Translate

Wednesday 21 August 2013

Kepentingan  Etika Komunikasi
Memang tidak dapat disangkal lagi bahawa etika komunikasi dalam profesyen perguruan sangat penting dan selari dengan Kod Etika Profesion Keguruan sedia ada. Sifat profesyen perguruan yang profesional sejajar sebagai satu pekerjaan yang khusus dan dijalankan oleh orang yang mempunyai kelulusan dan  latihan ikthisas yang berkualiti, bersikap jujur, dedikasi , bertanggungjawab, bermoral tinggi dan mempunyai autonomi bertugas serta mematuhi etika yang ditentukan oleh organisasinya (Mak Soon Sang, 2004). Menurut beliau lagi, walaupun profesion keguruan masih belum dianggap sebagai suatu profesion sepenuhnya seperti doctor dan peguam, namun beliau membuat rumusan bahawa keguruan juga mempunyai ciri-ciri tertentu yang terkandung dalam konsep profesion iaitu: [1]. Mempunyai latihan Ikthisas dalam Perguruan; [2]. Mempunyai autonomi menentukan kaedah mengajar dalam bilik  darjah; [3]. Menjadi ahli kesatuan yang menentukan kod etika sebagai panduan guru dalam segala aktiviti profesionalnya; dan [4]. Pekerjaanya merupakan perkhidmatan yang penting kepada individu dan Negara. Kesemua ini bersandarkan akan kepenting etika komunikasi dalam menjalankan tugas serta tanggungjawabnya di sekolah.
Tambahan pula, kaum guru dikatakan pakar dalam pendidikan. Mengikut Mok Soon Sang (2004) untuk menjadi guru yang berkesan guru seharusnya mempunyai sifat-sifat dan kualiti profesional yang murni seperti berikut; [1]. Sifat ingin Tahu yakni sifat  mendorong guru sentiasa menambah  ilmu pengetahuannya dengan terus belajar dan mendalami dalam apa jua bidang khususnya dalam bidang kurikulum  demi kepentingan kerjaya dan profesyennya. Sebagai seorang guru yang professional beliau harus mengamalkan budaya pembelajaran seumur hidup (longlife learning).
            Bagi menyahut cabaran masa kini, guru harus melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan seperti ilmu psikologi, pedagogi, kandungan mata pelajaran dan kaedah penggunan Bahan Bantuan Mengajar (BBM). Selain itu mereka disaran banyak membaca agar mempunyai pengetahuan yang luas dan mendalam dengan ini penyampaian pelajaran akan lebih yakin seterusnya kualiti professional guru dapat  dipertingkatkan. Aspek komunikasi yang penting di mana mereka harus mahir bertutur dan menjadi penyampai yang berkesan. Apabila mereka mahir bertutur dalam penyampaian pelajaran   akan lebih berkesan seperti  penggunaan sebutan  dan tatabahasa yang betul murid-murid tidak akan tersilap.  Para guru juga harus mempunyai daya ingatan yang kuat supaya dapat menyampaikan isi pelajaran dengan sepenuhnya kepada murid agar tidak ketinggalan dalam pelajaran mereka. Sifat daya usaha yang tinggi para guru adalah diharapkan supaya tidak rasa bosan dengan rutin tugas  harian. Mereka  akan sentiasa mencari pendekatan mengajar yang baru supaya pengajaran sentiasa menjadi menarik dan berkesan. Perkara yang lebih penting lagi di mana para guru dituntut supaya menjadi pendengar yang  baik (good listener).

            Dalam era perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi, para guru sewajarnya menyahut cabaran etika komunikasi agar menguasai ilmu ICT (Information Communication Techonology). Guru dituntut agar menggunakan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka. Fungsi guru dalam era ICT adalah sebagai fasilitator atau pemudahcara oleh itu mereka perlu mempunyai pelbagai ilmu terutama  dalam mata pelajaran yang diajar dan kemahiran komputer. Mereka mesti sentiasa mendahului pelajarnya dalam ilmu pengetahuan. Dari aspek bahasa, penguasaan bahasa Inggeris yang baik dalam kalangan guru akan lebih mudah meneroka ilmu melalui internet. Dengan pelaksanaan dasar kerajaan yang mewajibkan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris tuntutan untuk menguasai bahasa tersebut adalah semakin perlu. 

No comments:

Post a Comment