Translate

Tuesday 21 May 2013

Pembangunan Modal Insan


Penekanan terhadap usaha membangunkan Modal Insan sebagai satu landasan kecemerlangan generasi hadapan. Generasi hadapan merupakan aset insani Malaysia yang  paling penting dalam usaha Kerajaan merealisasikan kewujudan sebuah Negara Bangsa yang Maju, Cemerlang, Gemilang dan Terbilang menjelang WAWASAN 2020. Bagi merealisasikan matlamat tersebut, negara sentiasa berusaha menyediakan tenaga kerja berwibawa yang berbekalkan ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang, termasuk sains dan teknologi. Modal insan merupakan individu yang berilmu, berkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral yang tinggi, beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun, berdisiplin, dinamik, inovatif, kreatif, sihat, bersemangat patriotik, adil, progresif, cekal dan berdaya saing. Inilah modal insane yang memiliki personaliti unggul. Merekalah yang akan menentukan hala tuju negara pada masa hadapan.

Hal ini ditegaskan lagi dengan kenyataan,’Membangunkan modal insan melalui program pendidikan berkualiti dan holistik untuk memperlengkapkan warga Malaysia bagi menghadapi dunia global, disusuli dengan kelahiran masyarakat kreatif dan inovatif yang menjadi komponen kepada warisan warga berfikiran dan berbudaya kelas pertama. Kita memerlukan barisan warga yang menguasai pengetahuan, ilmu, kemahiran dan maklumat’

 (Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, 2007)

Dalam penterjemahan kurikulum kebangsaan bagi mata pelajaran Matematik KBSM sudah pasti ianya menuntut agar Berasaskan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan, kurikulum Matematik menyediakan pengetahuan dan kemahiran matematik kepada murid-muridyang mempunyai latar belakang dan keupayaan yang pelbagai. Dengan pengetahuan dan kemahiran tersebut, mereka berkemampuan untuk mencarimaklumat berkaitan, membuat adaptasi, modifikasi dan inovasi dalam merumus alternatif dan penyelesaian apabila berhadapan dengan perubahandan cabaran masa depan.

Penterjemahan Kurikulum Matematik Dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran

Sebagai seorang guru, penterjemahan kurikulum matematik yang merupakan mata pelajaran teras di sekolah menengah bakal menentukan kejayaan pelaksanaan kurikulum tersurat dan tersirat yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) tidak dapat dinafikan lagi di samping pembentuk wajah pelapis kepimpinan dan pemacu pembangunan negara (Awang Had Salleh, 1998). Ini kerana, guru merupakan komponen utama dalam sistem pendidikan untuk melaksanakan dan menjayakan FPK. Kesemua aspek ini disandarkan daripada Falsafah Pendidikan Kebangsaan tersebut.

Pendidikan di Malaysia adalah bagi memperkembangkan potensi di dalam individu secara menyeluruh dan bersepadu. Ini bermaksud, terdapat pelbagai potensi yang berbeza di dalam diri individu masing-masing yang boleh di gilap. Ini kerana, setiap makhluk yang diciptakan diatas muka bumi ini mempunyai keistimewaannya tersendiri. Namun usaha mengembangkan potensi seseorang itu haruslah dilakukan secara menyeluruh dan tergabung antara satu sama lain. Tujuan pengembangan ini adalah bertujuan mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, sosial dan jasmani

Tuntasnya, kurikulum Matematik sekolah menengah sememangnya dapat memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan ke arah penghasilan individu yang berkembang secara menyeluruh dan seimbang dari segi jasmani, emosi,rohani dan intelek. Adalah amat penting seseorang guru itu mengikuti kehendak FPK dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan ini kerana FPK itu adalah panduan bagi sistem pendidikan di Malaysia.

Segala kelemahan yang dirasai dalam menghayati FPK oleh guru haruslah di atasi segera bagi membolehkan ilmu yang disampaikan itu telus kepada para pelajar tanpa ada rasa halangan bagi seseorang pelajar itu menerima ilmu itu sekaligus mempraktikanya. Seseorang guru yang dapat menghayati FPK dalam melaksanakan tugasnya sebagai pendidik bakal mewujudkan khalifah yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek di mana mereka ini bakal menerajui dunia dimasa akan datang dengan hikmah dan jayanya.







No comments:

Post a Comment