Translate

Sunday 30 November 2014

Kemahiran Generik (Insaniah)

Kemahiran generik pada individu boleh dikelaskan kepada empat kumpulan iaitu kesediaan bekerja dan sifat bekerja individu, pengetahuan dalam keusahawanan, kreatif dan inovatif, mempunyai kemahiran interpersional dan berfikir, serta ada kemahuan untuk belajar (Kearns, 2001). Kemahiran generik dalam kelompok pertama, kesediaan bekerja adalah terdiri dari pengetahuan asas pada diri murid dalam bidang tertentu dan mahir dalam penggunaan teknologi dan kedua pula mempunyai kemahiran interpersonal iaitu mahir dalam komunikasi samada secara lisan atau bertulis terutama dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dengan baik. Memahami dan menghormati pendapat orang lain serta memahami diri sendiri.

Kemahiran generik yang telah diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan dalam konteks pengajaran Sekolah Bestari serta program Kerjaya selepas tamat persekolahan. Penerapan kemahiran generik dalam kurikulum disebabkan memenuhi keperluan industri yang memerlukan pekerja ilmu untuk menghadapi cabaran globalisasi ekonomi industri (Pusat Perkembangan Kurikulum, 1999). Kemahiran generik yang boleh didapati dalam pendidikan seperti kemahiran menyelesai masalah, kemahiran berfikir secara kritikal, komunikasi berkesan, kerja kumpulan dan tatasusila. Kemahiran ini tidak menggantikan kepada kemahiran spesifik disiplin, tetapi ia menjadikan pelajar memperolehi kemahiran teknikal dan pengetahuan profesional. Misalnya lebih mudah menerima pembelajaran dalam kumpulan dan menggunakan otak untuk berfikir serta menyelesaikan sesuatu masalah. Dengan cara ini maka pelajar akan mendapat ilmu yang dipelajarinya ( Melvyn Dodrigh,1999). 

Menurut Shymal Majumdar lagi (2002), cadangan kemahiran generik yang diperlukan untuk kehidupan pekerja ilmu dalam persaingan ekonomi pengetahuan adalah :
(i)         Kemahiran Menyelesai Masalah dan Kemahiran Berfikiran Kritikal
Murid yang berilmu perlu maju dalam kemahiran berfikir kritikal untuk menyelesaikan masalah yang komplek, bertindan, penggunaan pelbagai peralatan dan kemahiran mencari, masalah formula, menganalisis, mentafsir, mengkategorikan dan mendapat alternatif, dan cadangan penyelesaian yang baik.
(ii)        Kemahiran Berfikir Kreatif.
Murid yang berilmu perlu maju dalam kemahiran berfikir kreatif untuk menjana idea baru dalam menyelesaikan masalah, penemuan prinsip baru dan proses serta barangan baru. Diagnostik dan kemahiran rekabentuk akan memain peranan penting.
(iii)       Kemahiran Mengawal Maklumat
Murid yang berilmu perlu kepada kemajuan memperolehi maklumat, mengesan sesuatu empat, mencari dan mendapat maklumat untuk membuat keputusan yang berkesan. Mereka perlu menilai maklumat dan tahu menggunakannya dan berhubung dengan maklumat itu.
(iv)       Kemahiran Berhubung
Murid yang berilmu memajukan diri dengan kemahiran komunikasi dalam berbagai media untuk pelbagai pendengar menggunakan berbagai peralatan moden khususnya komunikasi dengan internet.
(v)        Kemahiran Kerja Berkumpulan
Murid yang berilmu memerlukan belajar dalam satu kumpulan untuk menyelesaikan masalah yang kompleks. Kolaboratif, koordinat dan kerja kumpulan akan memberi kunci kejayaan.
(vi)       Kemahiran Aplikasi Teknologi
Penggunaan teknologi khususnya teknologi komputer dengan kemahiran fizikal dan deria adalah mustahak dalam kehidupan pengetahuan. Pelajar yang  berilmu perlu kendalian peralatan dengan memahami saintifik dan memerlukan prinsip teknologi untuk meneroka, memperolehi, menyesuaikan dan sistem kendalian.
(vii)      Kemahiran Belajar Autonomi
Pertukaran teknologi yang pantas memerlukan kebolehan mengenalpasti dan menetapkan keperluan pembelajaran untuk diri sendiri. Pelajar yang berilmu akan menguruskan kerjaya mereka dan kemahiran menyambung pelajaran baru. Belajar untuk belajar dan belajar sepanjang hayat akan menjadi parameter kehidupan era ini.
(viii)     Kemahiran Memahami Pertembungan Budaya
Dalam era globalisasi, pelajar yang berilmu akan belajar dalam pelbagai budaya. Mereka memerlukan kepada memahami pertembungan budaya untuk belajar dalam kumpulan lebih berkesan. Kemahiran generik yang di terapkan oleh Kementerian Pendidikan kepada pelajar dipertimbangkan apabila releven, berguna dan tahan lama serta boleh menguatkan sistem pendidikan dan menjadi asas kepada sokongan pembelajaran sepanjang hayat (long life learning). Kemahiran generik tersebut hendaklah berfaedah dan penting untuk para pelajar menceburi dalam semua bidang kerjaya dan memenuhi keperluan majikan masa kini (Mohd Safarin, 2004). 

Justeru itu, Pihak Kementerian Pendidikan telah mengariskan kemahiran generik yang sesuai dengan semua bidang untuk diintegrasikan dalam pengajaran guru adalah:
(a)        Kemahiran Berkomunikasi
Aspek dalam kemahiran komunikasi adalah komunikasi secara lisan, tulisan, mengira dan ilustrasi. Kemahiran lisan, pelajar boleh berhubung dengan pelanggan dan orang awam samaada menggunakan telefon ataupun bersemuka. Pelajar boleh bercakap di khalayak ramai, memberi persembahan formal, taklimat dan mesyuarat. Pelajar juga dapat mendengar secara berkesan dan peka, serta dapat menerima maklumat. Kebolehan menulis, menulis secara berkesan, penggunaan bahasa, nahu dan ejaan yang betul. Mengikut format dan gaya penulisan yang menarik di samping boleh membuat ringkasan. Menggunakan urutan maklumat matematik dalam menyelesaikan masalah, boleh memahami, analisis dan guna maklumat statistik. Pelajar juga dapat memberi maklumat dalam bentuk carta, gambarajah, fotograf atau bentuk peta minda.
(b)        Kemahiran Menggunakan Teknologi
Kemahiran ini melibatkan penggunaan alat-alat bagi memahami dan menggunakan kaedah saintifik dan prinsip teknologi dalam pengendalian alat-alat mengikut prosedur dan proses dengan cekap. Di samping itu bagi sekolah yang pendekatan pembelajaran menggunakan komputer akan mengetahui bagaimana untuk mencari maklumat, penggunaan komputer untuk pembelajaran dan berhubung untuk pertukaran maklumat.
(c)        Kemahiran Merancang dan Mengelola Aktiviti
Kemahiran ini melibatkan kebolehan untuk merancang dan mengelola aktiviti diri sendiri termasuk penggunaan masa dan sumber, berupaya untuk menentukan keutamaan dan mengawasi pencapaian diri.
(d)       Kemahiran Bekerja Dengan Orang Lain Dalam Kumpulan
Keberkesanan bekerja dengan orang lain dan kumpulan berfokuskan kepada kemampuan individu berinteraksi dengan individu yang lain atau di dalam kumpulan. Ia merangkumi kesefahaman dan persetujuan ahli dari segi tujuan dan objektif.
(e)        Kemahiran Menyelesaikan Masalah
Kemahiran ini melibatkan penggunaan kemahiran penyelesaian masalah dalam pelbagai cara dan situasi, termasuk situasi yang memerlukan pemikiran dan pendekatan yang kreatif dalam mencapai sesuatu keputusan.
(f)        Kemahiran Mengurus, Memilih dan Menganalisa Maklumat
Kemahiran ini merangkumi kebolehan untuk mengenalpasti dan memilih informasi, menilai informasi, sumber informasi dan cara mendapatkan informasi dan menggunakan informasi secara efektif.
(g)        Kemahiran Menggunakan Idea dan Teknik Matematik
Kemahiran ini menggunakan teknik dan idea matematik melibatkan kebolehan penggunaan idea matematik seperti nombor dan ruang dan penggunaan teknik matematik seperti buat anggaran untuk situasi harian.
(h)        Kemahiran Memahami Budaya

Kemahiran ini merupakan kemahiran untuk memahami, menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni seperti perpaduan, bertolak ansur, hormat menghormati antara satu sama lain serta mewujudkan kemesraan dengan rakan, jiran dan masyarakat. Aspek kemahiran generik ini yang digariskan oleh pihak Kementerian Pelajaran ini adalah selari dengan industri pembinaan bangunan yang memerlukan kemahiran mengumpul, menganalisis dan mengurus maklumat, komunikasi, merancang dan mengurus aktiviti, bekerja dalam kumpulan, menggunakan idea dan teknik matematik, menyelesai masalah, menggunakan teknologi dan memahami budaya (Paul Hagel et al., 2001).

No comments:

Post a Comment