1.1
Definisi Konsep
1.1.1 Pengajaran
Merupakan satu bentuk
komunikasi bertujuan untuk memberitahu, mempengaruhi, mempengaruhi dan
menghibur. Tugas pengajar untuk memberitahu atau menyampai satu himpunan
maklumat atau fakta kepada murid-murid.
Tujuan BBM juga untuk mempengaruhi dan menghibur.( Kamarudin Husin: 1989)
1.1.2 Pembelajaran
Berlaku
apabila guru berjaya dalam usaha komunikasinya. Pembelajaran berjaya dicapai
dan dipertingkatkan melalui:
·
penerangan
guru yang jelas
·
pengalaman
murid yang bererti
·
kegiatan yang menyeronokkan murid dan guru
Jadi,
pembinaan BBM dibuat dengan teliti dan memenuhi ketiga-tiga syarat di atas.
1.1.3 Bahan
Bantu Mengajar/ Peralatan Mengajar
BBM
ialah segala kelengkapan yang digunakan oleh
guru/ murid untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran di dalam kelas.
Peralatan mengajar bukan terhad kepada buku-buku teks, papan hitam, kapur dan
gambar-gambar sahaja, tetapi ia merangkumi segala benda yang digunakan dalam
pengajaran yang melibatkan semua pancaindera melihat, mendengar, rasa, hidu dan
sebagainya, merangkumi apa sahaja yang dapat dialami oleh murid-murid.
Atan
Long ( 1981: 179-203 ) membahagikan alat bantu mengajar kepada tiga kumpulan:
alat pendengaran, alat-alat pandangan dan alat pandang-dengar. Noraziah Abdul
Hamid ( 1981) membahagikan BBM kepada
dua iaitu media elektronik dan media bukan elektronik. Manakala
Hanapiah Sudin ( 1979: 51-52 ) dan Khairiah Ahmad ( 1980-13 ) mengkelaskannya
kepada dua iaitu “ software” dan “ hardware”
Ngui
Kuen Sang (1981: 35 )
“
mengenai BBM, kita tidak dapat memberi
takrif yang tetap walaupun pada keseluruhannya ramai pendidik menyetujui
bahawa penggunaan BBM dalam situasi pengajaran
pembelajaran adalah pengalaman yang melibatkan penggunaan penglihatan dan
pandangan seseorang.”
Atan
Long ( 1982: 174 )
“ BBM
terdiri daripada pelbagai bahan dan sesuatu bahan boleh disampaikan dengan
pelbagai cara, misalnya dalam bentuk buku, carta, atau dibubuh pada slaid dan
dipancarkan pada skrin. Alat-alat penyampaiannya dinamakan BBM.”
Thomas,
R.Murray, Swartout, Sherwin G ( 1963)
“ …hanya alat
bantu mengajar yang mempunyai komunikatif tinggi yang mampu membantu pelajar
memperolehi pengalaman belajar yang berfaedah bagi mengembangkan sikap ilmiah dan sikap sosial, kemantapan
emosi dan daya penghargaan.”
Berdasarkan
pendapat-pendapat di atas bolehlah disimpulkan bahawa BBM boleh dibahagikan
kepada tiga kategori:
· Bahan-bahan yang menggunakan media elektronik
seperti filem pelajaran, filem jalur, slaid,
overhead projektor (OHP), pita video, radio, pita rakaman, piring hitam,
CD , komputer,radio kaset, televisyen, internet dan sebagainya.
·
Bahan yang tidak menggunakan media bukan elektronik –
seperti suara, gambar, carta, model, surat khabar, papan hitam, papan putih,
papan flanel, papan magnet, kad-kad imbasan, buku dan sebagainya.
· Bahan bercorak pengalaman - saperti lakonan, lawatan, projek, pameran,
bahan maujud (realia) dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment