Manusia sebagai
benda hidup terdiri daripaada dua unsur asas yang penting iaitu aspek rohani
dan jasmani. Kedua-dua
unsur ini memerlukan makanan dan tuntutan yang perlu dipenuhi oleh mereka.
Unsur rohani yang meliputi seperti akal, hati dan perasaan menjurus kepada sahsiah atau personaliti manusia itu sendiri.
Dari segi definisi, sahsiah atau
personaliti mengikut istilah bermaksud keperibadian atau peribadi (Kamus Dewan,
2001). Sahsiah juga merujuk kepada sistem kecenderungan bertingkah laku
individu seseorang individu. Ini bererti setiap individu ada cara bertindak
yang tersendiri dan cara bertindak itu adalah lebih kurang sama dari sehari ke
sehari (Siti Fatimah,1993). Selain itu, EE Ah Meng (1997) turut mengatakan
sahsiah merujuk kepada pembentukan psikologi seseorang individu secara
keseluruhan. Keadaan ini merangkumi perangai, kecerdasan, sentimen, sikap,
minat, kepercayaan, cita-cita dan nilai-nilai.
Manakala konsep pembangunan merujuk kepada sesuatu
yang bergerak ke hadapan, menjadi semakin baik mahupun maju. Pembangunan yang
seimbang adalah pembangunan dari segi kebendaan dan kerohanian (Hazil, 1990). Konsep
pembangunan itu sendiri membawa matlamat untuk pembaikan taraf hidup (Nor Aini
et.al, 1996). Oleh itu, konsep pembangunan sahsiah sangat berkait rapat dengan pembangunan
manusia atau insan (Abd. Jalil, 1999) yang juga perlu dikaitkan dengan kualiti hidup
guru dan seharusnya mampu menangani hal-hal yang berkaitan dengan permasalahan
pelajar sama ada berkaitan dengan fizikal, kognitif, sosial mahupun kerohanian.
Oleh itu pembangunan sahsiah guru perlu dirancang dengan teliti agar dapat
membentuk insan yang seimbang dan harmonis, sesuai dengan Falsafah Pendidikan
Negara.
Dari sudut psikologi, pembangunan sahsiah merupakan
perkembangan manusia yang mempunyai sahsiah diri, sifat-sifat (kelakuan, sikap)
seseorang yang sudah sebati dengan diri sendiri untuk membentuk watak dirinya
ke arah kebaikan. Selaras dengan kepenting Kursus Pembangunan Sahsiah dalam
membentuk karektor guru yang baik dan berkesan sewajarnya perubahan-perubahan
ini bertepatan dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan perkembangan
norma masyarakat kita. Justeru itu, pengisian kepada pembangunan sahsiah ini
menjurus kepada insan guru yang sempurna dilihat sebagai wadah pengisian kepada
ajaran agama, nilai-nilai budaya dalam masyarakat dengan pembangunan
intelektual terhadap murid-murid mereka.
Empat Perkara Utama Pembangunan Sahsiah
Guru
Bagi membincangkan skop tugasan ini
dari segi pembangunan sahsiah guru, beberapa aspek perlu diberi penjelasan
seperti aspek fizikal, kognitif, sosial dan rohani. Kesemua perbincangan ini
berkisar terhadap guru di sekolah.
Sifat
fizikal seseorang guru bukan semata-mata berkenaan dengan jasadnya sahaja.
Malah merangkumi penampilan diri yang baik dan unggul. Berkenaan dengan aspek
pembangunan sahsiah ketrampilan fizikal yang baik dan berkesan dapat
diperlihatkan melalui tingkah laku yang baik dan terpuji. Sahsiah yang baik
adalah sifat-sifat yang bebentuk positif dan bermakna. Wan Azmi Ramli (1992)
menjelaskan sekiranya perubahan itu wujud ke arah positif maka ianya akan
berusaha agar dapat berdikari dengan segala nilai positif yang murni. Keadaan
ini sekaligus menjadi contoh atau ‘role
model’ kepada orang lain, khususnya murid-murid di sekolah.
Daripada perspektif agama Islam,
pembangunan sahsiah dari aspek fizikal dapat diperlihatkan perwatakan dan
perbuatan yang baik selaras dengan akhlak (tabiat, maruah atau watak, ad’din
atau fitrah, Imam Al Ghazali). Niat dan tujuan baik banyak mendominasi fitrah
kebaikan yang amat berkesan sehingga menjadi bualan ramai dan ikutan ahli
masyarakat. Dalam konteks masyarakat Malaysia yang kompleks ini, penonjolan
aspek fizikal ini akan memberi imej yang positif serta menggambarkan suasana
masyarakat yang sejahtera.
Dalam
situasi sekolah, aspek fizikal guru yang baik memperlihatkan perwatakan yang
sempurna dan sekaligus menjadi ikutan murid-murid. Keadaan ini bertepatan
dengan peribahasa Melayu, ‘jika guru kencing berdiri, murid kencing berlari’.
Hal ini senonim dengan watak guru yang mudah dicontohi, khususnya murid-murid
di sekolah. Rentetan daripada ulasan di atas, agama Islam turut menekankan agar
pembangunan sahsiah guru dari aspek fizikal menjurus kepada dasar pembinaan
akidah (kepercayaan), ibadah (ritual), akhlak (etika dan moral) dan penampilan
(mazhar) (Abdullah Nashih Ulwan (1994).
(b)
Kognitif
Aspek
kognitif dalam pembangunan sahsiah guru merupakan unsur yang penting juga
berkisar akan hikmah iaitu ilmu pengetahuan berupaya membawa kepada kebenaran.
Hal ini merujuk kepada daya pemikiran yang kritis, kreatif dan inovatif guru.
Di samping melahirkan insan guru berfikiran logik dan analitik. Dalam profesion
keguruan, para guru dituntut supaya benar-benar menguasai pelbagai bentuk
pengetahuan lahir daripada falsafah kognitif yang sempurna. Guru yang mempunyai
banyak ilmu bermanfaat adalah guru yang berkognitif tinggi. Menurut Abd. Rahim
(2005), operasi kognitif guru adalah keupayaan mengembangkan daya fikiran,
kecerdasan mental, taakulan, imaginasi, penggunaan otak kiri dan kanan, daya
ingatan, kreativiti, fantasi, penskemaan, menyimpan maklumat, aplikasi,
sintesis, analisis, rangsangan dan penerokaan minda.
Selain
itu, guru-guru yang bersahsiah tinggi harus dapat menangani stress (beban
kerja) dengan bijak dan matang. Pengalaman banyak mengajar seseorang menjadi
dewasa serta tidak tergesa-gesa mengambil keputusan yang boleh memudaratkan
diri sendiri nanti. Dalam situasi sekarang, para guru dibebani dengan tugas
yang banyak serta mencabar seperti mengajar, kerja mentadbir, perkeranian,
pembantu makmal, tukang kebun dan sebagainya. Keadaan ini memberi tekanan dan
beban kerja yang banyak. Justeru, aspek kognitif guru lojik dan analitik
berkeupayaan menangkis sebarang bentuk permasalahan yang wujud.
Dalam
kerjaya guru, banyak rintangan dan cabaran yang perlu dihadapi. Antaranya ialah
perubahan ke atas system dan dasar pendidikan negara. Para guru dituntut supaya
meningkatkan tahap akademik dan peluang kerjaya mereka. Bertepatan dengan usaha
ini, proses pembelajaran sepanjang hayat (life
long learning) turut diperkenalkan oleh banyak institusi pendidikan di
negara ini. Inilah peluang guru yang bersahsiah tinggi mengurus keperluan
kerjaya mereka ke peringkat yang tinggi standing dengan mereka yang sudah
berjaya.
Bagi
mengurus diri dalam kehidupan ini, kerjaya guru turut berhadapan dengan cabaran
yang maha getir. Sesuai dengan kemajuan negara masa kini profesian keguruan turut menuntut para guru
yang bersahsiah tinggi bersedia mengurus kerperluan kerjaya mereka seiringan
dengan perubahan waktu dan dasar. Oleh sebab itu, guru perlu bersedia untuk
berpindah dari satu bidang ke bidang lain. Perubahan ini sesuai dengan kehendak
falsafah epistemologi pengetahuan, khususnya bidang keguruan. Dalam era
globalisasi falsafah epistemologi menuntut para guru perlu berubah (change) dan relevan dengan perkembangan
masa. Mereka perlu sentiasa meningkatkan ilmu pengetahuan dalam bidang
pengajaran dan juga bidang-bidang lain. Selain itu juga, sifat kreatif dan
inovatif para guru dituntut bagi melahirkan kesan intelektual terhadap bidang
pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
(c)
Sosial
Mengikut
falsafah dan kriteria seseorang guru yang bersahsiah tinggi mereka harus
berkebolehan berinteraksi dan berkomunikasi dengan baik serta berkesan. Aspek
sosialisasi sangat memberi perhatian terhadap keupayaan guru berbicara dan berkomunikasi yang baik
agar ilmu yang disampaikan mudah difahami dan mengelakkan salah faham.
Komunikasi berkesan akan melahirkan pelajar yang mempunyai ilmu serta mengikut
cakap. Kaedah komunikasi penting untuk memastikan pelajar berasa senang bersama
guru tersebut. Kaedah ini merupakan amalan yang dilakukan oleh junjungan besar
kita Nabi Muhammad s.a.w. semasa menyampaikan dakwahnya (Azhar Muhamad et. al
(2007).
Di
samping itu, guru hendaklah bersikap ramah dan jangan mengasingkan diri
daripada guru-guru lain. Selain itu, guru yang bersahsiah tinggi hendaklah
bekerjasama dan saling bantu-membantu sesama guru sekolah semasa menjalankan
tugas masing-masing. Bagi menyakinkan diri mereka berhadapan dengan orang lain
mereka perlu mengamalkan sikap bersih, cekap dan amanah dalam menjalankan tugas
dipertanggungjawabkan. Oleh hal demikian, kesopanan dari sudut pemakaian dan
perwatakan umum adalah sangat penting di mana, seseorang guru itu perlu menjaga
perwatakan sebagai seorang guru yang bersahsiah tinggi sepanjang karier mereka.
Dengan ini, guru-guru lain akan menyukai profesion dan seronok bekerjasama
dengan guru-guru lain di sekolah.
Dari sudut persediaan untuk memberi pendapat dan
menerima pendapat, seseorang guru harus matang fikiran dan bersifat keterbukaan
dalam pemikiran mereka. Pemikiran yang sihat dan bernas mampu menjana
pertukaran serta penerimaan idea daripada orang lain pada tahap yang baik dan
berkesan. Justeru, Brammer,1973 (dalam Amir, 1986 dan Salema Ahmad, 2006),
menyatakan bahawa seseorang guru itu perlu memiliki dan mengamalkan sifat-sifat
seperti kesedaran tentang diri dan nilai-nilai, mempunyai perasaan, sebagai
model, minat kepada manusia dan perubahan sosial, memiliki etika dan
bertanggungjawab, berempati, kemesraan dan sikap ambil berat, keikhlasan,
hormat dan berperasaan positif serta tegas dan khusus. Sehubungan itu untuk
menjadi seorang guru yang bersahsiah tinggi berjaya, seharusnya memiliki dan mengamalkan
sifat-sifat yang berkenaan.
(d)
Rohani
Unsur-unsur
rohani dan emosi merangkumi aspek yang berkaitan dengan keyakinan terhadap
Tuhan. Sikap kepercayaan beragama sangat dituntut kerana ianya berupaya
melahirkan kemantapan jiwa, penghayatan nilai-nilai murni, norma masyarakat,
budi bahasa dan semangat sanggup berkorban. Sebagai seorang guru yang
bersahsiah tinggi dan mulia, mereka dikendaki berperanan sebagai pendidik yang
berwibawa. Menurut Agama Islam, aspek rohani melihat pembangunan sahsiah seseorang
dari segi pembangunan insan merangkumi jasmani, naluri dan akal. Pembangunan
sahsiah merangkumi keseluruhan aspek diri individu iaitu pengetahuan agama,
akidah, ibadah, penghayatan Al-Quran, adab kehidupan, kehidupan berkeluarga,
mencari rezeki, perhubungan sesama manusia, akhlak dan budi pekerti dan
pembangunan jiwa dan hati.
Untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis,
semua potensi yang ada pada diri manusia perlu dikembangkan secara selaras,
menyeluruh dan harmonis. Individu yang seimbang dan harmonis adalah manusia yang
mempunyai sahsiah yang tinggi (bersepadu), menikmati ketenangan dan
kesejahteraan dalam jiwanya. Insan yang seimbang dan harmonis sentiasa
bersyukur, bersedia menerima segala ujian dan cabaran hidup serta sentiasa berikhtiar
untuk mengatasi masalah yang dihadapi dengan fikiran yang tenang. Seimbang
merujuk kepada moral yang baik, manakala harmonis adalah akhlak yang mulia.
Kesepaduan inilah yang akan melahirkan insan yang baik. Keadaan begini, akan
mencetuskan perhubungan yang baik dan mesra sesama manusia, manusia dengan alam
dan manusia dengan Tuhan. Ini akan melahirkan insan seimbang antara akhliah dan
rohaniah (Mohamed Fuad Ahmad, et al, 2008).
Berkenaan
dengan jiwa yang kental, sebagai seorang guru yang bersahsiah tinggi perlu
mendokong etika dan moral
setiap masa. Hal-hal moral ini menyentuh akan prinsip-prinsip moral, kaedah
moral dan tindakan serta kelakuan manusia yang betul. Untuk membentuk etika
yang baik, tingkah laku seseorang guru bersahsiah tinggi itu adalah penting dan
perlu ada panduan dan peraturan yang berkaitan dengan tingkahlaku bagi mengawal
dirinya dalam setiap tindakan yang dilakukan.
Konsep kendiri yang mantap juga perlu
diselaraskan dengan kepercayaan dan keimanan yang tinggi terhadap kekuasaan
Tuhan (Allah S.W.T). Setiap guru harus mendekatkan diri mereka dengan
ajaran agama masing-masing. Konsep kendiri yang mantap bagi seseorang guru
merupakan sifat semulajadi yang
kekal dan tabiat yang berkaitan dengan moral dan agama yang terpuji. Keadaan
ini akan menjurus kepada amalan duniawi yang baik selaras dengan kebaikan (virtue) yang menjadi nadi agama seseorang.
Perkongsian yang sangat baik.
ReplyDelete