Malaysia adalah antara puluhan negara yang mengamalkan
konsep feudalisme yang lahirnya daripada sifatnya sebagai Negara Persekutuan (federation). Sejak negara merdeka tahun
1957, konsep federalisme yang mendokong idea penggabungan negeri-negeri di
Semenanjung Malaysia, Sarawak dan Sabah telah mencetuskan idealisme kewujudan
Kerajaan Pusat (central government)
dan Kerajaan Negeri (state government).
Namun, perpisahan Singapura pada 1965 dan penarikan Negara Brunei Darul Salam
dalam Persekutuan Malayia pada 16 September 1963 bukan menjadi pokok
perbincangan dalam tugasan ini, khususnya bagi membincangkan aspek Doktrin
Pengasingan Kuasa di negara ini.
Perkara yang menjadi
keunikan Malaysia adalah lahirnya sebuah negara persekutuan. ‘Persekutuan’,
bermaksud persatuan yang mempunyai sebuah kerajaan pusat (central government) serta beberapa buah kerajaan negeri. Hal ini
bermakna persekutuan mengamalkan konsep federalisme yang unggul berkaitan
dengan penyelesaian konflik di dalam negara. Menurut Azmah Abdul Manaf (1994),
sesebuah negara persekutuan seperti Malaysia mempunyai hak dan kuasa yang
diagihkan kepada kerajaan tempatan (negeri) manakala sebahagian lagi diagihkan
kepada institusi Persekutuan.
Selain itu, K.
Ramanathan (1988), juga mentakrifkan konsep federalisme yang akhirnya
melahirkan doktrin pengasingan kuasa di Malaysia sebagai ‘Suatu bentuk
pemerintah di mana terdapat sebuah kerajaan pusat yang mewakili wilayah-wilayah
yang lain. Ia bertindak mewakili wilayah-wilayah tersebut dalam hal ehwal luar
negeri. Tetapi, negeri-negeri atau wilayah-wilayah yang lain mempunyai dartjah
yang sama dan bebas. Dengan adanya kuasa politik ini, ia membolehkan semua
wilayah ini berkongsi dalam membuat keputusan’
Menurut beliau lagi,
dalam bukunya Konsep Asas Politik telah menggariskan beberapa ciri politik
federalisme (persekutuan) yang seharusnya ada bagi sesebuah negara federal
seperti Malaysia.
(i)
Terdapat pembahagian kuasa antara
kerajaan pusat dengan wilayah-wilayah lain.
(ii)
Pemisahan kerajaan antara kerajaan pusat
dengan kerajaan negeri dari segi institusi politik seperti badan perundangan (legislative), kehakiman (judiciary), dan eksekutif (executive).
(iii)
Mempunyai perlembagaan (undang-undang)
bertulis yang dipersetujui bersama.
(iv)
Mempunyai perlembagaan yang jelas.
(v)
Mempunyai badan kehakiman yang bebas
untuk menjamin keadilan.
Jelas, ciri-ciri di
atas memperlihatkan satu perkongsian kuasa yang ideal dalam
sesebuah Negara Persekutuan seperti Malaysia. Tanpa ciri-ciri di atas,
kewujudan sesebuah negara yang mengamalkan konsep federalisme mungkin dapat dipersoalkan (Azmah Abdul Manaf,
1994).
Selaras dengan Malaysia
sebagai negara yang berdaulat dan merdeka juga, sudah tentu ianya mempunyai
ciri-ciri politik yang kuat dan jitu.
Menurut Raminah Hj Sabran et. al (2010), Malaysia mempunyai sempadan
politik yang jelas, penduduk, sistem
kerajaan telah menjadikan negara ini Negara Persekutuan yang unik. Sistem
kerajaan demokrasi berparlimen telah membentuk Perlembagaan Persekutuan yang
mantap. Keadaan ini sekaligus telah mencorakkan Malaysia sebagai negara
demokrasi yang unggul dan ternama di dunia kini. Selanjutnya, aspek yang
dibincangkan dalam tugasan ini adalah berkisar akan sistem pemerintahan yang
berasaskan demokrasi berparlimen di menjadi platform utama kerajaan Malaysia.
No comments:
Post a Comment