Komunikasi dalam organisasi sekolah
Pengenalan
Komunikasi berasal
daripada perkataan Latin ‘Communiatus’
yang bermaksud berkongsi sesuatu. Keadaan ini menjelaskan seseorang itu sedang
berusaha berkongsi idea atau maklumat dengan individu lain. Komunikasi juga
turut ditakrifkan sebagai “seni
memindahkan maklumat, idea dan sikap daripada seseorang kepada seseorang”
(Emery, Ault & Agee, 1965) (dalam Hassan Awang Mat). Komunikasi juga
dikatakan sebagai satu proses ke arah mewujudkan kesamaan dan berkongsi
maklumat sama ada secara lisan atau sebaliknya dan mencipta makna terhadap
maklumat itu (Siti Zobidah Omar & Romaiza Bidin, 2001).
Komunikasi turut disifatkan sebagai
satu keperluan yang amat penting dan berguna kepada manusia. Dalam kehidupan
seharian, kita memerlukan bantuan daripada individu-individu lain. Justeru, proses saling bergantung tersebut
diuruskan melalui komunikasi dengan orang lain. Oleh itu, komunikasi mempunyai
maksud yang luas dalam proses perkongsian makna, penyaluran dan penerimaan maklumat
dalam kalangan individu.
Tuan
Yacob (1998), menyatakan komunikasi sebagai informatif, iaitu seseorang
individu itu mengerti dan mengetahui, dan juga sebagai persuatif, iaitu agar
seseorang individu itu bersedia menerima sesuatu perubahan atau keyakinan untuk
melakukan sesuatu perbuatan atau kegiatan. Pada hemat saya, komunikasi adalah
alat dan sumber kepada manusia untuk terus berhubung dengan orang lain. Di
samping itu, komunikasi turut penting dalam sesebuah organisasi sekolah ke
mencapai matlamat bersama yang telah dirancang.
A.L.Ramaiah
(1999), turut menyatakan bahawa komunikasi adalah satu proses antara
perseorangan yang melibatkan pertukaran idea, maklumat dan pendapat ataupun
melibatkan penghantaran dan penerimaan simbol yang bermakna. Harold Koontz
& Heinz Weihrich (1997), mendefinisikan komunikasi sebagai pemindahan
maklumat daripada pengirim kepada penerima supaya maklumat dapat difahami oleh
si penerima. Di samping itu, Fred C. Luneberg (1995), menyatakan komunikasi
adalah proses pemindahan maklumat dan pemahaman daripada seseorang kepada orang
lain. Oleh itu, komunikasi adalah satu fenomena yang kompleks (Jaafar Muhamad,1999). Menurut beliau
lagi, komunikasi adalah satu proses pertukaran
dan pemindahan maklumat serta mesej dari sesuatu sistem yang dibentuk,
dipertahankan, diubahsuai dan dilaksanakan menurut kehendak dan penyesuaian
seseorang kepada satu arah pencapaian matlamat yang telah ditetapkan bersama.
Proses pertukaran boleh dilakukan melalui media massa, peralatan perantaraan
dan isyarat formal dan tidak formal yang digunakan dalam organisasi.
Dengan
perkataan lain, komunikasi boleh dirumuskan sebagai satu proses
penyampaian dan perkongsian maklumat
dari pihak sumber atau pengirim kepada pihak penerima. Proses komunikasi
berlaku secara berterusan. Kebiasaannya, reaksi penerima merupakan kayu ukur
utama untuk menentukan sama ada sesuatu komunikasi itu efektif atau sebaliknya.
Konsep ‘Keperluan’ Dalam Komunikasi
‘Keperluan’ dalam
proses komunikasi ialah tahap kepentingan komunikasi terhadap manusia. Dalam
hal ini, ianya dianggap satu yang amat penting dalam hidup kita. Ianya
setanding dengan keperluan asas lain seperti makanan, pakaian dan tempat
tinggal. Memandangkan alam dunia adalah nyata, jadi keperluan komunikasi
bersifat realiti dalam semua aspek kehidupan.
Kita sebenarnya dapat berhubung bagi hampir semua tujuan seperti pendidikan,
perubatan, perhubungan, politik, dan perniagaan. Dalam proses kita
bertukar-tukar pengalaman dan
pengetahuan dengan orang lain, kita mencipta makna antara diri kita
dengan orang lain (Abdullah Hassan & Ainon Mohd, 2002).
Bagi memenuhi proses komunikasi yang
proaktif dan positif, kita harus mempunyai kemahiran supaya mesej dan maklumat
yang disampaikan bermakna. Menurut Abdullah Hassan & Ainon Mohd (2002),
kebolehan berkomunikasi sangat mempengaruhi sikap, nilai dan kepercayaan orang
lain kepada kita. Melalui komunikasi kita dengan orang lain, kita turut dapat
mengenali siapa diri kita berhubung dengan keistimewaan dan kelemahan diri
kita. Kita juga mengetahui sama ada orang lain
memuja kita atau sebaliknya. Justeru, kepandaian berkomunikasi turut
mempengaruhi hubungan kita dengan masyarakat.
Fungsi Komunikasi
Komunikasi
yang dilakukan oleh manusia setiap masa mempunyai fungsi yang tertentu.
Antaranya ialah:-
(i)
Fungsi
Memberitahu
Fungsi
ini adalah fungsi terawal yang digunakan oleh manusia dengan tujuan untuk
memberitahu tentang sesuatu perkara yang dirasakan oleh penyampai perlu
diketahui oleh orang lain. Fungsi memberitahu ini menumpukan perhatiannya
kepada penyampai atau sumber maklumat. Tujuan penyampai adalah untuk
memberitahu apakah reaksi daripada mereka yang menerima maklumatnya tidak
begitu dipentingkan. Untuk memastikan komunikasinya berjaya, komunikator yang
menjalankan fungsi ini seringkali mengunakan strategi seperti menyebarkan
maklumat sebanyak mungkin atau menyampaikannya dengan lebih kerap. Menurut
Adler, Rosenfeld & Towend (1999), mendefinisikan komunikasi sebagai proses
transaksi yang berterusan untuk
mewujudkan hubungan melalui pertukaran mesej.
(ii)
Fungsi
Mendidik
Fungsi ni dianggap popular kerana bertujuan
untuk mempengaruhi sikap atau tingkah laku orang lain. Di samping memberitahu
maklumat, komunikasi bentuk ini dapat menambahkan pengetahuan tentang sesuatu
perkara atau bidang. Fungsi ini mementingkan kedua-dua pihak penyampai dan
penerima maklumat memastikan fungsi mendidik tersebut dicapai. Kejayaan fungsi
ini bergantung kepada sejauh mana seseorang itu merasai pengetahuannya
bertambah hasil daripada pendedahan terhadap maklumat yang diterimanya.
(iii)
Fungsi
Membujuk
Cara
ini adalah bertujuan untuk mengubah sikap dan tingkah laku orang lain. Untuk
mendapat kesan ini, pengguna tidak terhad kepada penyebaran maklumat tetapi
mestilah dapat menembusi
perasaan dan emosi individu atau kumpulan yang menjadi sasaran maklumat
itu. Ada kalanya fakta dan maklumat yang disampaikan kepada kita tidak tepat
atau disengaja diputarbelitkan, misalanya iklan dalam rancangan televisyen
dengan tujuan untuk mempengaruhi dan mengubah sikap atau tingkah laku manusia
di samping membuat rayuan emosi kita.
No comments:
Post a Comment