Translate

Monday, 16 September 2013

Gejala Sosial Seperti Vandalisme

Vandalisme bukanlah satu isu baru di negara ini malah ianya diperbincangkan hangat melalui media massa. Kamus Oxford Advanced Learner’s mentakrifkan vandalisme sebagai “willfully destroy or damage (public property) dan vandal sebagai ‘person who willfully destroys or damage works of art, public and private property, the beauties of nature, etc’ (dalam Nurain, 2007). Gejala sosial ini menimbulkan keresahan banyak pihak di mana golongan remaja dikaitkan dengan aktiviti tidak sihat ini. Permasalahan ini berlaku di banyak tempat awam, reakreasi, sekolah, pusat membeli belah dan sebagainya.

Di Malaysia, perbuatan merosakkan harta benda di sekolah dilihat sebagai suatu tindakan yang serius. Masalah merosakkan harta benda sekolah, secara sedar atau tidak, telah menjadi fenomena lumrah dalam alam persekitaran sekolah. Perbuatan tidak bertanggungjawab ini mendapat perhatian serius dari pihak sekolah dan juga masyarakat. Pelajar-pelajar tidak memikirkan kepentingan dan kesejahteraan orang lain. Mereka sewenang-wenangnya merosakkan dan mengotori kemudahan dan persekitaran sekolah tanpa rasa bersalah langsung (Nurain, 2007). Perbuatan ini dilihat serius dan sejak 1968 lagi, Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengedarkan surat pekeliling yang membenarkan pelajar-pelajar yang melakukan kesalahan ini dibuang dan digantung sementara waktu, di bawah undang-undang 1.3.5 merosak atau membinasakan harta sekolah (Mohd Zin Sham, 1996).

Persoalannya sekarang, mengapakah golongan remaja (pelajar) begitu mudah terpengaruh dengan aktiviti yang tidak sihat?. Bukankah perbuatan menconteng dan merosakkan harta benda awam merupakan suatu kerja yang sia-sia?. Tidakkah pelajar sedar yang perbuatan mereka tidak mendatangkan sebarang faedah? Seperti mana yang dikatakan, dunia remaja penuh dengan pergolakan untuk mencari identiti diri. Pada peringkat ini pelajar mengalami krisis psikologi dan konflik batin yang hebat. Bertepatan dengan ini pendekatan perkembangan moral kognitif adalah merupakan satu cara terbaik bagi mengenal pasti dan menyelesaikan masalah vandalisme yang melibatkan golongan ini.

Faktor-Faktor Vandalisme

Tingkah laku vandalisme dalam kalangan pelajar dipengaruhi oleh banyak faktor. Namun, faktor yang dipilih dalam kajian ini adalah faktor pengaruh rakan sebaya, ibu bapa dan keluarga, pengaruh media massa, dan sikap apati (tidak peduli) individualistik dan materialistik masyarakat. Oleh itu, pengaruh yang paling dominan perlu diketengahkan untuk mencari penyelesaian terhadap salah laku vandalisme. Ini kerana golongan remaja khasnya adalah harapan masyarakat dalam mewarisi kepimpinan dan pembangunan negara pada masa depan. Cohen (1968) & Bowles (1982) membahagikan perbuatan vandalisme kepada enam kategori, iaitu vandalisme berbentuk keinginan; dirancang; ideological; sifat balas dendam; suka-suka; dan bersifat merosak.

Faktor-faktor berlakunya vandalisme dalam kalangan remaja, pertama; pengaruh rakan sebaya. Pengaruh rakan sebaya boleh menyebabkan berlakunya vandalisme. Golongan remaja lebih mudah meniru dan terpengaruh dengan rakan sebaya mereka. Pengaruh rakan sebaya akan mencorakkan sikap, nilai dan tingkah laku remaja, lebih-lebih lagi remaja yang tercicir dan menghadapi masalah keluarga. Kebiasaanya, golongan remaja yang melakukan vandalisme merupakan remaja dalam kumpulan. Mereka tidak mempunyai tujuan dan apabila berkumpul timbullah pelbagai idea termasuklah menconteng harta benda awam dan sekaligus merosakkannya. Mengikut Datuk Lee Lam Thye (1997) menyatakan golongan yang merosakkan harta benda merupakan golongan remaja yang ingin bebas tetapi dikongkong oleh ibu bapa. Mereka tidak mempunyai matlamat dan gemar melakukan kesalahan ini apabila berkumpul dengan rakan-rakan mereka. Pelaku akan merasa puas setelah melakukan perbuatan tersebut.

Kedua, ibu bapa adalah pendorong kepada sifat vandalisme dalam kalangan remaja. Contohnya, ketika memandu ibu bapa membuang sampah atau kulit buah-buahan dari kereta tanpa menghiraukan sebarang kemungkinan akan berlaku. Sesetengah remaja yang terjebak dalam gejala vandalisme ini berasal daripada keluarga yang bermasalah atau keluarga yang mengamalkan budaya hidup yang negatif. Menurut kajian yang pernah dijalankan menunjukkan vandalisme dendam dilakukan oleh  remaja yang ingin bebas dan berlatar belakangkan keluarga yang bermasalah. Selain itu, kurangnya kawalan dan bimbingan yang sempurna daripada ibu bapa juga antara faktor utama yang mendorong remaja terjebak dalam gejala negatif ini. Kajian Sulaiman Alias (1994) menyatakan golongan remaja yang melakukan vandalisme merosakkan harta benda tanpa ada sebarang sebab serta tidak memperolehi apa-apa keuntungan dari perbuatannya itu. Salah laku begini selalunya menunjukkan bangkangan terhadap sesuatu atau luahan kekecewaan pelaku kepada keluarga, masyarakat dan sekolah. Mereka ingin menarik perhatian orang ramai dan memperkenalkan dirinya secara negatif.

Institusi keluarga kini kurang memberi perhatian dalam pembentukan sahsiah keluarga terutama terhadap anak-anak. Akibatnya konflik keluarga akan timbul dan anak-anaklah yang menjadi mangsa. Hal ini disokong oleh Galamus dan Maggs (1991) yang menyatakan tahap konflik keluarga yang tinggi menyebabkan remaja terlibat dalam tingkah laku bermasalah, khasnya vandalisme. Alim Muntu (1988) pula menambah salah laku dalam kalangan pelajar terjadi kerana pelajar-pelajar kurang merasai kemesraan dalam keluarga.

Mengikut perangkaan statisitik yang dibuat oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, ternyata tingkah laku vandalisme dalam kalangan remaja meningkat dari setahun ke setahun. Pada tahun 1993, seramai 2,226 pelajar terlibat dalam vandalisme. Pada tahun 1994 pula meningkat hingga 2,622 pelajar dan pada tahun 1995 terus meningkat kepada 2,736 pelajar. Walaupun bilangan kes tingkah laku vandalisme di kalangan 1.2 juta pelajar menengah jumlahnya mungkin kecil, namun perbuatan kesalahan yang dilakukan memerlukan tindakan serius dari pihak berkaitan bagi mengenal pasti faktor-faktor yang mendorong peningkatan aktiviti-aktiviti vandalisme dalam kalangan pelajar di negara kita.

Pengaruh media massa merupakan pengaruh yang ketiga yang tidak kurang pentingnya dalam mempengaruhi gejala vandalisme dalam kalangan remaja kita. Perkembangan pesat teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sedikit sebanyak menyebabkan peranan media massa kian terserlah. Paparan adegan-adegan negatif dari filem-filem atau rancangan dari barat yang mempunyai unsur-unsur perlakuan ke arah vandalisme boleh mempengaruhi remaja melakukan gejala ini. Golongan remaja lazimnya mudah meniru dan mengikut hal yang dilihat di sekeliling mereka termasuk media massa, apatah lagi tanpa bimbingan dan tunjuk ajar sewajarnya daripada pihak terbabit.

Sikap ganas dan keterlaluan para remaja sedikit sebanyak di pengaruhi apa yang mereka baca, dengar dan tonton daripada media massa. Lantas, kesemua ini diterjemahkan melalui perlakuan devian mereka sehingga memudaratkan harta benda dan nyawa orang lain. Sebagai contoh, Akhbar Utusan Malaysia 5 April 1989 melaporkan polis menahan seorang pelajar lelaki berhubung dengan kejadian dua letupan kecil di bilik tandas Sekolah Menengah Taman Tun Dr. Ismail. Kesan letupan itu mengakibatkan tingkap-tingkap kaca pecah dan beberapa kepingan logam berselerak dalam tandas tersebut. Akhbar Metro 19 Jun 1996 melaporkan pelajar sebuah sekolah di Tampoi bertindak menconteng nama seorang guru lelaki disiplin pada dinding bangunan bilik air sekolah berkenaan dengan kata-kata lucah menggunakan penyembur cat. Malah pelajar terbabit bertindak keterlaluan menconteng kata-kata memalukan iaitu guru itu mempunyai hubungan sulit dan merogol seorang guru wanita.

Kes lain yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia 19 Jun 2000, sebuah bilik darjah Sekolah Kebangsaan Rawang telah musnah dalam satu kebakaran dipercayai akibat perbuatan khianat. Dalam kejadian tersebut sebuah almari berisi beratus-ratus buku rujukan, buku tamabahan serta soalan peperiksaan untuk pelajar tahun 6 telah musnah. Pihak polis telah mengesahkan terdapat unsur-unsur jenayah berdasarkan penemuan puntung-puntung mancis di kawasan berkenaan. Pihak polis tidak menolak kemungkinan besar perbuatan ini dilakukan oleh pelajar sekolah. Nampaknya gejala vandalisme dan salah laku pelajar semakin hari semakin meruncing sehingga membawa kepada perlakuan jenayah yang lebih berat lagi. Pelajar begitu berani bertindak liar dan ganas tanpa rasa perikemanusiaan langsung. Justeru, langkah-langkah drastik perlu diambil oleh pihak-pihak terbabit untuk mencegah serta membanteras tingkah laku negatif pelajar-pelajar sekolah.

            Berhubung dengan faktor sikap apati, perlakuan sesetengah masyarakat kini yang mementingkan soal kebendaan dan tidak peduli terhadap isu-isu yang berlaku di sekeliing mereka turut merumitkan masalah vandalisme ini. Menurut kajian, kes vandalisme banyak berlaku di kawasan bandar. Sikap individualistik masyarakat turut mengeruhkan keadaan di mana tidak peduli apa yang berlaku. Golongan remaja menconteng dan merosakkan harta benda awam bukannya tidak terpelajar tetapi generasi yang dilahirkan di bandar yang sukar dikawal. Di kawasan bandar kebanyakkan penduduknya tidak ambil kisah. Oleh sebab itu, golongan remaja merasakan diri mereka bebas untuk meneruskan gejala negatif ini tanpa menghiraukan rasa tanggunjawab terhadap harta benda awam. Kajian Anidah Ithnin (1991) yang mendapati pelajar nakal memiliki konsep kendiri yang negatif, sebaliknya pelajar-pelajar tidak nakal memiliki konsep kendiri yang positif. Maka, golongan pelajar nakal banyak melakukan vandalisme di tempat-tempat awam.


No comments:

Post a Comment