Kemahiran membaca merupakan salah satu
kemahiran yang penting di peringkat sekolah rendah dan menengah. Ia menjadi
semakin penting apabila seseorang itu melanjutkan pelajaran ke peringkat yang
lebih tinggi,iaitu kolej, institut dan universiti. Membaca membawa maksud yang
berbagai kepada aktiviti berfikir. Proses membaca tidak akan tercapai dengan
sepenuhnya sekiranya pembacaan berikut tidak disertai dengan konsep kefahaman
Kemahiran membaca ialah tahap kebolehan
murid mengeja suku kata dan menyebut serta memahami makna perkataan yang
diberikan oleh guru. Suku kata terdiri daripada yang mudah seperti dua suku
kata dan ke peringkat seterusnya iaitu perkataan yang teridiri daripada tiga
suku kata dan seterusnya.
Mengikut
pendapat Kennedy (1981) telah merumuskan konsep membaca seperti berikut :
“Proses berfikir yang melibatkan pembaca memahami idea mengikut pengalaman,
keperluan dan tujuan bacaan.”
Punfrey
(1970) proses membaca bukanlah hanya setakat merupakan kemahiran mekanikal,
iaitu membunyikan huruf-huruf yang dicetak dan menjawab beberapa soalan
mengenai apa yang dibaca , sebaliknya lebih jauh daripada itu. Membaca adalah satu
proses pemikiran yang konstruktif.
Membaca
melibatkan proses deria dan minda. Kedua-duanya saling berhubungan di antara
satu sama lain. Proses bacaan yang melibatkan organ deria seperti mata dan
telinga adalah kurang berkesan berbanding dengan proses minda. Pembacaan
melalui minda amat berkesan kerana ia melibatkan otak bertindak memproses bahan
bacaan.
Thorndike
(1917) pula menyatakan bahawa membaca melibatkan proses berfikir, merenung,
memberi nilai, membuat analisis dan sintesis, memilih maklumat, membanding
maklumat dan mengukur maklumat tersebut. Berdasarkan bahan-bahan pengajaran dan
pembelajaran yang digunakan oleh guru pra-sekolah. Semua bahan berkaitan dengan
sosiobudaya tempatan yang tidak asing dalam kehidupan murid.
No comments:
Post a Comment