Sekolah Bestari di Malaysia ialah institusi
pembelajaran yang direka semula secara menyeluruh (systematically) dari
proses pengajaran, pembelajaran dan pengurusan sekolah untuk membantu pelajar
menghadapi cabaran zaman maklumat. Mulai tahun 1996, Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM) telah menggubal konsep Sekolah Bestari berpusatkan pengajaran
dan pembelajaran berpemikiran kritis dan kreatif. Penggunaan teknologi sebagai
pengupaya atau pemboleh menjadi komponen penting dalam konsep Sekolah Bestari
apabila projek ini diwujudkan sebagai satu daripada aplikasi perdana MSC.
Menurut Datuk Seri Najib bin Tun Haji Abdul Razak,
Sekolah Bestari merupakan:
“An exciting development of our
education system is the creation of Smart
Schools.
Smart schools are being planned in stages nationally, not only to
meet the requirements of
the Multimedia Super Corridor, but also to create
a new
generation of Malaysians – Malaysians who are more creative and
innovative
in their thinking, adopt with new technologies, and able to
access
and manage completely the information explosion.”
(Blueprint
Projek Rintis Sekolah Bestari, 1998 dalam Sobariyah, 2006)
Dalam
konteks pembelajaran bestari terdapat beberapa jenis strategi pengajaran yang dikenal pasti iaitu Direktif (Directive), Pemerhatian (Observation), Mediatif (Mediative), Generatif (Generative), Koperatif dan Kolaboratif (Co-operative and Collaborative),
Konteks Luar (Outside-Context)
Metakognitif (Metacognitive), Kontektual
(Contextual), Kajian Masa Depan (Futuristic Studies). Manakala strategi
pembelajaran pula meliputi pembelajaran masteri (mastery learning), kadar kendiri (self-paced learning), akses kendiri (self-acces learning) dan terarah kendiri (self-directed learning).
Berdasarkan pernyataan tersebut, Sekolah Bestari
di Malaysia bukan sahaja dikategorikan dengan pengenalan teknologi semata-mata
(walaupun ia merupakan komponen yang kritikal) tetapi yang lebih pentingnya
ialah kemampuan menyampaikan ilmu dengan cara yang lebih baik. Sekolah Bestari
juga merujuk kepada peluang teknologi maklumat interaktif untuk memainkan
peranan penting dalam pengajaran dan pembelajaran serta proses pengurusan.
Bahagian ini selanjutnya akan membincangkan tentang kaedah pengajaran dan
pembelajaran terkini yang sesuai dilaksanakan di sekolah-sekolah (Sobariyah,
2006).
Dalam era globalisasi, sistem pendidikan mengkehendaki keperluan
menyeluruh dan telah menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran menjadi
berkesan. Persepsi dan pendekatan masa kini perlu diubah dari “belajar bersama
ICT” kepada “belajar melalui ICT”. Keperluan golongan pelajar mempunyai asas
kukuh dan pengetahuan luas dalam ICT adalah begitu mendesak. Justeru itu,
penekanan terhadap integrasi ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran
menjadi agenda utama kerajaan bagi memastikan ia dapat digerakkan pada setiap
peringkat masyarakat.
Selain daripada pembangunan infrastruktur,
pelaburan yang bukan sedikit turut dibuat untuk membangunkan perisian-perisian
pembelajaran. Perkembangan terkini menyaksikan bermacam-macam penerbitan cakera
padat untuk pelbagai mata pelajaran sama ada oleh Pusat Perkembangan Kurikulum
(PPK) atau Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP), KPM yang diedarkan ke
sekolahsekolah untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Persoalannya ialah apakah peranan penggunaan komputer dalam pendidikan,
khususnya dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta apakah pula
signifikannya dengan Sekolah Bestari. Menurut Fiske (1992) pembelajaran bestari
haruslah menampilkan ciri-ciri yang fleksibel.
Dalam perkembangan yang berkaitan, Perkins (1992)
menegaskan bahawa pembelajaran bestari merupakan aktiviti-aktiviti pembelajaran
berfokuskan pembinaan minda pelajar. Pengintergrasian teknologi terkini dalam
pengajaran dan pembelajaran berupaya meransang pemikiran pelajar berasaskan
kepelbagaian sumber maklumat yang melampaui batasan bilik darjah. Penggunaan
ICT seperti komputer, rangkaian jaringan setempat (LAN), jaringan kawasan luas
(WAN), internet, dan pelbagai perisian multimedia berupaya mempertingkatkan
kualiti pembelajaran ke arah akses kendiri (self-accessed), terarah (selfdirected),
membuat penilaian kendiri (self-assessed), serta mengikut kadar
pembelajaran individu (selfpaced). Semua keupayaan tersebut dapat
mengoptimumkan proses pembelajaran berasaskan pendekatan berasaskan murid
(Sobariyah, 2006).
Justeru, strategi pengajaran dan pembelajaran
bestari bermatlamat untuk melahirkan insan berakhlak mulia dengan menekankan
aspek pemupukan nilai dan pembinaan sikap serta sahsiah terpuji di kalangan
pelajar. Unsur-unsur nilai dan moral merentas kurikulum diperteguhkan dalam iklim
pembelajaran bestari dengan bimbingan dan panduan guru serta melalui interaksi
sesama pelajar. Pembelajaran bestari dalam konteks pendidikan di Malaysia masih
berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang bermatlamat untuk
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Individu yang
dilahirkan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan
terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara sejajar
dengan hasrat mencapai wawasan negara yang maju.
No comments:
Post a Comment