Sistem
pendidikan di Malaysia telah mengalami beberapa anjakan paradigma dalam usaha
menyampaikan maklumat daripada pengajar kepada murid. Sekolah merupakan salah
satu agen penting dalam memartabatkan sistem pendidikan berkualiti kepada warga
pelajar dan sekaligus dapat menonjolkan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan
pendidikan bertaraf dunia di rantau ini. Pada umumnya konsep sekolah dewasa
kini diperkenalkan untuk membolehkan murid menjadi lebih bermaklumat (informed), mempunyai ilmu pengetahuan (knowledge) yang mantap dan kukuh, lebih
berfikir (thoughtful) untuk
menggalakkan budaya berfikir secara kritis dan kreatif dan lebih aktif mencari
dan menguji ilmu serta menjalankan penyelidikan. Kurikulum yang mantap dan
bersepadu mampu membawa perubahan positif dalam sistem pendidikan di negara
ini.
Dalam hal ini, kurikulum merupakan suatu elemen
terpenting dalam sistem pendidikan negara. Ia merupakan nadi kepada sistem
pendidikan yang mencorakkan generasi akan datang. Bagi menjana suatu sistem
pendidikan yang berkualiti, kurikulum itu sendiri perlu bersifat dinamik dan
relevan dengan kehendak semasa mahupun keperluan masa akan datang. Kurikulum di
Malaysia ditakrifkan sebagai suatu program pendidikan yang merangkumi semua
pengetahuan, kemahiran, dan nilai-nilai kebudayaan serta kepercayaan untuk
membantu perkembangan potensi seseorang murid secara seimbang dari segi
jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS). Pernyataan kurikulum ini
perlulah diterjemahkan melalui pelaksanaan aktiviti kurikulum dan kokurikulum
di sekolah dan melalui proses pengajaran dan pembelajaran serta interaksi guru-pelajar
di dalam dan luar bilik darjah.
Sejajar dengan pendapat Fullan et al. (1989) yang
mengatakan bahawa sesebuah kurikulum baharu perlulah bersifat anovasi. Dalam
hal ini, saya bersetuju dengan pendapat beliau bahawa perubahan dalam sesebuah kurikulum
perlu disandarkan kepada peranan guru di sekolah. Perubahan ke arah inovasi dan
pencapaian standard yang tinggi adalah perlu seiiringan dengan kemajuan dunia
hari ini. Dalam melengkapkan usaha ini guru harus memainkan peranan yang
penting dalam pelaksanaan sesuatu inovasi kurikulum. Tanpa penglibatan guru
secara aktif, matlamat kurikulum yang dirancang sukar untuk dicapai. Komitmen
guru untuk melaksanakan sesuatu inovasi di dalam dan luar bilik darjah banyak
membantu dalam usaha melaksanakan sesebuah kurikulum baharu.
(a) Dalam
kumpulan kelas dan organisasi
Pada
peringkat kumpulan kelas dan organisasi cabaran Malaysia menghadapi status
negara membangun serta cabaran dan tekanan besar dalam mendepani persaingan
abad ke-21 memang tidak dinafikan lagi. Menjelang tahun 2020, Malaysia
berhasrat menjadi sebuah negara maju mengikut acuan sendiri, iaitu mencapai
kemajuan seimbang daripada segi ekonomi, politik, sosial, kerohanian dan
kebudayaan. Malaysia berhasrat menjadi sebuah negara yang masyarakatnya bersatu
padu dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi, berpegang teguh kepada nilai
agama, moral dan etika serta menikmati kehidupan yang demokratik, liberal dan
bertolak ansur, perkongsian ekonomi yang adil dan saksama, progresif dan
makmur, serta menguasai ekonomi yang mampu bersaing, dinamik, tangkas serta
berdaya tahan. Perubahan pesat dunia hari ini menuntut Malaysia untuk segera
berubah agar mampu melonjak ke tahap maju. Fasa tersebut juga telah
mengetengahkan bidang pendidikan yang masih memerlukan penambah baikan dan
perhatian khusus agar dapat melakukan lonjakan terakhir untuk mencapai status
negara maju yang dicita-citakan dalam Wawasan 2020.
Pada peringkat negara, pendidikan
yang berkualiti menjadi peneraju dalam membangunkan modal insan (human
capital) yang berpengetahuan, berkemahiran dan berkeperibadian mulia.
Sejajar dengan itu pendidikan negara perlulah ditingkatkan secara menyeluruh
dan berterusan supaya selaras dengan misi Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
iaitu membangunkan satu sistem pendidikan bertaraf dunia. Hal ini digandingkan
dengan inovasi teknologi yang menyumbang kepada tamadun saintifik dan teknologi
masa depan. Cabaran
negara Malaysia waktu ini adalah untuk membangunkan ekonomi berasaskan
pengetahuan atau K-ekonomi (knowledge economy) bagi menghadapi
persaingan dengan negara lain. Ini menuntut negara Malaysia membangunkan sumber
tenaga manusia yang berketerampilan tinggi dalam pelbagai bidang dan berdaya
saing. Fokus kurikulum yang maju dan mapan menjadi hala tuju sistem pendidikan,
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah menggubal misi pendidikan sebagai
fokus yang ingin dicapai dalam mengangkat martabat Malaysia dalam dunia global.
Seterusnya misi pendidikan negara Malaysia membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti bertaraf
dunia bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan memenuhi aspirasi
negara Malaysia (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2008).
Di peringkat organisasi sekolah para guru merupakan
kumpulan pelaksana proses kurikulum yang amat penting. Mereka merupakan
pelaksanaan inovasi kurikulum yang berkesan di sekolah. Mereka harus
dilengkapkan dengan aspek motivasi agar tugas sebagai pelaksanan kurikulum di
sekolah menjadi signifikan dengan tingkah laku mereka dalam pelaksanaan inovasi
dan tugas-tugas guru secara umumnya. Hargreaves (1994) dalam rumusan kajiannya
mencadangkan sekiranya guru mempunyai tahap motivasi yang tinggi, hasil kerja
mereka akan meningkat, pelaksanaan tugas menjadi cekap dan mereka bertindak balas
secara berkesan dalam melakukan tugas-tugas yang diamanahkan. Keadaan ini mampu
mencetuskan perubahan baik dalam
perlaksanaan kurikulum di sekolah. Manakala kunci mutakhir kejayaan sesuatu perubahan
pendidikan dan kemajuan sekolah ialah guru (Fullan & Hargreaves, 1992;
Fullan, 1993).
Selain itu, pihak pengurusan sekolah
juga salah satu organisasi terpenting dalam menjayakan perlaksanaan inovasi
sesebuah kurikulum baharu di sekolah. Mengikut Shahril (2000), pengetua
sebagai agen perubahan bermaksud orang atau individu yang pertama atau utama
yang membuat modifikasi dalam organisasi sekolah. Justeru itu, sebagai agen
perubahan pengetua haruslah membuat penyesuaian serta perubahan dalam bidang
tertentu agar ianya sesuai dengan perubahan persekitaran supaya sekolah sebagai
sebuah institusi sosial dapat terus hidup dan berfungsi. Tugas ini harus
digembleng bersama barisan pengurusan kurikulum sekolah agar selari dengan
matlamat menjadikan sekolah sebagai agen perubahan.
Dengan kata lain kecemerlangan atau kejayaan sesebuah
sekolah sebagai pelaksana kurikulum banyak dipengaruhi dan disebabkan oleh
kepimpinan pengetua atau guru besar yang berkesan. Ini bermakna, pengetua atau
guru besarlah yang dapat menggerakkan sekolah itu maju ke hadapan untuk
mencapai kecemerlangan dalam bidang akademik dan kegiatan ko-kurikulum. Menurut
Sweeney (1982), terdapat enam ciri kepemimpinan pengetua atau guru besar yang
berkait dengan kepimpinan pengajaran di sekolah yang berkesan. Ciri-ciri
pengetua atau guru besar itu ialah:
- Memberi penekanan terhadap pencapaian pelajar dalam bidang akademik;
- Menyusun dan menetapkan strategi pengajaran;
- Menyedia dan mengekalkan suasana yang kondusif di sekolah (Iklim
sekolah);
- Kerap menilai pencapaian akademik pelajar;
- Menyelaras program pengajaran; dan
- Membantu dan memberi
semangat kepada para guru.
(b) Dalam
bahan-bahan
Kurikulum yang digubal juga harus
selari dengan bahan-bahan yang berkaitan bagi membolehkan murid-murid mencapai
kemahiran dalam bidang komunikasi, bidang manusia dengan alam sekeliling dan
perkembangan bidang diri individu yang sesuai dengan keperluan, minat, bakat
dan kemampuan mental serta kesediaan para pelajar. Dalam hal ini, bahan-bahan
adalah dirujuk sebagai bahan bantu mengajar yang kreatif, cantik dan menarik. Bahan bantu mengajar itu pula perlu
diinovasikan. Fullan (1991)
menyatakan komponen-komponen bahan-bahan adalah seperti berikut; (i) penggunaan
bahan-bahan kurikulum yang disemak semula atau baharu atau berteknologi; (ii) penggunaan
pendekatan baharu; dan (iii) pengubahsuaian kepercayaan, contohnya, andaian
pedagogi dan teori berkenaan polisi baharu atau inovasi.
Inovasi bahan-bahan dalam sesebuah
kurikulum lazimnya merujuk kepada pengenalan
sesuatu yang baru atau memperbaharui sesuatu yang telah sedia ada dengan diberi
wajah baru. Dalam dunia moden, perkembangan teknologi begitu pantas bergerak.
Di sekolah peranan teknologi amat penting. Kegagalan pihak sekolah berkembang
selaras dengan kemajuan teknologi akan menghalang kepada kecemerlangan
pendidikan. Penggunaan alatan moden di sekolah seperti komputer, mesin dan
jentera serta teknik-teknik baru dalam pentadbiran, pengajaran dan pembelajaran
akan membantu meningkatkan kecemerlangan sekolah. Perkembangan terkini dalam
dunia pendidikan yang menekankan penggunaan multimedia seperti Sekolah Bestari
mendesak supaya perubahan dilaksanakan di sekolah. Untuk melaksanakan perubahan
ini sudah tentu memerlukan guru yang memiliki pengetahuan, kemahiran serta
kuasa kepakaran (expertise power) yang tinggi bagi menjamin keberkesanan
proses penyampaian kandungan pembelajaran.
(c) Dalam
amalan dan tingkah laku
Peranan guru dalam proses pengajaran di sekolah adalah
amat penting. Seseorang guru yang baik perlu membina dan mengembangkan
idealisme sosial dan moral yang boleh dihayati oleh para pelajarnya. Dalam
perlaksanaan sesebuah kurikulum baharu yang mantap dan berkesan idealisme
pengajaran guru mampu melakukan perubahan dan mencorakkan pembangunan manusia
yang kukuh dari segi akhlak dan moral, insan yang berpengetahuan, berdaya maju
dan dapat menghadapi cabaran. Pengajaran bukan setakat menyampaikan maklumat
yang kaku dan beku, berguna atau tidak berguna, relevan atau tidak relevan
tetapi yang lebih penting ialah membina dan mengembangkan idealisme hidup yang
baik, berhemah dan mendorong seseorang menjadi manusia yang berjaya dan
berjasa. Tugas ini memerlukan profesion keguruan menekankan idealisme pengajaran
yang menarik minat, bersifat ‛inspiring’, idea baharu, kualiti
intelektual, menerangi kejahilan, memberi iktibar, cabaran menghadapi masa
hadapan, merealisasikan jati diri, keinsafan, persefahaman dan tingkah laku
yang baik.
Ciri-ciri
pengajaran yang berkesan akan membentuk suatu perspektif kerengka pengajaran
bagi mencapai matlamat dan idealisme pengajaran seperti yang digariskan dalam
sesuatu kurikulum. Bagi mencapai matlamat kurikulum, guru perlu mengembangkan
ciri-ciri pengajaran yang berkesan di samping meningkatkan peranan mereka yang
lebih positif bagi melaksanakan idealisme pengajaran dan pembelajaran. Peranan
dan tugas guru sebagai pelaksana kurikulum amat bergantung kepada pengetahuan,
kepakaran dan profesionalisme keguruan sepenuhnya.
(d) Dalam
kepercayaan dan persefahaman
Selanjutnya, dalam melaksanakan sesebuah kurikulum yang
mantap dan berkesan sikap guru dikatakan menjadi asas pertimbangan oleh
kebanyakan guru dalam menyaring dan mentafsirkan segala bentuk inovasi terutama
berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran. Fenomena sikap guru tersebut
menyatakan secara umumnya guru hanya akan menerima inovasi sekiranya perkara
tersebut serasi dengan epistemologi sikap mereka (Richardson,1996). lni kerana
guru-guru mempunyai sikap dan kepercayaan tersendiri terhadap amalan yang
dilakukan dalam pengajaran dan pembelajaran. Aspek kepercayaan yang meletakkan
pengetahuan dan kemahiran adalah penting dalam memastikan keberkesanan
pelaksanaan inovasi bagi sesuatu kurikulum. Penguasaan guru dalam aspek
tersebut memandu mereka untuk melaksanakan tugas dengan berkesan.
Bagi aspek tumpuan bahawa seseorang guru mempunyai tahap
tumpuan tertentu dalam melaksanakan proses pengajaran di sekolah. Namun setiap
orang guru mempunyai aspek tumpuan yang berbeza-beza dalam menentukan
kepercayaan menerima dan
melaksanakan inovasi kurikulum. Dalam konteks ini, teori-teori yang berkaitan
dengan aspek kepercayaan mengandaikan seseorang guru mempunyai tahap
perkembangan diri yang berlainan dan perbezaan tersebut memberikan implikasi
kepada kesediaan mereka melaksanakan inovasi itu sendiri (Fuller, 1975).
Berkenaan dengan aspek kepercayaan guru-guru mempunyai
pelbagai aspek kepercayaan yang agak sukar diatasi kerana melibatkan psikologi
dalaman guru, motivasi, sikap, persepsi, tanggapan, ‘world view’ serta
pengalaman mereka. Reaksi guru-guru terhadap inovasi kurikulum, namun perubahan
akan terus berlaku, malah sukar untuk dibendung. Namun sebagai seorang guru
yang bertanggungjawab dan komited dalam merealisasikan matlamat kurikulum
semestinya guru berpegang kepada etika dan norma profesion keguruan ke arah
persefahaman yang jitu. Sifat mengawal tingkah laku, tindakan, amalan dan
tanggungjawab, berhemah dan berkualiti, menjaga nama baik profesion dan
sebagainya merupakan asas yang cukup penting dalam menjaga aspek kepercayaan
dan persefahaman guru agar matlamat pendidikan negara tercapai.
Justeru itu, tahap inovasi kurikulum haruslah berhadapan
dengan segala cabaran yang ada. Sekolah seharusnya mempunyai visi dan pandangan
dunia tcrsendiri supaya dasar-dasar yang digubal mencapai sasarannya, Sekolah
harus bersedia untuk berubah mengikut zaman. Trend perubahan di Malaysia yang cukup pesat sejak akhir-akhir
ini semestinya akan berterusan. Malah mengikut Falsafah Pendidikan Kebangsaan,
pendidikan adalah agen tumbesaran generasi masa depan dengan tujuan
mengembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk membentuk
individu yang berkemampuan menangani cabaran globalisasi tetapi mengekalkan
ciri-ciri ala Malaysia.
No comments:
Post a Comment