orang daripada keturunan Sepok dilantik menjadi
Bapak Kaul, dengan Agut Ujo sahaja telah memegang peranan tersebut sebanyak dua
kali. Mereka ini dipercayai mempunyai keramat untuk menjalankan upacara ini.
Persediaan
perlulah dilakukan sebelum Pesta Kaul dijalankan. Bahan yang diperlukan untuk
dipersembahkan kepada ipok kala ialah bertih, kuih penyaram, beras kuning,
papit,
pais, rokok daun
nipah dan sirih pinang. Bahan–bahan tersebut akan diletakkan dalam
tujuh buah bekas yang diperbuat daripada daun nipah dan bekas ini akan dimasukkan
dalam talam yang dipanggil serahang. Kebanyakkan serahang dibuat oleh wanita
kerana wanita dikatakan lebih teliti dan sesuai dengan sifat wanita yang lemah
lembut. Serahang ini dibuat berdasarkan motif tertentu. Motif–motif pada
serahang turut melambangkan imej ipok laut, darat dan udara. Berdasarkan
pemerhatian, serahang bukan sahaja memerlukan ketelitian yang tinggi tetapi
juga kesabaran dan daya kreativiti yang bermutu dengan mengambil kira unsur
tertentu dalam Pesta Kaul dan sistem kepercayaan masyarakat.Tambahan juga, sumber
turut menyatakan serahang berasal daripada perkataan ‘serahan’ iaitu barang
persembahan kepada ipok. Serahang mempunyai ketinggian sekitar tujuh kaki yang
mempunyai bentuk serta unsur-unsur tersendiri. Komponen yang terdapat pada
serahang tersebut mestilah lengkap tanpa sebarang kecacatan kerana serahang
yang tidak lengkap dan tidak sempurna akan mengundang kemarahan ipok dan
akhirnya bala akan menimpa kepada sesiapa yang membuatnya.
Penghulu atau wakilnya akan memukul gong atau canang
tujuh hari sebelum upacara Pesta Kaul diadakan. Hal ini disebabkan, penduduk kampung dapat
menyelesaikan kerja-kerja mereka di hutan mehupun di laut sebelum Pesta Kaul. Bukan
itu sahaja, canang atau gong juga akan turut dipukul sekali lagi tiga hari
sebelum kaul untuk mengingatkan penduduk kampung supaya menyelesaikan kerja
mereka dengan segera dan memberi peluang kepada setiap keluarga untuk
menyediakan makanan bagi jamuan pesta kaul dan turut menghias bahuong
Selain itu, semua keluarga dari kampung yang terlibat
akan turun membawa jamuan ke tempat upacara kaul. Setiap ahli keluarga
dimestikan untuk menghadirkan diri kecuali orang yang telah uzur. Semua
serahang yang telah dibuat akan didirikan di sekitar pantai atau muara sungai
tempat pesta kaul itu diadakan. Upacara ini akan dimulakan dengan jampi mantera
oleh ketua kaul yang ditujukan kepada ipok kala. Tujuh batang lilin akan
dinyalakan. Tujuan lilin ini dinyalakan kerana kononnya untuk mewakili setiap
lapisan bumi dan menerangi mereka yang telah meninggal dunia. Beras kuning akan
ditabur oleh bapak kaul di sekitar kawasan serahang dan kepada barisan penduduk
kampung yang sedang menghadapi makanan. Ketua kaul akan memberi arahan supaya
hidangan dinikmati dan penduduk yang hadir turut boleh menikmati hidangan yang
dibawa oleh keluarga lain kerana perbuatan ini sangat disukai oleh ipok kala
dan dipercayai boleh menambah rezeki mereka yang melakukannya. Upacara ini
dapat dibuktikan melalui buku Ensiklopedia Sejarah dan Kebudayaan Melayu.
Selesainya jamuan, ketua kaul dan pembantunya akan
membawa serahang tersebut ke tempat yang dipercayai didiami oleh makhluk halus. Persembahan ini sangat penting bagi
masyarakat Likau kerana untuk mengelakkan ipok yang mendiami kawasan tersebut
marah sehingga boleh menimbulkan malapetaka. Setelah itu barulah acara hiburan
akan diadakan.Antara acara hiburan yang akan diadakan ialah acara lumba perahu,
pencak silat, main tibau, main gasing, mengalai dan tarian tradisional
masyarakat Melanau seperti tarian buluh, tarian mengarang, dan tarian serahang.
Tibau ialah permainan tradisi masyarakat Melanau yang
sangat popular di Sarawak. Tibau dibina daripda beberapa batang buluh atau
nibung kayu mahupun kayu keras. Ia berbentuk rak atau pemidang yang bertingkat-tingkat
dan berbentuk piramid. Kebiasaannya, ketinggian tibau ini adalah antara 8-10 m
dan juga dibina dalam keadaan yang condong di atas tanah yang rata. Tibau dibina kepada dua bahagian iaitu
bahagian pertama ialah mempunyai para tau pemidang yang menyerupai tangga dan
bahagian kedua pula terdiri daripada dua batang tiang yang berbentuk piramid
itu tadi. Pada bahagian ini terdapat juntaian tali daripada rotan dan rotan ini
akan dihayun seperti sebuah buaian. Kedua-dua bahagian ini perlulah dibina
dengan kukuh demi keselamatan pemain.
Menurut pemerhatian, tibau ini lazimnya dimainkan di
kawasan yang lapang. Kebiasaannya, tapak untuk permainan ini haruslah lembut
dan tidak mempunyai batu yang boleh membahayakan pemain. Tujuan permainan ini
ialah untuk menguji semangat dan keberanian peserta kerana permainan ini
walaupun kelihatan mudah tetapi turut memerlukan tenaga yang tinggi. Bagi orang muda pula, ini merupakan peluang
mereka untuk pertemuan antara teruna dan dara.
Menurut cerita, permainan tibau ini bermula apabila
Kampung Pentian diserang sejenis penyakit yang boleh membawa kepada kematian. Kampung ini dikatakan sunyi sepi, seolah-olah
mati. Suasana murung menyelubungi penduduk kampung ini. Kemudian terdapat
seorang lelaki tua bermimpi di kampung tersebut. Dalam mimpinya ada seekor
helang membawakan sejenis alat permainan yang bernama ‘tibau’ untuk
menghidupkan kembali suasana di kampung Pentian yang diselubingi kemurungan
itu. Berita tentang mimpi itu kemuadiannya dihebahkan kepada seluruh kampung.
Oleh kerana mereka percaya akan kebenaran mimpi tersebut, penduduk kampung
bekerjasama membina alat permainan yang dianggap aneh itu. Sejak dari itulah,
tibau diterima sebagai sebahagian daripada upacara dalam sebarang keramaian
yang diadakan oleh masyarakat Melanau setempat. Kenyataan ini dibuktikan dan
dikukuhkan lagi dalam buku Shahnil Asmar Saaid dan Mohamed Roselan Malek yang
bertajuk permainan tradisional.
Tarian
mengalai merupakan salah satu tarian yang diadakan semasa Pesta Kaul. Tarian
mengalai ini adalah tarian kedua popular di kalangan masyarakat Melanau. Tarian
ini mempunyai banyak aksi yang menarik dan menakjubkan. Tarian ini ditarikan
oleh kaum lelaki dan perempuan. Para penari ini akan menggunakan pakaian
tradisional masyarakat Melanau yang berwarna hitam. Tarian mengalai adalah
tarian yang menggunakan pergerakan burung kenyalang sebagai asas dan
kebanyakkan penari akan menari secara berselang-seli antara lelaki dan
perempuan.
salam sejahtera. saya ingin meminta izin utk menggunakan info tuan mengenai pesta kaul ini untuk tujuan dokumentari hubungan etnik. terima kasih :)
ReplyDeleteterima kasih ya
ReplyDeletemenggunakan ini untuk folio sejarah saya
Salam sejahtera, saya mohon izin untuk menggunakan blog tuan sebagai bahan referens bagi projek portfolio antara budaya saya
ReplyDelete