Negara Malaysia merupakan sebuah Negara yang unik dan kompleks
kerana terkenal dengan kesenian dan kebudayaannya yang tersendiri. Raykat
Negara ini terdiri daripada pelbagai jenis agama, kaum, dan adat resam yang
berlainan.Negara kita terdiri daripada pelbagai kaum memiliki pakaian
tradisional masing-masing yang memaparkan budaya serba unik.Setiap
bangsa di dunia ini mempunyai ciri-ciri pakaian tersendiri yang pastinya
mempunyai keistimewaan dan keunikan yang tersendiri.Peredaran masa menyaksikan
pengaruh kebudayaan daripada tamadun bangsa yang lebih maju terhadap bangsa
yang kurang maju dapat membuka jalan kearah perubahan yang lebih pesat termasuk
dalam perkembangan feysen pakaian.Pakaian bukan hanya dipakai untuk menutup
tubuh bagi mengelakkan kesan panas atau dingin mahupun pandangan orang, bangsa
yang lahir daripada peradaban yang berlainan sudah tentu ingin menonjolkan seni
kreatif dan tahap pencapaian teknologi masing-masing dalam bidang tekstil.
Suku kaum Iban
ialah penduduk pribumi yang terbanyak di Sarawak yang dikenali sebagai Bumi
Kenayalang (Numpang, 1989). Jumlah
suku kaum iban ialah 693358 orang. Kaum iban dikenali sebagai dayak laut dan
berasal dari Kalimantan, Indionesia tetapi berpindah ke Sarawak .Pada
zaman pemerintahan Rajah Brooke, Sarawak disebut sebagai Bumi Pemotong Kepala.Negeri Sarawak mempunyai 23 etnik utama dan berpuluh-puluh lagi suku kaum
pribumi kecil-kecil yang kesemuanya menganut pelbagai agama, kepercayaan dan
mempunyai adapt resam serta budaya masing-masing menutukan bahasa dan dialek
yang berbeza-beza mengikut daerah-daerah kediaman mereka di kawasan luar Bandar
dan pendalaman.
Dua puluh tiga
etnik bumiputera yang utama di Sarawak ialah Dayak Iban (Iban Skrang, Iban Miri-Bintulu-Limbang, Iban Saribas,
Iban Batang Rajang, Iban Undop, Iban Lemanak dan Iban Malikin), Melanau (Seduan, Segalang, Belium,
Bintulu, Segahan, Matu/Mato Daro, Oya, Mukah, Rejang, Igan, Siteng, Tatau,
Baligian, Kanowit, Sekapan, Kejaman, Lahuna, Banyok), Bidayuh (Orang Biatah, Bukar-Sadong, Bau-Singghi-Jagoi, Selakau dan
Lara), Kenyah (Orang Batu Biah,
Murik, Lisong, Sebob, Sipang, Long Kipat, Lepu Aga, Lepu Tau, Nyamok dan Uma
Kulit), Melayu, Kedayan, Belait, Sebuyau,
Kayan, Punan, Penan (kumpulan yang masih nomadik), Tebun, Bukat/Ukit, Bisaya, La’en, Tagal, Sian/Sa’an, Lugat, Lisun,
Kelabit, Lun Bawang/Lun Dayeh (Murut). Kumpulan-kumpulan
kaum ini tinggal di kawasan tanah rendah dan bahagian darat, kawasan tanah
tinggi dan kawasan pesisir. Masyarakat Dayak Iban tradisional adalah penduduk
pribumi yang paling dominant di Sarawak, diikuti oleh Dayak Bidayuh, kaum-kaum
Melayu-Melanau dan lain-lain kumpulan etnik di atas yang lebih dikenali sebagai
Orang Ulu.
Masyarakat
tradisional Iban merupakanmasyarakat yang selalu berpindah randah atau bergerak
dari satu tempat ke satu tempat untuk mencari makanan dan kehidupan baru.Pendapat
ini disokong oleh VinsonH. Sutlive (1996);
Iban also mean wander. For centuries they have moved
through the hills of
|
“at which they produced blessing on sponsors and
other guests so that the letter might share good fortune”
|
“success in rice farming has been describe by Iban
as…..prestige”.
|
“Semua ke enda di pumpung pala ulih idup
magang, tang apai enggau indai keling enda ulih idup agi laban pala seduai ia
udah di taban ke bala munsoh.”
|
“The ascension of an individual to such a position
is facilitated by attributes of wealth, bravery, skills in public speaking,
knowledge of adat, the abilities to lead, among others: the position of tuai
rumah is usually passed from father to son or to son-inlaw in a particular
bilik-family.” (Vinson & Sutlve, 2001a: 681)
|
“Dalam budaya Iban, Kumang tu sudah endar
disemaka enggau orang indu ke ngembuan gamal ke pemadu bajik lalu landik
dalam semua macham pengawa baka betenun, ngebat, nganyam, enggau mayuh macham
pengawa bukai ke endang dikereja indu Iban dulu kelia. Kelimpah ari nya mega,
iya sigi alai orang bukai belajar, endur orang betanya, nguluka orang tuai.
‘Kumang’ tu mega indu ti pemadu beberita sereta tampak nama ba menua ti diuan
orang Iban. Pendiau kumang ukai semina dipeda bajik tang mega ngembuan
pengelandik gawa sereta ulah ke manah.”
|
Perpindahan kaum Iban yan begitu kerap sekali didorong oleh faktor-faktor
seperti penerokaan tanah baru untuk tujuan survival, ekologikal dan budaya
mereka.Pertama,
kejayaan berterusan dalam pertanian boleh meninggalkan imej dan prestij serta
keturunan mereka.Justeru, mereka memerah seluruh keringat dan bekerja untuk
menambahkan hasil tanaman seperti padi, ubi keledek, jagung dan sebagainya.
Oleh hal demikian, apabila tanaman berumai (berhuma) tidak memberi hasil yang lumayan, hal ini akan menjatuhkan imej
mereka. Sebaliknya, jika berjaya mendapat hasil yang banyak, petani-petani
tersebut akan dijemput ke Gawai Padi yang diadakan di sebuah rumah panjang
lain. Pendapat ini disokong oleh Vinson (1978:26);
Ini bererti budaya berumai
bukan sekadar untuk memperoleh beras tetapi juga sebagai pretij dan kejayaan
individu (Osman, 1989).Pendek kata, kejayaan bercucuk tanam boleh meninggikan
status, imej dan martabat mereka dalam masyarakat Iban silam.Pendapat disokong
oleh Vinson (1978: 26);
Faktor ekologikal
turut menyebabkan perpindahan kaum Iban.Ini kerana terdapat banyak tumbuhan,
ikan dan binatang buruan di dalam hutan tebal yang masih belum diterokai
dahulu.Aktiviti non-hortikultur ini telah mengakibatkan perpindahan mereka ke
lembah-lembah yang kaya dengan bahan makanan tersebut.Maka bolehlah dianggap
perpindahan itu berlaku sebagai satu desakan untuk tujuan survival (Vinson,
1978).
Seterusnya melalui
faktor budaya, masyarakat Iban menghadapi persaingan dengan etnik bumiputera
yang lain untuk menguasai kawasan pertanian, sungai dan kawasan perburuan.
Contohnya, mereka berusaha mempertahankan kawasan tanah padi daripada rampasan
kuasa ke atas kawasan tanah pertanian, mereka akan berpindah ke tempat laindan
menerokai kawasan yang baru untuk bercucuk tanam. Mereka suka membuat
petempatan di kawasan penanaman padi huma di atas bukit dan hidup secara berkelompok serta bekerjasama mempertahankan diri daripada ancaman
munsuh mereka.
Kaum Iban juga
gemar bejalai untuk
memperluaskan pengalaman atau memulakan kehidupan baru di tempat yang lain jauh
dari kediaman asal mereka. Hidup berpindah randah kaum Iban demikian dikaitkan
dengan keinginan untuk menonjolkan diri, mencari pengalaman baru, mencipta nama
dan seumpamanya. Oleh sebab demikian, mereka suka mengembara ke tempat-tempat
lain untuk mencari kehidupan yang lebih baik.
Masyarakat Iban lebih
selesa tinggal di rumah panjang kerana kehidupan berkelompok di rumah panjang
pula dapat mengeratkan lagi semangat kekitaan dan muhibbah di kalangan
penghuninya.Contohnya, apabila diadakan sesuatu pesta atau gawai, ia bukan diadakan secara keluarga atau individu tetapi
sebagai satu upacara rumah panjang. Jika berlaku kemelesetan ekonomi atau
kekurangan makanan, mereka mampu menjimatkan perbelanjaan kerana gawai diadakan sebagai satu perkongsian
yang munasabah.Selain itu, faktor keselamatan, iaitu bagi mengahadapi binatang
buas dan serangan musuh dalam ekspedisi ngayau terhadap masyarakat Iban pada zaman lampau. Pendapat ini terbukti dalam cerita
yang oleh Richard Anak Changgan;
Dengan demikian, mereka bukan sahaja berasa selamat tetapi mereka
lebih selesa dan lebih yakin tinggal secara berkelempok dalam sebuah rumah
panjang. Sesebuah
rumah panjang terbahagi kepada tujuh bahagian (Jensen, 1974) seperti bilek,
sadau, ruai, tanju, dapur, padong dan tempuan.Bilek ialah unit asas iaitu
family atau keluarga dalam organisasi sosial kaum Iban.Anggota bilek menjadi
suku jurukaban belayan (Vinson, 1978), iaitu kaum kerabat rumah panjang tersebut.Sadau
yang terletak di atas bilek digunakan
sebagai stor untuk menyimpan padi, benih padi dan alat-alat menanam padi
seperti tikar, bakul, parang dan lain-lain alat keperluan keluarga (Freeman,
1970).Ruai ialah kawasan terbuka di rumah panjang, tetapi dipisahkan oleh tiang
bumbung.Ia adalah tempat interaksi sosial masyarakat rumah panjang.
Upacara-upacara rumah panjang seperti beranyai,
niti daun,
ngerandang,
timang gawai dan seumpamanya diadakan di ruai. Ruai juga adalah tempat ketua-ketua
masyarakat Ibanbaum dengan anak-anak buahnya di rumah panjang tersebut. Tanju ialah bahagian luar ruai
yang dibina tanpa bumbung untuk menjemurkan hasil-hasil tanaman seperti
lada, padi, getah dan sebagainya.Boleh dikatakan bahawa, rumah panjang
mempunyai beberapa fungsi asas seperti perkongsian pertahanan, keramaian dan
sekaligus menjadi pusat pentadbiran undang-undang adat.Sehingga kini ciri-ciri
kehidupan di rumah panjang terus berakar umbi dalam masyarakat Iban.
Sesebuah rumah panjang mempunyai tuai rumah. Lazimnya,
tuai rumah dipilih daripada warga
tuayang berpengalaman dan berpengaruh di rumah panjang berkenaan.Tuai rumahbertanggung-jawab dalam semua
pentadbiran rumah panjang, menguatkuasakanundang-undang atau adat (Jensen,
1974) dan menyelesaikan sebarang persengketaan dirumah panjang itu (Melling,
1988).Tuai rumah pula dibantu oleh tuai burong dan
tuai gawai untuk menjalankan upacara-upacara keagamaan yang berkaitan dengan adatresam dan
kepercayaan masyarakat Iban. Menurut Vinson & Sutlive (2001), perlantikan tuai rumah bergantung kepada keberanian,
harta, kemahiran berucap didepan khalayak, pengetahuan tentang adat resam dan
ciri-ciri kepimpinan yang adapada seseorang itu. Pengganti tuai rumah mungkin juga anak dia sendiri ataumenantunya, mana-mana
yang lebih berkebolehan.
Kaum Iban amat unik dan kaya dengan adat dan kebudayaan
yang tersendiri.Oleh demikian terdapat pelbagai perayaan yang merupakan upacara
pemujaan untuk menyampaikan niat, memohon kebaikan dan berdoa kepada petara.
Perayaan-perayaan ini dikenali dengan berbagai-bagai nama seperti Gawai Batu,
Gawai Burong (Gawai Kenyalang), Gawai Rumah Baru (Gawai Mangkong Tiang), Gawai
Nama Ke Tajau, Gawai Antu, Gawai Ngemali Umai dan lain-lain seumpamanya. Gawai
Batu dianggap sebagai perayaan utama kerana kaitannya dengan tradisi berhuma
masyarakat Iban (Melling, 1988).Tujuan Gawai Batu ini ialah untuk memohon
keberkatan daripada petara untuk membersihkan tanah huma daripada gangguan
serangga perosak dan penyakit. Maka ia bolehlah diadakan apabila mereka tidak
mendapat hasil tuaian yang baik pada tahun sebelumnya. Gawai Batu juga diadakan
setelah berpindah ke rumah panjang baru untuk memohon keberkatan, kemakmuran
dan kesenangan hidup selama mereka menghuni rumah panjang tersebut.Dalam
konteks ini, Petara yang
dimaksudkan ialah Sempulang Gana Bujang Rangkang Kirai Raja Sua, manusia luar
biasa yang dipercayai tinggal di kayangan.Menurut kepercayaan, Simpulang Gana
ialah dewa atau pesuruh utama petara yang dilantik sebagai penjaga tanah,
tempat mereka berhuma dan bercucuk tanam.
Gawai Kenyalang (Gawai Burong) diadakan sebagai
penghormatan kepada Singalang Burong iaitu tuhan perang bagi masyarakat Iban
tradisional (Sandin, 1977).Asal usul perayaan ini dikaitkan dengan kepercayaan
tentang Aki Lang Sengalang Burong Jagu Menaul Tuntung (burung helang) yang
ditugaskan oleh petara untuk memimpin
segala kerja perang bagi masyarakat Iban kerana beliau memiliki semua jenis pengaroh (azimat). Oleh hal demikian, Gawai Kenyalang bolehlah diadakan semasa atau
sebelum ekspedisi ngayau.Ia juga
boleh diadakan apabila seseorang pahlawan Iban menerima alamat daripada petara
melalui mimpi untuk mengadakannya. Bagaimana pun, Gawai Kenyalang boleh
diadakan sebaik sahaja seseorang Iban pulang daripada bejalai setelah memperoleh pendapatan lumayan atau barang yang
berharga. Lazimnya upacara perayaan dijalankan di tanju kerana
Singalang Burong dipercayai akan datang dan duduk bersama-sama dengan mereka
semasa makan dan minum di sana.
Satu lagi perayaan yang penting bagi masyarakat Iban
ialah Gawai Antu, iaitu satu upacara ritual sebagai penghormatan kepada orang
yang telah mati (Vinson, 1989).Perayaan ini memerlukan perbelanjaan yang besar
dan persediaannya mengambil masa dua hingga tiga tahun (Melling, 1988). Pada
malam Gawai Antu, acara ngalu petara diadakan di ruai dengan
cara mengadakan satu perarakan secara besar-besaran oleh pemuda-pemudi yang
berpakaian tradisional. Menurut Melling (1988), mereka bergerak dari bilek ke bilek(satu unit keluarga di rumah
panjang) dengan diriiringi muzik tradisional sepertigegendang, setawak, bebendai dan engkerumung.
Secara keseluruhannya, hubungan sosial masyarakat Iban
tradisional di rumah panjang terjalin melalui tanggungjawab terhadap kaum
kerabat rumah panjang (Kedit, 1989). Keakraban hubungan sesama mereka
dijalinkan sejak kanak-kanak lagi melalui perasaan kasih sayang dan sikap saling
bantu membantu tanpa dibatasi oleh perbezaan jantina. Budaya bekerjasama dan
tolong menolong ini sudah sebati dalam kehidupan kaum Iban seperti dilihat
dalam keadaan apa sekalipun.
Pakaian tradisional perempuan kaum Iban adalah sangat
unik dan hampir keseluruhannya merupakan kain tenun yang mempunyai corak-corak
yang menarik.Pakaian wanita iban dapat dilihat daripada bahagian kepala
sehinggalah ke bahagian kaki. Dalam bahasa iban, pakaian tradisional perempuan
kaum iban disebut sebagai‘ngepan indu
iban’.Dahulu ada seorang wanita bernama Kumang, beliau ialah wanita yang
sangat bajik (cantik) dalam kalangan
wanita iban terdahulu.Beliau seorang wanita yang pandai membuat sebarang kerja
wanita.Contohnya, bertenun, ngebat, membuat anyaman dan lain-lain. Selain itu,
beliau dahulu bukan sahaja terkenal dengan kecantikan beliau tetapi beliau
mempunyai sikap yang baik kepada orang lain.
Ngepan indu Iban mempunyai perhiasaan pada pakaian ini.Terdapat beberapa jenis
kelengkapan perhiasaan yang digunakan semasa memakai ngepan.
Sugu tinggi atau ‘tall combs’ialah
perhiasan di bahagian kepala yang digunakan oleh kaum iban di Sarawak semasa
menyambut sesuatu perayaan yang besar.Ia merupakan perhiasan yang berwarna
perak yang memberi keunikan dan kilauan yang menarik semasa menari tarian
Ngajat Induk dan semasa persembahan atau pertandingan Kumang Gawai Beauty
Pegeant di Sarawak (LINK). Sugu tinggi
ialah kraftangan corak dan rekaan yang berbentuk tema bungaan. Dahulu,
perhiasan ini dibuat daripada perak tetapi sekarang ia dibuat daripada
aluminium yang bersalut perak.
Sugu pupungialah sikat yang menyokong sugu
tinggi supaya tidak longgar atau terjatuh dari kepala.Ensuga Tisir ialah perhiasaan diletakan pada bahagian sugu tinggi yang berbentuk flora atau
bungaanyang dibuat daripada perak. Lampit merupakan
tali pinggang yang besar untuk yang digunakan pada bahagian pinggang.
Tumpa ialah sejenis perhisaan gelang tembaga ti dikena di buku kuan tauka
perempong. Tumpa Rajang ialah sejenis
perhiasaan gelang yang dibuat daripada tekuyung
tasik. Rawai tengkerung ti digaga ari temaga
tauka pirak, ditusuk enggau rutan lalu dikena melit tubuh ari kechiak datai ka
di antara punggung enggau penyurung.
Sementing Ringgit atau dikenali sebagai gobeng merupakan lingkaran tali pinggang yang
berjuraian ibarat tali pinggang wang. Setiap wang tersebut dicantum Kunkung kaki dikenali sebagai gelang
kaki.Gerunung ini akan
berbunyi mengikut rentak pergerakan kaki.
Wanita Iban memakai kain sarung yang dipanggil bidang. Kain
sarung ini sempit dan panjangnya Cuma lebih kuang separas lutut.Biasanya bidang
diperbuat daripada sebidang kain yang berukur 110cm X 60cm; dan terdiri
daripada dua bidang kain seumpamanya yang dicantumkan.Bidang yang digunakan
sebagai pakaian harian tidak banyak reka coraknya.Kebiasaannya bidang ini hanya
dihias oleh reka corak jalur yang berwarna-warni.Bidang yang dipakai ketika
upacara tertentu.Sebarang perayaan pula dihias oleh pelbagai reka corak
geomatrik dan diwarnakan dengan warna merah bata dan kekuning-kuningan.Malah
ada di antara bidang tersebut yang dihias dengan reka corak bermotif
tradisional yang disongketkan dengan benang emas atau perak di atas kain dasar
yang berwarna merah.
Marek empang atau hiasan dada yang diperbuat daripada manik dan bebola kain
bertujuan untuk menutup bahagian atau baju kecil atau kemban. Marek
empang dibuat daripada manik-manik yang disusun mengikut corak.
Bedong atau dikenali sebagai kain selempangmerupakan kain selendang yang panjang dan sempit. Ia
dihiasi dengan pelbagai corak tenunan yang sangat halus. Panjang bedong hampir
sama dengan sirat. Bedong dipakai dibahu sebagai selendang atau diselempangkan
di badan seperti pangkahan di dada dalam upacara-upacara rasmi.
Gawai Burong ngau Gawai kenyalang enda sebaka taja pan kedua-dua iya kena ngaduke pemerani. Gawai burong bisi 9 iti tikas. Tikas gawai kenyalang bisi 3 iti : kenyalang ngaga sarang, kenyalang betelu ngau kenyalang terebai.
ReplyDeleteGawai Burong ngau Gawai kenyalang enda sebaka taja pan kedua-dua iya kena ngaduke pemerani. Gawai burong bisi 9 iti tikas. Tikas gawai kenyalang bisi 3 iti : kenyalang ngaga sarang, kenyalang betelu ngau kenyalang terebai.
ReplyDelete