Strategi pengajaran adalah merujuk
kepada cara-cara bagaimana guru mengendalikan sesuatu aktiviti pembelajaran
dengan sistematik dan bukan dengan cara cuba jaya. Ia merupakan
tindakan-tindakan spesifik yang dilakukan dengan sengaja oleh guru untuk mencapai
matlamat-matlamat khusus dalam proses pembelajaran. Guru memerlukan kemahiran
untuk merancang dan menguruskan kaedah dan teknik pengajaran supaya dapat
disampaikan kepada murid-murid untuk memperolehi hasil pembelajaran maksimum.
Aspek-aspek yang perlu diambil kira oleh guru semasa menentukan strategi
pengajaran yang sesuai ialah objektif pengajaran, proses pengajaran, isi
kandungan, persediaan dan kebolehan mengajar, gaya peribadi pengajaran dan
persekitaran di dalam bilik darjah.
Antara
contoh-contoh strategi pengajaran ialah strategi pemusatan guru, strategi
pemusatan murid, strategi pemusatan bahan dan strategi berasaskan tugasan. Dari segi
strategi pemusatan guru, ia dikenali sebagai eksplisit. Ia merupakan strategi
pengajaran dan pembelajaran yang telah lama diamalkan di dalam bilik darjah.
Strategi pemusatan guru ini meletakkan guru ditengah-tengah aktiviti bilik
darjah. Dalam strategi ini, guru perlu menguasai dan mengawal segala aktiviti
pembelajaran. Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, guru memainkan peranan
yang penting sedangkan murid hanya berperanan sebagai penonton sahaja. Bentuk
komunikasi dan interaksi diantara guru dan murid adalah sehala. Guru banyak
bercakap dan murid banyak mendengar. Ciri kepimpinan guru juga bersifat
autokratik. Murid-murid tidak berpeluang menyumbangkan pendapat mereka. Guru
yang banyak bertindak dan memberi arahan. Strategi pengajaran dan pembelajaran
pula lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru. Penyebaran ilmu
pengetahuan lebih diutamakan daripada penyebaran nilai-nilai murni dan
perkembangan emosi oleh guru.
Strategi ini
mementingkan pencapaian murid-murid berdasarkan keputusan ujian dan
peperiksaan. Teknik guru mengajar adalah tertumpu kepada penyampaian
fakta-fakta. Pembelajaran murid banyak berbentuk mengingat dan menghafal.
Justeru itu, murid kurang berupaya membuat interpretasi. Interaksi diantara
murid juga pasif dan sifat-sifat social positif kurang dipupuk. Strategi ini
mementingkan pengolahan kaedah keseluruhan kelas. Perbezaan murid dari segi kebolehan
dan minat tidak diberi perhatian oleh guru. Akibatnya, dibawah strategi ini,
murid-murid menjadi kurang kreatif dan berinisiatif. Strategi ini menggunakan
persembahan bahan dalam langkah-langkah kecil dan sistematik dengan hentian
untuk menyemak pemahaman murid. Strategi pemusatan guru mengandungi pengajaran
yang mempunyai langkah-langkah kecil yang menegaskan latihan amali murid
selepas setiap langkah. Peranan guru ialah menyampaikan bahan, membimbing murid
pada sesi awal latihan amali dan membekalkan setiap murid dengan amali yang
lebih tinggi dan kerap.
Strategi
pemusatan murid pula menunjukkan murid memainkan peranan penting dalam
pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti ini menjadikan murid sebagai fokus utama
dalam proses pembelajaran. Murid-murid digalakkan melibatkan diri secara aktif
dalam pengajaran dan pembelajaran melalui kaedah kumpulan, inkuiri penemuan,
perbincangan, penyoalan, penyelesaian masalah, bermain, simulasi dan lain-lain.
Strategi ini mungkin lebih sesuai apabila maklumat tidak dapat disampaikan
dengan berkesan melalui strategi pemusatan guru dan apabila matlamat pengajaran
merangkumi kemahiran kreatif dan kritikal. Dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran, murid memainkan peranan penting, sedangkan guru hanya sebagai
pembimbing kepada murid. Komunikasi dan interaksi diantara guru dan murid
adalah dua hala. Guru menggunakan kaedah menyoal dan membimbing murid supaya
berfikir dan bertindakbalas memberi jawapan. Ciri kepimpinan guru bersifat
demokratik dan murid sentiasa digalakkan memberikan pendapat mereka untuk
mencapai objektif pembelajaran murid. Guru mengamanahkan tanggungjawab yang
lebih kepada murid.
Strategi ini
lebih berkesan dalam mengembangkan kebolehan murid dalam mengaplikasikan konsep
dan sikap positif, menggalakkan motivasi, mengembangkan penyuburan diri dan
menggalakkan kemahiran sosial berkumpulan. Strategi ini menimbulkan dan
mewujudkan persekitaran kelas yang membolehkan murid dapat berinteraksi dengan
guru dan murid lain.
Strategi
pemusatan berasaskan bahan terbahagi kepada dua kategori iaitu bahan pengajaran
dan bahan pembelajaran. Bahan-bahan yang digunakan adalah seperti carta, graf,
peta, spesimen, model gambar, slaid video, perakam pita dan projektor. Bahan
yang lebih canggih adalah pakej pembelajaran berasaskan komputer, CD ROM,
komputer multimedia, caker padat interaktif, bahan daripada internet,
persidangan tele dan persidangan video. Strategi ini memupuk sifat-sifat social
yang positif khasnya apabila murid dan guru berkongsi sumber dan bahan. Murid
akan mendapat pengalaman realistik kerana dapat melihat situasi sebenar atau
bahan maujud dan konkrit serta boleh menjadikan proses pengajaran lebih
bermakna. Interaksi yang berlaku dalam bilik darjah banyak hala iaitu antara
guru dengan bahan, bahan dengan murid dan guru dengan murid dan bahan. Strategi
ini mengutamakan kecekapan dan kemahiran murid dalam memanipulasikan pelbagai
jenis bahan. Strategi ini sesuai digunakan guru kerana ia menekankan
perkembangan jasmani, kognitif dan rohani murid. Pembelajaran berasaskan sumber
sangat berguna dalam membantu guru menghadapi murid pelbagai keperluan serta
menyediakan pelbagai wahana untuk murid belajar pada kadar masing-masing pada
setiap masa dan tempat.
Guru yang
menggunakan strategi berasaskan tugasan melibatkan murid dalam aktiviti atau
memberi peluang untuk mengamalkan dan mengaplikasikan apa yang sedang mereka
belajar. Aktiviti atau tugasan tersebut membuka peluang kepada murid menerima
bimbingan, pelbagai strategi mempermudahkan tugasan atau scaffolding bentuk lain yang diperlukan untuk membolehkan mereka
melaksanakan tugasan dengan jaya. Aktiviti yang dipilih dengan bijak perlu
disampaikan dengan berkesan, dipantau dan diteruskan sekiranya inginkan kesan
maksimum. Justeru itu, guru perlu menyediakan murid dengan memberikan bimbingan
dan maklum balas semasa aktiviti dan menstruktur refleksi pasca aktiviti
selepas sesuatu aktiviti.
Semasa
memperkenalkan aktiviti, guru perlu menekankan tujuannya dengan cara yang boleh
membantu murid melibatkan diri dalam aktiviti tersebut dengan idea yang jelas
akan matlamat yang ingin dicapai. Kebanyakan tugasan bersama dengan murid akan
memberi maklum balas tentang persembahan mereka dan mengukuhkan idea utama
dengan mengaitkan kepada matlamat keseluruhan. Antara tugasan yang boleh
diberikan ialah berlakon, menyanyi, membuat model, perbahasan dan perbincangan.
Strategi
Pembelajaran
Guru digalakkan
untuk menggunakan pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran untuk
mengoptimumkan pembelajaran. Strategi yang dicadangkan berasaskan pada satu
kontinum dari pemusatan guru pemusatan murid. Strategi yang dipilih untuk
pengajaran dan pembelajaran efektif mesti memenuhi keperluan pelajar dan ia
sesuai dengan iklim sekolah. Antara jenis-jenis strategi bagi strategi
pembelajaran ialah strategi direktif, strategi pemerhatian, strategi mediatif, strategi
generatif, strategi kolaboratif, strategi “Outside-context” dan strategi
metakognitif.
Strategi
direktif memerlukan murid belajar melalui penerangan tentang konsep atau
kemahiran oleh guru dan kemudian diikuti oleh ujian kefahaman dan latihan
dengan bimbingan guru. Contohnya adalah seperti melalui kuliah dan latih tubi. Strategi
pemerhatian pula memerlukan murid belajar dengan memerhati perbuatan orang lain
atau perlakuan sesuatu kemahiran. Antaranya adalah seperti demonstrasi dan model.
Strategi
mediatif ialah murid belajar melalui interaksi yang dirancang oleh guru untuk
menolong murid. Pertama, ianya memerlukan murid belajar bagaimana untuk
mengaplikasi pengetahuan untuk menyelesaikan masalah. Kedua, membuat keputusan.
Ketiga, mengenalpasti andaian dan keempat, menilai kebenaran andaian, keputusan
dan hipotesis. Contohnya ialah ‘dialectical reasoning’, ‘concept attainment’,
‘concept formation’, ‘inquiry training’ dan ‘open-ended discussion’.
Strategi
generatif pula menggalakkan murid menjana idea kreatif dan kritis. Ia membantu
murid menyelesaikan masalah secara kreatif dengan menggunakan idea asli atau
unik. Contohnya melalui sumbangsaran, peta minda, ‘synectics’, pemikiran
lateral dan kreatif serta metafora.
Strategi
kolaboratif pula memerlukan murid bekerjasama dalam kumpulan untuk
menyelesaikan masalah iaitu melalui pembelajaran koperatif.
Strategi
‘Outside-context’ ialah murid belajar melalui aktiviti yang berfokus dan
intensif dalam satu tempoh masa melalui seminar, bengkel dan projek.
Bagaimana
saya boleh mempertingkatkan prestasi saya?
Apakah
yang saya telah belajar?
Apakah
bantuan yang saya perlukan?
No comments:
Post a Comment