Zaman remaja merupakan jangka masa di mana seseorang individu (remaja)
mengalami berbagai cabaran dan tekanan. Dari sudut psikologi, pengertian remaja
boleh ditafsirkan sebagai suatu tempoh perkembangan fizikal, satu konsep yang
abstrak, satu fenomena sosiobudaya atau
berdasarkan sikap remaja terhadap kehidupannya. Persoalan yang sering dikaitkan
dengan pencarian identiti adalah merupakan persoalan utama bagi remaja (Rosiadi
et.al, 2008).
Pada peringkat remaja, mereka mengalami perubahan fizikal, intelek serta
emosi dan terpaksa berhadapan dengan berbagai konflik di dalam dirinya dan juga
masyarakat. Havighurst dalam Ramlah Jantan dan Mahani Razali (2004)
membahagikan masa remaja kepada dua iaitu awal remaja (12 hingga 18 tahun) dan
akhir remaja (18 hingga 22 tahun). Secara umumnya, pada peringkat ini berlaku
perubahan yang pesat sama ada perubahan biologi, fizikal, mental dan emosi
serta perubahan tanggungjawab dan peranan. Menurut Rosiadi et. al, (2008) untuk
mengimbangi perubahan-perubahan ini, golongan remaja sering berhadapan dengan
masalah sosial dan konflik dalam usaha mencari identiti diri yang sebenarnya.
Justeru, proses penaakulan moral kognitif golongan remaja kerap kali menyimpang
daripada perspektif nilai-nilai moral dan etika masyarakat sekaligus melakukan
banyak kesalahan, terutama yang berkaitan dengan vandalisme (merosakkan harta
benda awam) di sekolah mahupun di tempat-tempat awam.
Konsep pendekatan dalam Pendidikan Moral yang menjurus kepada penaakulan
moral kognitif ianya memberi tumpuan kepada perkembangan karaktor moral, sikap
membuat pertimbangan moral dan implikasi moral berupaya mengubah tingkah laku
remaja (pelajar) ke arah kebaikan daripada melakukan sebarang bentuk vandalisme yang
membawa kerugian banyak pihak.
Perkembangan Moral Kognitif
Pendekatan Perkembangan Moral Kognitif adalah berasaskan kepada teori
perkembangan moral Kohlberg (1962) yang memberi fokus kepada merangsang
perkembangan moral para remaja (pelajar).Pedekatan ini banyak membantu membina
kebolehan menaakul golongan remaja di peringkat yang lebih tinggi. Bailey
(1979) dalam (Chang Lee Hoon, 2005) turut menyatakan bahawa perkembangan moral
pada peringkat ini lebih tertumpu kepada perkembangan karaktor moral, sikap
terhadap peraturan moral dan membuat pertimbangan moral. Di samping itu juga,
istilah ‘perkembangan’ memberi satu gambaran yang menunjukkan satu perubahan
yang progresif ke tahap yang lebih kompleks yang tidak boleh diterbalikkan,
maka perkembangan moral membayangkan andaian mengenai apakah yang dianggap
matang dari segi moral (Downey & Kelly (1978) dalam Chang Lee Hoon (2005).
Terdapat beberapa perspektif atau teori perkembangan moral yang membawa
implikasi terhadap pendidikan moral, khususnya dalam kebanyakan gejala sosial
yang berlaku kini. Penaakulan moral yang matang adalah penting kerana pemikiran
yang rasional memudahkan pembelajaran dan penerapan nilai-nilai murni dalam
kalangan remaja (Loganathan, 1995). Stoll & Beller dalam Loganathan (1995)
turut melaporkan bahawa sekolah-sekolah
kini sedar bahawa sesuatu harus dilakukan untuk mengajar nilai-nilai murni dan
yang lebih penting lagi adalah mengajar pelajar cara menaakul tentang sesuatu
nilai. Namun, Wilson (1973) memang telah menjelaskan bahawa penaakulan moral
merupakan suatu kemahiran yang boleh diajar dan dipelajari.
Antara perspektif perkembangan moral
mengikut skema Kohlberg (1987) dengan jelas menyatakan perubahan dalam
pertimbangan moral berstruktur menerusi sistem berperingkat mengikut
perkembangan dan kematangan intelek atau kognitif seseorang individu.
Tahap
|
Peringkat
|
Prakonvensional
|
1. Orientasi dendaan dan kepatuhan
2. Orientasi instrumental
relativis
|
Konvensional
|
3. Orientasi persetujuan antara
individu
4. Orientasi undang-undang dan
peraturan
|
Pascakovensional
|
5. Orientasi contract-legalistic sosial
6. Orientasi prinsip etika sejagat
|
Sumber
: Skema Kholberg (1987), diubahsuai daripada Chang L.H.(2005)
Pada tahap
prakonvensional, remaja mula menaakul secara abstrak. Mereka sering menjadi
amat bangga dengan kemahiran diri sendiri dan berfikir bahawa mereka berupaya
menyelesaikan segala bentuk masalah. Menurut Piaget (1967) dalam Chang Lee Hoon
(2005) sikap ini menjadikan remaja terlalu idealistik dan kurang menghargai
batasan logik tingkah laku mereka. Tambahan pula, sikap ego pada golongan remaja
akan membawa kepada perkembangan formal yang membawa kepada kekeliruan di mana
pemikiran dan sahsiah diri mereka tidak disedari oleh mereka sendiri.
Kekeliruan pandangan merupakan satu bentuk egosentrisme yang menekankan masalah
dan pemikiran remaja bersifat abstrak (Rosiadi et.al, 2008).
Tahap konvensional pula menekankan
perspektif pembelajaran sosial (Behaviourisme)
di mana golongan remaja mula sedar akan peraturan sosial yang menjadi standard
moral yang bersifat subjektif yang dibina oleh individu-individu tertentu boleh
berubah dan juga boleh ditentang. Peraturan sosial dilihat sebagai jangkaan
sosial sama ada yang dibuat oleh ibu bapa dan masyarakat yang tidak semestinya
dipatuhi oleh mereka. Pada peringkat ini, golongan remaja boleh mempelajari
tingkah laku moral melalui pengajaran secara langsung mahupun teladan (imitasi)
di mana dikekalkan melalui ganjaran dan peneguhan positif (seperti pujian,
senyuman, hadiah atau perhatian) atau hukuman dan peneguhan negatif (seperti
marah, mengurung, memberhentikan keistimewaan dan tidak memberi kasih sayang)
(Chang L.H (2005). Tindakan ini akan mengawal dan mengubah tingkah laku sosial
remaja di mana lama kelamaan mereka akan sedar bahawa peraturan sosial
berperanan dalam menyelaraskan interaksi dengan orang lain.
Perspektif integratif
dalam perkembangan moral (Tahap Pascakovensional) dengan jelas menunjukkan
apabila golongan remaja berupaya mengatasi egosentrisme mereka dalam hubungan
dengan orang lain. Keadaan ini menunjukkan kemajuan yang signifikan dalam
penilaian moral dan pemahaman tentang tindakan
yang meningkatkan kebajikan manusia dalam pelbagai situasi. Menurut
Hoffman (1980) dalam Rosiadi et.al,(2008) pengetahuan tidak semestinya
diterjemahkan kepada tingkah laku sebenar tetapi sekurang-kurangnya keadaan
akan memperlihatkan ciri-ciri tersebut. Aspek lain yang diperlihatkan pada
peringkat perkembangan moral ini ialah ‘rasa bersalah’ golongan remaja. Remaja
akan mulai sedar dan berasa bersalah apabila melakukan sesuatu yang salah.
Perubahan ini berlaku apabila mereka sudah berupaya menilai apa yang dipaparkan
melalui perbuatan diri sendiri. Dari sini jelas golongan remaja berupaya
berfikir secara formal, iaitu kebolehan berfikir tentang idea. Pemikiran formal
mereka merupakan kebolehan berfikir tentang kemungkinan, penaakulan saintifik
dan kebolehan idea secara logik. Justeru, pada tahap ini golongan remaja mampu
meningkatkan pemikiran formal mereka dalam menyelesaikan permasalahan secara
sistematik melalui kognitif mereka.
No comments:
Post a Comment