Translate

Tuesday, 21 May 2013

Elemen Merentas Kurikulum


Bagi membincangkan elemen-elemen merentas kurikulum, aspek pengetahuan adalah satu ciri yang penting. Pengetahuan boleh ditafsirkan sebagai keadaan mengetahui iaitu persepsi yang jelas tentang fakta, kebenaran, tugasan, masa hadapan dan kognisi. Namun, menurut Kamus Dewan (1989) pengetahuan ialah perihal mengetahui, kepandaian dan kebijaksanaan. Dalam hal ini, kurikulum merupakan suatu elemen terpenting dalam sistem pendidikan. Ia merupakan nadi kepada sistem pendidikan yang mencorakkan generasi akan datang. Bagi menjana suatu sistem pendidikan yang berkualiti, kurikulum itu sendiri perlu bersifat dinamik dan relevan dengan kehendak semasa mahupun keperluan masa akan datang. Kurikulum di Malaysia ditakrifkan sebagai suatu program pendidikan yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, dan nilai-nilai kebudayaan serta kepercayaan untuk membantu perkembangan potensi seseorang murid secara seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, sosial dan intelek (JERIS). Pernyataaan kurikulum ini perlulah diterjemahkan melalui pelaksanaan aktiviti kurikulum dan kokurikulum di sekolah dan melalui proses pengajaran dan pembelajaran serta interaksi guru-murid di bilik darjah.
Struktur kurikulum baru KBSM memperkenalkan konsep tunjang – satu bentuk pengklasifikasian bidang ilmu, kemahiran dan nilai yang berfokus kepada pembentukan modal insan seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, sosial dan inteleknya. Enam tunjang dikenalpasti mewakili bidang ilmu, kemahiran dan nilai yang menjadi asas kepada pembangunan insan. Selaras dengan kepentingan aspek mengira dalam konteks KBSM, tranformasi kurikulum sekolah yang menjurus kepada tunjang pengiraan memberi penekanan kepada proses menggabungjalinkan kemahiran lain semasa berinteraksi.
Aspek penggabungjalinan dalam mata pelajaran Matematik sudah pasti tidak dipisahkan dengan kemahiran lain atau pun mata pelajaran lainnya. Bagi satu-satu sesi pengajaran dan  pembelajaran (P&P), hanya dua kemahiran (mendengar, bertutur dan mengira, atau mendengar, menulis dan mengira) digabungjalinkan; Antara mata pelajaran. Misalnya, aktiviti menyanyi digunakan dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan. Pelbagai bidang ilmu dalam mata pelajaran dan merentasi mata pelajaran. Misalnya, unsur Matematik diserapkan dalam mata pelajaran Pendidikan Seni; Nilai dalam mata pelajaran. Misalnya, aspek kerjasama dan hormat-menghormati ditegaskan dalam kerja kumpulan atau Projek.
Aspek ko-kurikulum juga tidak kurang pentingnya dalam penyempurnaan kesepaduan pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Aktiviti kokurikulum (badan beruniform, kelab dan persatuan, sukan dan permainan) menjadi pelengkap kepada aktiviti kurikulum di dalam bilik darjah, pengetahuan dan amalan. Contohnya, ilmu yang diperoleh dalam bilik darjah boleh diaplikasikan dalam situasi kehidupan seharian di rumah, masyarakat dan sebagainya. Pengalaman sedia ada murid dilengkapi dengan pengalaman baru melalui pelbagai aktiviti yang disertai di sekolah mahupun luar.
Elemen merentas kurikulum (EMK) mempamerkan kesepaduan Unsur merentasi kurikulum  seperti;
○    Bahasa merentasi kurikulum;
○    Alam sekitar merentasi kurikulum;
○    Sains merentasi kurikulum;
○    Matematik merentasi kurikulum;
○    Kemahiran berfikir merentasi kurikulum; dan sebagainya.
Tambahan pula, EMK dalam mata pelajaran Matematik sangat penting. Sejajar dengan perkembangan dan usaha Negara menjadi sebuah Negara maju menjelang tahun 2020, bagi memenuhi aspirasi Wawasan 2020; Negara perlu merangka serta memartabatkan sistem pendidikan ke arah penguasaan ilmu dan kemahiran  sepertimana yang diperlukan dalam  Kemahiran abad ke-21. Bidang sains dan teknologi  merupakan asas yang sangat penting.

No comments:

Post a Comment