Translate

Saturday 18 May 2013

Sistem Feudal Di England


SEJARAH DUNIA (1500 – 1955)
TEMA 1 – MASYARAKAT
1.1   Masyarakat Feudal
Di England dan Jepun (abad ke-16 & 17)
-          Definisi
-          ciri-ciri
-          susun Lapis
-          Perbandingan ciri-ciri Feudalisme di England dan Jepun
-          Definisi:
□ Satu bentuk kerajaan – kuasa politik dikuatkuasakan secara tempatan oleh individu secara persendirian dan bukan kerajaan pusat.
□ Satu sistem anarki yang dirancang.
□ Satu istilah atau konsep yang terbentuk di Eropah Barat selepas kejatuhan Empayar Charlemagne sehingga abad ke-14.

Definisi Feudalisme:
□ Dalam buku Feudal Society karya Marc Bloch, beliau mentakrifkan istilah feudal[1] bagi menerangkan seluruh kelakuan dan adab yang sekian lama diterima dan wujud pada ketika itu serta organisasi kelas atasan (bangsawan) masyarakat itu yang meliputi perjanjian secara bertulis yang didominasi oleh kekuasaan golongan atasan.
□ Berasal daripada perkataan Latin(feodum) – istilah feudalisme dan sistemnya bukan satu system politik formal pada zaman itu.
Feudalisme, satu istilah yang pertama kali digunakan pada awal kurun ke-17, merujuk kepada sistem politik di Eropah pada Zaman Pertengahan yang mengandungi satu set tanggungjawab undang-undang dan ketenteraan yang saling memerlukan di antara tuan tanah (lords), orang biasa atau petani (Vassals)[2] dan tanah (fiefs). Dengan kata lain, dalam system ini petani bekerja dan menjadi tentera untuk seseorang bangsawan sebagai balasan mereka boleh mengusahakan tanah bangsawan.
□ Feudalisme – sistem kemasyarakatan yang dikuasai oleh golongan bangsawan.
□ Sistem pembahagian tanah kepada kaum bangsawan di Eropah pada zaman dahulu (dengan petani yang mengusahakan tanah diwajibkan memberi khidmat kepada kaum bangsawan yang menjadi tuan punya tanah).
□ Satu bentuk kerajaan yang dijalankan oleh individu tertentu bukannya oleh kerajaan pusat. Sistem feudal mempunyai kuasa militer (ketenteraan) dalam hal-hal yang berkaitan dengan tuan tanah (land lords) yang merangkumi kuasa ekonomi, politik, ketenteraan di samping hal-hal yang berkaitan dengan hubungan di antara tuan tanah (lords)Vassal (vassalage-fief).
□ Menurut Granshof (1968), “institusi feudal” iaitu berasaskan hubungan feudal vassalage-fief dan ciri-ciri ketenteraan sebagai raison d’ȇtre kepada kewujudan institusi tersebut.
□ Dalam konteks feudalisme ianya merangkumi beberapa perkara pokok;
(i) Vassalage – hubungan timbal balas yang dibuat melalui persetiaan seseorang hulubalang sebagai pengikut (vassal) kepada seseorang hulubalang lain, yang diangkat sebagai tuan (lord) kepada vassal tersebut. Persetiaan wujud apabila seseorang vassal dan lord akan diikat dengan fungsi dan tanggungjawab tertentu, iaitu memberikan ketaatan dan perkhidmatan, khususnya ketenteraan oleh vassal kepada lordnya manakala lord pula akan berfungsi memberi penjagaan dan perlindungan kepada vassalnya.
(ii) Melalui hubungan ini, kedua iaitu fief (tanah) yang merupakan sejenis harta feudal diberikan oleh seseorang lord kepada vassalnya bertujuan untuk mengikat persetiaan tersebut. Tujuan pemberian fief untuk mendapatkan khidmat ketenteraan, maka fiefnya dikenali sebagai military fief. Ada fief lain juga (tidak semestinya tanah sahaja), seperti pangkat, jawatan, kedudukan dan sebagainya.
(iii) Fief (tanah) sebagai sumber pendapatan dan ekonomi bagi hulubalang yang berkuasa bagi menjamin kedudukan politik, ekonomi dan juga sosial. Sebagai contoh, seseorang lord yang tidak mampu mengikat kesetiaan seseorang vassal melalui pemberian fief (tanah) ini akan kehilangan sokongan dan pengaruh mereka manakala seseorang vasaal yang tidak memiliki sebarang tanah pula sekalipun taraf sosial yang lebih tinggi daripada seseorang  petani kaya, tetapi tidak mempunyai peranan penting dari segi politik dan pemerintahan. Justeru, fief berfungsi sebagai unsur kedua dan menjadi alat (tool) pengukuhan hubungan vassalage.
(iv) Ketenteraan, dalam hubungan vassalage begitu penting juga di mana perkembangan feudalisme di Eropah mengamalkan institusi ketenteraan, yakni wujud kelas-kelas tentera elit baru dan perkembangan teknologi peperangan (golongan knights dan chivalry).
What was Feudalism? Feudalism was based on the exchanged of land for military service. King William the Conqueror used the concept of feudalism to reward his Norman supporters for their help in the conquest of England. Life lived under the Medieval Feudal System, or Feudalism, demanded that everyone owed allegiance to the King and their immediate superiors.
 □ When was Feudalism established in England? Feudalism in England was established by William the Conqueror and the Normans following the defeats of the English Anglo Saxons at the Battle of Hastings in 1066. The system and structure of feudalism had been well established in Europe for some time and the Norman imposed feudalism in England.

Ciri-ciri  Feudalisme di England
□ Hubungan peribadi yang erat antara tuan tanah (lord) dan petani (vassal) yang disyaratkan ikatan vassalage di mana vassal memberi taat setia kepada lord. Susunan ini kemudiannya menjadi asas kepada keseluruhan struktur politik, pemerintahan, perundangan dan kemasyarakatan yang wujud dalam setiap wilayah atau negara yang dikawal oleh corak hubungan tersebut.
□  Satu pihak memberi perlindungan dan satu pihak lagi memberi perkhidmatan ketenteraan dan keselamatan kepada raja.
□ Hubungan ini menentukan kedua-dua pihak memperolehi faedah dan keuntungan bersama.
□ Wujud satu hierarki yang jelas antara feudatories dan subfeudatories di bawah pemerintahan seorang raja.
□ Diwakili oleh golongan pemerintah (pemimpin) dan golongan yang diperintah (dipimpin).
□ Berbentuk tagonistik (merangkaikan) kepada kerajaan pusat – semua kerajaan pusat adalah berada dalam tangan golongan bangsawan. Dalam hal ini, kemerosotan feudalisme menyebabkan keruntuhan/kejatuhan kerajaan pusat yang menyebabkan kerajaan tersebut hilang kuasa dan tidak mampu lagi melindungi rakyatnya. Rakyat terpaksa mencari perlindungan baru berpecah kepada beberapa kelompok dan wilayah di bawah kekuasaan golongan persendirian yang menguasai fief (tanah) dan tentera.
□ Kuasa langsung raja hanyalah setakat kepada hambanya sendiri sahaja. Dalam lingkungan feudalnya sendiri, setiap bangsawan mempunyai bidang kuasa penuh dan menjalankansemua kuasa-kuasa kerajaan.
□ Faktor-faktor yang menggalakkan perkembangan feudalisme di England;
(i) kemerosotan feudalisme apabila kejatuhan/keruntuhan sesebuah kerajaan pusat.
(ii)Perkembangan feudalisme kebiasaanya berlaku dalam sebuah masyarakat yang berada pada tahap ekonomi berasaskan fief (tanah), khususnya pertanian.
(iii)Berlakunya kekacauan yang berpanjangan dalam sesebuah masyarakat membolehkan hubungan persendirian berasaskan tanah dan tentera dibentuk menjadi satu organisasi yang amat praktikal dan diperlukan oleh keseluruhan masyarakat. Konflik-konflik ini (dalaman/luaran) banyak berlaku di Eropah Barat. Contohnya, perebutan takhta, perang saudara dan serangan luar yang terpaksa dihadapi oleh pemerintah Frankish[3] sejak zaman kerajaan Merovingian (500 – 7651), melibatkan satu jangka masa yang amat panjang dan memeritkan seluruh penduduk Eropah. Menurut  Azmi Arifin dalam kajiannya Konsep Feudalisme : Takrif, Ciri-ciri dan Garis Sempadan, gejala feudalisme lahir daripada konflik atau kancah zaman peperangan.
□ Kata seorang ahli undang-undang abad ke-13, “Setiap baron merupakan raja berdaulat dalam kawanannya sendiri. Beliau boleh mengadakan mahkamah bagi tanggungannya, mengenakan cukai, tol di jalan raya dan jambatan serta boleh membentuk tentera yang terdiri daripada hambanya untuk menjalankan tugas yang diarahkan oleh baron-baron tersebut”. Maksudnya, setiap baron adalah penguasa di wilayahnya.




[1] Feudalisme memberi gambaran tentang masyarakat yang bersusun lapis
[2] Rakyat biasa yang juga dikenali serf merupakan orang bebas di mana terikat dengan tuan mereka tetapi tidak bebas bergerak atau berpindah dari satu tempat ke tempat lain.
[3] F.L. Ganshof, (1968). Frankish Institution Under Charmemagne. New York : W.W.Norton & Co. hlm. 51.

No comments:

Post a Comment