Kemahiran generik pada individu boleh dikelaskan
kepada empat kumpulan iaitu kesediaan bekerja dan sifat bekerja individu,
pengetahuan dalam keusahawanan, kreatif dan inovatif, mempunyai kemahiran interpersional
dan berfikir, serta ada kemahuan untuk belajar (Kearns, 2001). Kemahiran
generik dalam kelompok pertama, kesediaan bekerja adalah terdiri dari
pengetahuan asas pada diri murid dalam bidang tertentu dan mahir dalam penggunaan
teknologi dan kedua pula mempunyai kemahiran interpersonal iaitu mahir dalam
komunikasi samada secara lisan atau bertulis terutama dalam Bahasa Melayu dan
Bahasa Inggeris dengan baik. Memahami dan menghormati pendapat orang lain serta memahami diri sendiri.
Kemahiran generik yang telah diperkenalkan oleh
Kementerian Pendidikan dalam konteks pengajaran Sekolah Bestari serta program
Kerjaya selepas tamat persekolahan. Penerapan kemahiran generik dalam kurikulum
disebabkan memenuhi keperluan industri yang memerlukan pekerja ilmu untuk
menghadapi cabaran globalisasi ekonomi industri (Pusat Perkembangan Kurikulum,
1999). Kemahiran generik yang boleh didapati dalam pendidikan seperti kemahiran
menyelesai masalah, kemahiran berfikir secara kritikal, komunikasi berkesan,
kerja kumpulan dan tatasusila. Kemahiran ini tidak menggantikan kepada
kemahiran spesifik disiplin, tetapi ia menjadikan pelajar memperolehi kemahiran
teknikal dan pengetahuan profesional. Misalnya lebih mudah menerima
pembelajaran dalam kumpulan dan menggunakan otak untuk berfikir serta
menyelesaikan sesuatu masalah. Dengan cara ini maka pelajar akan mendapat ilmu
yang dipelajarinya ( Melvyn Dodrigh,1999).
Menurut Shymal Majumdar lagi (2002),
cadangan kemahiran generik yang diperlukan untuk kehidupan pekerja ilmu dalam
persaingan ekonomi pengetahuan adalah :
(i) Kemahiran Menyelesai Masalah dan Kemahiran
Berfikiran Kritikal
Murid yang
berilmu perlu maju dalam kemahiran berfikir kritikal untuk menyelesaikan masalah
yang komplek, bertindan, penggunaan pelbagai peralatan dan kemahiran mencari,
masalah formula, menganalisis, mentafsir, mengkategorikan dan mendapat
alternatif, dan cadangan penyelesaian yang baik.
(ii) Kemahiran Berfikir Kreatif.
Murid yang
berilmu perlu maju dalam kemahiran berfikir kreatif untuk menjana idea baru
dalam menyelesaikan masalah, penemuan prinsip baru dan proses serta barangan
baru. Diagnostik dan kemahiran rekabentuk akan memain peranan penting.
(iii) Kemahiran Mengawal Maklumat
Murid yang
berilmu perlu kepada kemajuan memperolehi maklumat, mengesan sesuatu empat,
mencari dan mendapat maklumat untuk membuat keputusan yang berkesan. Mereka
perlu menilai maklumat dan tahu menggunakannya dan berhubung dengan maklumat
itu.
(iv) Kemahiran Berhubung
Murid yang
berilmu memajukan diri dengan kemahiran komunikasi dalam berbagai media untuk
pelbagai pendengar menggunakan berbagai peralatan moden khususnya komunikasi
dengan internet.
(v) Kemahiran Kerja Berkumpulan
Murid yang
berilmu memerlukan belajar dalam satu kumpulan untuk menyelesaikan masalah yang
kompleks. Kolaboratif, koordinat dan kerja kumpulan akan memberi kunci kejayaan.
(vi) Kemahiran Aplikasi Teknologi
Penggunaan
teknologi khususnya teknologi komputer dengan kemahiran fizikal dan deria
adalah mustahak dalam kehidupan pengetahuan. Pelajar yang berilmu perlu kendalian peralatan dengan
memahami saintifik dan memerlukan prinsip teknologi untuk meneroka, memperolehi,
menyesuaikan dan sistem kendalian.
(vii) Kemahiran Belajar Autonomi
Pertukaran
teknologi yang pantas memerlukan kebolehan mengenalpasti dan menetapkan
keperluan pembelajaran untuk diri sendiri. Pelajar yang berilmu akan
menguruskan kerjaya mereka dan kemahiran menyambung pelajaran baru. Belajar
untuk belajar dan belajar sepanjang hayat akan menjadi parameter kehidupan era
ini.
(viii) Kemahiran Memahami Pertembungan Budaya
Dalam era
globalisasi, pelajar yang berilmu akan belajar dalam pelbagai budaya. Mereka memerlukan
kepada memahami pertembungan budaya untuk belajar dalam kumpulan lebih
berkesan. Kemahiran generik yang di terapkan oleh Kementerian Pendidikan kepada
pelajar dipertimbangkan apabila releven, berguna dan tahan lama serta boleh
menguatkan sistem pendidikan dan menjadi asas kepada sokongan pembelajaran
sepanjang hayat (long life learning).
Kemahiran generik tersebut hendaklah berfaedah dan penting untuk para pelajar menceburi
dalam semua bidang kerjaya dan memenuhi keperluan majikan masa kini (Mohd
Safarin, 2004).
Justeru itu, Pihak Kementerian Pendidikan telah mengariskan
kemahiran generik yang sesuai dengan semua bidang untuk diintegrasikan dalam
pengajaran guru adalah:
(a) Kemahiran Berkomunikasi
Aspek
dalam kemahiran komunikasi adalah komunikasi secara lisan, tulisan, mengira dan
ilustrasi. Kemahiran lisan, pelajar boleh berhubung dengan pelanggan dan orang
awam samaada menggunakan telefon ataupun bersemuka. Pelajar boleh bercakap di
khalayak ramai, memberi persembahan formal, taklimat dan mesyuarat. Pelajar
juga dapat mendengar secara berkesan dan peka, serta dapat menerima maklumat. Kebolehan
menulis, menulis secara berkesan, penggunaan bahasa, nahu dan ejaan yang betul.
Mengikut format dan gaya penulisan yang menarik di samping boleh membuat
ringkasan. Menggunakan urutan maklumat matematik dalam menyelesaikan masalah,
boleh memahami, analisis dan guna maklumat statistik. Pelajar juga dapat
memberi maklumat dalam bentuk carta, gambarajah, fotograf atau bentuk peta
minda.
(b) Kemahiran Menggunakan Teknologi
Kemahiran
ini melibatkan penggunaan alat-alat bagi memahami dan menggunakan kaedah
saintifik dan prinsip teknologi dalam pengendalian alat-alat mengikut prosedur
dan proses dengan cekap. Di samping itu bagi sekolah yang pendekatan
pembelajaran menggunakan komputer akan mengetahui bagaimana untuk mencari
maklumat, penggunaan komputer untuk pembelajaran dan berhubung untuk pertukaran
maklumat.
(c) Kemahiran Merancang dan Mengelola Aktiviti
Kemahiran
ini melibatkan kebolehan untuk merancang dan mengelola aktiviti diri sendiri
termasuk penggunaan masa dan sumber, berupaya untuk menentukan keutamaan dan
mengawasi pencapaian diri.
(d) Kemahiran Bekerja Dengan Orang Lain Dalam
Kumpulan
Keberkesanan
bekerja dengan orang lain dan kumpulan berfokuskan kepada kemampuan individu
berinteraksi dengan individu yang lain atau di dalam kumpulan. Ia merangkumi kesefahaman
dan persetujuan ahli dari segi tujuan dan objektif.
(e) Kemahiran Menyelesaikan Masalah
Kemahiran
ini melibatkan penggunaan kemahiran penyelesaian masalah dalam pelbagai cara
dan situasi, termasuk situasi yang memerlukan pemikiran dan pendekatan yang
kreatif dalam mencapai sesuatu keputusan.
(f) Kemahiran Mengurus, Memilih dan Menganalisa
Maklumat
Kemahiran
ini merangkumi kebolehan untuk mengenalpasti dan memilih informasi, menilai
informasi, sumber informasi dan cara mendapatkan informasi dan menggunakan
informasi secara efektif.
(g) Kemahiran Menggunakan Idea dan Teknik
Matematik
Kemahiran
ini menggunakan teknik dan idea matematik melibatkan kebolehan penggunaan idea
matematik seperti nombor dan ruang dan penggunaan teknik matematik seperti buat
anggaran untuk situasi harian.
(h) Kemahiran Memahami Budaya
Kemahiran
ini merupakan kemahiran untuk memahami, menghayati dan mengamalkan nilai-nilai
murni seperti perpaduan, bertolak ansur, hormat menghormati antara satu sama
lain serta mewujudkan kemesraan dengan rakan, jiran dan masyarakat. Aspek
kemahiran generik ini yang digariskan oleh pihak Kementerian Pelajaran ini
adalah selari dengan industri pembinaan bangunan yang memerlukan kemahiran mengumpul,
menganalisis dan mengurus maklumat, komunikasi, merancang dan mengurus
aktiviti, bekerja dalam kumpulan, menggunakan idea dan teknik matematik, menyelesai
masalah, menggunakan teknologi dan memahami budaya (Paul Hagel et al., 2001).
No comments:
Post a Comment