Pengenalan
Bidang
sastera merupakan satu bidang yang penting dalam kehidupan manusia sejak dulu
sehingga sekarang. Sastera merupakan hasil ciptaan manusia yang mengungkapkan
gagasan, emosi, perasaan dan pengalaman kehidupan. Sastera juga adalah satu
bentuk ciptaan seni yang berkait rapat dengan bahasa juga. Melalui bahasa,
mesej dalam karya kesusasteraan dapat disampai dan disebarkan. Melalui bahasa
juga pembaca dapat menikmati keindahan yang ada dalam sesebuah karya
kesusasteraan. Dalam bidang seni mengarang ini penghasilan sesuatu karya atau
genre sama ada lama atau moden adalah berkaitan dengan aspek penulisan bahan
tulisan yakni sesebuah karya atau karangan yang dianggap mempunyai nilai
sastera apabila ianya ditulis dengan menggunakan bahasa yang indah atau
bernilai estetik dengan isi kandungan yang baik dan ada nilai moral yang
positif (Khairuddin, et al., 2014).
Dari segi istilah ‘kesusasteraan’
yang berakar daripada kata ‘susastera’ dalam bahasa Sanskrit telah membawa
pengertian yang mendalam. Suku kata ‘su’ bermaksud indah, baik, lebih
berfaedah, manakala ‘sastera’ bermaksud huruf atau buku. Menurut Lalita &
Md. Salleh Yaapar (1984) dlm. Kamarudin& Siti Hajar, 1998) menegaskan
bahawa ‘sastera atau shastra’ merupakan ilmu yang bersifat benar, tetap dan
tidak berubah kerana berasal daripada sumber tertinggi (pencipta). Sastera itu
mengandungi kebenaran, keindahan dan kemuliaan. Daripada perkataan ‘susastera’
telah diberikan imbuhan apitan ‘ke……an’ yang menghasilkan ‘kesusasteraan’
bertujuan memberi keindahan bunyi. Daripada itu dapat dikatakan bahawa
kesusasteraan bermaksud kumpulan buku-buku yang indah bahasanya dan baik
isinya. Indah dari segi pendengaran, emosi, imaginasi dan baik kerana hasil
karya itu dapat diteladani. Hashim Awang (1987) turut mengatakan kesusasteraan
itu adalah ‘ciptan seni yang
disampaikan melalui bahasa dan berkeupayaan membentuk tamadun dan bangsa’.
Selaras
dengan fungsi sastera yang ditulis dan disampaikan melalui buku, salah satu
genre moden yang terkenal dan diminati pelbagai golongan masyarakat iaitu
novel. Selain novel genre moden juga meliputi cerpen, drama, sajak, biografi dan
esei atau kritikan. Novel ditakrifkan sebagai cereka yang berbentuk prosa.
Cereka yang disampaikan itu luas jangkauannya. Maksudnya ialah cerita yang
disampaikan itu terdiri atas; (i) plot yang kompleks, (ii) watak yang
menggerakan cerita yang banyak jumlahnya, (iii) persoalan-persoalan yang dikemukakan bersifat pelbagai, dan (iv)
suasana serta latar ceritanya beraneka. Justeru itu, novel itu disifatkan
panjang melebihi sebauh cerpen. Bagi memenuhi objektif penulisan tugasan seni
mengarang ini yang berkaitan dengan aspek mengulas sebuah novel remaja yang
terkenal dan baik penulisannya.
Menyentuh akan kepentingan bahan
novel serta potensinya sebagai bahan sastera dalam pengajaran dan bacaan umum
yang menyeronokkan terutama golongan remaja (Kamarudin & Siti Hajar, 1998)
isinya yang baik, bermaksud benar-benar menggambarkan kebenaran dalam kehidupan
manusia di alam ini. Cara mempersembahkannya juga indah dan menarik sehingga
menimbulkan kesan dan dapat menyentuh hati pembacanya. Karya sastera novel ini
memaparkan perutusan, amanat serta lontaran idea dan fikiran pengarangnya.
Hasil karya novel itu mencerminkan gagasan dan daya fikir pengarangnya yang
ingin dikongsi bersama pembaca. Novel yang terhasil daripada cetusan gabungan
daya rasa, kepekaan dan keprihatinannya terhadap apa yang diamati dan dialami
oleh masyarakat. Novel bukan sahaja satu bentuk ilmu yang berseni tetapi turut
merangkumi segala aktiviti manusia secara kreatif. Sesebuah karya novel juga
merupakan cerminan realiti kehidupan. Persoalan-persoalan yang dipaparkan dalam
sesebuah karya novel merupakan rakaman realiti dalam masyarakat. Ia merupakan
renungan serta pengamatan pengarangnya dan diterjemahkan secara halus dan
berhemah (Arba’ie, 2008).
Daripada
perbincangan di atas, dapat dirumuskan bahawa kesusasteraan moden yang menjurus
kepada genre novel dapat dirujuk sebagai hasil karya yang mempunyai mesej dan
pemikiran tertentu. Pancaran kehidupan masyarakat yang disampaikan secara
kreatif serta menggunakan bahasa yang indah dan tertib. Sastera juga umpama
jendela dunia yang membolehkan pembaca mendapat imbasan dan cebisan berkaitan
realiti budaya dan masyarakat (Khairuddin, et al., 2014). Setiap karya
mempunyai mesej dan fungsi untuk mendidik dan membina keperibadian ahli-ahli
masyarakatnya.
Pemilihan Novel
Bagi
memenuhi objektif Kursus BMK 3043 Seni Mengarang ini, pemilihan sebuah karya
novel remaja untuk diulas adalah bersandarkan bahan kesusasteraan ini merupakan
bahan yang sesuai dan lazim digunakan sebagai bahan pengajaran di sekolah.
Menurut Salmetmuljana (1966), penggunaan bahan sastera amat memerlukan
ketelitian pemilihan dan cara-cara penyusunannya. Keperluan ini sebenarnya
mempunyai tujuan yang jauh lebih penting iaitu untuk menimbulkan kesan-kesan
kehalusan, kemuliaan dan kesempurnaan penggunaannya sebagai memenuhi syarat
keindahan. Asmah Hj. Omar (1984) turut mengatakan pemilihan bahan novel
perlulah dilakukan dengan mempertimbangkan beberapa secara menyeluruh. Keadaan
ini menyebabkan karya novel amat sesuai dikaji dan digunakan sebagai bahan
pengajaran selain daripada memenuhi program pembacaan seseorang individu
penggemar karya sastera.
Rentetan daripada itu, tajuk novel
yang dipilih pengkaji ialah Bukan Duniaku yang dihasilkan oleh Aida Shahira atau nama sebenarnya ialah Hazam
Binti Harun dan dilahirkan pada 6 Mac 1971 di Kelantan. Beliau mendapat pendidikan
awal di Sekolah Kebangsaan Bandar dan Sekolah Menengah Kebangsaan (A) Naim Lilbanat, Kota Bharu. Seterusnya,
melanjutkan pelajaran ke Universiti Islam Antarabangsa dan
memperoleh Ijazah Sarjana Muda Ekonomi pada tahun 1996. Beliau pernah menjawat
jawatan sebagai Editor Kanan Bahasa Melayu di Penerbitan Sasbadi Sdn. Bhd. dan
Vital Star Sdn. Bhd. serta guru tuisyen. Selain buku-buku rujukan akademik,
beliau turut menghasilkan novel kanak-kanak dan awal remaja. Antaranya, Siri
Alfi Menjejak Misteri (Penerbitan Hartamas), Siri Jendela Hati Cermin Budi
(Pustaka Ilham), Koloni (Penerbuatan Generasi Baru), Hutan Nan Menghijau (Bookline
Services) dan Nasib Anak Penjaja (Eduline Enterprise). Karya beliau yang
lain berupa puisi dan cerpen pernah tersiar di media cetak dan alam siber, terutamanya
diesastera.com. Selain itu, beliau turut menulis blog diesastera.net.
Bagi karya Novel Bukan Duniaku ianya merupakan
terbitan Karya Hartamas Enterprise tahun 2006 dan
setebal 163 muka surat berkisar akan kehidupan seorang remaja yang diabaikan
kasih sayang oleh ibu bapanya. Seterusnya memilih jalan lari dari rumah kerana
merasakan dirinya terabai lantaran kedua-dua orang tuanya sentiasa sibuk.
Sinopsis Novel Bukan Duniaku
Halim,
seorang remaja yang baru berusia 15 tahun, bekerja sebagai pencuci kereta untuk
ketua sindiket haram, iaitu Abang Joe. Kesemua wang hasil kerjanya diserahkan
kepada lelaki itu. Abang Joe memeras tenaga remaja yang tidak berumah atau yang
lari dari rumah. Dia mengugut mereka supaya melakukan kerja-kerja haram seperti
mencuci kereta dan menjaga petak letak kereta.
Halim dan rakan-rakan yang senasib dengannya ditempatkan di sebuah
pondok usang. Di situlah mereka menghabiskan masa pada waktu malam. Halim
merebahkan badannya yang lesu akibat melakukan kerja paksaan. Halim bermimpi
bahawa dia bertemu dengan ibunya. Dalam mimpi itu, ibu Halim memberitahu Halim
bahawa ayahnya amat marah atas tindakan Halim lari dari rumah. Halim
menjerit-jerit. Saleh mengejutkan Halim. Saleh berkongsi kisah hidupnya dengan
Halim. Saleh terpaksa berhenti sekolah kerana keluarganya hidup susah dan
ayahnya tidak mampu menanggung belanja persekolahannya. Saleh ke bandar dengan
niat untuk mencari pekerjaan bagi membela nasib mereka sekeluarga. Malangnya,
Saleh menjadi mangsa Abang Joe. Saleh pernah diugut dan dipukul kerana cuba
melarikan diri. Halim bersimpati akan nasib yang menimpa Saleh.
Seterusnya, Halim berkenalan dengan seorang pemuda yang bernama Fariz.
Fariz bertanyakan latar belakang Halim. Bagi Fariz, remaja seperti Halim
sepatutnya masih bersekolah. Halim tidak berani berterus terang kepada Fariz
tentang keadaan dirinya. Hal ini demikian kerana Halim bimbang kalau-kalau
Fariz merupakan orang bawahan Abang Joe. Oleh sebab itu, Halim telah berbohong
kepada Fariz. Halim memberitahu Fariz bahawa dia tidak mampu ke sekolah kerana
dia orang susah dan terpaksa bekerja untuk membantu ayahnya yang kurang upaya.
Hubungan saleh dengan Halim semakin akrab. Saleh meminta Halim
menceritakan perkara sebenarnya sehingga dia terperangkap di pondok usang itu.
Halim pun mula bercerita. Halim mengimbas kembali peristiwa dia lari dari
rumah. Halim berkecil hati atas sikap ayah dan ibunya. Halim berasa sangat
kecewa apabila ayah dan ibunya terlupa akan hari jadinya. Bagi Halim, ayah dan
ibunya terlalu sibuk bekerja sehingga mengabaikannya. Halim nekad untuk keluar
dari rumah. Ketika merayau-rayau di ibu kota, Halim hampir-hampir disamun
tetapi dia telah diselamatkan oleh Abang Joe. Walau bagaimanapun, Abang Joe
bukanlah sebaik yang disangka oleh Halim. Halim kesal kerana bertindak
terburu-buru.
Pada suatu hari, Halim telah dipukul oleh konco-konco Abang Joe kerana
Abang Joe tidak suka Halim berhubung dengan orang luar. Dia bimbang rahsianya
mengedar dadah terbongkar. Saleh yang menemani Halim ke sarang penyembunyian
dadah dan ganja itu turut dipukul dengan teruk. Namun begitu, akhirnya Abang
Joe dan konco-konconya telah ditangkap oleh polis. Fariz yang kononnya seorang
kerani di syarikat swasta sebenarnya adalah pegawai polis dari bahagian
narkotik dan jenayah. Halim dan kawan-kawannya yang menjadi mangsa Abang Joe
kembali ke pangkuan keluarga masing-masing. Halim mengutus surat kepada Saleh
dan memberitahu kawan baiknya itu bahawa ayahnya akan menanggung belanja
persekolahan Saleh.
Ulasan Mengikut Bab
Bab 1: Mencari
Sesuap Nasi
Halim
bekerja sebagai pencuci kereta. Dia tekun mencuci kereta para pelanggannya. Setiap
hari dia perlu melakukan tugas itu. Setelah selesai mencuci kereta, Halim
tersangkal dipangkal pokok untuk melepaskan penat. Seorang lelaki berjeket
hitam dan bertubuh gempal datang menghampiri Halim. Halim menyerahkan semua
wang hasil kerjanya kepada lelaki itu. Halim memanggil lelaki itu Abang Joe. Abang
Joe pemeras tenaga remaja yang tidak berumah atau yang lari dari rumah. Dia
mengugut mereka supaya melakukan kerja-kerja haram seperti mencuci kereta dan
menjaga petak letak kereta. Abang Joe banyak menpunyai kawan yang sanggup
memerhatikan remaja-remaja ini bekerja. Kawan-kawan Abang Joe akan memukul dan
mencederakan mereka yang ingkar atau mencuba melarikan diri daripada melakukan
kerja-kerja yang disuruh oleh Abang Joe.
Halim juga pernah dipukul dan diseksa kerana mencuba melarikan diri
suatu ketika dahulu. Halim berjalan ke gerai yang berhampiran untuk membeli
makanan. Kemudian, Halim kembali ke pokok itu semula. Halim makan
perlahan-lahan. Dalam pada itu, dia termenung mengenangkan nasibnya. Halim
dicengkam rasa kesal kerana bertindak terburu-buru. Oleh sebab terlalu mengikut
kata hati, akhirnya Halim menjadi hamba kepada seorang lelaki yang tidak
berhati perut.
Bab 2: Diganggau Rindu
Selepas
meletakkan beberapa bungkus makanan di atas meja, Abang Joe keluar dari pondok
itu. Halim tahu bahawa Abang Joe keluar untuk mengedarkan dadah. Perkara itu
terbongkar apabila seorang rakanya yang diperdayakan oleh Abang Joe membuka
cerita. Menurutnya, Abang Joe merupakan pengedar dadah yang utama yang
membekalkan dadah kepada penagih-penagih di sekitar Kuala Lumpur. Namun begitu,
Abang Joe tidak pernah sekalipun ditangkap kerana dia begitu pandai menjalankan
kerjanya. Halim mengambil bungkusan makanan yang ditinggalkan oleh Abang Joe.
Dia berikan bungkusan makanan itu kepada rakan-rakannya. Selepas tenaga mereka
diperas pada waktu siang, di pondok usang itulah Halim dan rakan-rakannya
menghabiskan masa pada waktu malam. Tidak ada sesiapa pun yang dibenarkan
keluar dari pondok itu tanpa kebenaran Abang Joe. Halim berbaring. Halim
bermimpi bahawa dia bertemu dengan ibunya. Dalam mimpi itu, ibu Halim
memberitahu Halim bahawa ayahnya amat marah atas tindakan Halim lari dari
rumah. Halim menjerit-jerit. Saleh mengejutkan Halim. Mungkin perasaan rindu
dan bersalah membuatkan dia bermimpi begitu. Saleh meminta Halim menceritakan
peristiwa yang berlaku sehingga dia terperangkap di pondok itu. Halim terdiam.
Dia bimbang kalau-kalau ceritanya nanti membuatkan Saleh berasa tidak selesa
denganya. Saleh dapat membaca kegelisahan Halim. Saleh pun memutuskan untuk
menceritakan kisahnya dahulu. Saleh berasal dari keluarga yang susah. Ayahnya
penores getah dan ibunya pula suri rumah. Saleh mengingati segala peristiwa
yang berlaku sehingga dia terperangkap dalam genggaman Abang Joe.
Bab 3: Berkorban
Apa Sahaja
Ayah
Saleh memberitahu Saleh bahawa beliau tidak mampu menyekolahkan Saleh lagi.
Saleh rela berhenti sekolah kerana tidak mahu membebankan ayah dan ibunya serta
ingin menberi peluang kepada adik-adiknya belajar. Saleh meminta izin daripada
ayahnya untuk pergi ke bandar. Dia mahu mencari kerja bagi membela nasib mereka
sekeluarga. Pada mulanya, ayah Saleh tidak membenarkan Saleh ke bandar kerana
bimbang sesuatu yang buruk akan menimpa Saleh. Namun begitu, setelah Saleh
memberitahu ayahnya bahawa dia akan mencari kawannya, Abu maka ayahnya
bersetuju melepaskan Saleh. Setelah tiba di Kuala Lumpur, Saleh menunggu bas
untuk Shah Alam. Ketika itulah Saleh didatangi oleh Abang Joe. Abang Joe
bersungguh-sungguh ingin membantu Saleh. Abang Joe berjaya memujuk Saleh supaya
tinggal bersama-sama denganya. Saleh membatalkan niatnya untuk mencari Abu
kerana termakan pujukan Abang Joe yang menawar pekerjaan yang dapat menjamin
kehidupannya. Akhirnya, Saleh sedar bahawa dia telah diperangkap oleh Abang
Joe. Saleh dipukul dan diugut ketika mencuba melarikan diri. Halim bersimpati
akan nasib menimpa Saleh.
Bab 4: Perkenalan
Halim
Termenung di bawah pokok sambil menunggu kedatangan pelanggan. Ketika Halim
asyik melayan perasaan, kelihatan sebuah kereta membelok masuk ke kawasan itu.
Seorang lelaki keluar dari kereta itu. Halim segera mengambil peralatan mencuci
kereta. Lelaki itu meminta Halim mencuci keretanya bersih-bersih. Halim
mengangguk-angguk sambil melakukan kerjanya. Lelaki itu memperkenalkan dirinya
kepada Halim. Lelaki itu bernama Fariz. Fariz bertanyakan latar belakang Halim.
Bagi Faris, remaja seperti Halim sepatutnya masih bersekolah. Halim tidak
berani berterus-terang kepada Fariz tentang keadaan dirinya kerana Halim
bimbang kalau-kalau Fariz merupakan orang bawahan Abang Joe. Oleh sebab itu, Halim
telah berbohong kepada Fariz. Halim memberitahu Fariz bahawa dia tidak mampu ke
sekolah kerana dia orang susah dan terpaksa bekerja untuk membantu ayahnya yang
kurang upaya. Fariz mempelawa Halim makan di gerai yang berhampiran setelah dia
habis mencuci kereta itu nanti. Halim berasa serba salah sama ada hendak
menerima atau menolak pelawa Fariz. Dia memerhatikan keadaan di sekelilingnya.
Bab 5: Berkongsi
Cerita
Faris
berusaha mengajak Halim makan di gerai dan sedikit curiga dengan ketakutan
Halim. Halim tidak mampu menolak. Dalam pertemuan singkat, Halim merasakan
Fariz seorang lelaki yang baik. Namun, dia masih takut untuk berterus-terang.
Sebelum beredar, Fariz menyerahkan duit tambahan kepada Halim sebagai tanda
terima kasih. Menjelang petang, van membawa mereka pulang ke pondok. Halim
terkejut apabila Abang Joe ingin berjumpanya. Dia mengasyaki mungkin Abang Joe
mengetahui pertemuannya dengan Fariz. Saleh bimbang apabila Halim berjumpa
Abang Joe di luar pondok. Rupa-rupanya Abang Joe hanya inginkan duit hasil
kerja Halim kerana Abang Joe tidak datang mengutip wang daripada Halim pada
hari itu. Abang Joe percaya pada kerja Halim dan terus menyimpan duit itu dalam
poketnya. Namun, Abang Joe mengingatkan Halim agar tidak menyusahkannya. Halim
masuk semula ke pondok dan Saleh berasa lega apabila Halim tidak diapa-apakan.
Mereka bersama berharap agar dapat dibebaskan dan berdoa agar sentiasa sihat.
Saleh memujuk Halim mencerita kisahnya. Halim memberitahu dia anak orang
berada. Ibu bapanya ahli perniagaan dan dia merupakan anak tunggal.
Bab 6:
Mengikut Kata Hati
Halim
terus mengimbas kembali kisah hidupnya. Sejak akhir-akhir ini, ayah dan ibu
Halim sibuk bekerja. Halim mengurung diri di dalam biliknya. Dia berasa hampa
kerana ayah dan ibunya masih tidak pulang lagi sedangkan hari itu merupakan
hari jadinya yang kelima belas. Apabila ayah dan ibunya pulang, Halim
bertanyakan sama ada mereka ingat akan hari jadinya. Ternyata kedua-dua orang
tua Halim terlupa akan hari jadinya. Mereka meminta maaf dan berjanji akan
membelikan Halim hadiah esok. Perkara ini benar-benar mengecewakan Halim.
Dengan berbekalkan sedikit wang simpanan, Halim lari dari rumah. Dia menaiki
bas untuk sampai ke ibu kota. Setelah tiba di ibu kota, Halim hampir-hampir
disamun oleh beberapa orang lelaki ketika melalui sebuah lorong. Halim telah
diselamatkan oleh Abang Joe dan dibawa pulang ke rumahnya. Abang Joe melayan
Halim dengan baik. Namun begitu, Abang Joe bukanlah sebaik yang disangka oleh
Halim. Halim kesal kerana bertindak terburu-buru.
Bab 7: Menerima
Pelawaan
Halim
menjalan tugasnya seperti biasa pada hari itu. Sebuah kereta masuk dan muncul
Fariz. Halim terkejuk dan setelah bertanya khabar, Halim dimaklumkan Fariz
bercuti. Halim mula mengesyaki Fariz konco Abang Joe apabila memberitahu dia
bercuti sehingga urusan selesai. Namun, Fariz meyakinkan Halim bahawa dia orang
jahat. Fariz masih bertanya tentang Halim kerana kelihatan Halim menyembunyikan
sesuatu. Fariz membeli makanan di gerai setelah Halim menolak pelawaannya untuk
makan bersama-sama di gerai. Fariz menunggunya di bawah pokok. Sedang Halim
ingin menjamah makanan, Abang Joe menyergahnya. Abang Joe memarahinya kerana
tidak menjalankan tugasnya. Fariz yang terkejut akan kekasaran Abang Joe cuba
menenangkannya dengan berkata keretanya sedang dicuci oleh Halim agar Abang Joe
tidak memarahi Halim. Abang Joe memberi amaran agar Halim tidak terpengaruh
dengan kata-kata orang luar. Abang Joe bimbang rahsianya terbongkar. Setelah
Abang Joe beredar, Fariz mula menyoal Halim. Halim menyatakan bosnya memang
garang namun masih enggan berterus terang. Fariz tidak memaksa Halim
berterus-terang namun dia sakit hati melihat Halim diperlakukan begitu. Halim
meminta maaf daripada Fariz dan Fariz menyatakan akan memberi hadiah kepada
Halim pada hari esok. Halim tidak sabar menunggu hari esok.
Bab 8: Dibelasah
Abang Joe
Setibanya
dipondok kediaman, Abang Joe menyuruh
semua remaja di dalam van itu turun. Semua kawan Halim turun dari van tersebut
kecuali Saleh. Walaupun dimarahi oleh Abang Joe namun Saleh tetap enggan
berganjak. Halim dan Saleh dibawa ke sebuah pondok usang yang lain. Pondok itu
dijadikan gudang menyimpan dadah dan ganja. Saleh dibelasah dengan teruk oleh
konco-konco Abang Joe ketika dia cuba menghalang Abang Joe daripada mencekik
leher Halim. Abang Joe mengugut akan membunuh Halim jika dia masih berhubung
dengan orang luar. Konco-konco Abang Joe turut membelasah Halim sehingga dia
jatuh pengsan. Apabila tersedar, Halim mendapati dia sudah berada di pondok
tempat tinggalnya. Dia dikelilingi oleh rakan-rakan yang lain. Halim bertanya
tentang Saleh kepada mereka. Ternyata Saleh juga berada disitu. Halim bangun
lalu memeluk Saleh. Beberapa orang rakan yang lain mengubati luka pada badan
Halim dan Saleh.
Bab 9: Berlaku
Kekecohan
Pagi itu,
Halim menjalankan tugasnya seperti biasa. Kebiasaannya jam sembilan pagi baru
ramai pelanggannya. Dia teringat akan Fariz yang mahu menemuinya hari ini untuk
memberi hadiah. Halim risau akan ugutan Abang Joe. Mungkin dia perlu berterus
terang. Tiba-tiba, beberapa buah motorsikal memasuki kawasan itu. Mereka
merayau-rayau dikawasan itu dan akhirnya meninggalkan motosikal mereka di kawasan
itu. Mereka hilang begitu sahaja. Halim hairan pelanggannya tiada pada hari
itu. Tiba-tiba, dia melihat kekecohan berlaku. Dua orang konco Abang Joe
dikejar oleh lima orang lelaki yang bermotosikal tadi dan berjaya ditangkap.
Halim mengesyaki mereka polis. Apabila ditanya, Halim menyatakan mengenali
penjenayah itu. Tiba-tiba kelihatan dua buah kereta tiba. Fariz keluar dari
kereta itu. Halim terkejut melihat semua anggota lain memberi tabik hormat
kepada Fariz. Halim semakin keliru. Fariz memegang bahu Halim.
Bab 10: Bebas
Daripada Perangkap
Fariz
menerangkan kepada Halim identitinya yang sebenar. Dia bukan kerani tetapi
pegawai polis dari bahagian narkotik dan jenayah. Fariz memberitahu telah lama
dia mengintip Johari atau Abang Joe dan memaklumkan Abang Joe telah ditangkap
pagi tadi. Abang Joe merupakan penjenayah yang paling dikehendaki. Halim lega
kerana dia akan kembali ke pangkuan keluarganya. Dia mula bertanya tentang
rakan-rakannya yang lain. Fariz memaklumkan kesemua mereka berada di balai
polis akan diserahkan kepada keluarga masing-masing termasuk Halim. Halim
bersetuju menjadi saksi kepada semua jenayah Abang Joe. Sebelum dibawa berjumpa
ibu bapanya, Halim diminta menunjukkan tempat simpanan dadah Abang Joe. Halim
bersetuju menujukkan tempatnya kerana disitu dia dibawa semalam. Abang Joe dan
konconya menerima hukuman setimpal. Halim kembali kepada keluarganya. Dia
menyambung kembali pelajarannya dan tidak lagi mengikut perasaan. Saleh gembira
menerima sepucuk surat daripada Halim. Ayah Halim bersetuju membantu Saleh
untuk menyambung semula pelajaranya. Mereka sedar dunia mereka bukan disitu dan
harus menggunakan akal setiap kali membuat keputusan.
Nilai
Dan Pengajaran Dalam Novel
(a) Nilai
Novel
Bukan Duniaku mempunyai mesej dan pengajaran yang mencakupi aspek nilai yang
tidak kurang pentingnya kepada golongan pembaca, khususnya remaja. Di antara
nilai-nilai yang dikenal pasti ialah kasih sayang. Dalam hal ini, Saleh sayang akan keluarganya. Dia sanggup berhenti sekolah kerana tidak
mahu membebankan ayah dan ibunya serta ingin memberi peluang kepada
adik-adiknya belajar. Malah, dia sanggup pergi ke bandar untuk mencari kerja
bagi membela nasib mereka sekeluarga. Selain itu, nilai tabah yang ditunjukkan
oleh Halim dan Saleh bagi menghadapi
dugaan semasa tinggal dengan Abang Joe yang tidak berperikamanusiaan dan akan
mengarahkan konco-konconya memukul mereka jika mereka ingkar akan arahannya. Di
samping itu, Halim seorang yang sangat rajin bekerja mencuci kereta walaupun
Abang Joe tidak membayar sebarang upah kepadanya.
Sebagai seorang sahabat,
Halim bersimpati akan nasib Saleh yang terpaksa berhenti sekolah kerana ayahnya
tidak mampu menanggung belanja persekolahannya. Bagi Saleh pula, dia begitu
setia dan sanggup menemani Halim menemui Abang Joe. Dia tidak meninggalkan
Halim sendirian walaupun dia dipukul oleh konco-konco Abang Joe. Selanjutnya,
sikap bijak yang ditunjukkan oleh Fariz bagi menyembunyikan identitinya sebagai
pegawai polis dari bahagian narkotik dan jenayah dalam menyiasat kes Abang Joe.
Antara sikap yang paling mulia bagi seorang sahabat, bila mana Halim sanggup
menanggung belanja persekolahan Saleh kemudiannya. Halim seorang yang sangat
baik hati.
(b)
Pengajaran
Melalui
novel ini golongan remaja harus mendapat
pengajaran dengan mengamalkan amalan sayang akan keluarga. Hal ini telah
ditunjukkan oleh Saleh yang begitu sayang akan keluarganya. Dia sanggup
berhenti sekolah kerana tidak mahu membebankan ayah dan ibunya serta ingin
memberikan peluang kepada adik-adiknya belajar. Dia juga sanggup pergi ke
bandar untuk mencari kerja demi membela nasib mereka sekeluarga.
Seterusnya, kita tidak harus bertindak
terburu-buru. Contohnya, Halim yang bertindak terburu-buru keluar dari rumah
semata-mata kerana berkecil hati apabila ibu dan ayahnya terlupa akan hari
jadinya telah menjadi mangsa Abang Joe. Hal ini menyusahkan dirinya sendiri.
Sebagai seorang manusia kita janganlah mudah percaya kepada kata-kata orang yang tidak kita kenali. Hal
ini ditonjolkan oleh Saleh yang
membatalkan niatnya untuk mencari kawannya, Abu semata-mata kerana terpengaruh
oleh kata-kata Abang Joe yang menawarkan pekerjaan yang dapat menjamin
kehidupannya akhirnya termasuk dalam perangkap lelaki tidak berhati perut. Bagi
menjamin kerukunan rumah tangga sepatutnya para ibu bapa perlu memberikan kasih
sayang dan perhatian yang secukupnya kepada anak-anak supaya mereka tidak
berasa terabai. Dalam hal ini, ayah dan ibu Halim yang terlalu sibuk bekerja
menyebabkan Halim berasa terabai dan bertindak lari dari rumah.
Dalam mengharungi bahtera kehidupan ini kita mestilah tabah menghadapi
dugaan. Sikap yang ditonjolkan oleh Halim dan Saleh yang tabah menghadapi
dugaan semasa tinggal dengan Abang Joe yang tidak berperikemanusiaan dan akan
mengarahkan konco-konconya memukul mereka jika mereka ingkar akan arahannya.
Selanjutnya, kita haruslah belajar daripada kesilapan masa lalu. Contohnya,
Halim menyesal kerana bertindak lari dari rumah dan dia bertekad tidak akan
mengulangi kesilapan itu. Dalam menjaga hubungan kita dengan orang lain, ita
haruslah mempunyai semangat setia kawan yang tinggi. Saleh sanggup menemani
Halim berjumpa dengan Abang Joe kerana dia bimbang akan keselamatan kawan
baiknya itu. Malah, Saleh tidak meninggalkan Halim sendirian walaupun dia
dipukul oleh konco-konco Abang Joe.
Demi kebaikan dan tidak bertindak
terburu-buru kita perlu bijak dalam
menyiasat sesuatu perkara yang menyalahi undang-undang. Contohnya, Fariz bijak
menyembunyikan identitinya sebagai pegawai polis dari bahagaian narkotik dan
jenayah dalam menyiasat kes Abang Joe. Sebagai ahli masyarakat
sewajarnya kita memberikan kerjasama
kepada pihak berkuasa untuk membenteras jenayah. Hal ini diamalkan oleh Halim
dan rakan-rakannya sanggup menjadi saksi dan memberikan keterangan tentang
kegiatan jenayah Abang Joe di mahkamah. Akhirnya, kita harus membantu golongan yang memerlukan bantuan. Sebagai contohnya,
ayah Halim sanggup menanggung belanja persekolahan Saleh demi masa hadapan dan
menjaga hubungan kedua-dua sahabat karib tersebut.
Kekuatan
Novel
ini mempunyai kekuatan yang hampir sama dengan novel-novel yang setaraf dan
sejenis dengannya, terutama novel golongan remaja. Dari segi gaya dan kaedah
penghasilan karya ini ianya menepati format dan standard penghasilan novel
terkini dan mempunyai beberapa ciri sebagai sebuah novel yang terkenal.
Berkaitan dengan plot, novel Bukan Duniaku ini mempunyai aspek permulaan,
perkembangan, perumitan, klimaks, dan peleraian. Susur galur plot novel ini
dimulai dengan usaha pencarian dua remaja Halim dan Saleh yang bekerja dengan
Abang Joe, sendikit dadah dan jenayah. Selanjutnya perkembangan novel ini ditambah
seri dengan kehadiran Fariz seorang pegawai polis cawangan narkotik yang
menyamar ingin membantu Halim dan rakan-rakannya. Keadaan menjadi rumit dan
genting apabila usaha Halim untuk berhubung dengan orang luar diketahui oleh
Abang Joe sehingga membawa kepada kemarahan dan ketegangan dalam kalangan
kumpulan haram berkenaan. Klimaks jalan ceritanya apabila Abang Joe dan rakan
ditangkap polis dan seterusnya dibicarakan. Pada peringkat peleraian, Halim
kembali kepangkuan keluarganya. Bapa Halim berjanji untuk membantu Saleh dari segi kewangan agar terus bersekolah. Mereka
insaf bahawa tidak boleh membuat keputusab terburu-buru dan menyusahkan diri
sendiri.
Dari segi tema, novel Bukan Duniaku memaparkan tema yang unik iaitu
penderitaan dan keinsafan remaja yang terperangkap dengan satu sendikit di
Kuala Lumpur. Ini merupakan pokok persoalan yang dapat dikesan daripada novel
tersebut bermula dari peringkat awal hinggalah pengakhiran cerita. Bagi watak
dan perwatakan, novel ini didominasi oleh watak seperti Halim seorang remaja
yang melarikan diri dari rumah, Abg Joe, ketua sindiket pengedar dadah dan mempunyai ramai anak buah. Perwatakannya suka
memperdaya remaja dan bersifat jahat. Bagi Fariz pula, seorang pegawai polis di
bahagian narkotik jenayah. Perwatakannya ialah bertanggungjawab. Contohnya,
beliau bertanggungjawab dengan menghapuskan kegiatan jenayah dan menangkap
penjenayah. Seorang rakan Halim yang bernama Saleh anak penoreh getah dan seorang pelajar yang
terpaksa berhenti sekolah kerana kemiskinan. Perwatakannya ialah sanggup
berkorban. Contohnya, sanggup berhenti sekolah kerana kemiskinan hidup dan
ingin menbantu keluarga serta mahu adiknya terus bersekolah.
Persoalan
novel sangat tertib sifatnya serta mempunyai garapan peristiwa yang menarik.
Bermula dengan kesengsaraan hidup di bawah sendikit haram, keksalan hati,
mengambi kesempatan atas kelemahan orang lain, semangat setiakawan,
kebijaksanaan dan peranan pihak berkuasa menjadikan persoalan novel ini
menarik.
Bagi gaya bahasa yang
terdapat dalam novel adalah hiperpola, contohnya ‘Dia hanya mampu mengukir
mimpi itu, namun tidak berdaya mencipta semua itu’. Seterusnya simile,
contohnya, ‘Dari sebuah rumah besar yang selesa, kini dia terpaksa
bersesak-sesak hidup di dalam pondok usang yang tidak ubah seperti kandang
kambing’. Terdapat juga bahasa Arab, contohnya, ‘penggunaan perkataan Allah
S.W.T, assalumualaikum dan waalaikumusalam’. Seterusnya, simpulan bahasa, ‘Selama
ini Halim buta hati kerana tidak tahu menilai kasih sayang ayah dan ibu’.
Akhirnya pepatah, contohnya, ‘Benarlah kata pepatah bahawa, ikut rasa binasa,
ikut hati mati’. Tidak kurang pentingnya novel ini mempunyai latar masa, tempat
dan masyarakat juga.
Antara lain, kekuatan novel
ini ditunjukkan melalui teknik penceritaan secara eksposisi. Pada peringkat
ini, pengarang memperkenalkan watak utama dan beberapa watak sampingan kepada
pembaca dengan cara yang kreatif. Selanjutnya, disusuli peringkat perkembangan,
klimaks, dan peleraian. Bagi menambahkan lagi kekuatan novel ini penulis telah
menerapkan unsur-unsur dialog, pemerian, monolog, unsur suspens, imbas kembali
dan sebagainya. Hal ini amat penting bagi memeri keindahan pada kandungan novel
tersebut. Hal ini turut
diakui oleh Ahmad Kamal Abdullah, et al. (1990) ‘di mana pengarang akan
mempertingkatkan karya, memberi manfaat kepada pembaca dan seluruh peneliti
lainnya. Pelakuan itu semestinya dibuat dengan pendekatan-pendekatan tertentu
dalam lingkungan kesusasteraan itu sendiri’.
Selain itu, penulis sangat
teliti dan mementingkan diksi iaitu pemilihan perkataan yang sesuai digunakan.
Bagi melengkapkan kekuatan novel ini tidak kurang pula aspek ayat panjang, ayat
pendek, peribahasa dan smile digunakan oleh penulis dalam penghasilan karyanya.
Menurut Hashim Awang (1980) unsur kesusasteraan seperti ini memberi lingkungan
suasana dan andaian yang amat luas, dapat menghidupkan tindak balas perasaan
atau emosi.
Kekurangan
Dari segi kekurangan, novel Bukan Duniaku ini
tidak nampak begitu ketara. Hal ini disebabkan penulis begitu teliti dalam
memperjelas pengucapan dan memberi kesan yang realistik kepada pembaca terutama
golongan remaja. Novel ini cukup sifatnya seperti yang telah dijelaskan
berhubung dengan aspek kekuatan di atas. Sejajar dengan konteks pemerian dalam
novel ini, pengarang menetapkan ruang kepada
dirinya menerangkan peristiwa dalam plot secara langsung. Pengarang seolah-olah
campur tangan untuk menggambarkan apa-apa insiden dalam novel ini secara
lengkap.
Antara lain, pengarang telah
menampakkan kekuatan dan bukannya kekurangan apabila berjaya menggunakan diksi
yakni pemilihan kata oleh pengarang ketika menulis sebuah cerita. Dalam novel
Bukan Duniaku, keseluruhan dikisinya berkait rapat dengan kehidupan remaja pada
masa kini.
Cadangan
Dalam
menghasilkan karya novel yang baik dan mantap turut dicadangkan ciri-ciri seperti pengamatan yang
kritis, penumpuan terhadap idea yang tersurat dan tersirat, pemerian apresiasi
terhadap keindahan dan kekuatan karya yang berkenaan. Bertepatan dengan novel
yang dikaji, Bukan Duniaku merupakan novel remaja adalah dicadangkan agar
penulis dapat mempertingkatkan mutu karya dengan mengambil kira faktor
pertumbuhan dan psikologi serta psikososial
remaja. Karya hendaklah dapat meningkatkan pengalaman dan pengetahuan remaja.
Menyentuh berkenaan dengan tema karya perlu
dan berupaya untuk mengajak remaja berfikir secara rasional dan kritis. Dalam
hal ini, pemilihan dan penonjolan watak-watak berteladan mulia boleh
memperkayakan kesedaran orang ramai terhadap lingkungan kehidupan, kesihatan
serta membina wawasan terhadap golongan remaja. Begitu juga dengan penggunaan
bahasa. Menggunakan bahasa yang sederhana dan mudah difahami bukan sahaja
memudahkan pemahaman malah berupaya mempertingkat tahap minat terus membaca
dalam kalangan remaja. Hal ini diakui oleh Kharudin et al., (2014) yang
menegaskan bahasa konsep realiti kehidupan harus diadaptasikan dalam sesebuah
karya seperti novel agar dapat menjiwai mereka. Keadaan ini sejajar dengan pembinaan
konsep kendiri yang positif dan meningkatkan kemahiran sosial golongan remaja
dan masyarakat sekeliling.
Seterusnya, aspek mementingkan nilai seni dan
estetika dalam sesuatu karya seperti novel juga harus dititikberatkan. Penulis
harus sedaya upaya mengetengahkan idea-idea tersurat dan
tersirat dalam bahan-bahan karya mereka. Daya pemikiran atau hala tuju ini akan
membentuk aliran pemikiran dalam menyampaikan hasil karya berteraskan konsep
berterus terang, cara halus dan kasar, menumpukan perhatian kepada keindahan,
dan mementingkan isi semata-mata.
Turut
dicadangkan bahawa pemilihan tema supaya relevan dengan golongan sasar. Bagi
novel ini tidak menjadi masalah kerana temanya berkisar kepada golongan remaja.
Pemilihan tema yang tepat membawa pengertian yang cukup besar kepada penulis.
Rahman Shaari (1985) menyatakan, ‘persoalan pusat atau persoalan pokok dalam
sesebuah novel. Persoalan pusat ini menjadi inti kepada keseluruhan idea yang
diterapkan di dalam keseluruhan perjalanan cerita di dalam tema ini wujudnya
semua cita-cita pengarang di dalam novel dan ia juga menjadi konsep abstrak
yang disampaikan melalui watak-watak dan imej-imej atau simbol.’
Justeru,
daripada cadangan-cadangan yang telah dikemukakan di atas menunjukkan betapa
pentingnya proses dan tatacara penghasilan sesebuah karya novel yang baik dan
bermutu. Hal ini harus diberi perhatian dan tindakan serius para penulis agar
karya sastera diumpamakan sebagai (Marjorie Boulton, 1975), watak manusia yang
bergelut dengan masalah-masalah, mempunyai fikiran sendiri, mempunyai
pengalaman sendiri, mempunyai pengalan pendidikan yang membolehkan mereka
memperbaiki diri sendiri, menjadi lebih bijak, lebih bersopan dan merendahkan
diri, mempunyai kesedaran dan kecerdasan seperti orang lain.
Kesimpulan
Dapat
disimpulkan bahawa karya novel adalah sebahagian daripada hasil kesusasteraan
moden yang penting dan mulai diminati pelbagai golongan masa kini. Novel
umumnya merupakan karya panjang dan kompleks sifatnya dengan unsur-unsur utama
seperti plot, perwatakan, latar dan sudut pandangan. Lebih terperinci lagi
menurut Shahnon Ahmad (1972), satu bentuk pentafsiran rencaman hidup manusia
yang terbina dalam bentuk sastera cereka. Ia merupakan satu rangkuman tiga faktor
utama yang bersaling kait antara satu sama lain, iaitu pengalaman peribadi, realiti
rencaman hidup dan imaginasi.
Jadi,
garapan novel Bukan Duniaku ini sesuai dengan golongan remaja ini memaparkan
sebuah kehidupan remaja yang bernama Halim, Saleh dan rakan-rakan mereka
menjadi alat satu sendiket dadah dan jenayah di Kuala Lumpur ekoran lari dan
terjebak dalam kancah kehidupan yang mencabar ini. Akhirnya membawa kepada
penangkapan kumpulan sendiket diketuai Abang Joe serta membawa kepada
pembebasan golongan anak muda ini ke pangkuan keluarga dan masyarakat
selanjutnya. Seperti mana yang telah diperbincangkan di atas, ternyata novel
ini mempunyai nilai dan pengajaran yang terselit di dalam plot cerita novel
ini. Tidak ketinggalan juga ianya mempunyai ciri-ciri kekuatan dan kekurangan
tersendiri sebagai sebuah genre moden yang dihasilkan oleh seseorang individu
yang masih banyak lemah sifatnya dari segi sudut pengkaryaan. Namun, pokok
pangkalnya ternyata ulasan novel ini telah memberi pendedahan bahawa ianya
memberi mesej yang cukup berguna kepada golongan terutama remaja agar dapat
memperlajari dan menghayati nilai dan pengajaran dari novel ini. Adalah menjadi
harapan agar penghasilan novel seumpama ini atau yang lebih baik lagi mampu
meningkatkan martabat para penulis novel dan sekaligus bidang kesusasteraan
secara keseluruhannya.
Rujukan
Ahmad
Kamal Abdullah, et al. (1990). JAMBAK1. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Arba’ie
Sujud. (2008). Sastera Melayu suatu Pengantar. Kuala Lumpur: Tinta
Press.
Asmah
Hj. Omar. (1984). Kaedah Mengajar Bahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Hashim
Awang.(1980). Konsep dan Pendekatan Sastera. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Hashim
Awang. (1987). Teman pelajar
kesusasteraan. Petaling Jaya: Fajar Bakti.
Kamarudin
Hj. Husin & Siti Hajar Hj. Abdul Aziz. (1998). Pengajian Melayu 4. Kesusasteraan
Dan Pengajaran. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Khairuddin
Mohmad, Wan Zaliha Wan Othman & Amanah Mohd. Noor. (2014). Genre
Kesusasteraan Melayu Dalam Bahasa Melayu. Selangor: Penerbitan Multimedia
Sdn. Bhd.
Marjorie, B. (1975). Anatomy of the Novel. United
States: Routledge.
Rahman
Shaari. (1985). Berkenalan dengan
Kritikan Sastera. Petaling Jaya: Fajar Bakti.
Shahnon
Ahmad. (1972). Gubahan Novel. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Slametmuljana.
(1966). Peristiwa Bahasa dan Sastera. Kuala Lumpur: Oxford University
Press.
Laman
Web:
No comments:
Post a Comment