Dalam konteks Malaysia
sebagai negara demokrasi berparlimen di mana pemerintahan yang dijalankan
secara perwakilan dengan rakyat mengambil bahagian dalam pemerintahan melalui
wakil-wakil yang dipilih. Menurut Ruslan Zainuddin (2010), amalan demokrasi ini
dilakukan melalui pilihan raya bagi memilih wakil-wakil dalam badan perundangan
yang kemudiannya berperanan untuk membentuk kerajaan dan menjalankan
pemerintahan. Amalan utama sistem demokrasi di negara ini sangat mementingkan
prinsip muafakat dengan kaedah membuat keputusan dilakukan di setiap peringkat
kepimpinan.
Rakyat mempunyai suara
mutlak dalam menentukan pemerintahan melalui pilihan raya umum. System ini
berteraskan konsep ‘kerajaan rakyat’ oleh rakyat dan untuk rakyat. Menurut
Raminah Hj Sabran et. Al (2010), terdapat beberapa cirri demokrasi; (a) rakyat
menikmati kebebasan persamaan dan hak asasi; (b) system pilihan raya dijalankan
dari semasa ke semasa; (c) badan perundangan terdiri daripada wakil-wakil yang
dipilih oleh rakyat; (d) warganegara yang berumur 21 tahun berhak mengundi dan
bertanding dalam pilihan raya; (e) kemenangan pilihan raya berdasarkan jumlah
undi yang banyak; dan (f) parti atau
individu yang memperoleh undi majoriti akan memerintah negara tersebut.
Dalam hal ini, bentuk
kerajaan demokrasi terdapat dua jenis iaitu demokrasi berparlimen dan demokrasi
berpresiden. Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen menetapkan
Raja atau Perdana Menteri mempunyai simbolik. Parti politik yang mendapat
kerusi majoriti di Dewan Rakyat akan mengetuai pentadbiran negara ini. Lebih
daripada satu parti yang bersaing untuk mentadbir negara. Selain itu, aspek
pengasingan kuasa sangat penting di mana terbahagi kepada ekeskutif,
perundangan dan kehakiman.
Menurut
Ranjit Singh Malhi (2000), idea terpenting mengenai pengasingan kuasa ialah
orang yang sama tidak harus bertanggungjawab bagi membuat undang-undang,
menguatkuasakannya dan menghukum orang-orang yang melanggarnya. Ini bermakna
doktrin tersebut melibatkan pembahagian kuasa pemerintahan yang jelas antara
badan-badan perundangan, eksekutif dan kehakiman tanpa sebarang pertindihan.
Yang di-Pertuan Agong (YDPA) merupakan Ketua Negara yang berkuasa dalam
ketiga-tiga badan tersebut.
Dari segi
perundangan (legislative), Bab 4, Perkara 44 Perlembagaan Persekutuan meletakkan ‘Kuasa Legislatif Persekutuan adalah terletak pada Parlimen yang
mengandungi Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis yang dinamakan Dewan Negara
dan Dewan Rakyat.’ Dalam hal ini, fungsi dua dewan dan Yang di-Pertuan Agong
yang sifat anggotanya adalah berlainan orang adalah satu ciri yang menarik
kerana ada pengasingan kuasa dan kawalan dalam meluluskan satu-satu
undang-undang itu mengikut Perkara 49
dan Perkara 66, Perlembagaan Malaysia.
Pentadbiran perundangan di peringkat persekutuan lazimnya diletakkan di
bahu Perdana Menteri, ahli-ahli kabinet
serta ahli-ahli Parlimen yang terlibat dalam proses penggubalan undang-undang.
Manakala, di peringkat kerajaan negeri, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri serta
Ahli Dewan Undangan Negeri menjalankan tugas pentadbirannya. Ini merupakan satu
lagi contoh doktrin pengasingan kuasa dalam aspek perundangan di Malaysia.
Dalam Perlembagaan Persekutuan Bab 3, Perkara 39 ada memetik ‘Kuasa pentadbiran (executive) bagi Persekutuan adalah terletak pada Yang di-pertuan
Agong dan tertakluk kepada peruntukan mana-mana undang-undang persekutuan dan
peruntukan Jadual Kedua, kuasa itu boleh dijalankan olehnya atau oleh mana-mana
Menteri yang diberi kuasa oleh Jemaah Menteri, tapi Parlimen boleh dengan
undang-undang memberi tugas-tugas pemerintahan kepada orang-orang lain’. Dalam hal ini, kuasa eksekutif kini boleh
dijalankan oleh jemaah Menteri atau Menteri Kabinet yang dilantik. Tapi
pada setiap ketika mereka melaksanakan kuasa itu mereka melaksanakan atas nama ‘Seri
Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong’. Di peringkat persekutuan, kuasa
tertinggi bagi ketiga-tiga badan terletak pada Yang di-Pertuan Agong manakala
di peringkat negeri pula pada Sultan (Raja) atau Yang di-Pertuan Negeri sebagai
pemilik kuasa eksekutif tertinggi.
Bagi
bidang kehakiman (judiciary) pula,
doktrin pengasingan kuasa meletakkan badan kehakiman ada kebebasan dari campur tangan. Kebebasan
kehakiman tentang jawatan dan pendapatan adalah terjamin mengikut perlembagaan,
walaupun pada dasarnya hakim-hakim Mahkamah Tertinggi dilantik oleh Yang di-Pertuan
Agong atas nasihat Perdana Menteri setelah berunding dengan Majlis Raja-Raja
Melayu. Jaminan ini ada diperuntukkan dalam Perkara 125 dan Perkara 127. Dari segi
perlembagaan, doktrin pengasingan kuasa bidang kehakiman ini menuntut
supaya Peguam Negara mempunyai kebebasan
dalam bidang kehakiman serta hal-hal perundangan.
Dalam hal
ini kuasa telah diberi oleh Parlimen Malaysia. Bagi pentadbiran kehakiman di
peringkat persekutuan para jemaah menteri atau menteri-menteri perlu mendapat
nasihat Peguam Negara dalam soal-soal undang-undang negara. Bagi melaksanakan
peranannya, badan kehakiman terdiri daripada badan mahkamah atasan, rendah,
khas dan tribunal dan badan pengadilan lain (Raminah Hj Sabran et al, 2010).
Doktrin
ini juga menjelaskan bahawa badan yang membuat undang-undang hanya dibenarkan
membuat dan tidak boleh menyerahkan kuasa itu kepada badan-badan lain serta
tidak boleh mempunyai kuasa-kuasa lain. Badan yang memerintah hanya dibenar
menjalankan pemerintahan negara dan tidak boleh membuat undang-undang dan
menjalankan kuasa kehakiman. Begitu juga dengan badan kehakiman yang hanya
dibenarkan melaksana kuasa kehakiman dan tidak boleh membuat undang-undang atau
menjalankan kuasa pemerintahan. Matlamat doktrin pengasingan kuasa ialah untuk
mengelakkan pemusatan kuasa di dalam tangan mana-mana pihak.
No comments:
Post a Comment