Pengenalan
Guru merupakan insan penting dalam dunia pendidikan. Peranan utama guru
secara am dan Guru Pendidikan Moral dalam memastikan perkembangan moral para
pelajar pada landasan yang betul tidak dapat dinafikan lagi. Tugas mereka
dilihat sangat penting dalam mendidik dan memberi teladan yang konsisten kepada
anak didik mereka di sekolah mahupun di luar sekolah. Guru dilihat sebagai
subjek utama dalam menggerakkan institusi sekolah dan para pelajar. Selain itu,
guru sering kali dikaitkan dengan pencetus dan pendorong semua aktiviti pelajar
di sekolah yang terbabit.
Dalam proses menjadi guru yang baik dan berkesan, mereka akan menjadi
petunjuk kepada orang lain, memberi makna, pengasuh, memelihara, menjaga dan
mendidik. Manakala dalam konteks yang lain, mereka mempunyai kaitan dengan
usaha mendapatkan ilmu dan sekaligus membudayakan ilmu tersebut dalam
kehidupan. Persoalan yang penting di sini adalah peranan guru sebagai teladan (role mode) secara berterusan dalam
kalangan pelajar kerana dilihat mempunyai kekuatan nilai serta keperibadian
mulia ditunjukkan oleh mereka.
Guru Menjadi ‘Role Model’
Guru-guru yang mempunyai idealisme yang tinggi terhadap pengajaran, pelajar
dan masyarakat akan menampilkan ciri-ciri personal, interpersonal, profesional,
intelektual dan kemahiran dalam pengajaran, pembelajaran dan urusan sehariannya
dengan baik. Kesemua ciri-ciri di atas menggambarkan betapa layak dan
berkesannya seseorang guru tersebut. Dalam konteks seorang Guru Pendidikan
Moral ciri-ciri tersebut melayakkan beliau menjadi guru yang berkesan,
berwibawa dan berketerampilan. Dengan kata lain, akan menjadi teladan (role model) yang baik bagi seluruh
warga sekolah dan masyarakat keseluruhannya.
‘Role
Model’ bagi seseorang guru dapat diperlihatkan melalui prestasi cemerlang
guru berkenaan. Abdul Rahim (2005) menyatakan bahawa seseorang guru yang
cemerlang adalah guru yang mencapai tahap tinggi dalam penglibatan dalam
perancangan, dasar aktiviti pendidikan, pengalaman mengajar, pengekalan
prestasi tinggi dalam pengajaran mata pelajaran, kepimpinan di peringkat sekolah,
masyarakat dan negara. Di samping itu juga, tahap personaliti yang baik atas
pembentukan nilai-nilai keperibadian yang tinggi. Oleh kerana itu, insan guru
ini akan menjadi contoh (role model)
kepada orang lain, khususnya pelajar dan pekerja lain di sekolah.
Nilai Keperibadian Mulia Guru
Dalam membincangkan isu keperibadian mulia guru ini ianya dilihat sebagai
perkara yang amat penting dalam membentuk sahsiah pelajar. Aspek penampilan
guru amat dititikberatkan. Penampilan guru yang kemas dan bersih menggambarkan
mereka menitikberatkan kebersihan dan keselesaan. Ia juga menunjukkan sifat
penyayang yang sudah ada di dalam diri kerana mereka mahu menunjukkan imej baik
kepada para pelajar. Sebagai ‘role model’
kepada pelajarnya, guru mempunyai niat suci mahu melihat anak didik mereka
memiliki sikap mengutamakan kebersihan dan kekemasan diri. Secara tidak
langsung, sifat penyayang diserapkan ke dalam diri para pelajar (Yahya Don,
2005). Berkenaan dengan penampilan guru yang dianggap keperibadian mulia
sememangnya sudah termaktub dalam Surat Pekeliling ‘Profesional’ Kementerian
Pelajaran, Bil. 13/69 yang menyentuh ‘Pakaian Guru-Guru di Sekolah’ di mana ’...guru-guru mempunyai pengaruh yang sangat
besar....memikul tanggungjawab bagi mengajar sopan-santun, akhlak dan
nilai-nilai kebudayaan yang sesuai dengan masyarakat Malaysia’.
Selain iu, Guru Pendidikan Moral wajar mempamerkan perwatakan yang baik di
dalam bilik darjah. Guru yang menjadi teladan dan panduan untuk para pelajar
membentuk sahsiah diri berdasarkan landasan yang betul. Peranan dan
tanggungjawab guru bukan sahaja memberi maklumat-maklumat dan memperkayakan
minda pelajar dengan pelbagai ilmu pengetahuan tetapi meliputi segenap aspek
didikan. Menurut Yahya Don (2005) guru yang sebenar-benarnya adalah yang dapat
menyediakan pelajar-pelajar dengan asas kehidupan yang lebih baik untuk masa
hadapan, tekun bekerja, melatih kemahiran, menajamkan akal fikiran, memperelok
kelakuan, memajukan naluri, merakamkan adat dan nilai-nilai yang baik supaya
mereka dapat menjadi tonggak harapan negara. Sehubungan dengan ini, J.S.
Farrant (1987) dalam Yahya Don (2005) juga menggambarkan perwatakan guru
positif semasa berada di dalam bilik darjah untuk sesi pengajaran dan
pembelajaran adalah medium bagi membentuk budaya penyayang di sekolah.
Tugas Guru Pendidikan Moral dalam membentuk perwatakan pelajar di dalam
bilik darjah melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran dilihat sebagai
langkah bagi membentuk sahsiah pelajar. Melalui mata pelajaran Pendidikan
Moral, terdapat banyak nilai murni yang boleh diserapkan kepada pelajar iaitu
kasih sayang, kerjasama, hormat menghormati, patuh, rajin, bermaruah, bersih,
beradab sopan dan sebagainya. Melalui cara ini Guru Pendidikan Moral dapat
mengasah dan menyemai sahsiah pelajar secara tidak langsung melalui aktiviti
pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Di samping itu, penerapan nilai-nilai
murni dalam proses pengajaran dan pembelajaran menunjukkan sikap profesional
guru terhadap budaya kerja yang bermutu tinggi. Tambahan Yahya Don (2005) guru
yang berupaya melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka dengan amanah serta
betul seperti peraturan yang ditetapkan menggambarkan perwatakan guru yang
berdedikasi dan wajar diteladani oleh semua pelajar.
Usaha Guru Pendidikan Moral menerapkan semangat patriotisme dalam kalangan
pelajar amat dialu-alukan. Melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.6/1994 yang
bertajuk ‘Usaha Menanam Semangat Patriotisme Di Kalangan Pelajar’ menyatakan
setiap pentadbir sekolah iaitu pengetua dan guru besar, guru-guru serta pelajar
hendaklah bersama-sama mengambil tindakan serius berkenaan dengan soal taat
setia dan cinta kepada negara tanpa berbelah bahagi. Adalah menjadi
tanggungjawab Guru Pendidikan Moral menerapkan semangat patriotisme ini agar
hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) ingin melahirkan insan seimbang
daripada aspek fizikal, rohani, mental, emosi dan intelek dapat dicapai.
Melalui nilai mulia ini sudah tentu semangat patriotisme dapat disalurkan
kepada pelajar di sekolah bagi menyedarkan mereka akan perasaan taat setia
individu kepada bangsa, agama dan negara.
Akhirnya, nilai keperibadian mulia Guru Pendidikan Moral bagi mewujudkan
interaksi yang baik dengan pelajar. Interaksi yang baik dan positif dalam
kalangan guru dan pelajar bakal memperkembangkan potensi individu serta
membentuk sahsiah yang seimbang. Menurut Cronbach (1977) dalam Yahya Don (2005)
beliau menyatakan kepentingan boleh ubah ‘ketertiban’ dalam pencapaian guru,
sifat peramah dan tingkah laku guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran
dijalankan di dalam bilik darjah. Proses interaksi yang baik ini amat penting
bagi mewujudkan situasi penyayang yang ingin diserapkan di sekolah. Tambahan
pula, hubungan baik hasil interaksi antara guru dan pelajar akan memberi
gambaran bahawa wujud kemesraan di sekolah berlandaskan norma-norma yang
dibenarkan. Hubungan baik antara guru dan pelajar boleh diperolehi daripada
interaksi positif antara mereka melalui aktiviti-aktiviti di sekolah (Yahya
Don, 2005).
Penutup
Sebagai rumusan dapatlah dikatakan bahawa Guru Pendidikan Moral memainkan
peranan amat penting dalam menjadi teladan (role
model) kepada pelajar di sekolah melalui beberapa kriteria nilai
keperibadian yang ditunjukkan. Tugas untuk menjadi guru contoh di sekolah
bukanlah mudah ianya memerlukan sokongan padu daripada pihak pentadbir, guru
lain, pelajar dan masyarakat secara keseluruhannya. Namun melalui huraian yang
telah diberikan di atas menunjukkan tugas Guru Pendidikan Moral bertepatan
dengan visi dan misi Kementerian Pelajaran Malaysia bagi melahiran insan
pelajar yang seimbang dalam semua aspek kehidupan.
Bibliografi:
_________.(2007). Modul
HBME 2103 Pendidikan Moral Tahun 2. Universiti Terbuka
Malaysia : Meteor Doc. Sdn.Bhd.
Abdul Rahim. (2005). Profesionalisme
Keguruan : Prospek dan Cabaran. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Yahya Don. (2005). Kepimpinan
Pendidikan di Malaysia. Pahang : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
selamat pagi...bila kajian berkaitan mencacah tatu ini dibuat?
ReplyDeleteesok
Delete