1. Teori Tingkahlaku
Dalam teori
tingkahlaku, tumpuan pembelajaran adalah kepada tingkahlaku luaran yang
dipengaruhi oleh peneguhan. Dalam teori ini tumpuan akan diberikan kepada
prinsip rangsangan dan tindakbalas terhadap bahan yang dikemukakan oleh
perisian kursus kepada pelajar. Menurut Skinner (1954) teori tingkah laku adalah satu kelakuan yang boleh
diperhatikan dan diukur. Melalui perisian kursus ini tumpuan pembelajaran
berasaskan teori tingkahlaku, adalah kepada tindakbalas pelajar yang
dipengaruhi oleh peneguhan melalui maklumbalas dari komputer.
Teori ini juga berpegang kepada prinsip bahawa pelajar akan mengekalkan
sesuatu tindakan jika peneguhan yang bersesuaian diberikan kepadanya. Menurut
pandangan Thorndike (2000) hubungan di antara rangsangan dan tindakbalas akan
diperkukuhkan sekiranya tindakbalas yang positif diberikan ganjaran yang
positif. Sebagai contoh, apabila seseorang pelajar diberikan ganjaran selepas
menunjukkan sesuatu gerakbalas, ia akan mengulangi tindakbalas tersebut setiap
kali rangsangan yang sama diberikan. Kebanyakkan pembelajaran yang dijalankan
berdasarkan teori ini adalah tanggungjawab pendidik dan dikawal sepenuhnya oleh
sistem pengajaran yang digunakan. Pengaplikasian teori tingkahlaku pada
perisian kursus ini ialah dengan membangunkan perisian kursus ini dengan keupayaan
untuk memberikan rangsangan bagi setiap tindakbalas positif yang diberikan oleh
pengguna.
2. Teori Konstruktivisme
Di dalam teori
konstruktivisme, pelajar tidak lagi dianggap belajar daripada apa yang
diberikan oleh pendidik tetapi secara aktif membina realiti mereka sendiri dan
pada masa yang sama mengubahsuai realiti tersebut. Secara umumnya pelajar akan
belajar melalui pengalaman yang diperolehi secara sendiri. Menurut Jonassen
(1991) pengetahuan seseorang individu berasaskan kepada persepsi fizikal dan
pengalaman sosial yang difahami oleh akal fikiran seseorang. Manakala menurut
Perkins (1986) pengetahuan adalah terbina hasil dari reka bentuk pelajar di dalam minda di mana pengetahuan
dibentuk bila pelajar terlibat secara aktif di dalam proses pembentukan
pengetahuan dan bukan hanya mengintepretasi dan menerima apa yang diberikan
kepada mereka. Menurut
Merrill (1992) terdapat beberapa andaian
yang boleh dibuat terhadap konstruktivisme iaitu :
i.
Pengetahuan dibentuk melalui
pengalaman.
ii.
Pembelajaran
adalah intepretasi individu terhadap persekitarannya.
iii.
Pembelajaran
adalah satu proses yang aktif yang dibina melalui pengalaman seseorang.
iv.
Perkembangan
konsep dibentuk melalui perkongsian pandangan dan pembelajaran secara
kolaboratif.
v.
Pembelajaran
dibina di dalam situasi yang sebenar.
Berdasarkan teori konstruktivisme perisian kursus ini dibina dengan
berasaskan skrin Autodesk Computer Aided Design Release 14 (ACAD R14) yang
sebenar untuk memberikan pelajar
pengalaman menggunakan skrin perisian Autodesk Computer Aided Design Release 14
(ACAD R14). Melalui teori konstruktivisme yang diaplikasikan pada perisian kursus ini pelajar akan dapat
pengalaman untuk belajar pada situasi yang sebenar melalui proses pembelajaran
yang aktif . Kesimpulannya konstruktivisme membentuk suasana pembelajaran yang
menjurus kepada situasi sebenar dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang
berpusatkan kepada pelajar. Seterusnya berdasarkan pandangan Jonassen (1991)
perbezaan yang besar yang wujud di antara konstruktivisme dengan tingkahlaku
serta kognitif ialah untuk kaedah pengajaran yang berasaskan tingkahlaku dan
kognitif ianya mempunyai objektif pembelajaran yang telah ditetapkan manakala
kaedah pengajaran yang berasaskan konstruktivisme objektif pembelajaran dan apa
yang hendak dicapai adalah lebih terbuka dan bebas. Pandangan Jonassen
diambilkira di dalam pembangunan perisian kursus ini dengan menyediakan tempat
masuk yang banyak pada setiap skrin di mana pelajar mempunyai kebebasan untuk
membina prasarana pembelajaran mereka secara kendiri.
3. Teori Kognitif
Dalam teori
ini pelajar akan memperolehi maklumat secara aktif, menstruktur maklumat
tersebut dan mengkaji pengetahuan yang diperolehi supaya menjadi sesuatu yang
bermakna. Teori ini lebih
menjurus kepada pengetahuan yang terkini dan pengetahuan yang lepas. Menurut Good et al. (1990) dalam teori kognitif, pemindahan
pembelajaran bergantung kepada pembelajaran aktif dimana pelajar akan memproses
maklumat yang telah diperolehi secara aktif supaya ianya dapat digunakan
kemudian. Menurut Good et al. (1990) teori kognitif menganggap proses
pembelajaran adalah satu proses perolehan pengetahuan dan disusun semula
melalui proses pemprosesan maklumat dan disimpan sebagai maklumat yang berguna.
Menurut Mergel (1998) terdapat beberapa konsep penting untuk teori ini
iaitu schema yang merupakan struktur pengetahuan dalaman. Maklumat yang baru
diterima akan dibandingkan dengan struktur kognitif iaitu schema yang telah
sedia ada. Menurut Mergel (1998) lagi schema adalah maklumat yang boleh dibaiki
dan digabungkan dengan maklumat baru.
Selain dari itu Model Tiga Fasa
Pemprosesan maklumat seperti yang ditunjukkan oleh Mergel (1998) menunjukkan
maklumat yang diterima akan terlebih dahulu didaftarkan kepada pendaftar sensor.
Maklumat itu kemudiannya dipindahkan kepada tempat penyimpanan ingatan jangka
pendek. Seterusnya maklumat itu
kemudiannya dipindahkan kepada memori jangka panjang. Kesimpulannya teori ini
berasaskan kepada penerimaan maklumat, pemprosesan maklumat dan penyimpanan
maklumat untuk kegunaan jangka panjang.
Berdasarkan teori ini bagi
memudahkan pelajar memperolehi maklumat,
perintah yang hendak dipelajari hendaklah direkabentuk dalam bentuk simbol dan
bantuan grafik yang menarik agar
maklumat itu lebih teratur dan mudah diperolehi. Berdasarkan teori ini
proses pembelajaran akan jadi lebih mudah sekiranya urutan proses penghasilan
lukisan disusun dalam keadaan untuk memudahkan ianya diingati. Urutan kerja
yang komplek disusun melalui persembahan video yang jelas tentang proses kerja
yang perlu dilalui oleh pelajar.
4.
Teori - Teori Berkaitan
Pendekatan Multimedia
Untuk
pembangunan perisian kursus ini terdapat beberapa teori pembelajaran yang
digunakan bagi menyokong pendekatan multimedia. Diantara teori yang digunakan
ialah :
Teori Adaptive
Learning dimana menurut teori ini pelajar mempunyai gaya pembelajaran yang tersendiri maka sistem
yang dibina yang berasaskan teori ini perlu mempelbagaikan strategi pengajaran
(Nwana 1991). Oleh itu keupayaan dan kemampuan komputer dalam mengintegrasikan
teknologi multimedia akan dapat mempelbagaikan strategi pengajaran bagi
memenuhi keperluan pelajar yang berbeza (Halimah 1999).
Manakala menurut teori Preferred Sensory Modality (Schute 1996) pula
menyatakan setiap pelajar mempunyai keupayaan penerimaan yang berbeza
berasaskan deria tertentu (Schute 1996). Halimah (1999) pula menyatakan ada
pelajar yang mempunyai keupayaan penerimaan maklumat yang lebih baik melalui
proses rangsangan pada otak berbanding dengan deria penglihatan dan ada pula
pelajar yang dapat menerima maklumat dengan lebih baik melalui rangsangan
berbanding dengan gabungan deria penglihatan dan pendengaran. Menurut Halimah
(1999) lagi ada pelajar yang lebih mudah untuk menerima maklumat dalam bentuk
teks dan ada pelajar yang lebih mudah untuk menerima maklumat dalam bentuk
imej, grafik atau animasi. Teori - teori yang telah dinyatakan di atas secara
tidak langsung menyokong penggunaan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment