Bagi membincangkan
elemen-elemen merentas kurikulum, aspek pengetahuan adalah satu ciri yang
penting. Pengetahuan
boleh ditafsirkan sebagai keadaan mengetahui iaitu persepsi yang jelas tentang fakta, kebenaran, tugasan,
masa hadapan dan kognisi. Namun, menurut
Kamus Dewan (1989) pengetahuan ialah perihal mengetahui, kepandaian dan kebijaksanaan. Dalam hal ini, kurikulum merupakan suatu elemen
terpenting dalam sistem pendidikan. Ia merupakan nadi kepada sistem pendidikan
yang mencorakkan generasi akan datang. Bagi menjana suatu sistem pendidikan
yang berkualiti, kurikulum itu sendiri perlu bersifat dinamik dan relevan
dengan kehendak semasa mahupun keperluan masa akan datang. Kurikulum di
Malaysia ditakrifkan sebagai suatu program pendidikan yang merangkumi semua
pengetahuan, kemahiran, dan nilai-nilai kebudayaan serta kepercayaan untuk
membantu perkembangan potensi seseorang murid secara seimbang dari segi
jasmani, emosi, rohani, sosial dan intelek (JERIS). Pernyataaan kurikulum ini
perlulah diterjemahkan melalui pelaksanaan aktiviti kurikulum dan kokurikulum
di sekolah dan melalui proses pengajaran dan pembelajaran serta interaksi
guru-murid di bilik darjah.
Struktur kurikulum baru KBSM memperkenalkan konsep
tunjang – satu bentuk pengklasifikasian bidang ilmu, kemahiran dan nilai yang
berfokus kepada pembentukan modal insan seimbang dari segi jasmani, emosi,
rohani, sosial dan inteleknya. Enam tunjang dikenalpasti mewakili bidang ilmu,
kemahiran dan nilai yang menjadi asas kepada pembangunan insan. Selaras dengan
kepentingan aspek mengira dalam konteks KBSM, tranformasi kurikulum sekolah
yang menjurus kepada tunjang pengiraan memberi penekanan kepada proses
menggabungjalinkan kemahiran lain semasa berinteraksi.
Aspek penggabungjalinan dalam mata pelajaran
Matematik sudah pasti tidak dipisahkan dengan kemahiran lain atau pun mata
pelajaran lainnya. Bagi satu-satu sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P), hanya dua kemahiran
(mendengar, bertutur dan mengira, atau mendengar, menulis dan mengira)
digabungjalinkan; Antara mata pelajaran. Misalnya, aktiviti menyanyi digunakan
dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan. Pelbagai bidang ilmu
dalam mata pelajaran dan merentasi mata pelajaran. Misalnya, unsur Matematik
diserapkan dalam mata pelajaran Pendidikan Seni; Nilai dalam mata pelajaran.
Misalnya, aspek kerjasama dan hormat-menghormati ditegaskan dalam kerja
kumpulan atau Projek.
Aspek ko-kurikulum juga tidak kurang pentingnya dalam penyempurnaan
kesepaduan pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Aktiviti kokurikulum (badan
beruniform, kelab dan persatuan, sukan dan permainan) menjadi pelengkap kepada
aktiviti kurikulum di dalam bilik darjah, pengetahuan dan amalan. Contohnya,
ilmu yang diperoleh dalam bilik darjah boleh diaplikasikan dalam situasi
kehidupan seharian di rumah, masyarakat dan sebagainya. Pengalaman sedia ada
murid dilengkapi dengan pengalaman baru melalui pelbagai aktiviti yang disertai
di sekolah mahupun luar.
Elemen
merentas kurikulum (EMK) mempamerkan kesepaduan Unsur merentasi kurikulum seperti;
○ Bahasa
merentasi kurikulum;
○ Alam sekitar merentasi kurikulum;
○ Sains merentasi kurikulum;
○ Matematik merentasi kurikulum;
○ Kemahiran berfikir merentasi
kurikulum; dan sebagainya.
Tambahan pula, EMK dalam mata pelajaran Matematik sangat penting.
Sejajar dengan perkembangan dan usaha Negara menjadi sebuah Negara maju
menjelang tahun 2020, bagi memenuhi aspirasi Wawasan 2020; Negara perlu
merangka serta memartabatkan sistem pendidikan ke arah penguasaan ilmu dan
kemahiran sepertimana yang diperlukan
dalam Kemahiran abad
ke-21. Bidang sains dan teknologi
merupakan asas yang sangat penting.
○ Sains merentasi kurikulum;
No comments:
Post a Comment