Pengenalan
Zaman remaja merupakan jangka masa di mana seseorang individu (remaja)
mengalami berbagai cabaran dan tekanan. Dari sudut psikologi, pengertian remaja
boleh ditafsirkan sebagai suatu tempoh perkembangan fizikal, satu konsep yang
abstrak, satu fenomena sosiobudaya atau
berdasarkan sikap remaja terhadap kehidupannya. Persoalan yang sering dikaitkan
dengan pencarian identiti adalah merupakan persoalan utama bagi remaja (Rosiadi
et.al, 2008).
Pada peringkat remaja, mereka mengalami perubahan fizikal, intelek serta
emosi dan terpaksa berhadapan dengan berbagai konflik di dalam dirinya dan juga
masyarakat. Havighurst dalam Ramlah Jantan dan Mahani Razali (2004)
membahagikan masa remaja kepada dua iaitu awal remaja (12 hingga 18 tahun) dan
akhir remaja (18 hingga 22 tahun). Secara umumnya, pada peringkat ini berlaku
perubahan yang pesat sama ada perubahan biologi, fizikal, mental dan emosi
serta perubahan tanggungjawab dan peranan. Menurut Rosiadi et. al, (2008) untuk
mengimbangi perubahan-perubahan ini, golongan remaja sering berhadapan dengan
masalah sosial dan konflik dalam usaha mencari identiti diri yang sebenarnya.
Justeru, proses penaakulan moral kognitif golongan remaja kerap kali menyimpang
daripada perspektif nilai-nilai moral dan etika masyarakat sekaligus melakukan
banyak kesalahan, terutama yang berkaitan dengan vandalisme (merosakkan harta
benda awam) di sekolah mahupun di tempat-tempat awam.Konsep pendekatan dalam Pendidikan Moral yang menjurus kepada penaakulan
moral kognitif ianya memberi tumpuan kepada perkembangan karaktor moral, sikap
membuat pertimbangan moral dan implikasi moral berupaya mengubah tingkah laku
remaja (pelajar) ke arah kebaikan daripada melakukan sebarang bentuk vandalisme yang
membawa kerugian banyak pihak.
Perkembangan Moral Kognitif
Pendekatan Perkembangan Moral Kognitif adalah berasaskan kepada teori
perkembangan moral Kohlberg (1962) yang memberi fokus kepada merangsang
perkembangan moral para remaja (pelajar).Pedekatan ini banyak membantu membina
kebolehan menaakul golongan remaja di peringkat yang lebih tinggi. Bailey
(1979) dalam (Chang Lee Hoon, 2005) turut menyatakan bahawa perkembangan moral
pada peringkat ini lebih tertumpu kepada perkembangan karaktor moral, sikap
terhadap peraturan moral dan membuat pertimbangan moral. Di samping itu juga,
istilah ‘perkembangan’ memberi satu gambaran yang menunjukkan satu perubahan
yang progresif ke tahap yang lebih kompleks yang tidak boleh diterbalikkan,
maka perkembangan moral membayangkan andaian mengenai apakah yang dianggap
matang dari segi moral (Downey & Kelly (1978) dalam Chang Lee Hoon (2005).
Terdapat beberapa perspektif atau teori perkembangan moral yang membawa
implikasi terhadap pendidikan moral, khususnya dalam kebanyakan gejala sosial
yang berlaku kini. Penaakulan moral yang matang adalah penting kerana pemikiran
yang rasional memudahkan pembelajaran dan penerapan nilai-nilai murni dalam
kalangan remaja (Loganathan, 1995). Stoll & Beller dalam Loganathan (1995)
turut melaporkan bahawa sekolah-sekolah
kini sedar bahawa sesuatu harus dilakukan untuk mengajar nilai-nilai murni dan
yang lebih penting lagi adalah mengajar pelajar cara menaakul tentang sesuatu
nilai. Namun, Wilson (1973) memang telah menjelaskan bahawa penaakulan moral
merupakan suatu kemahiran yang boleh diajar dan dipelajari.
Antara perspektif perkembangan moral
mengikut skema Kohlberg (1987) dengan jelas menyatakan perubahan dalam
pertimbangan moral berstruktur menerusi sistem berperingkat mengikut
perkembangan dan kematangan intelek atau kognitif seseorang individu.
Tahap
|
Peringkat
|
Prakonvensional
|
1. Orientasi dendaan dan kepatuhan
2. Orientasi instrumental
relativis
|
Konvensional
|
3. Orientasi persetujuan antara
individu
4. Orientasi undang-undang dan
peraturan
|
Pascakovensional
|
5. Orientasi contract-legalistic sosial
6. Orientasi prinsip etika sejagat
|
Sumber
: Skema Kholberg (1987), diubahsuai daripada Chang L.H.(2005)
Pada tahap
prakonvensional, remaja mula menaakul secara abstrak. Mereka sering menjadi
amat bangga dengan kemahiran diri sendiri dan berfikir bahawa mereka berupaya
menyelesaikan segala bentuk masalah. Menurut Piaget (1967) dalam Chang Lee Hoon
(2005) sikap ini menjadikan remaja terlalu idealistik dan kurang menghargai
batasan logik tingkah laku mereka. Tambahan pula, sikap ego pada golongan remaja
akan membawa kepada perkembangan formal yang membawa kepada kekeliruan di mana
pemikiran dan sahsiah diri mereka tidak disedari oleh mereka sendiri.
Kekeliruan pandangan merupakan satu bentuk egosentrisme yang menekankan masalah
dan pemikiran remaja bersifat abstrak (Rosiadi et.al, 2008).
Tahap konvensional pula menekankan
perspektif pembelajaran sosial (Behaviourisme)
di mana golongan remaja mula sedar akan peraturan sosial yang menjadi standard
moral yang bersifat subjektif yang dibina oleh individu-individu tertentu boleh
berubah dan juga boleh ditentang. Peraturan sosial dilihat sebagai jangkaan
sosial sama ada yang dibuat oleh ibu bapa dan masyarakat yang tidak semestinya
dipatuhi oleh mereka. Pada peringkat ini, golongan remaja boleh mempelajari
tingkah laku moral melalui pengajaran secara langsung mahupun teladan (imitasi)
di mana dikekalkan melalui ganjaran dan peneguhan positif (seperti pujian,
senyuman, hadiah atau perhatian) atau hukuman dan peneguhan negatif (seperti
marah, mengurung, memberhentikan keistimewaan dan tidak memberi kasih sayang)
(Chang L.H (2005). Tindakan ini akan mengawal dan mengubah tingkah laku sosial
remaja di mana lama kelamaan mereka akan sedar bahawa peraturan sosial
berperanan dalam menyelaraskan interaksi dengan orang lain.
Perspektif integratif
dalam perkembangan moral (Tahap Pascakovensional) dengan jelas menunjukkan
apabila golongan remaja berupaya mengatasi egosentrisme mereka dalam hubungan
dengan orang lain. Keadaan ini menunjukkan kemajuan yang signifikan dalam
penilaian moral dan pemahaman tentang tindakan
yang meningkatkan kebajikan manusia dalam pelbagai situasi. Menurut
Hoffman (1980) dalam Rosiadi et.al,(2008) pengetahuan tidak semestinya
diterjemahkan kepada tingkah laku sebenar tetapi sekurang-kurangnya keadaan
akan memperlihatkan ciri-ciri tersebut. Aspek lain yang diperlihatkan pada
peringkat perkembangan moral ini ialah ‘rasa bersalah’ golongan remaja. Remaja
akan mulai sedar dan berasa bersalah apabila melakukan sesuatu yang salah.
Perubahan ini berlaku apabila mereka sudah berupaya menilai apa yang dipaparkan
melalui perbuatan diri sendiri. Dari sini jelas golongan remaja berupaya
berfikir secara formal, iaitu kebolehan berfikir tentang idea. Pemikiran formal
mereka merupakan kebolehan berfikir tentang kemungkinan, penaakulan saintifik
dan kebolehan idea secara logik. Justeru, pada tahap ini golongan remaja mampu
meningkatkan pemikiran formal mereka dalam menyelesaikan permasalahan secara
sistematik melalui kognitif mereka.
Gejala Sosial : Vandalisme
Vandalisme bukanlah satu isu baru di negara ini malah ianya diperbincangkan
hangat melalui media massa. Kamus Oxford Advanced Learner’s mentakrifkan vandalisme sebagai “willfully
destroy or damage (public property) dan vandal sebagai ‘person who
willfully destroys or damage works of art, public and private property, the
beauties of nature, etc’ (dalam
Nurain, 2007). Gejala sosial ini
menimbulkan keresahan banyak pihak di mana golongan remaja dikaitkan dengan
aktiviti tidak sihat ini. Permasalahan ini berlaku di banyak tempat awam,
reakreasi, sekolah, pusat membeli belah dan sebagainya.
Di Malaysia, perbuatan merosakkan harta benda di
sekolah dilihat sebagai suatu tindakan yang serius. Masalah
merosakkan harta benda sekolah, secara sedar atau tidak, telah menjadi fenomena
lumrah dalam alam persekitaran sekolah. Perbuatan tidak bertanggungjawab ini
mendapat perhatian serius dari pihak sekolah dan juga masyarakat.
Pelajar-pelajar tidak memikirkan kepentingan dan kesejahteraan orang lain.
Mereka sewenang-wenangnya merosakkan dan mengotori kemudahan dan persekitaran
sekolah tanpa rasa bersalah langsung (Nurain, 2007). Perbuatan ini dilihat
serius dan sejak 1968 lagi, Kementerian Pendidikan
Malaysia telah mengedarkan surat pekeliling yang membenarkan pelajar-pelajar
yang melakukan kesalahan ini dibuang dan digantung sementara waktu, di bawah
undang-undang 1.3.5 merosak atau membinasakan harta sekolah (Mohd Zin Sham,
1996).
Persoalannya sekarang, mengapakah golongan remaja (pelajar)
begitu mudah terpengaruh dengan aktiviti yang tidak sihat?. Bukankah perbuatan
menconteng dan merosakkan harta benda awam merupakan suatu kerja yang sia-sia?.
Tidakkah pelajar sedar yang perbuatan mereka tidak mendatangkan sebarang
faedah? Seperti mana yang dikatakan, dunia remaja penuh dengan pergolakan untuk
mencari identiti diri. Pada peringkat ini pelajar mengalami krisis psikologi
dan konflik batin yang hebat. Bertepatan dengan ini pendekatan perkembangan
moral kognitif adalah merupakan satu cara terbaik bagi mengenal pasti dan
menyelesaikan masalah vandalisme yang melibatkan golongan ini.
Faktor-Faktor Vandalisme
Tingkah laku vandalisme dalam kalangan pelajar
dipengaruhi oleh banyak faktor. Namun, faktor yang dipilih dalam kajian ini
adalah faktor pengaruh rakan sebaya, ibu bapa dan keluarga, pengaruh media
massa, dan sikap apati (tidak peduli) individualistik dan materialistik
masyarakat. Oleh itu, pengaruh yang paling dominan perlu diketengahkan untuk
mencari penyelesaian terhadap salah laku vandalisme. Ini kerana golongan remaja
khasnya adalah harapan masyarakat dalam mewarisi kepimpinan dan pembangunan
negara pada masa depan. Cohen (1968) & Bowles (1982) membahagikan perbuatan
vandalisme kepada enam kategori, iaitu vandalisme berbentuk keinginan;
dirancang; ideological; sifat balas dendam; suka-suka; dan bersifat merosak.
Faktor-faktor berlakunya vandalisme dalam kalangan remaja, pertama;
pengaruh rakan sebaya. Pengaruh rakan sebaya boleh menyebabkan berlakunya
vandalisme. Golongan remaja lebih mudah meniru dan terpengaruh dengan rakan
sebaya mereka. Pengaruh rakan sebaya akan mencorakkan sikap, nilai dan tingkah
laku remaja, lebih-lebih lagi remaja yang tercicir dan menghadapi masalah
keluarga. Kebiasaanya, golongan remaja yang melakukan vandalisme merupakan
remaja dalam kumpulan. Mereka tidak mempunyai tujuan dan apabila berkumpul
timbullah pelbagai idea termasuklah menconteng harta benda awam dan sekaligus
merosakkannya. Mengikut Datuk Lee Lam Thye (1997)
menyatakan golongan yang merosakkan harta benda merupakan golongan remaja yang
ingin bebas tetapi dikongkong oleh ibu bapa. Mereka tidak mempunyai matlamat
dan gemar melakukan kesalahan ini apabila berkumpul dengan rakan-rakan mereka. Pelaku akan
merasa puas setelah melakukan perbuatan tersebut.
Kedua, ibu bapa adalah pendorong kepada sifat vandalisme dalam kalangan
remaja. Contohnya, ketika memandu ibu bapa membuang sampah atau kulit
buah-buahan dari kereta tanpa menghiraukan sebarang kemungkinan akan berlaku.
Sesetengah remaja yang terjebak dalam gejala vandalisme ini berasal daripada
keluarga yang bermasalah atau keluarga yang mengamalkan budaya hidup yang
negatif. Menurut kajian yang pernah dijalankan menunjukkan vandalisme dendam
dilakukan oleh remaja yang ingin bebas
dan berlatar belakangkan keluarga yang bermasalah. Selain itu, kurangnya
kawalan dan bimbingan yang sempurna daripada ibu bapa juga antara faktor utama
yang mendorong remaja terjebak dalam gejala negatif ini. Kajian Sulaiman Alias (1994) menyatakan golongan remaja yang melakukan
vandalisme merosakkan harta benda tanpa ada sebarang sebab serta tidak
memperolehi apa-apa keuntungan dari perbuatannya itu. Salah laku begini
selalunya menunjukkan bangkangan terhadap sesuatu atau luahan kekecewaan pelaku
kepada keluarga, masyarakat dan sekolah. Mereka ingin menarik perhatian orang
ramai dan memperkenalkan dirinya secara negatif.
Institusi keluarga kini kurang memberi perhatian dalam
pembentukan sahsiah keluarga terutama terhadap anak-anak. Akibatnya konflik
keluarga akan timbul dan anak-anaklah yang menjadi mangsa. Hal ini disokong
oleh Galamus dan Maggs (1991) yang menyatakan tahap konflik keluarga yang
tinggi menyebabkan remaja terlibat dalam tingkah laku bermasalah, khasnya
vandalisme. Alim Muntu (1988) pula menambah salah laku dalam kalangan pelajar
terjadi kerana pelajar-pelajar kurang merasai kemesraan dalam keluarga.
Mengikut perangkaan statisitik yang dibuat oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia, ternyata tingkah laku vandalisme dalam
kalangan remaja meningkat dari setahun ke setahun. Pada tahun 1993, seramai
2,226 pelajar terlibat dalam vandalisme. Pada tahun 1994 pula meningkat hingga
2,622 pelajar dan pada tahun 1995 terus meningkat kepada 2,736 pelajar.
Walaupun bilangan kes tingkah laku vandalisme di kalangan 1.2 juta pelajar
menengah jumlahnya mungkin kecil, namun perbuatan kesalahan yang dilakukan
memerlukan tindakan serius dari pihak berkaitan bagi mengenal pasti
faktor-faktor yang mendorong peningkatan aktiviti-aktiviti vandalisme dalam
kalangan pelajar di negara kita.
Pengaruh media massa merupakan pengaruh yang ketiga yang tidak kurang
pentingnya dalam mempengaruhi gejala vandalisme dalam kalangan remaja kita.
Perkembangan pesat teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sedikit sebanyak
menyebabkan peranan media massa kian terserlah. Paparan adegan-adegan negatif
dari filem-filem atau rancangan dari barat yang mempunyai unsur-unsur perlakuan
ke arah vandalisme boleh mempengaruhi remaja melakukan gejala ini. Golongan
remaja lazimnya mudah meniru dan mengikut hal yang dilihat di sekeliling mereka
termasuk media massa, apatah lagi tanpa bimbingan dan tunjuk ajar sewajarnya
daripada pihak terbabit.
Sikap ganas dan keterlaluan para remaja sedikit sebanyak di pengaruhi apa
yang mereka baca, dengar dan tonton daripada media massa. Lantas, kesemua ini
diterjemahkan melalui perlakuan devian mereka sehingga memudaratkan harta benda
dan nyawa orang lain. Sebagai contoh, Akhbar Utusan
Malaysia 5 April 1989 melaporkan polis menahan seorang pelajar lelaki berhubung
dengan kejadian dua letupan kecil di bilik tandas Sekolah Menengah Taman Tun
Dr. Ismail. Kesan letupan itu mengakibatkan tingkap-tingkap kaca pecah dan
beberapa kepingan logam berselerak dalam tandas tersebut. Akhbar Metro 19 Jun
1996 melaporkan pelajar sebuah sekolah di Tampoi bertindak menconteng nama
seorang guru lelaki disiplin pada dinding bangunan bilik air sekolah berkenaan
dengan kata-kata lucah menggunakan penyembur cat. Malah pelajar terbabit
bertindak keterlaluan menconteng kata-kata memalukan iaitu guru itu mempunyai
hubungan sulit dan merogol seorang guru wanita.
Kes lain
yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia 19 Jun 2000, sebuah bilik darjah Sekolah
Kebangsaan Rawang telah musnah dalam satu kebakaran dipercayai akibat perbuatan
khianat. Dalam
kejadian tersebut sebuah almari berisi beratus-ratus buku rujukan, buku
tamabahan serta soalan peperiksaan untuk pelajar tahun 6 telah musnah. Pihak
polis telah mengesahkan terdapat unsur-unsur jenayah berdasarkan penemuan
puntung-puntung mancis di kawasan berkenaan. Pihak polis tidak
menolak kemungkinan besar perbuatan ini dilakukan oleh pelajar sekolah.
Nampaknya gejala vandalisme dan salah laku pelajar semakin hari semakin
meruncing sehingga membawa kepada perlakuan jenayah yang lebih berat lagi.
Pelajar begitu berani bertindak liar dan ganas tanpa rasa perikemanusiaan
langsung. Justeru, langkah-langkah drastik perlu diambil oleh pihak-pihak
terbabit untuk mencegah serta membanteras tingkah laku negatif pelajar-pelajar
sekolah.
Berhubung dengan faktor sikap apati,
perlakuan sesetengah masyarakat kini yang mementingkan soal kebendaan dan tidak
peduli terhadap isu-isu yang berlaku di sekeliing mereka turut merumitkan
masalah vandalisme ini. Menurut kajian, kes vandalisme banyak berlaku di
kawasan bandar. Sikap individualistik masyarakat turut mengeruhkan keadaan di
mana tidak peduli apa yang berlaku. Golongan remaja menconteng dan merosakkan
harta benda awam bukannya tidak terpelajar tetapi generasi yang dilahirkan di
bandar yang sukar dikawal. Di kawasan bandar kebanyakkan penduduknya tidak
ambil kisah. Oleh sebab itu, golongan remaja merasakan diri mereka bebas untuk
meneruskan gejala negatif ini tanpa menghiraukan rasa tanggunjawab terhadap
harta benda awam. Kajian Anidah Ithnin (1991) yang
mendapati pelajar nakal memiliki konsep kendiri yang negatif, sebaliknya
pelajar-pelajar tidak nakal memiliki konsep kendiri yang positif. Maka,
golongan pelajar nakal banyak melakukan vandalisme di tempat-tempat awam.
Kesimpulan
Sebagai kesimpulan, dapatlah dikatakan bahawa perkembangan moral kognitif
sememangnya berupaya mempengaruhi tingkah laku remaja (pelajar) dalam tindakan
mereka, terutama dalam gejala vandalisme di tempat awam dan sekolah. Terdapat pelbagai gejala sosial yang dilakukan
oleh golongan remaja dengan tujuan atau niat tertentu. Gejala vandalisme ini
dilihat sebagai serius dalam masyarakat kita di mana turut dipengaruhi oleh
beberapa faktor seperti pengaruh rakan sebaya, ibu
bapa dan keluarga, pengaruh media massa, dan sikap apati (tidak peduli)
individualistik dan materialistik masyarakat.
Bibliografi:
Alim Muntu. (1998). Satu kajian tentang faktor-faktor
kekeluargaan yang mempengaruhi dispilin di kalangan pelajar
sekolah menengah di Sabah. Latihan Ilmiah. Serdang : Universiti
Pertanian Malaysia.
Anidah Ithnin. (1991). Konsep kendiri di kalangan remaja perempuan. Perbandingan di antara
penghuni pusat pemulihan akhlak dan pelajar sekolah.
Latihan ilmiah. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Bowels, J.K.,(1982). The Residence hall vandalism problem: A
model for examining
destruction behaviour: Journal of Collage and University Student Housing. Jil 12 (1), pp 15-19.
Chang
Lee Hoon. (2005). Konsep Asas Dalam
Pendidikan Moral. Kuala Lumpur
: Universiti Malaya.
Cohen, S. (1968). The
polotics of vandalism. New Society. Jil 12, pp.872-878.
Galamus.L.N & Maggs,
L.J.(1991). Out of school of young
adolescence and self reported behaviour. Development
psychology. Jil.27 (4), 644-655
Kohlberg, L. (1975). The cognitive-developmental approach to
Moral Education. Phi Delta Kappan
LVI (10) : 670 677.
Loganathan, R.(1995). Peringkat perkembangan moral di kalangan
pelajar sekolah menengah Bandar dan luar Bandar. Latihan
Ilmiah. Universiti Malaya.
Mohd. Zin Sham. (1996).Cabaran guru terhadap disiplin pelajar.Seminar disiplin pelajar kebangsaan Kementerian Pendidikan
Malaysia.Genting Highland, Pahang : 27-30 ogos.
Nurain Binti Hj. Sarpan. (2007). Faktor-faktor
mempengaruhi tingkah laku vandalisme di
kalangan remaja sekolah menengah satu kajian ke di Daerah Alor Gajah, Melaka. Tesis Sarjana. Fakulti Pendidikan : Universiti
Teknologi Malaysia.
Oxford Advanced
Learner’s Dictionary. (1991).New York:Oxford University Press.
Ramlah Jantan dan Mahani Razali.
(2004). Psikologi Pendidikan : Pendekatan Kontemporari. Kuala
Lumpur : McGraw-Hill (Malaysia)
Sdn. Bhd.
Rosiadi Bin Tajudin et.al,. (2008). Penyalahgunaan Dadah Di Kalangan Remaja Dari
Sudut Psikologi.
Diploma Lepasan Ijazah. UPSI.
Wilson, J. (1973). The assessment of morality. Great Britain
: NFER Publishing Company Ltd.
Vandalisme dalam kalangan
remaja. Dipetik daripada;
http://www.scribd.com/doc/2081250/vandalisme-dalam-kalangan-remaja (29/11/2008)
Appendik:
Lee Lam Thye (1997).Perlakuan
buruk generasi baru : Tiga kategori vandalisme.
Mingguan Malaysia. 6
Jun. m.s.5.
Metro.1996.19 Jun. m.s.
5.
Utusan
Malaysia.1989. 5 April. m.s.1
Utusan
Malaysia. 2000.19Jun. m.s.1
No comments:
Post a Comment