Pengukuhan Bahasa Iban
Bahasa Iban mempunyai aglutinatif, bermakna ianya
berasaskan daripada kata imbuhan kepada kata akar. Perkembangan bahasa Iban
berpegang kepada sifat penerimaan dan kelenturan morfologi. Bahasa Iban
mempunyai aspek pengayaan leksikon dan kelainan berbanding bahasa lain. Menurut
Chemaline, et al, (2011) perkembangan bahasa Iban berlaku berikutan daripada kemajuan gaya hidup serta
disokong elemen-elemen lain dalam kata akar, imbuhan awalan, penambahan, dan
elemen-elemen lain yang terdapat dalam morfologi bahasa Iban.
Bahasa Iban mempunyai sepuluh huruf vocal /a/,
/a’/, /e/, /e’/, /i/, /i’/, /o/, /o’/ dan /u/, /u’/. Satu perkara yang membezakan bahasa Iban dari
segi sebutan ialah fitur fonetik huruf vokal yang memiliki glotis. Ini
bermakna, huruf vokal dalam bahasa Iban disebut sekaligus dan vocal yang
disebut bersekat glottis. Huruf vocal yang bersekat glotis hanya terdapat pada
hujung perkataan sahaja. Sebagai contoh, /a/ dalam perkataan /naga/ berbunyi
terbuka tetapi /a’/ dalam perkataan /naga’/ berbunyai glotis. Fitur vokal dan glotis dalam bahasa Iban menjadikan
kelebihan unik dalam bahasa Iban di mana memilik acuannya tersendiri. Walau bagaimanapun,
dalam aktiviti penulisan ianya tidak ditulis. Perkataan yang berakhir huruf
vocal berbunyi glotis hanya nyata dalam lisan sahaja. Oleh yang demikian,
bahasa Iban mempunyai jati diri yang praktikal dalam menyampaikan maksud
tertentu supaya dapat meliputi sesebuah konsep itu dengan menyeluruh
(Chemaline, 2011).
Dari segi linguistik, bahasa Iban mempunyai enam
huruf vokal a, e (pepet), e (taling),
i, o dan u. Jadual 1 menunjukkan huruf-huruf vocal dalam
bahasa Iban.
Huruf
|
Simbol
|
Hadapan
|
Tengah
|
Belakang
|
a
|
a
|
api
|
tali
|
jaga
|
e pepet
|
e
|
empai
|
sepan
|
-
|
e taling
|
e
|
-
|
-
|
chire
|
i
|
i
|
iru
|
dinga
|
mali
|
o
|
o
|
oksigen
|
koma
|
chunto
|
u
|
u
|
ubi
|
buka
|
biru
|
Sumber
: Kementerian Pelajaran Malaysia : PPK (2000)
Bagi huruf-huruf konsonan, bahasa Iban memiliki
dua puluh satu kesemuanya. Huruf-huruf konsonan /b, c, d, f, g, h, j, k, l, m,
n, p, q, r, s, t, v, w, x, y, z/.
Sebilangan perkataan yang tumbuh
menggunakan huruf konsonan, misalnya /ch/, /ng/ dan /ny/. Contoh konsonan
sebegini dalam perkataan adalah seperti /ch/ dengan perkataan /charik/ (koyak);
/ng/ dengan perkataan /ngaum/ (menyokong); /ny/ dengan perkataan /nyabak/
(menangis). Terdapat dua cara menekankan bunyi perkataan dalam bahasa Iban,
iaitu tekanan premier dan tekanan skunder. Contoh, dalam penggunaan tekanan
premier /ch/ dalam perkataan /charik/ (koyak) dan penggunaan tekanan skunder
dalam perkataan /pechah/ (pecah). Bermakna, bunyi sebutan yang bersifat lembut
/eh/ wujud di tengah-tengah perkatan bahasa Iban. Tuntasnya, cara sebutan yang
bersifat lembut melambangkan intonasi bahasa Iban yang baik dan beradab.
Sebutan yang betul memperlihatkan ketinggian standard dalam bahasa Iban yang
digunakan sehari-hari. Jadual 2 juga turut memperlihatkan huruf-huruf
konsonan di dalam bahasa Iban.
Huruf
|
Simbol
|
Hadapan
|
Tengah
|
Belakang
|
b
|
b
|
batu
|
sabut
|
bab
|
c
|
ch
|
chabut
|
bacha
|
-
|
d
|
d
|
dapur
|
puda
|
abad
|
f
|
f
|
fosil
|
sulfur
|
tarif
|
g
|
g
|
gerah
|
agi
|
beg
|
h
|
h
|
hari
|
sehari
|
rumah
|
j
|
j
|
jari
|
gaji
|
kolej
|
k
|
k
|
kami
|
aku
|
pandak
|
l
|
l
|
lima
|
malam
|
tikal
|
m
|
m
|
minta
|
amat
|
kasam
|
n
|
n
|
nadai
|
tanah
|
ikan
|
p
|
p
|
nadi
|
apai
|
asap
|
q
|
q
|
Quran
|
-
|
-
|
r
|
r
|
raban
|
kara
|
achar
|
s
|
s
|
sukat
|
asuh
|
panas
|
t
|
t
|
tiga
|
ketup
|
sekut
|
v
|
v
|
vitamin
|
universiti
|
-
|
w
|
w
|
wai
|
lawa
|
-
|
x
|
x
|
xeroks
|
-
|
-
|
y
|
y
|
yu
|
ayuk
|
x-ray
|
z
|
z
|
zoo
|
plaza
|
kuiz
|
ng
|
ng
|
ngajat
|
angin
|
pisang
|
ny
|
ny
|
nyamuk
|
anyut
|
-
|
Sumber : Kementerian Pelajaran Malaysia : PPK (2000)
Menurut Profesor Dato’ Asmah Haji Omar (1995) dalam
kertas kerja yang dibentangkan oleh beliau dalam forum “Pandangan
Terhadap Sistem Ejaan Bahasa Iban Yang Disediakan oleh Dayak Cultural
Foundation: Atur Sepil Jaku Iban” mendapati
perkaitan atau hubungan yang mendalam dengan bahasa Melayu. Usaha ini dijadikan
platform dalam menggubal ssstem ejaan yang mantap bagi bahasa Iban yang
standard dan baik. Dalam ketetapan yang telah diambil, pemilihan prinsip
lingustik, ketulenan, kesederhanaan, fleksibel, dan praktikal diambil kira
dalam memurnikan aspek ejaan dan tatabahasa bahasa Iban yang standard.
Dewasa
kini, bahasa Iban yang dipelajari di sekolah rendah dan menengah di negara ini
adalah selaras denga Akta Pendidikan
1996. Kurikulum bahasa Iban di sekolah rendah mempunyai kesenambungan dengan
sekolah menengah. Kurikulum bahasa Iban turut menekankan aspek kemahiran
pelajar menguasai bahasa Iban selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK) yang ingin melahirkan potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu
untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani
berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan bangsa Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab
dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran keluarga, masyarakat
dan negara.
Bahasa Iban yang dimartabatkan sebagai mata pelajaran
opsyen di sekolah menyahut cabaran agar objektif pengajaran dan pembelajaran
dapat dicapai. Aspek-aspek yang berkaitan dengan kemahiran berbahasa,
mendengar, lisan, membaca dan menulis merupakan intipati organisasi kurikulum
bahasa Iban. Dengan ini juga selaras dengan pengajaran bahasa Melayu di sekolah
sekarang. Pengisian kurikulum bahasa Iban mempunyai kepelbagaian aspek bahasa
yakni sistem bahasa, tatabahasa, morfologi, sintaksis, pengayaan istilah,
ejaan, sebutan dan intonasi, peribahasa dan kata ganda. Kesemua aspek ini turut
mempunyai persamaan dengan bahasa Melayu yang diajar di peringkat sekolah
rendah mahupun menengah.
No comments:
Post a Comment