Pengetua Sebagai Pemimpin Perubahan
oleh Abd Razak Wahid*
Pengenalan
Sistem pendidikan di Malaysia telah
mengalami banyak perubahan selaras dengan kemajuan ekonomi, sosial dan politik.
Pelbagai dasar dan program seperti KBSR, KBSM, Falsafah Pendidikan Negara dan
sebagainya telah diperkenalkan oleh kerajaan bagi meningkatkan mutu pendidikan
negara.
Sesuatu perubahan yang dilaksanakan
di sekolah perlulah dirancang dengan rapi supaya ia boleh diterima dan
mendatangkan hasil yang positif. Ia seharusnya melibatkan semua warga sekolah
dan masyarakat sekitar. Sejauhmana sesuatu perubahan itu berjaya dan berkesan
bergantung kepada pelbagai faktor. Mengikut Fullan (1982), Pengetua adalah
orang yang paling penting dalam membuat perubahan di sekolah. Pengetua boleh
dianggap sebagai goal-setter, advocator, initiator, communicator, suporter,
coordinator, coach, evaluator, manager, information provider dan role model
dalam melaksanakan perubahan di sekolah.
Terdapat pelbagai gelaran yang
diberikan kepada Pengetua dalam membuat perubahan di sekolah. Hall dan Hord
(Huseein, 1993 : 53) mengatakan Pengetua sebagai pemudah cara perubahan yang
mengandungi tingkah laku yang dinamik dan produktif. Pengetua jenis ini
menganggap peranan mereka ialah memberi sokongan dan bimbingan kepada
guru-guru. Ada juga yang mengatakan Pengetua sebagai penjaga perubahan yang
mempunyai tingkah laku yang pasif dan reaktif.
Pengetua sebagai pemudah cara
perubahan dikatakan mempunyai tiga gaya tingkah laku iaitu sebagai responder,
pengurus dan perintis.
Gaya responder ialah gaya memberi
peluang kepada staf untuk memimpin misalnya mereka diberi peluang mengemukakan
pendapat sebelum keputusan dibuat. Gaya pengurus pula ialah tingkah laku yang
responsif terhadap situasi atau orang di mana pengurus atau Pengetua memulakan
tindakan dengan menyokong dan menyediakan kemudahan. Biasanya mereka hanya
melibatkan diri berdasarkan apa yang telah ditetapkan sahaja. Perintis pula
ialah gaya Pengetua yang mempunyai wawasan, dasar dan matlamat yang jelas. Gaya
ini melibatkan Pengetua percaya apa yang dilakukannya adalah yang terbaik untuk
pelajarnya. Pengetua dikatakan tegas, mempunyai pengharapan yang tinggi dan
menjelaskan kepada guru bagaimana matlamat boleh dicapai. Ia juga tidak
menerima sesuatu program itu tanpa melihat kesesuaiannya dengan keperluan
sekolah. Sesuatu program akan dibincangkan bersama staf dan keputusan yang
dibuat adalah berdasarkan kepada matlamat sekolah. (Rutherford, 1984).
Beberapa kajian yang dijalankan
mendapati Pengetua gaya perintis adalah lebih berjaya dalam melaksanakan
perubahan berbanding Pengetua yang mengamalkan gaya responder atau pengurus.
Misalnya kajian oleh Hord dan Hall (Huseein, 1993 : 56). Kajian oleh Rutherford
(1984) pula mendapati Pengetua yang mengamalkan gaya pemula lebih berjaya
melaksanakan perubahan berbanding dengan Pengetua yang mengamalkan gaya
responder atau pengurus. Perbandingan ini dibuat berdasarkan enam dimensi
tingkah laku iaitu penetapan wawasan dan matlamat sekolah, menstruktur sekolah
sebagai tempat bekerja, mengurus perubahan bekerjasama dan menurunkan kuasa,
membuat keputusan membimbing dan memberi sokongan dan menstruktur semula
peranan kepimpinan mereka.
Berdasarkan kepada dapatan-dapatan
kajian di atas jelas bahawa Pengetua perlu memainkan pelbagai peranan dari mula
hinggalah ke akhir program perubahan tersebut. Melalui kepimpinan yang dinamik
dan proaktif, sesuatu perubahan, pembaharuan dan inovasi dapat dilaksanakan
secara berkesan.
Definisi dan Konsep
Terdapat pelbagai istilah yang
berkait rapat dengan perubahan (change). Mengikut Jaafar Muhamad (1999 : 463),
dalam keadaan biasa perubahan diperkenalkan adalah hasil daripada
pengubahsuaian kelakuan yang lepas untuk menyesuaikannya dengan situasi baru.
Mengikut Carzo dan Yanouzas (Jaafar, 1999 : 464),
"Perubahan ialah satu pola
penukaran kelakuan atau situasi yang stabil kepada pola perlakuan dan status
stabil yang lain."
Perubahan yang berlaku dalam
sesebuah organisasi seperti sekolah haruslah melibatkan ciri-ciri yang
berterusan (Kaizen), berlaku secara beransur-ansur serta menyeluruh ke arah
yang lebih baik atau penambahbaikan. Perubahan juga dikaitkan dengan
memperkenalkan sesuatu tingkahlaku baru atau amalan-amalan baru yang diharap
akan dapat memperbaiki amalan atau keadaaan yang sedia ada di sekolah. Oleh itu
perubahan tidak dapat dipisahkan daripada konsep "transfomasi",
"inovasi" dan penambahbaikan.
Mengikut James A. F Stoner dan
Charles Winkel (1989 : 439), agen perubahan sebagai individu yang
bertanggungjawab memegang peranan kepimpinan dan mengurus proses perubahan
terhadap sistem klien (individu, kumpulan atau organisasi). Agen perubahan ini
boleh terdiri dari anggota di dalam atau di luar organisasi. Walau bagaimanapun
agen dari luar tidak berkepentingan dipercayai lebih mudah diterima berbanding
agen dari dalam organisasi berkenaan.
Rusinah Sirun (1999 : 254) pula
menyatakan agen perubahan sebagai:
"Change agents are individuals group
that take responsibility for changing the existing pattern of behavior of a
person or social system".
Mengikut Shahril (2000), Pengetua sebagai
agen perubahan bermaksud orang atau individu yang pertama atau utama yang
membuat modifikasi dalam organisasi sekolah. Justeru itu sebagai agen
perubahan, Pengetua haruslah membuat penyesuaian serta perubahan dalam bidang
tertentu agar ia sesuai dengan perubahan persekitaran supaya sekolah sebagai
sebuah institusi sosial dapat terus hidup dan berfungsi. Persoalannya mampukah
Pengetua yang dibebani dengan tugas sebagai pentadbir, pemimpin pengajaran
dapat melaksanakan perubahan secara berkesan?
Mengapakah Sekolah Memerlukan
Perubahan
Perubahan tidak dapat dielakkan
dalam sesebuah organisasi termasuk sekolah. Ini kerana persekitaran yang turut
berubah. Oleh itu jika kita hendak terus hidup dan berfungsi kita tidak boleh
lari dari melakukan perubahan.
Keadaan ini seperti memetik
kata-kata Charles Handy (Hussein, 1993 : 223),
"If you put a frog in water and slowly
heat it, the frog will eventually let itself be boiled to death. We to, wiil
not survive if we don’t respond to the radical way in which the world is
changing".
Perubahan dalam bentuk sesebuah
organisasi berlaku disebabkan oleh desakan luaran dan dorongan dalaman.
Mengikut Stoner J.A.F (1989), desakan luaran yang mendesak kepada perubahan
ialah kenaikan kos, kekurangan sumber, kemajuan teknologi, permintaan dari luar
(pengguna) dan kekurangan peruntukan kewangan dari kerajaan. Keadaan ini
menyebabkan sesebuah organisasi itu terpaksa mengubah struktur, matlamat dan
kaedah-kaedah operasinya. Manakala desakan dalaman pula terdiri dari strategi
baru, teknologi, sikap dan tingkah laku. Walau bagaimanapun kedua-dua penggerak
luaran dan dalaman ini saling berkait.
Mengikut Jaafar Muhammad (1999 :
464), terdapat beberapa objektif perubahan dilakukan dalam sesebuah organisasi
termasuk sekolah. Antara objektif tersebut ialah :
- Meningkatkan motivasi – iaitu perubahan sebagai alat
untuk menarik dan meningkatkan minat kerja di kalangan kakitangan dan
pelajar.
- Meningkatkan daya pengeluaran – perubahan sebagai
cara untuk meningkatkan daya pengeluaran dari segi kualiti dan kuantiti.
Contoh di sekolah ialah meningkatkan penghasilan kerja guru dan pencapaian
pelajar melalui pelbagai pendekatan.
- Mengurangkan konflik – dalam sesebuah organisasi
yang terdiri dari bahagian dan unit. Perbezaan dari segi tugas, kebolehan,
kepentingan, latar belakang, ekonomi, sosial, politik dan teknologi,
matlamat individu dengan organisasi juga akan mewujudkan konflik. Dalam
keadaan seperti ini perubahan perlu dilakukan untuk mengurangkan konflik.
Sebagai Pengetua yang bijak, ia harus menggunakan kesempatan dari konflik
yang wujud untuk mengukuhkan lagi kepimpinan.
Desakan Luaran
Beberapa tekanan luaran (external
force) terhadap perubahan yang dikenalpasti ialah : kerajaan pusat,
kementerian, kehendak masyarakat dan ibu bapa, perubahan teknologi, permintaan
saham buruh dan perubahan ekonomi negara (Shahril, 2000).Sebagai sebuah negara
yang mengamalkan sistem pendidikan berpusat, segala dasar dan undang-undang
berkaitan dengan pendidikan telah ditentukan oleh kerajaan pusat dan
Kementerian Pendidikan yang merupakan "stackholder". Salah satu tugas
Pengetua di sekolah ialah memastikan segala dasar dan undang-undang tersebut
dipatuhi. Pengetua sebagai pemimpin seolah mempunyai kuasa yang terbatas. Ini
bermakna Pengetua harus melaksanakan segala dasar-dasar baru yang diarahkan
kepadanya oleh pihak atasan berdasarkan kebijaksanaannya, misalnya
perlaksanakan KBSR, KBSM, Sekolah Bistari, Sekolah Berkesan dan sebagainya.
Sekolah adalah institusi sosial yang
menyediakan perkhidmtan pendidikan kepada klien yang terdiri daripada pelajar,
masyarakat dan ibu bapa. Kepada klien, sudah tentu mereka mengharapkan sesuatu
yang terbaik diberikan kepada anak-anak mereka. Oleh itu mereka dikatakan
mempunyai kuasa secara tidak langsung untuk mendesak dan menggerak perubahan
dilakukan di sekolah. Peranan badan-badan seperti Persatuan Ibu Bapa dan Guru
amat penting dalam membantu dan memberi sokongan kepada Pengetua melaksanakan
perubahan sekolah. Mengikut Wyant Et Al (Hussein, 1993 : 54), sekolah yang
berjaya melaksanakan perubahan ialah yang dibiayai oleh badan-badan luar selain
daripada penglibatan Pengetua sendiri.
Dalam dunia moden, perkembangan
teknologi begitu pantas bergerak. Di sekolah peranan teknologi amat penting.
Kegagalan pihak sekolah berkembang selaras dengan kemajuan teknologi akan
menghalang kepada kecemerlangan pendidikan. Penggunaan alatan moden di sekolah
seperti komputer, mesin dan jentera serta teknik-teknik baru dalam pentadbiran,
pengajaran dan pembelajaran akan membantu meningkatkan kecemerlangan sekolah.
Perkembangan terkini dalam dunia pendidikan yang menekankan penggunaan
multimedia seperti Sekolah Bistari mendesak supaya perubahan dilasanakan di
sekolah. Untuk melaksanakan perubahan ini sudah tentu memerlukan Pengetua yang
memiliki pengetahuan, kemahiran serta kuasa kepakaran (expertise power) yang
tinggi (Al Ramaiah, 1999 : 8).
Salah satu matlamat pendidikan
negara ini ialah menyediakan pendidikan kepada rakyat agar dapat memenuhi
keperluan tenaga buruh bagi membangunkan ekonomi negara dalam pelbagai sektor.
Dalam konteks ini Pengetua harus peka dengan keperluan dan permintaan tenaga
buruh negara. Semua tuntutan ini mendesak dan menghendaki Pengetua memikirkan
semua hal-hal berkaitan dengan mata pelajaran dan pengaliran (streaming)
pelajar disekolahnya sesuai dengan keperluan negara.
Desakan Dalaman.
Perubahan dalam organisasi sekolah
juga berpunca dari situasi dalam organisasi sekolah itu sendiri. Antara
beberapa sumber desakan dalaman ialah kepimpinan dalam organisasi, komunikasi,
membuat keputusan dan strategi motivasi kurang berkesan.
Di sekolah Pengetua sebagai pemimpin
pentadbiran dan pengajaran. Sesuatu perubahan itu boleh berlaku akibat desakan
dalaman iaitu dari Pengetua itu sendiri sebagai pemimpin. Untuk menjadi
perintis perubahan, Pengetua haruslah seorang yang kreatif, inovatif, proaktif
dan berwawasan. "To learn is to change, to change is to creat"
(Handy C. 1989). Hanya Pengetua yang dinamik dan proaktif yang boleh
melaksanakan perubahan dengan berkesan.
Pengetua juga perlu melakukan
perubahan untuk mewujudkan komunikasi yang berkesan. Salah satu sebab
kepimpinan Pengetua kurang berkesan berpunca dari "miskomunikasi"
iaitu banyak maklumat tidak sampai terus kepada guru, kakitangan bukan guru,
pelajar dan masyarakat. Terdapat banyak sebab berlakunya ketidaksampaian
maklumat tersebut. Oleh itu untuk menjadikan kepimpinan Pengetua lebih
berkesan, satu perubahan komunikasi perlu dilakukan di sekolah. Komunikasi
perlu harus melibatkan pelbagai hala bukan dari atas ke bawah meja sahaja.
Perubahan juga perlu dilakukan
apabila wujudnya pelbagai masalah di kalangan anggota organisasi, misalnya
masalah guru dan Kalangan pelajar seperti melanggar peraturan sekolah, tidak
menghormati guru, mencuri, gengsterisme, mengugut, bergaduh semakin meningkat.
Ini menunjukkan bahawa terdapat aspek-aspek tertentu berkaitan dengan disiplin
perlu dikaji dan dibuat perubahan.
Bentuk-bentuk Perubahan
di Sekolah.
Terdapat pelbagai bentuk perubahan
yang boleh dilakukan dalam sesebuah organisasi sekolah. Biasanya perubahan di
sekolah dikaitkan dengan konsep penambahbaikan iaitu satu bentuk perubahan yang
terancang secara berterusan. Perubahan terancang bermaksud:
‘That the change is acticipated, directed and
made to accur.The and product of the succesful planed changed effort is the
atainment of a predetermined objectives (Hussein, 1993 : 262)
Pernyataan di atas bermaksud perubahan
terancang bertujuan untuk mengubah keadaan yang kurang memuaskan pada masa
kini. Keadaan kurang memuaskan itu wujud akibat amalan dan pengurusan bilik
darjah secara yang tidak berkesan, masalah disiplin dan prestasi pelajar.
Matlamat perubahan terancang di sekolah adalah untuk mendapatkan perseimbangan
antara apa yang diharapkan (ideal) dengan apa yang tercapai (real). Secara
umumnya perubahan terancang di sekolah memerlukan strategi dan pelan tindakan
Antara strategi termasuklah pembangunan organisasi seperti meningkatkan
keupayaan dan kebolehan ahli seperti guru-guru dan kakitangan bukan guru di
sekolah.
Mengikut Jaafar Muhamad (1999 : 487),
seseorang pengurus yang peka dan bertanggungjawab akan membuat sesuatu untuk
memelihara keutuhan organisasinya apabila berlaku tekanan untuk perubahan. Ia
akan menilai dan memastikan bahawa setiap perubahan yang dilakukan adalah tepat
dan sesuai dengan masalah yang dihadapi. Keadaan yang sama
juga sepatutnya dilakukan oleh pengetua apabila melaksanakan perubahan di
sekolah.
Mengikut Harold J. Leavitt ( Stoner,
1989 : 446), sesebuah organissi boleh diubah dengan menukarkan tiga perkara
iaitu struktur, teknologi dan manusia. Mengubah struktur organisasi melibatkan
usaha-usaha menyusun semula sistem-sistem dalamannya seperti garisan-garisan
komunikasi, hubungan pihak yang berkuasa, penyatuan mekanisma, darjah pemusatan
dan merekabentuk semula tugas, aliran kerja atau hierarki pengurusannya.
Perubahan ini perlu dilakukan apabila keadaan organisasi sudah tidak atau
kurang berfungsi. Dalam konteks sekolah, Pengetua boleh memerlukan perubahan
dengan mengadakan penyusunan struktur tugas guru-guru dan kakitangannya
mengikut keperluan dan kepakaran masing-masing selaras dengan matlamat
organisasi. Untuk meningkatkan motivasi dan kepuasan kerja, faktor-faktor seperti
minat, kepakaran, kemahiran guru perlu diambil kira dalam menstrukturkan tugas
guru-guru. Kaedah pemancaran juga sering digunakan iaitu dengan mewujudkan
beberapa pasukan atau jawatankuasa kecil supaya tugas dan aktiviti dapat
dijalankan dengan licin. Apabila ada kakitangan yang kurang berkesan, Pengetua
haruslah mengkaji kelemahan dan sebab-sebabnya bagi membolehkan penyusunan
semula tugas dilakukan. Contohnya dalam pemilihan guru-guru untuk mengajar
kelas dan dalam matapelajaran tertentu, pembentukan jawatankuasa kurikulum,
disiplin dan sebagainya. Walau bagaimanapun dalam aspek tertentu kuasa Pengetua
adalah terbatas, contohnya pemilihan guru di sekolah, pertukaran guru, kenaikan
pangkat dan sebagainya.
Mengubah teknologi organisasi
bererti menukarkan kelengkapan, proses dan teknik penyelidikan dan kaedah
pengeluarannya. Pendekatan bentuk ini telah diasaskan oleh Federick Taylor
(Stoner, 1989 : 448), menerusi Teori Pengurusan Sainstifik di mana ia
mengatakan perubahan teknologi yang canggih boleh meningkatkan produktiviti dan
mendatangkan kesan positif kepada organisasi. Dalam konteks industri yang
menekankan pengeluaran barangan perubahan teknologi amat penting. Di sekolah
perubahan teknologi yang melibatkan pengurusan sekolah secara saintifik akan
meningkatkan lagi keberkesanan perjalanan dan operasi kerja. Penggunaan alatan
moden seperti mesin fotostat, komputer, audio visual, teknik dan model-model
pengajaran dan pembelajaran moden akan memudahkan pengajaran guru dan
pembelajaran murid. Pada masa yang sama teknologi moden ini dapat mewujudkan
iklim pembelajaran lebih menarik, bermotivasi dan tidak membosankan.
Satu bentuk perubahan lagi ialah
perubahan manusia. Perubahan manusia bermaksud perubahan kepada subordinat
dalam aspek kemahiran, jangkaan tanggapan dan kelakuan manusia. Kelakuan
manusia adalah sukar diubah. Manusia secara keseluruhannya tidak menentang
semua perubahan tetapi mereka akan menentang apa yang mereka anggap boleh
menggugat kedudukan mereka.
Terdapat pelbagai teknik untuk
mengubah dan memandu individu dan kumpulan untuk bekerja lebih berkesan.
Mengikut Stoner J. A. F (1989 : 454), antara teknik yang digunakan ialah
latihan sensitiviti, tinjauan maklum balas, proses perundingan, membina pasukan
dan perkembangan antara kumpulan. Dalam konteks sekolah, Pengetua boleh
melakukan perubahan tingkahlaku, sikap, tanggapan dan pengharapan guru-guru dan
kakitangan sama ada secara individu, kumpulan atau keseluruhan organisasi
sekolah. Sebagai contoh Pengetua menukarkan atau mengeluarkan guru-guru yang
sering menimbulkan masalah yang merumitkan seperti kesukaran mendapat guru
ganti, lebih-lebih lagi jika ia melibatkan guru pakar dan berpengalaman. Dalam
hal ini Pengetua haruslah menggunakan pendekatan yang fleksibel dan sesuai yang
melibatkan kemahiran kemanusiaan yang tinggi.
Ada juga bentuk perubahan yang
dilaksanakan di sekolah secara jangka panjang. Biasanya pendekatan ini merujuk
kepada usaha membangunkan organisasi secara menyeluruh dengan memfokus kepada
sifat serta kualiti hubungan kerja mereka. Antara kaedah yang biasa digunakan
ialah proses-proses penyelesaian masalah, membuat keputusan di sekolah
melibatkan sama ada Pengetua memilih untuk menyelesaikan masalah secara sendiri
atau secara bersama-sama, yakni melibatkan semua subordinatnya. Pengetua
sebagai pemimpin sebaiknya melakukan perubahan melalui penglibatan dan
perkongsian kuasa dengan subordinatnya bukan secara autoriti.
Perubahan juga boleh melibatkan
budaya sekolah. Ia meliputi perubahan pola-pola aktiviti, interaksi, norma,
nilai sikap dan perasaan yang wujud di sekolah. Dalam proses perubahan budaya
ini Pengetua haruslah mengenalpasti apa budaya yang tidak diperlukan dan apa
budaya yang patut dikekalkan. Ini penting kerana jika tersalah pilih ia akan
menimbulkan tentangan dan tidak diterima oleh guru-guru dan kakitangan sekolah.
( Jaafar Muhamad, 1999: 470 )
Teori Dan Model
Perubahan
Terdapat pelbagai teori dan model
perubahan yang dikemukakan oleh ramai pengkaji. Teori dan model ini boleh
dijadikan asas dan panduan kepada pemimpin organisasi termasuk Pengetua dalam
melaksanakan sesuatu perubahan. Walau bagaimanapun penggunaan model-model
tersebut adalah bergantung kepada keadaan sesebuah organisasi atau sekolah.
Biasanya model ini berkait rapat dengan gaya pengurusan dan kepimpinan sesebuah
sekolah dan cara Pengetua membuat keputusan.
Teori Bidang Daya
Penggerak
Teori ini dikemukakan oleh Kurt
Lewin (1952). Mengikut teori ini sebarang tingkahlaku adalah akibat
keseimbangan antara daya penggerak tolakan dan daya penggerak penghalang. Daya
penggerak tolakan mendorong ke satu arah, manakala daya penggerak penghalang
mendorong ke arah yang lain. Prestasi yang muncul merupakan penyesuaian bagi
kedua-dua set daya penggerak itu. Peningkatan daya penggerak tolakan mungkin
akan meningkatkan prestasi atau sebaliknya, iaitu berlaku peningkatan daya
penggerak menghalang. Contohnya apabila Pengetua meminta guru-guru bertugas di
luar kemampuan dengan andaian akan meningkatkan kualiti kerja. Tindakan ini
mungkin boleh menyebabkan kebencian dan sikap memberontak yang boleh
mengurangkan tahap kerajinan dan kreativiti seseorang guru. Mungkin melalui
pendekatan yang betul dan terancang boleh mengubah kepercayaan dalaman,
guru-guru akan sukarela melaksanakan perubahan dengan lebih efisyen. Lampiran 1
boleh menjelaskan Teori Bidang Daya Penggerak oleh Kurt Lewin.
Teori ini menjelaskan perubahan
organisasi boleh dipengaruhi oleh perubahan manusia, teknologi, perubahan
struktur organisasi, proses dan keadaan. Proses perubahan dianggap sebagai satu
sistem di mana jika salah satu faktor tersebut berubah, maka faktor lain juga
turut berubah. Ia menjelaskan perubahan perlakuan berlaku hasil dari tiga
peringkat perubahan iaitu :
- Peringkat
pencarian.
- Perubahan
baru.
- Pembentukan
semula.
Peringkat pencairan melibatkan tindakan
menjadikan keperluan bagi perubahan begitu ketara sehinggakan individu,
kumpulan atau organisasi dapat melihat atau menerimanya dengan baik. Perubahan
baru memerlukan seorang agen perubahan yang terlatih untuk memupuk nilai, sikap
dan perilaku yang baru melalui peroses-proses pengenalpastian dan penjiwan.
Para anggota organisasi mengenalpasti nilai, sikap dan perilaku yang di bawa
oleh agen perubahan dan menjiwainya apabila mereka telah melihat
keberkesanannya. Peringkat terakhir iaitu pembekuan semula bererti
memantapkan pola perilaku yang baru itu dengan bantuan alat-alat sokongan,
supaya ia menjadi norma yang baru.
Model Perubahan
Autokratik
Model ini percaya bahawa pengurusan
yang berkesan ialah melalui kuasa. Mereka percaya kejayaan melaksanakan
perubahan dalam sekolah ialah dengan menggunakan kuasa yang ada pada Pengetua.
Dalam hal in Pengetua tidak akan bertolak ansur dalam melaksanakan perubahan di
sekolahnya. Subordinat terpaksa mengikut apa yang diarahkan dari masa ke
semasa. Mereka percaya bahawa terdapat dua bentuk gaya perubahan iaitu gaya
perubahan kawalan dan gaya panduan logik.
Dalam konteks sekolah gaya perubahan
kawalan, biasanya subordinat diberi autoriti untuk menjalankan perubahan di
bahagian atau unit masing-masing yang difikirkan sesuai asalkan tindakan mereka
selaras dengan komitmen mereka dan untuk kebaikan sekolah.
Model Perkembangan dan
Perubahan Terancang
Salah satu model ialah Model
Hubungan atau Linkage Model. Model ini menekankan betapa pentingnya teori
pendidikan dan dapatan kajian atau penyelidikan sebagai sumber untuk
melaksanakan reformasi sekolah. Pendekatan utama model ini adalah mengubah
amalan yang wujud di sekolah yang didapati tidak produktif atau tidak berkesan
bagi mencapai wawasan atau matlamat sekolah. Usaha yang dijalankan untuk
memulihkan "The dyfunctions of the school organization" seperti
masalah disiplin , prestasi peperiksaan , gaya kepimpinan, perhubungan manusia
dalam sekolah dan kaedah pengajaran guru (Hussein, 1993 : 264 – 266)
Model ini terdiri dari tujuh
peringkat proses iaitu:
- Peringkat
matlamat.
- Peringkat
penilaian.
- Peringkat
perancangan.
- Peringkat
latihan staf.
- Peringkat
percubaan.
- Peringkat
tranformasi.
- Peringkat
budaya baru.
Peringkat pertama ialah menetapkan
matlamat dan arah tuju sekolah. Dalam merangka matlamat dan arah tuju, maklumat
dapatan kajian dan bahan-bahan penulisan dirujuk. Pada masa yang sama segala
pandangan dan pengalaman guru diambil kira.
Peringkat kedua iaitu penilaian
merujuk kepada segala amalan, dasar dan prosedur yang terdapat di sekolah
dinilai nagi mendapatkan norma untuk dibuat perbandingan dalam melaksanakan
strategi dan tindakan yang patut diambil. Peringkat perancangan pula ialah
peringkat di mana sekolah membuat perancangan secara menyeluruh dari segi kaedah
dan strategi perlaksanaannya. Pada peringkat ini mungkin berlaku pengubahsuaian
atau penstrukturan sekolah seperti falsafah, misi sekolah, dasar dan prosedur,
sistem dan proses pengajaran dan pembelajaran serta pembahagian tugas
guru-guru. Seterusnya peringkat latihan staf di mana perkembangan staf
dijalankan. Latihan ini bertujuan supaya mereka dapat memahami aspek-aspek
pembaikan sekolah. Antara aktiviti yang boleh dijalankan ialah perbengkelan,
seminar dan percambahan fikiran. Ia boleh dijalankan di peringkat sekolah.
Peringkat percubaan pula
memperlihatkan bagaimana guru mencuba amalan baru, penerapan nilai-nilai baru
dan pembinaan keyakinan diri terhadap perubahan tersebut. Peringkat tranformasi
pula dikatakan berlaku apabila amalan baru lebih berkesan mula diamalkan oleh
semua guru secara menyeluruh dan pada masa yang sama proses pengubahsuaian
terus berlaku terhadap mana-mana amalan dan strategi yang kurang berkesan.
Peringkat terakhir ialah peringkat membina dan memperkukuhkan budaya baru sekolah
yang lebih produktif.
Model Loucks Horsley dan Herget (1985)
Dalam model ini idea program untuk perubahan
datang dari pihak luar dengan melibatkan persetujuan pihak bertanggungjawab
dalam sistem pendidikan. Ini bertujuan bagi
mendapatkan kebenaran, sokongan kewangan, moral dan staf dari pihak tersebut.
(Huseein, 1993 : 289). Model ini menyarankan tujuh langkah atau tindakan yang
perlu diambil oleh pihak sekolah dalam menambahbaikan sekolah tersebut. Langkah-langkah
tersebut ialah:
- Pembentukan
projek penambahbaikan sekolah
- Penilaian
dan penerapan matlamat
- Pengenalpastian kaedah penyelasaian yang ideal.
- Penyedian
untuk perlaksaan.
- Perlaksaan
program.
- Penelitian
kemajuan dan masalah.
- Penyelengaraan
dan institutionnalization.
Di peringkat ini pembentukan projek dan
penambahbaikan sekolah, penentuan harus dibuat terhadap apakah hasilan yang
hendak dicapai dan apakah peranan yang dimainkan oleh "initiator".
Selepas itu baru Pengetua berunding dengan pihak yang berkaitan untuk
mengemukakan idea program. Peringkat yang kedua iaitu penilaian dan penetapan
matlamat pula memberi tumpuan kepada dari manakah proses penambahbaikan harus
dimulakan. Model ini menyarankan agar perubahan dimulakan dari ketidakpuasan hati,
iaitu masalah yang dihadapi, jenis masalah, siapakah yang terlibat, apakah
bukti dan sebabnya dan apakah matlamat jika masalah itu dapat diatasi. Pada
peringkat ini barulah terbentuknya wawasan. Peringkat pengenalpastian kaedah
penyelesaian pula melibatkan mengenalpasti sumber yang ada, menubuhkan kriteria
kaedah penyelesaian, mencari dari mana sumber boleh diperolehi, membuat
keputusan dan mengubahsuaikan kaedah itu kepada amalan-amalan di dalam bilik
darjah. Dalam peringkat penyediaan (unfreezing) untuk perlaksanaan, kesedaran
dibina, pelaksanaan dipilih, menilai amalan yang ada sekarang dan menetapkan
pengharapan serta menentukan jangka masa perlaksanaannya.
Peringkat yang seterusnya ialah
peringkat perlaksanaan program (moving) iaitu mengadakan latihan staf dan
sokongan serta pengawasan oleh Pengetua. Penilaian kemajuan dan masalah
dilakukan selepas program itu dilaksanakan beberapa ketika. Sebarang masalah
yang timbul perlu di atasi segera dan pengukuhan yang positif perlu diberikan
kepada guru-guru. Peringkat terakhir ialah memastikan tindakan penyelesaian
masalah tersebut menjadi norma dan amalan sekolah yang perlu diikuti secara
berterusan (refreezing).
Halangan dan Cabaran
Yang Dihadapai Oleh Pengetua Dalam Melaksanakan Perubahan
Setiap perubahan yang dilakukan
tidak dapat lari dari menempuh pelbagai halangan dan cabaran. Walau
bagaimanapun bagi seorang Pengetua yang berkesan ia harus boleh menjangka
apakah halangan yang bakal dihadapainya sebelum sesuatu perubahan dilaksanakan.
Padanya halangan bukan sebagai masalah tetapi ia adalah cabaran yang harus di
atasinya. Antara sebab-sebab berlakunya penentangan terhadap perubahan mengikut
Shahril (2000) ialah:
- Ketidaktentuan
masa depan.
- Kehilagan
kuasa individu.
- Penentangan
oleh kumpulan tertentu.
- Ketidakpercayaan
kepada pemimpin yang membuat perubahan.
- Terdapat
kelemahan dalam apa sahaja perubahan dan pembaharuan yang bakal
dilaksanakan.
Mengikut Jaafar Muhamad (1999 : 43),
faktor-faktor yang menghalang perubahan dilaksanakan dalam sesebuah organisasi
termasuk sekolah ialah:
- Pengurangan
kuasa dan tanggungjawab.
- Menambahkan
beban kerja.
- Kehilangan
sumber ekonomi.
- Ketidakselesaan.
- Kekurangan
sumber kewangan.
- Tidak
yakin dengan kejayaan.
- Faktor Agama, sosio eonomi dan politik.
Pengurangan kuasa dan tanggungjawab
berlaku apabila pekerja yang terlibat dengan perubahan merasa takut kehilangan
kuasa dan tangggungjawab mereka akan berkurangan dalam organisasi. Mereka
menggangap dengan pengurangan kuasa tersebut akan menjejaskan kepentingan,
kedudukan dan keselesaan mereka dalam organisasi berkenaan.
Setiap perubahan yang dilaksanakan
sukar diterima jika ia melibatkan penambahan beban kerja terhadap kakitangan.
Misalnya pertukaran mata pelajaran dan kelas yang diajar serta penambahan waktu
mengajar dan aktiviti kelas tambahan agak kurang digemari oleh guru. Ada juga
pekerja yang menentang perubahan kerana mereka sendiri tidak dijelaskan tentang
matlamat dan sebab-sebab perubahan dilakukan. Pada mereka apa akan berlaku pada
masa hadapan masih belum jelas (Stoner, 1989).
Wujudnya perasaan tidak percaya
terhadap pemimpin atau Pengetua yang membuat perubahan juga boleh menjadi
penghalang kepada perubahan. Ketidakpercayaan ini mungkin berpunca dari
kelemahan pemimpin Pengetua itu sendiri yang tidak yakin samada perubahan itu
boleh membawa kejayaan atau kegagalan. Pengalaman kegagalan masa lalu akan
mempengaruhi anggapan mereka bahawa kegagalan yang sama akan berulang lagi.
Oleh itu kekurangan sokongan dan komitmen daripada kakitangan terhadap
perubahan akan berlaku (Nona A. Prestine, 1991).
Satu halangan yang peting kepada
sebarang perubahan ialah kekurangan sumber. Mengikut Nona A. Prestine (1991),
satu faktor yang menghalang dalam perubahan ialah kekurangan stabiliti.
Kekurangan stabiliti meliputi kekurangan kepakaran atau maklumat penting dalam
sesuatu perubahan dan kekurangan sumber kewangan. Masalah ini juga dihadapi di
sekolah di mana selain dari menggunakan peruntukan yang diberikan oleh
kerajaan, Pengetua juga terpaksa mencari sumber dari Persatuan Ibu Bapa dan
Guru bagi menjayakan beberapa program sekolah seperti kelas tambahan dan
sebagainya.
Cadangan Untuk
Mengurangkan Penentangan Terhadap Perubahan.
Banyak pendapat dan cadangan yang
diberikan untuk mengatasi atau mengurangkan halangan atau penentangan terhadap
perubahan dalam sesebuah organisasi. Mengikut Jaafar Muhammad (1999 : 496) dan
Stoner (1989), beberapa taktik yang boleh digunakan ialah:
- Pendidikan
dan komunikasi.
- Penglibatan
bersama.
- Kemudahan
dan peralatan.
- Perundingan.
- Manipulasi.
- Penggunaan
kuasa.
Komunikasi dan pendidikan bermaksud
semua kakitangan haruslah diberi penerangan dan maklumat yang jelas tentang
matlamat perubahan. Terdapat pelbagai cara untuk menyampaikan maklumat kepada
kakitangan di sekolah, misalnya melalui memo, laporan, pekeliling dan
mesyuarat. Semua kakitangan juga haruslah dilibatkan dalam perbincangan dan
membuat sebarang keputusan mengenai perubahan. Pengetua haruslah bersifat
terbuka dalam menerima pandangan dan idea daripada guru-gurunya. Guru-guru dan
kakitangan haruslah diberi kursus dan latihan supaya mereka meningkatkan
kefahaman terhadap sesuatu program yang hendak dilaksanakan.
Satu lagi cara yang boleh digunakan
ialah melalui taktik penglibatan. Sebarang keputusan yang hendak diambil
haruslah melibatkan guru-guru dan kakitangan lain. Biasanya seseorang yang
terlibat dalam proses memberi pandangan dan membuat keputusan tentang perubahan
akan menyokong perubahan. Ini telah dibuktikan oleh kajian Coch dan French
(1948) yang mendapati terdapat kolerasi yang rapat antara penglibatan dengan
kejayaan perubahan yang diperkenalkan.
Bagi mengurangkan halangan terhadap
perubahan kemudahan dan peralatan perlulah disediakan. Peralatan baru yang
disediakan juga haruslah mampu menunjukkan ia lebih baik daripada yang sedia ada.
Kemudahan kaunseling dan latihan juga perlu dipertingkatkan untuk memupuk
keyakinan diri di kalangan guru-guru dalam menghadapi perubahan. Pengetua juga
haruslah memberi sokongan, galakan dan dorongan terhadap sebarang perubahan
yang hendak dilakukan. Satu keadaan yang perlu diingat ialah perubahan perlulah
dilaksanakan secara beransur-ansur bukannya sekali gus.
Taktik lain yang boleh digunakan
ialah manipulasi (Stoner, 1989). Ia bermaksud pengurus atau Pengetua boleh
mengamalkan kaedah memutarbelitkan fakta supaya ia kelihatan menarik. Sebagai
contoh Pengetua boleh menonjolkan perubahan dan kejayaan-kejayaan yang dicapai
dan menyembunyikan kelemahan hasil perubahan yang dilaksanakan. Tujuan
manipulasi ialah untuk mendapat sokongan dari kakitangan. Cara manipulasi lain
yang boleh digunakan ialah dengan memberi sogokan atau menjanjikan ganjaran
yang baik kepada ketua kumpulan yang menghalang kepada perubahan. Dengan cara
ini diharap ketua kumpulan akan berpihak kepada pihak pengurusan atau Pengetua
dan cuba mempengaruhi ahli yang lan agar menerima perubahan.
Taktik yang terakhir ialah dengan
menggunakan kuasanya untuk mengugut dan mendesak secara asplisit dan implisit
(Stoner, 1989), seperti pertukaran guru-guru, tidak menyokong kenaikan pangkat
dan penilaian prestasi kepada guru-guru dan kakitangan yang enggan menerima
perubahan. Walau bagaimanapun taktik ini merupakan taktik yang kurang berkesan
kerana ia bersifat mengarah bukannya memimpin.
Rumusan
Daripada perbincangan di atas,
jelaslah bahawa perubahan dalam sesebuah organisasi termasuk sekolah amat
penting dilaksanakan. Tanpa perubahan sesebuah organisasi itu tidak akan
mencapai kecemerlangan. Namun untuk melaksanakan perubahan bukanlah satu
perkara yang mudah. Ia memerlukan pertimbangan dan penglibatan semua pihak
supaya perubahan tersebut dapat dilaksanakan secara berkesan. Sebagai pemimpin
sekolah dan agen perubahan, Pengetua harus memahami dan menganalisis apa
perubahan yang hendak dilaksanakan, tujuan, matlamat, bagaimana, bila dan siapa
yang akan melaksanakan perubahan tersebut. Pengetahuan mengenai asas teori dan
model perubahan juga amat penting untuk dijadikan panduan. Ini penting supaya
perubahan yang dilaksanakan itu boleh meningkatkan pencapaian organisasi dan
pada masa yang sama ia boleh diterima oleh kakitangan tanpa menimbulkan
pelbagai halangan.
_______________________________________________________________________________________
Bibliografi
Fullan, M (1982), The Meaning of Educational
Change, New York : Teacher Colege Press.
Hussein Mahmood, (1993), Kepimpinan dan
Keberkesanan Sekolah, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Jaafar Muhamad, (1999), Kelakuan Organisasi,
Kuala Lumpur : Leeds Publications.
Nona A. P, (1991), Share Decision Making In
Restructing Essantial School : The Role of Prinsipal, Journal of Planning ang
Changing, Vol. 22, No. 3/4., Illinois University : College of University.
Ramaiah A. L, (1999), Kepimpinan Pendidikan,
Cabaran Masa Kini, Kuala Lumpur : IBSB Buku Sdn. Bhd.
Rusinah Siron, (1999), Principle of
Management, Kuala Lumpur ,
Rutherford W. L, (1984), Style and Behaviour
of Elementary Scholl Principals, their Relationship to School Improvement :
Education and Urban Society, 17 (1)
Stoner J.A.F, (1989), Pengurusan,
(Edisi Terjemahan), Kuala Lumpur : AMIZA.
________________________________________________________________________________________________________________________________
Lampiran
1
Daya Penggerak Bagi Perubahan | Daya Penggerak
Bagi Mengekalkan Status |
(Daya Penggerak Tolakan)
|
(Daya Penggerak Menghalang)
|
Teknologi Baru
|
Norma-norma Prestasi Kumpulan
|
Input Yang Lebih
|
Kebimbangan Terhadap Perubahan
|
Persaingan Dari Kumpulan Lain
|
Rasa Kepuasan Anggota
|
Tekanan Penyelia
|
Kemahiran Yang Dikuasai
|
Tingkat Prestasi Semasa
|
Tingkat Prestasi
Yang Lebih Tinggi
|
Bidang
Daya Penggerak (Disesuaikan dari James A. F Stoner : 41)
No comments:
Post a Comment