1. Pelaziman Klasik (Classical Conditioning)
Berdasarkan
‘hukum perkaitan’ (Law of Association), Ivan Pavlov (1849-1936);
mencadangkan proses asas pembelajaran ialah pembentukan perkaitan antara Rangsangan (R) dan sesuatu Gerak Balas (G). Beliau cuba membuktikan toeri pembelajaran secara
pendekatan behaviorisme ini dengan menjalankan kajian ke atas anjing. Dia mendapati
bahawa apabila anjing melihat bekas dengan makanan, air liur haiwan itu akan keluar.
Dia membuat kesimpulan bahawa anjing tersebut telah
‘belajar’ mengaitkan bekas makanan yang dilihat dengan makanan yang diberikan
kelak melalui pengalaman lepas. Pavlov telah melanjutkan lagi kajiannya dengan
menguji hipotesis bahawa sesuatu organisma boleh diajar bertindak balas dengan
pemberian sesuatu ransangan (R).
Rajah 1 . Eksperimen Anjing (Ivan Pavlov)
Perlaziman
Klasik
(Classical Conditioning)
|
Tindakan
(Action)
|
(a) Sebelum Perlaziman
|
RTT
(makanan) à GTT (keluar air
liur)
RT (loceng)
à Tidak ada GT (air liur tidak keluar)
|
(b) Semasa Perlaziman
|
RT (loceng)
+ RTT (makanan)à GTT (keluar air liur)
|
(c) Selepas erlaziman
|
RT (loceng) à
GT (keluar air liur)
|
KEKUNCI
: RTT à Ransangan Tak Terlazim (Unconditioned Stimulus)
RT à Ransangan Terlazim (Conditioned Stimulus)
GTT à Gerak balas tak Terlazim (Unconditioned Respond)
GT à Gerak balas Terlazim (Conditioned Respond)
Penguasaan
(Acquisition), yakni organisma (anjing)
tersebut telah mempelajari sesuatu gerak balas atau respons baru yang berlaku secara
berperingkat-peringkat. Dalam hal ini, lebih kerap organisma (anjing) itu
mencuba, lebih kukuh lagi penguasaannya terhadap situasi (pembelajaran)
berkenaan.
Penguasaan (acquisition)
Penguasaan
atau bagaimana organisma anjing tersebut mempelajari sesuatu gerak balas atau
respon baru berlaku secara berperingkat-peringkat. Juga lebih kerap organisma
itu mencuba, lebih kukuh lagi penguasaan berkenaan.
Generalisasi (Generalizations)
Dalam
eksperimennya Pavlov juga telah menggunakan bunyi loceng yang berlainan nada,
tetapi anjing itu masih mengeluarkan air liur. Ini menunjukkan bahawa sesuatu
organisma yang telah terlazim dengan dikemukakan sesuatu ransangan tak terlazim
(GT = keluar air liur) walaupun ransangan itu berlainan atau hampir sama (iaitu
nada loceng yang berlainan). Dengan
perkataan lain organisma itu dapat membuat generalisasi bahawa bunyi yang
berlainan atau hampir sama mungkin diikuti dengan gerak balas (makanan).
Diskriminasi (Discrimination)
Pavlov juga dapati bahawa apabila dia menukar nada bunyi
loceng, anjing itu masih mengeluarkan air liur. Bila nada loceng itu jauh
berbeza daripada loceng yang asal, anjing berkenaan tidak mengeluarkan air
liur. Ini menunjukan bahawa aoganisma berkenaan dapat membezakan atau
mendeskriminasi.
Penghapusan (Extinction)
Sekiranya sesuatu ransangan terlazim (loceng) tidak
diikuti ransangan tak terlazim (makanan), lama kelamaan organisma itu tidak
akan bergerakbalas. Iaitu, gerak balas berperingkat-peringkat terhapus.
2. Perlaziman Operan (Operant Conditioning)
Perkataan ‘Operan’ yang dicipta oleh Barrhuss F. Skinner
(1904-1990), membawa maksud bertindak ke atas. Perlaziman operan (Operant Conditioning) ialah apabila
organisma menghasilkan sesuatu gerakbalas kerana organisma itu mengoperat (operating) ke atas persekitarannya (environment). Contohnya, seekor anjing
akan menghulurkan kaki depannya sekiranya ia ketahui bahawa tingkah laku itu
akan diikuti dengan makanan. Begitu juga seseorang budak mengemaskan tempat
tidur jika dia tahu dia akan dibelanja makan aiskrim.
Rajah 2 : Skinner’s Box ( Melatih Tikus Di Dalam Kotak )
Perbezaan antara perlaziman operan (operant conditioning) dengan perlaziman
klasik (classical Conditioning) di
mana dalam perlaziman klasik , organisma tidak mengubah keadaan persekitaran (environment). Anjing tidak ada pilihan untuk bertindak dengan
mengeluarkan air liur apabila diberikan makanan dan bunyi loceng. Manakala
dalam perlaziman operan (operant
conditioning), anjing mempunyai pilihan untuk bertindak atau tidak kerana
gerak balasnya menentukan ransangan (makanan) yang diberikan.
Menurut
Skinner, Perlaziman operan (Operant
Conditioning) terdiri daripada dua konsep utama iaitu peneguhan (reinforment) yakni peneguhan positif
dan peneguhan negatif serta denda (punishment).
Peneguhan positif (positive
reinforcement) boleh menambahkan kebarangkalian ransangan tingkah laku
bersifat positif . Sebagai contoh, tikus yang menekan kunci pintu (lever) dan diberikan makanan mengulang
tingkah laku itu dengan harapan mendapat makanan.
Manakala
peneguhan negatif (negative
reinforcement) ialah ransangan yang mengakibatkan atau mewujudkan keadaan
tidak selesa boleh menambahkan kebarangkalian sesuatu tingkah laku bersifat
negatif. Organisma berkemungkinan mengulang tingkahlaku yang dapat mengelak
atau mengurangkan keadaan yang negatif. Sebagai contoh, seseorang ibu akan
mengangkat bayi yang menangis kerana tidak tahan melihat dan mendengar bunyinya
memekik-mekik.
Di
samping itu, denda (punishment)
merupakan ransangan yang menyebabkan suatu gerak balas atau tingkahlaku yang
terhasil berkurangan atau dihapuskan. Sebagai contoh seseorang itu tidak
memberi peluang kepada anaknya bermain bola semata-mata membuang masanya.
Peneguhan berterusan (continues
Reinforcement) dan Peneguhan Berkala (Variable
Reinforcement) boleh mempengaruhi gerak balas atau respons. Peneguhan
berterusan adalah ganjaran atau peneguhan yang dihasilkan setiap kali gerak balas
dihasilkan manakala peneguhan berkala adalah ganjaran menurut nisbah atau
menurut masa berdasarkan kekerapan tertentu.
Dari
segi pembelajaran dalam teori tingkah laku ini,
tumpuan pembelajaran adalah kepada tingkah laku luaran yang dipengaruhi
oleh peneguhan. Dalam teori ini tumpuan akan diberikan kepada prinsip
rangsangan dan tindakbalas terhadap bahan yang dikemukakan oleh guru kepada
muridnya. Menurut Skinner
(1954) lagi teori behaviorisme (tingkah laku) ini adalah satu kelakuan yang
boleh diperhatikan dan diukur.Teori ini juga berpegang kepada prinsip bahawa
pelajar akan mengekalkan sesuatu tindakan jika peneguhan yang bersesuaian
diberikan kepadanya.
Menurut pandangan
Thorndike (2000) hubungan di antara rangsangan dan tindakbalas akan
diperkukuhkan sekiranya tindakbalas yang positif diberikan ganjaran yang
positif. Sebagai contoh, apabila seseorang pelajar diberikan ganjaran selepas
menunjukkan sesuatu gerakbalas, ia akan mengulangi tindakbalas tersebut setiap
kali rangsangan yang sama diberikan. Kebanyakkan pembelajaran yang dijalankan
berdasarkan teori ini adalah tanggungjawab pendidik dan dikawal sepenuhnya oleh
sistem pengajaran yang digunakan oleh guru. Pengaplikasian teori behaviorisme
(tingkah laku) pada murid-murid dalam pengajaran bahasa Melayu adalah wajar
bagi membangunkan keupayaan mereka untuk
memberikan rangsangan bagi setiap tindakbalas positif yang diberikan oleh guru kepada murid.
No comments:
Post a Comment